recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering af subwoofer

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
KillerT2 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 265
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 13:50

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Men det kommer jo an på hvor stejlt det pågældende filter er. Det skal være meget stejlt før det slet ingen betydning har ved alle frekvenser. Og det er det nok ikke. Tænker man sig 80Hz som delefrekvens spiller begge højtalere, både front og sub, med ved denne frekvens og vil i så fald udligne et vist bastryk. Siger ikke at det kan høres ved al musik, men en betydning må det have.

Er filtret  et 12db filter, er en front fx først dæmpet 12 db ved 40 hz. Men måske der er tale om et filter der dæmper 18db. Hvis fronten overhovedet er dæmpet? Kommer nok an på. 

Fronterne falder jo normalt hurtigt af ved de lave frekvenser (det er derfor du har brug for en sub...) så i praksis tror jeg ikke det er det store problem.

Placering i rummet er som Otto skriver langt det mest afgørende - og så betyder det selvfølgelig også meget (som ved alle højttalere) at kvaliteten af sub'en er god.

Pioneer 508XD, Pioneer SC-2024, Panasonic BDT110, AppleTV, PCH A-200

B&W CDM9NT + CNT + XT2, BK Monolith DF
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 3353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 16:37

Det kan i øvrigt være lettere at vende + og - på fronterne "polaritet" eller"modfase" og så strimme sin sub ind til at høre mindst bas, men det er et must man har en test tone på dele frekvensen, efter justeringen vender man fronterne + og - så de er i fase igen. Husk også at nogle sub'er har det med at udvise faseskift i større eller mindre grad over frekvensområdet, hver opmærksom på afstanden til sub'en i processoren også er af betydning her.

4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
ghost-the-man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Point: 1647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2009 kl. 11:01
Har selv brugt en del tid på placeringen af subben,det jeg gjorde var at stille subben et sted,gå så rundt i stuen,og hør hvordan den spiller med,har selv haft den til at stå mange steder,indtil jeg fandt det sted hvor den lød bedst,selv om jeg står ved siden af den kan jeg ikke høre lyden kommer derfra,og effekten er det samme lige meget hvor jeg står i stuen,synes du ikke den lyder godt der hvor den står nu,så er det ikke der den skal stå,så må du ned på gulvet og kravle rundt igen.
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu