|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
Stroyer ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 190 |
![]() Sendt: 18-Maj-2009 kl. 16:39 |
|
Halløj, Jeg skal til at have bygget nyt hus, og i den anledning har elektrikkeren som skal lave installationerne lige kontaktet mig for at få et møde. Jeg har i lang tid spekuleret på at få de grimme kabler til mine fremtidige højtalere gemt af vejen inde i væggen, og derefter blive samlet omkring det sted hvor jeg gerne ville have mit fjernsyn&anlæg. Ekstra tomrør har jeg fået skrevet ind i entreprisekontrakten. Problemet er bare at jeg ikke helt ved hvilket setup jeg skal have fat i endnu, da jeg regner med at bruge ca. 15.000 kr på nyt lyd så snart vi skal flytte. Stuen er ikke specielt stort ca. ~ 5m x 5m hvor det ene hjørne er "skåret af med udgang til alrum i hjørnet lige overfor er det et vinduesparti i selve højrnet Jeg har ikke helt besluttet mig for placering af sofa (og hvilken) endnu, men jeg skal have møde med "trikkeren" onsdag. Nogen som kan komme med nogle gode idéer? /mvh |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
|
Det kræver jo lissom en tegning hvis du vil have kvalificeret hjælp af "indretningsarkitekterne" her inde Husk at angive vinduer og døre, og så selvfølgelig det afskårne hjørne. |
||
![]() |
||
Stroyer ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 190 |
![]() |
|
Kan godt være en smule svært at se hvad jeg mener, så her er der lige et billede af min kommende Stue: /mvh Redigeret af Stroyer - 18-Maj-2009 kl. 16:52 |
||
![]() |
||
Willer ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 313 |
![]() |
|
Er stuen med amindeligt flat loft, eller er der loft til kip (som i vores)? med flat loft kunne du evt. lave tomrør i begge ender af en væg og på midten af væggen fra gulv til loft. og gøre det på alle væggene i stuen, på den måde vil du stort set kunne trække højttalerkabler efterfølgende lige som du har lyst til både til gulvhøjttalere eller nogen der montere oppe på væggene. Skrive endelig ned hvor mange CM fra et hjørne tomrøret er placeret´. Er så ærgeligt ikke at kunne finde det bagefter. Går du efter 7.1 setup bliver det seføli lidt sværere og vil krævere lidt større beslutsomhef omkring sofa placering m.m. I vores stue med loft til kip, tog vi nogle havestole ud i stuen da væggene var rejst og så satte vi os ellers rundt omkring og forestillede os hvor højttalere, TV, anlæg m.m. skulle placeres. Dette skrev vi så direkte på væggene, så elektrikeren vidste præcist hvor hvilke stik skulle være. Alle kabler så som HDMI m.m. trak vi samtidig så de blev muret ind i væggene og er helt usynlige i dag. Til gengæld skal jeg klippe for 5.000,- + kabler hvis vi vælger en anden placering af TV eller anlæg. En ting der ikke skal glemmes, er også signalkablet til en evt. subwoofer, hvis du også ønsker at gemme det af vejen. Held og lykke med byggeriet. Redigeret af Willer - 18-Maj-2009 kl. 16:58 |
||
Kristian
|
||
![]() |
||
![]() |
|
@ Willer: Det er flat loft. Der kommer (regner jeg stærkt med) en SW men jeg regner med at dem kommer til at stå ved siden af mit HIFI-Møbel. Konen er ikke teknologi-forskrækket så alt elektronik skal ikke gemmes væk, og der er som sådan ikke nogen "WAF" at tage hensyn til, udover at der skal være plads til hendes Wii, men det er ikke noget problem. Tror i øvrigt at vi kommer til at holde os nede på et 5.1(2) setup, da 7.1(2) måske er en smule overkill. Jeg havde også forestillet mig at jeg ville sidde og beslutte mig når vægene var blevet rejst, men det lader til at "trikkeren" vil igang NU, og vi har først lige fået lavet jordbundsundersøgelse. Tak for besvarelsen BTW.! /mvh Redigeret af Stroyer - 18-Maj-2009 kl. 17:00 |
||
![]() |
||
Willer ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Januar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 313 |
![]() |
|
Vores Wii er monteret bag på vores Panasonic 50" med velcrobånd. Wii'en passer lige mellem de to arme på Vogels beslaget vi bruger. Man kan nemt komme til den fra den ene side af TVet når man skal skifte Disc, men på den måde er den helt gemt væk men samtdig fuldt operativ. |
||
Kristian
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Med flat loft ville jeg hellere lave et par tomrør for meget end for lidt. I mit kontor har jeg trukket to tomrør på hver at de tre vægge som kommer til gavn nu hvor jeg er ved at sætte noget surround på her inde. Ellers havde eneste udvej været kabelskjulere rund langs paneler og rundt om dør + havedør. Så er glad for at jeg smed dem ind i væggene. De er så afsluttet i nogle tomme Fuga dåser som sidder sammen med netværksstik+strøm så man tænker ikke så meget over dem. En ting jeg ville gøre om i dag - jeg ville have alle kabler trukket i tomrør. Elektrikeren talte os fra det, for den slags gør man ikke mere. Men hvis nu et kabel havde fejl eller bliver skadet var eneste udvej at fræse væggen op igen. Så hvis jeg får muligheden for at bygge nyt igen, kommer samtlige kabler i tomrør, så de kan udskiftet hvis behovet opstår. Men elektrikeren vil sikkert ryste på hovedet hvis du forslår det. Redigeret af Willer - 18-Maj-2009 kl. 17:06 |
||
Kristian
|
||
![]() |
||
Blicher ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 29-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 16 |
![]() |
|
Det jeg gør ( som elektrikker ) når jeg er ude hos
kunder der ønsker " skjult " surround sound, er at afhængig af størrelsen, bruger det man kalder endten 16- eller 20 mm flexrør, og for din egen skyld brug det som installatøren bruger, fordi det de har i byggemarkedet er alt for blødt, og der er for meget friktion i det... og til tv og sub trækker vi normalt et 50mm " rødt " rillerør, dette kan købes hos alle el/vvs grosister.. husk at lukke dem hvis du kan have trykprøvet huset ;) HVIS du har muligheden, og træk alle rør ender op på loftet og fastgør dem vedsiden af din gangbro, så er det dejlig nemt at udvide, og ændre i dit setup. ;) husk at hvis man har trukket et for lille rør og gerne ville have et hdmi signal igennem, findes der en fantastisk box der hedder en HDMI Extender ( se link ) http://www.av- cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_extender/hdmi_c at5e_extender/lindy_high_end_hdmi_cat5e_6e_extender_2949 _da.html Håber dette kunne bruges ;) cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_extender/hdmi_c at5e_extender/lindy_high_end_hdmi_cat5e_6e_extender_2949 _da.html">Hdmi extender |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
|
Jeg vil da foreslå TVet på den lille væg til højre ud mod terrassen. Sofaen på modsat væg til venstre. Og så gir' det næsten sig selv hvor højttalerne og de tilhørende tomrør skal være.
![]() |
||
![]() |
||
![]() |
|
Tak for alle svarne! @Blicher Det med at få rørene samlet på loftet er der helt sikkert mulighed for! Det var faktisk en rimelig go idé! Det jeg ellers havde tænkt på var bare at have dem til at køre inde i væggene, så jeg var fri for at komme på loftet, men jeg får lavet en dejlig stor loftslem, så adgang til loftet bliver nemt! Jeg har i forvejen bestemt at få lagt netværk i væggene i hele huset (man er vel en rigtig IT-Mand) som så bliver samlet i teknikrummet. @Kampus Det var også nogenlunde det "setup jeg havde regnet med, alternativet var at have TV'et på den anden "halv-væg" nederst på billedet! Er ikke sikker på hvilket ville være bedst? /mvh |
||
![]() |
||
![]() |
|
Jo det kan godt være bedre af hensyn til lysindfald fra vinduer. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Med det for øje tror jeg at det vil være bedre på den lille væg som du foreslog til at starte med, da solen primært kommer til at skinne ind fra den side. /mvh |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |