recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af surround højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering af surround højttalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Tsunde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 597
Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af surround højttalere
    Sendt: 22-April-2011 kl. 15:02
Da jeg er ved at kommer i så langt i mit hjemmebio byggeri, at jeg skal til at trække ledninger har jeg læst lidt om placeringen af surround højttalerene.

Jeg går efter 7.1, men er ikke sikker på, om jeg kan få fat i et par MK K4 dipoler til sidehøjttalere. Så hvis det ender med at bliver MK K5 er det så samme højde de skal sidde i (i øre højde) eller er det kun ved dipoler?

Jeg læste endvidere, at baghøjttalerne skal sidde tæt ved hinanden ved 7.1, men kan ikke finde noget om hvilken højde de skal sættes i? Og passer det, at de skal sidde bag ved en, med ca. ½ - 1 meters mellemrum?

Håber der er et par guru'er der kan afklare det, så ledninger kan sættes hvor de kommer til at passe bedst muligt.

På forhånd tak.
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af Tsunde Tsunde skrev:

Jeg går efter 7.1, men er ikke sikker på, om jeg kan få fat i et par MK K4 dipoler til sidehøjttalere. Så hvis det ender med at bliver MK K5 er det så samme højde de skal sidde i (i øre højde) eller er det kun ved dipoler?

Hvem har sagt at dipoler skal sidde i ørehøjde?

I realiteten er der rent faktisk ikke en håndfast, "perfekt" opsætning, som alle er enige om. De forskellige selskaber har lidt forskellige definitioner, og nogle gange er der, groteskt nok, forskellige anbefalinger at vælge imellem fra samme firma... (DTS f.eks). Det gør det umuligt at lave en indiskutabelt perfekt opstilling. Men normalt vil man sige: Hvis du forestiller dig at 0 grader er TV'et, 180 grader er direkte bagud, så skal sidehøjttalerne 90 grader ud til siden, 0,5-1 meter over ørehøjde (dipol eller ej). Baghøjttalerne skal så være 150 grader, eller 30 grader fra midten bagud om du vil. Igen 0,5-1 meter over ørehøjde, afhængigt af afstand. Således vil du få 60 grader mellem hver højttaler hele vejen rundt, plus centeren. Hvor lang afstand dét giver, afhænger selvsagt af rummets størrelse, men dette er en god tommelfingerregel.

Personligt vil jeg sige at dette setup egner sig bedst til 7.1 lyd, og til 5.1 lyd gengivet via 7.1 højttalere. Hvis man foretrækker at afspille 5.1 lyd ved "kun" at bruge 5.1 højttalerne, og kun bruge alle 7 højttalere med "rigtige" 7.1 kilder, så ville jeg nok trække sidehøjttalerne lidt længere bagud. Placeringen ved præcist 90 grader er rimeligt krævende mht. lyttepositionen, så det kan hjælpe lidt på "skæve" placeringer at flytte dem bagud. Men hvis målet er den optimale 7.1, ville jeg sigte efter de 60 grader per højttaler (plus center).
Til top
Tsunde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 15:35
Perfekt, tak for det. rummet skal kun bruge til bio, så alle placeringer er mulige.
Er der ulemper ved at afspiller 5.1 over 7.1 højttalere? Det er en Pioneer VSX 920 der bliver brugt.
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 16:30

Perfekt, tak for det. rummet skal kun bruge til bio, så alle placeringer er mulige.
Er der ulemper ved at afspiller 5.1 over 7.1 højttalere? Det er en Pioneer VSX 920 der bliver brugt.

Der er forskel på hvor gode receiverne er til at konvertere, og resultatet kan være forskelligt fra film til film. På mange film er baghøjttaler-lyden reelt mere eller mindre i mono, og så ender AL lyden i de to bag-højttalere, alt efter hvor avancerede algoritmer receiveren bruger. Jeg vil hellere kaldet det "uforudsigeligt", end at kalde det godt eller dårligt.

Iøvrigt: Hvis du har skiftet fra en VSX-AX2 som det fremgår i din signatur, til en VSX-920, så vil jeg påstå at det er en nedgradering og ikke en opgradering - men det er et sidespring...
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvem har sagt at dipoler skal sidde i ørehøjde?

I realiteten er der rent faktisk ikke en håndfast, "perfekt" opsætning, som alle er enige om. De forskellige selskaber har lidt forskellige definitioner, og nogle gange er der, groteskt nok, forskellige anbefalinger at vælge imellem fra samme firma... (DTS f.eks). Det gør det umuligt at lave en indiskutabelt perfekt opstilling. Men normalt vil man sige: Hvis du forestiller dig at 0 grader er TV'et, 180 grader er direkte bagud, så skal sidehøjttalerne 90 grader ud til siden, 0,5-1 meter over ørehøjde (dipol eller ej). Baghøjttalerne skal så være 150 grader, eller 30 grader fra midten bagud om du vil. Igen 0,5-1 meter over ørehøjde, afhængigt af afstand. Således vil du få 60 grader mellem hver højttaler hele vejen rundt, plus centeren. Hvor lang afstand dét giver, afhænger selvsagt af rummets størrelse, men dette er en god tommelfingerregel.

Personligt vil jeg sige at dette setup egner sig bedst til 7.1 lyd, og til 5.1 lyd gengivet via 7.1 højttalere. Hvis man foretrækker at afspille 5.1 lyd ved "kun" at bruge 5.1 højttalerne, og kun bruge alle 7 højttalere med "rigtige" 7.1 kilder, så ville jeg nok trække sidehøjttalerne lidt længere bagud. Placeringen ved præcist 90 grader er rimeligt krævende mht. lyttepositionen, så det kan hjælpe lidt på "skæve" placeringer at flytte dem bagud. Men hvis målet er den optimale 7.1, ville jeg sigte efter de 60 grader per højttaler (plus center).
Hvor står fronterne så! Jeg kan simpelthen ikke få "tegningen" til at gå opConfused
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvor står fronterne så! Jeg kan simpelthen ikke få "tegningen" til at gå opConfused

30 grader på hver siden af centeren. Så har du 60 grader mellem hver: HT ved 30, 90, 150, samt -30, -90 og -150 grader.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2011 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

30 grader på hver siden af centeren. Så har du 60 grader mellem hver: HT ved 30, 90, 150, samt -30, -90 og -150 grader.
Så er det jo "hotspot", der er cirklens centrum, ikke? Så gir' det lige pludselig mening Big smile

Redigeret af Kampus - 22-April-2011 kl. 18:29
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2011 kl. 07:46

Lige præcis! Smile

Til top
Tsunde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2011 kl. 08:47
Fedt tv til en 7.1 opsætning :)

Men tak for hjælpen.

@Otto, omkring forstærkeren er jeg godt klar over, at det muligvis er en nedgradering. Men det var for at for mulighed for hd lyd. Skal have en lx 71 eller 73, når jeg finder en god handel.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2011 kl. 11:27

Fedt tv til en 7.1 opsætning :)

Men tak for hjælpen.

@Otto, omkring forstærkeren er jeg godt klar over, at det muligvis er en nedgradering. Men det var for at for mulighed for hd lyd. Skal have en lx 71 eller 73, når jeg finder en god handel.
Ja den er virkelig "topmoderne"LOL Det næstværste er at sofaen vender ryggen tilTongue
Til top
Tsunde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2011 kl. 17:40
Med det fjernsyn er det vel også næsten ligemeget hvad vej sofaen står :)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu