recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af udstyr i teknikskab
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af udstyr i teknikskab

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2012 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Jeg glæder mig til at høre om termometer testen.

Det jeg er bange for er at en temperatur på 27 grader lynhurtig stiger til 35-40 grader når udstyr som router, nas servers, modem sættes op.

Jeg skal selv i gang med at bygge hus, og kunne godt tænke mig at få et skab med en blæser, dog har jeg ingen ide om hvordan det bør fungere og om man skal tænke på dette inden hus-byggeri.

Hvis du skal have genvex eller lignende så kunne du sætte en udsugning fra det op inde i teknikrummet.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2012 kl. 12:30
Faktisk en kanon ide!

Den detalje skal jeg lige have skrevet med, tak for det
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-November-2009
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2012 kl. 13:55
Så er jeg flyttet ind og tempersturen i skabet lige nu ( uden nas, router m.m.) er på de 33 grader. Så rimeligt høj temperatur
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2012 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af IrmaN IrmaN skrev:

Så er jeg flyttet ind og tempersturen i skabet lige nu ( uden nas, router m.m.) er på de 33 grader. Så rimeligt høj temperatur
Det lyder ikke særligt slemt. Men sæt en blæser til at blæse luften forbi udstyret i skabet, så vil det have en temperatur tætter på skabstemperaturen. Det er ikke så godt som luftudskiftning men det hjælper en del.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-November-2009
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2012 kl. 08:17
Så er jeg i gang med at teste teknikskabet med harddisken :-) Inden NASen kom ind i skabet
var dens temperatur, ifølge Synology Assistent, 37 grader. Nu er det op på 41 efter 1 time i skabet.

Så temperaturen vokser hurtigt :-( 

Har i forslag til hvordan jeg evt kan køle harddisken ned i skabet? Er det nok med bare en lille "blæser" der
kan blæse på harddisken? For der vil den vel bare blæse det varme luft ind....

Måske burde jeg overveje hvordan jeg kan lave et hul i skabens side, så jeg kan føre kabel ud af skabet - og så sætte en hylde op ved siden af skabet hvor harddisken kan være.....
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2012 kl. 09:19
Nu har jeg en kammerat som i 4-5 år har haft det samme udstyr som dig plus en del ekstra placeret i sådan et varmeskab. Det har så vidt jeg ved ikke givet nogle problemer overhovedet. Han har en 1511+ stående med 5 diske i raid og har så vidt jeg ved ikke haft et eneste diskcrash.
Jeg ved godt at synology selv oplyser maks driftstemperatur til 35 grader men på trods heraf har det altså fungeret upåklageligt.
 
Du kan eventuelt prøve at stille dit udstyr på gulvet i skabet, da den varme luft søger opad.
 
Et andet alternativ er at montere en blæser på siden af dit skab(ud i rummet), der forsyner skabet med luft i stuetemperatur. Du burde kunne anskaffe en blæser der er næsten støjfri og det ser ikke ud som om der skal fjernes særligt meget luft. Så kan du også spare lidt på varmen i det tilhørende lokale :-)
 
Mvh
 
Ehlz
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2012 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Ehlz Ehlz skrev:

Nu har jeg en kammerat som i 4-5 år har haft det samme udstyr som dig plus en del ekstra placeret i sådan et varmeskab. Det har så vidt jeg ved ikke givet nogle problemer overhovedet. Han har en 1511+ stående med 5 diske i raid og har så vidt jeg ved ikke haft et eneste diskcrash.
Jeg ved godt at synology selv oplyser maks driftstemperatur til 35 grader men på trods heraf har det altså fungeret upåklageligt.


At det er gået godt i enkeltstående tilfælde ændrer ikke på at det er en dårlig idé. Der er ingen garanti for at det går i stykker, men sandsynligheden stiger.
 
Oprindeligt skrevet af Ehlz Ehlz skrev:

 
Et andet alternativ er at montere en blæser på siden af dit skab(ud i rummet), der forsyner skabet med luft i stuetemperatur. Du burde kunne anskaffe en blæser der er næsten støjfri og det ser ikke ud som om der skal fjernes særligt meget luft. Så kan du også spare lidt på varmen i det tilhørende lokale :-)


Hvis man vil køle elektroniske komponenter, skal man ikke blæse kold luft ind, men hive varm luft ud (og eventuelt OGSÅ blæse kold luft ind, så der er noget luft at hive i)
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-November-2009
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2012 kl. 10:48
Tror jeg skal i gang med at lave et par huller i skabet - selvom der er to skabs sider der så skal laves huller i er det nok den bedste løsning at harddisken står udenfor skabet.

Nu skal jeg bare finde ud af hvordan jeg kan lave hullet, uden at ødelægge skabet :-)
Til top
larsand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2012 kl. 12:11
Nu er jeg ikke klar over hvordan skabet er lavet.
Men hvis det er lukket for oven og neden, vil jeg starte med at lave huller i  fodspark-sokkel og hvis der er bund i skabet i bunden, samt i toppen af skabet.
Tilsvarende man sommetider gør ved et indbygnings- køleskab, man kan få nogle plastik riste til at sætte i.
Tror at termikken vil gøre en del.
Hvis det skal være ekstra godt kunne du lave et regulært aftræk fra toppen af skabet og op over tag. 
Til top
IrmaN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-November-2009
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér IrmaN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2012 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af larsand larsand skrev:

Nu er jeg ikke klar over hvordan skabet er lavet.
Men hvis det er lukket for oven og neden, vil jeg starte med at lave huller i  fodspark-sokkel og hvis der er bund i skabet i bunden, samt i toppen af skabet.
Tilsvarende man sommetider gør ved et indbygnings- køleskab, man kan få nogle plastik riste til at sætte i.
Tror at termikken vil gøre en del.
Hvis det skal være ekstra godt kunne du lave et regulært aftræk fra toppen af skabet og op over tag. 

God ide med fodspark-sokkel - det må jeg kigge på. Heldigvis får jeg
besøg en af håndværker i aften så der skal det nok laves :-)
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2012 kl. 21:50


 




Redigeret af Ehlz - 16-November-2012 kl. 21:52
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2012 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 

Hvis man vil køle elektroniske komponenter, skal man ikke blæse kold luft ind, men hive varm luft ud (og eventuelt OGSÅ blæse kold luft ind, så der er noget luft at hive i)

Hvorfor Jeg skriver at han kan spare på varmen i det tilstødende rum. = varme ud samtidig med luft ind!!

Jeg har i et skab fra Ikea på 60x60 cm, ca 40 cm i dybden. En 2411+ med diske, en Mac Mini, Airport Extreme, kabelmodem samt en UPS. Temperaturen i det rum er formentlig højere end producenterne mener den bør være, men jeg har heller ikke oplevet problemer med hverken diske eller performance. OG nej, det er ikke en garanti for at det også virker hos vores nye ven her, bare min og også min kammerats egen erfaring.

Mvh

Ehlz



Redigeret af Ehlz - 16-November-2012 kl. 21:59
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu