|
Placering af surroundhøjtalere |
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
mkjensen ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 22-Maj-2012 Status: Offline Point: 32 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 23-Juni-2013 kl. 09:49 |
||
Hej.
Jeg skal flytte i en ny lejlighed, hvor jeg ikke længere kan have mine surroundhøjtalere, Dali Zensor 1, stående på en hanebjælke lidt bagved og over sofaen. I den nye lejlighed er der for mig at se to muligheder. 1) Have højtalerne stående på standere bag sofaen. 2) Have en eller anden konstruktion skruet op i loftet, hvorpå højtalerne kan stå. Jeg vil lige høre, om folk har nogle kommentarer eller erfaringer. På forhånd tak for hjælpen. Jeg har lavet en hurtig tegning for at illustrere den kommende opstilling: https://docs.google.com/drawings/d/1x7AJBdeD4rgRBLoeYuE-uQipj-9aXLGgwiyktXm83xk/edit?usp=sharing PS.: Den ene højtaler (SR) kan måske hænges på en sidevæg, men det løser kun halvdelen af problemet, da der ikke er samme mulighed for den anden højtaler. Edit: Der er tale om forholdsvis små højtalere. Størrelse: 27,4 x 16,2 x 22,0 cm (HxBxD). Vægt : 4,2 kg Redigeret af mkjensen - 23-Juni-2013 kl. 09:52 |
|||
![]() |
|||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
|||
Keyvan ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Marts-2011 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 225 |
||
Jeg vi også foretrække standere, desuden vil jeg helst have min subwoofer imellem mine fronter istedet for at placere den til venstre for FL som du illustrere på billedet du linker til.
![]() Redigeret af Keyvan - 23-Juni-2013 kl. 12:25 |
|||
![]() |
|||
Beanie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: DK Status: Offline Point: 1600 |
||
Jeg ville vende biografen 90 grader mod uret og flyytte den "ned". Så er man også nærmere døren, når der skal bæres mad ind til spiseboret.
|
|||
![]() |
|||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
||
Det er også min erfaring at subben trækker i stereo billedet hvis den ikke står mellem fronterne.
|
|||
![]() |
|||
mkjensen ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 22-Maj-2012 Status: Offline Point: 32 |
||
Det er nok en god idé at have subwooferen mellem fronthøjtalerne, men hvad du ikke kan se på illustrationen er, at der et møbel mellem fronthøjtalerne, og tv'et kommer til at hænge på væggen over møblet. Hvis subwooferen skal stå mellem fronthøjtalerne, vil der ikke kunne være samme afstand mellem centerhøjtaleren/tv'et og hhv. venstre fronthøjtaler og højre fronthøjtaler. Endevæggen er desværre ikke breddere, end den er, og jeg vil gerne have tv'et/møblet hængende, så man på min plads i sofaen sidder præcist midtfor
![]() |
|||
![]() |
|||
||
I den anden ende af rummet (modsat døren) er der vinduer hele vejen over med en ganske fin udsigt - den udsigt skal nydes fra spisebordet
![]() |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||
Det har mindre betydning hvis delefrekvensen holdes på 80 Hz eller under, fordi det næsten er umuligt at høre hvorfra bassen kommer. Med dine små højttalere, er det nok mere sandsynligt at delefrekvensen skal højere op, og så begynder placering af sub at betyde mere ![]() |
|||
![]() |
|||
||
Okay, jamen jeg kan jo prøve begge opstillinger. Fronthøjtalerne er Zensor 5, som selvfølgelig langt fra er store højtalere, men dog større end de Zensor 1, der er brugt til surround.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |