recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - placering af subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

placering af subwoofer

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3728
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: placering af subwoofer
    Sendt: 11-September-2016 kl. 20:34
Hej

Jeg har et dedikeret biorum på 4.65m bredt og 5.10 langt. Siddeposition er ca 4m fra lærred som er på den smalleste led.

Jeg har lige nu 1 subwoofer, velodyne spl 1200 ultra som star til venstre for den højre fronthøjtaler (når man kigger mod lærredet)

Det er egentlig en rigtig god placering synes jeg.

Nu overvejer jeg at købe 2 nye subwoofere. Der er bare et problem. De er for høje til at stå under lærredet. Jeg ville ellers have placeret den ene hvor jeg har min nuværende og så en ved bagvæggen.

Er der nogen af jer som har erfaring med at stille subben et andet sted, ved 2 subwoofere? Jeg tænker på sidevæggen eller sådan noget.

7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 06:28
Mine subs står asymmetrisk langs sidevæggene.
Men den placering har jeg fundet frem til via målinger, og det er ikke sikkert at det vil fungere hos dig.

Hvis du vil finde den optimale placering i dit rum, så skal der måles.!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 07:26
Ja det tænkte jeg nok;)

Men jeg er nu mest nysgerrig på om jeg bør vove mig ud i st købe 2 subs som absolut ikke kan stå på front væggen uanset hvad de bedste målinger viser.
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 08:46
Det er vist bare og prøve, hvis ikke du har noget målegrej. Hos mig står de også ved sidevæggene på hver side af sofaen, og det fungerer glimrende. Det kan næsten kun blive bedre end din single sub løsning tænker jeg.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 11:04
det kan godt være det bare er det jeg skal så. Jeg har ikke mulighed for at prøve inden køb da det er brugkøb.
men så må jeg lege med "alternative" placeringer og evt købe noget kalibreringsgrej til dem:)
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
jonlanghoff Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Juni-2008
Sted: Danmark
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 14:24
Jeg har ingen erfaringer med multiple subwoofers i samme rum, men jeg har en del erfaringer med bare en enkelt - har leget med målinger fra en UMIK-mikrofon, analyse i REW og korrektion via en MiniDSP-boks.

Groft sagt, så er min erfaring at du får mere bum hvis subwooferen står op ad en væg eller, i endnu højere grad, inde i et hjørne. Til gengæld bliver frekvensresponset pænere og pænere i takt med at sub'en flyttes ud i rummet og tættere på lytteren.

Så det er altså en afvejning af styrke vs præcision i lydbilledet, og så selvfølgelig hvad der rent praktisk kan lade sig gøre - eksempelvis er det de færreste der ønsker at have en subwoofer stående midt i stuen! Smile
Til top
Madhouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Januar-2014
Point: 90
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Madhouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 23:00
Du kan også stille subben der hvor du sidder og sætte noget bas på du kender. så kravler du rundt  og der hvor det lyder bedst skal subben stå. 

Det er ikke helt så videnskabeligt som at måle sig frem.  :)

har aldrig selv prøvet det, men har læst det flere steder. 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu