recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering af subwoofer

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
dennism Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Januar-2008
Status: Offline
Point: 234
Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af subwoofer
    Sendt: 24-Juni-2008 kl. 22:18
Jeg er ved at flytte om, og overvejer nu placeringen af mine subwoofer til mit panasonic hjemmebio. Den har tidligere stået under fjernsynet, men overvejer nu at sætte den til venstre for sofaen. Dvs. den hverken kommer til at stå oppe i fronten eller i midten. Den kommer til at stå i samme position som den venstre baghøjtaler, bare lavere.

Har det noget at sige?
Til top
Psykopat-asiat Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 160
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2008 kl. 22:49
En klassisk råd med placerring af subwoofer er at placere den i lytteposition
(dvs. f.eks. hvor sofaen står). Derefter sætter du et musiknummer på, hvor
der er god bas (jeg tog resten af højtalerne fra, således jeg kun hørte
bassen) og så kravler du rundt på gulvet og hører efter, hvor bassen er
kraftigst. Der er det optimalt at placere sub'en.
Til top
Rechain Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Januar-2006
Sted: Denmark
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 18:02
Før stod min subwoofer foran og der var det tilpas for ørene. Der var kun bas fra den. Nu har jeg købt nye større surround højtalere og der er jo bas i, i forhold til de små alm. medfølgende højtalere hvor der kun er diskant. Da jeg først stillede min subwoofer ved siden af sovesofa'en, så sku mit øre vænne sig til det. Meget bas fra højre.

Da jeg modtog mine nye større surround højtalere (idag, sjovt nok) så blev det en helt anden oplevelse. Istedet for kun min subwoofer som stod for bassen, så gav højtalerne en bedre oplevelse når min subwoofer stod ved siden af sovesofa'en. Bedre fordelt ud i rummet, da de også gengiver bas fra spil/film.

Det kommer også helt an på hvilke højtalere du har/bruger. Kunne høre klar forskel fra den store subwoofer, da jeg skiftede indstillinger på min reciever fra LARGE / SMALL.
Er helt klart tilfreds med mit setup nu, mht. subwoofer. LARGE / SMALL vælger jo bas til/fra på de 5 surround højtalere, hvis du ik ved det.

Hvis du bruger små. højtalere (som medfølger til 5.1 systemer) som kun er med diskant.
Så kræver det noget af dit øre at vænne sig til at din subwoofer står ved siden af sofa'en.

/Rechain

Redigeret af Rechain - 25-Juni-2008 kl. 18:06
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 18:51

Derudover er det også væsentligt, at SWen er indstillet korrekt. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Insaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-December-2004
Point: 395
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Derudover er det også væsentligt, at SWen er indstillet korrekt. 

Super, det skulle jeg netop til at oprette en tråd om, så vil jeg spørge om det her istedet

Min sub står under mit lærred mellem min center og min venstre højtaler. Den placering er jeg kommet frem til er den bedste, både udseendemæssigt men også mht hvor bassen er kraftigst fra sweetspot.

Jeg har en Radioshack dB måler som jeg bruger til at indstille mine højtalere. Jeg justerer således at alle højtalere præcis lyder 75dB fra sweetspot ved en given volumen. Men indstilling af subwoofer, der er jeg helt tabt. Jeg har en Dali SWA12.
Den er ikke skruet særligt højt op. Mine fronthøjtalere (Dali 5005LE) er sat til small og frequency er sat til 80hz på min sub. Ofte er bassen suveræn, men nogen gange bliver det for voldsomt og så bliver det bare buldre buldre i hytten så ting nærmest vibrere.
Hvordan indstiller man subwoofer bedst muligt?

Mange tak.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 19:08

Det gør du ved at bruge dette. http://www.frequence.dk/sites/toner.htm

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 19:23
Takker. Har forsøgt at læse lidt på det, men forstår ikke hvad phase er på subwooferen?

Jeg kan se jeg har noget der hedder 0 grader og 180 grader phase bag på subwooferen.
Derudover kommer guiden ikke rigtig ind på hvad man skal sætte subwoofer level til i receiver? Der kan jeg sætte den i min Marantz SR5500 på 0-10dB ved at smide en testtone ud, ligesom til mine andre højtalere.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 19:32

Takker. Har forsøgt at læse lidt på det, men forstår ikke hvad phase er på subwooferen? Det har du selv svaret på. Jeg kan se jeg har noget der hedder 0 grader og 180 grader phase bag på subwooferen. Den skulle gerne være 0.

Alt fremgår nøjagtigt af instruktionerne.

Læs afsnittet.  Niveau

Redigeret af Radiomanden - 25-Juni-2008 kl. 19:34
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 19:37
Problemet med niveau er  at så vidt jeg ved, så kan man ikke afspille andet end de testtoner når man justerer sub niveau i receiveren? I så fald ved jeg ikke hvordan man gør. Jeg har altid kun hørt det "pink noise" receiveren automatisk afspiller når man går ind i den menu på receiveren
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 19:45

Gør med Testtonerne som der står, tonerne er der jo for at du skal bruge dem 

1: Afspil 150 Hz og lyt fra din lytte position ved moderat lydstyrke - Subwoofer level = 0
2: Afspil 50 Hz og skru op for subwooferen indtil de to toner lyder lige høje
Skift lidt imellem tonerne og stil på sub ampens level indtil du føler niveauet er ens.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 20:28
Jeg tror du misforstår mit spørgsmål lidt pga evt dårlig formulering fra min side.
Man kan indstille niveau i receiver og man kan indstille niveau på selve subwooferen. Synes ikke det fremgår klart af guiden når der bliver snakket niveau, om det så er i receiver eller på subwooferen, der skal justeres.

Hvis det kun er justering på selve subwooferen, så skulle det være ligetil. Men hvilken dB skal den så stå til i receiveren? Det er der jeg bruger min Radioshack til at justere med til den testtone der bliver sendt ud, men den duer vel ikke til subwooferen. Der skal jeg så bruge de testtoner.

Men når jeg går ind i menuen til justering af sub i receiver, så kan jeg ikke samtidig høre 50hz eller 150hz fra CD. Så får jeg udelukkende den testtone at høre som receiveren selv udspiller. Derfor bliver det noget svært at høre om 50hz eller 150hz ligger på samme niveau.

Ved ikke om det bare mig, der er helt rundt på gulvet?
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2008 kl. 20:39

Da jeg lavede justeringen, satte jeg SW Volumen på Ca. halvdelen, og brugte Reciveren. Du kan naturligvis ikke bruge begge testtoner samtidig, og det er jo ej heller meningen, de skal bruges hver for sig. Men OK nu har jeg også indtil for få år siden været lydmand og på radio i 18 år, det giver en del erfaring med lyd, og man kan det uden at tænke over det.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu