recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering af subwoofer

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af subwoofer
    Sendt: 25-August-2009 kl. 22:56
Endnu en af de tråde, men jeg synes ikke jeg kunne finde svar på mit spørgsmål:

Er det en dum ide at sætte en subwoofer BAG lyttepositionen, fx. bagved en sofa?
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2009 kl. 23:58
Nej, det kan man godt.

I princippet, kan du stille en sub hvor som helst, da de
dybe toner ikke kan retningsbestemmes.

Men, i praksis, kan der være stor forskel på lydkvaliteten,
afhængigt af hvor den placeres. Det er noget man kan rode
længe med, hvis man vil have den optimale lyd.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 00:31

Jeg har hørt at man bør stille sin subwoofer sådan her.

V-Front          ; Sub         Center                       H-Front

Det skulle give rigtigt godt resultat, men det er også afhængig af udstyr.

Redigeret af Skyum - 26-August-2009 kl. 00:32
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 01:31
Hej

Tak for svar!

Det er fordi jeg er ved at finde ud af hvordan jeg får det bedste setup. Jeg står i øjeblikket uden noget udstyr, og derfor skal jeg have nyt.

Som altid i min lille lejlighed er jeg begrænset af pladsen, og derfor er jeg ved at tegne det ind i et 3D-program for at se hvad der ville virke bedst.

De mulige kandidater er:

XTZ 99.36 + w12.18P
XTZ 99.26+ W10.17P

For at få plads er jeg ved option 2, som er meningen skal stilles ovenpå hinanden, nød til at flytte hele mit kommende setup til højre for at centrere, hvilket giver lidt bøvl mht. sofa o.lign. Det er for at det ikke skal blive for "klemt inde" i øvre venstre hjørne, når den tomme væg er 270 cm bred, og mit møbel er 165 cm, og endeligt at W10.17P er 33 cm. brede. Pt. er der knap 40 cm i bredden, hvilket er temmelig lidt efter min smag.

Ved option 1 bliver jeg nød til at finde en anderledes placering for de 2 subwoofere (W12.18P), og her tænkte jeg straks, at jeg kunne stille dem bag sofaen.

Sådan er lejligheden indrettet pt:

Tanken var evt. at rykke sofa og sofabord lidt frem mod den tomme væg for at gøre plads til 2 subs bag sofaen.

Redigeret af Anima - 26-August-2009 kl. 01:34
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 10:51

Er det bare mig, eller mangler der noget på ovenstående tegning? Jeg kan ihvertfald ikke gennemskue det du skriver med ovenstående tegning.

Anyway - En subwoofer kan placeres stortset over alt. Men som Pallec er inde på, så kan det have enormt meget at sige, hvor du sætter den, alt efter hvor meget kvalitet og ikke mindst styrke fra wooferen. Eksempelvis kan man "styrke" en subwoofer ved at placere den i et hjørne. Men det kan gå ud over kvaliteten.

Husk hvis du vender en subwoofer, (altså retning mod fronterne/center), så SKAL den også fasedrejes. Den skal jo spille sammen med fronterne og ikke med baghøjtalerne.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Husk hvis du vender en subwoofer, (altså retning mod fronterne/center), så SKAL den også fasedrejes.

Det har jeg hørt før, og jeg kan ikke få det til at give teknisk mening. Har du lyst til at argumentere for din påstand?
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Husk hvis du vender en subwoofer, (altså retning mod fronterne/center), så SKAL den også fasedrejes.

Det har jeg hørt før, og jeg kan ikke få det til at give teknisk mening. Har du lyst til at argumentere for din påstand?

Den skal kun fasedrejes (180 grader), hvis "basbølgerne" udligner hinanden pga afstand til vægge/møbler.

Det er meget let at konstatere; slå faseknappen til/fra, der hvor den giver mest bas, er den korrekt.
Til top
Losty Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-April-2008
Sted: Denmark
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 20:47

Jeg har en kammerat der har sat hans sub bag hans sofa, men har sagt til ham at det ikke lyder optimalt. Men nu ved jeg heller ikke lige præcis hvor god den Dali suite sub er.

Har også selv prøvet at lege med placeringen af min sub, og det bedste resultat fik jeg da den stod oppe ved fronterne. Men det har jo sikkert også noget at gøre med rummet og akustikken.

Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 21:10

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Er det en dum ide at sætte en subwoofer BAG lyttepositionen, fx. bagved en sofa?

Oprindeligt skrevet af Losty Losty skrev:

Jeg har en kammerat der har sat hans sub bag hans sofa, men har sagt til ham at det ikke lyder optimalt. Men nu ved jeg heller ikke lige præcis hvor god den Dali suite sub er.

Jeg har selv været nødsaget til at måtte gå på kompromis med placeringen af Subwooferen, og har derfor også anbragt den bag sofaen. Og ganske rigtigt lød bassen overhovedet ikke optimalt - lige indtil jeg fandt på at lægge Subwooferen ned på siden, så den nu smider lyden ud under sofaen, i stedet for direkte ind i sofa-ryggen.

Redigeret af musicus - 26-August-2009 kl. 21:30
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 21:19
Hvilken sub har du?

For kunne det have noget at gøre med downfireing?
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2009 kl. 21:24
Det er den aktive Subwoofer, som indgår i Sony's Surround Receiver/anlæg HT-DDWG800. Den er ikke særlig avanceret - man kan blot skrue op eller ned for den.

Redigeret af musicus - 26-August-2009 kl. 21:25
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2009 kl. 02:36
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Den skal kun fasedrejes (180 grader), hvis "basbølgerne" udligner hinanden pga afstand til vægge/møbler.

Det er meget let at konstatere; slå faseknappen til/fra, der hvor den giver mest bas, er den korrekt.

Ja, naturligvis. Det kan vi sagtens blive enige om. Men det er det jo ikke det, som Kandersen skriver.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu