recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af surroundhøjtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af surroundhøjtalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mkjensen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 22-Maj-2012
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af surroundhøjtalere
    Sendt: 23-Juni-2013 kl. 09:49
Hej.

Jeg skal flytte i en ny lejlighed, hvor jeg ikke længere kan have mine surroundhøjtalere, Dali Zensor 1, stående på en hanebjælke lidt bagved og over sofaen.

I den nye lejlighed er der for mig at se to muligheder. 1) Have højtalerne stående på standere bag sofaen. 2) Have en eller anden konstruktion skruet op i loftet, hvorpå højtalerne kan stå.

Jeg vil lige høre, om folk har nogle kommentarer eller erfaringer. På forhånd tak for hjælpen.

Jeg har lavet en hurtig tegning for at illustrere den kommende opstilling: https://docs.google.com/drawings/d/1x7AJBdeD4rgRBLoeYuE-uQipj-9aXLGgwiyktXm83xk/edit?usp=sharing

PS.: Den ene højtaler (SR) kan måske hænges på en sidevæg, men det løser kun halvdelen af problemet, da der ikke er samme mulighed for den anden højtaler.

Edit: Der er tale om forholdsvis små højtalere. Størrelse: 27,4 x 16,2 x 22,0 cm (HxBxD). Vægt : 4,2 kg

Redigeret af mkjensen - 23-Juni-2013 kl. 09:52
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2013 kl. 10:38
Jeg vil tage løsningen med standere.

Her er nogle bud.

SmileSmileSmile
Til top
Keyvan Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Marts-2011
Sted: Aalborg
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Keyvan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2013 kl. 12:24
Jeg vi også foretrække standere, desuden vil jeg helst have min subwoofer imellem mine fronter istedet for at placere den til venstre for FL som du illustrere på billedet du linker til. Wink 

Redigeret af Keyvan - 23-Juni-2013 kl. 12:25
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1600
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2013 kl. 12:45
Jeg ville vende biografen 90 grader mod uret og flyytte den "ned". Så er man også nærmere døren, når der skal bæres mad ind til spiseboret.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2013 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af Keyvan Keyvan skrev:

Jeg vi også foretrække standere, desuden vil jeg helst have min subwoofer imellem mine fronter istedet for at placere den til venstre for FL som du illustrere på billedet du linker til. Wink 

Det er også min erfaring at subben trækker i stereo billedet hvis den ikke står mellem fronterne.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2013 kl. 13:24

Det er nok en god idé at have subwooferen mellem fronthøjtalerne, men hvad du ikke kan se på illustrationen er, at der et møbel mellem fronthøjtalerne, og tv'et kommer til at hænge på væggen over møblet. Hvis subwooferen skal stå mellem fronthøjtalerne, vil der ikke kunne være samme afstand mellem centerhøjtaleren/tv'et og hhv. venstre fronthøjtaler og højre fronthøjtaler. Endevæggen er desværre ikke breddere, end den er, og jeg vil gerne have tv'et/møblet hængende, så man på min plads i sofaen sidder præcist midtfor Smile
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2013 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Jeg ville vende biografen 90 grader mod uret og flyytte den "ned". Så er man også nærmere døren, når der skal bæres mad ind til spiseboret.
I den anden ende af rummet (modsat døren) er der vinduer hele vejen over med en ganske fin udsigt - den udsigt skal nydes fra spisebordet Smile Ellers et udmærket forslag.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2013 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af mkjensen mkjensen skrev:

Det er nok en god idé at have subwooferen mellem fronthøjtalerne, men hvad du ikke kan se på illustrationen er, at der et møbel mellem fronthøjtalerne, og tv'et kommer til at hænge på væggen over møblet. Hvis subwooferen skal stå mellem fronthøjtalerne, vil der ikke kunne være samme afstand mellem centerhøjtaleren/tv'et og hhv. venstre fronthøjtaler og højre fronthøjtaler. Endevæggen er desværre ikke breddere, end den er, og jeg vil gerne have tv'et/møblet hængende, så man på min plads i sofaen sidder præcist midtfor Smile

Det har mindre betydning hvis delefrekvensen holdes på 80 Hz eller under, fordi det næsten er umuligt at høre hvorfra bassen kommer. Med dine små højttalere, er det nok mere sandsynligt at delefrekvensen skal højere op, og så begynder placering af sub at betyde mere Wink
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2013 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af mkjensen mkjensen skrev:

Det har mindre betydning hvis delefrekvensen holdes på 80 Hz eller under, fordi det næsten er umuligt at høre hvorfra bassen kommer. Med dine små højttalere, er det nok mere sandsynligt at delefrekvensen skal højere op, og så begynder placering af sub at betyde mere Wink
Okay, jamen jeg kan jo prøve begge opstillinger. Fronthøjtalerne er Zensor 5, som selvfølgelig langt fra er store højtalere, men dog større end de Zensor 1, der er brugt til surround.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu