recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pladespiller tråden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pladespiller tråden

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 520
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pladespiller tråden
    Sendt: 28-Januar-2017 kl. 11:39
Jeg havde lidt samme problem med min pladespiller, nålen hoppede, når jeg gik forbi... Jeg søgte vidt og bredt, købte til sidst en væghylde, men jeg fik den aldrig hængt op. Stoppede i stedet med at gå foran pladespilleren... :-D
Til top
Claus P Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Oktober-2013
Sted: Amager
Point: 358
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Claus P Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2017 kl. 11:56
Jeg boede tidligere øverst oppe på kollegie, og min eneste mulighed for en rolig nål, endte med at pladespilleren hang i krydsede kæder ned fra loftet. Det virkede ganske godt.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2017 kl. 11:58
Hvis der er låg på under afspilning, så prøv uden låg under afspilning. Det kan fjerne en del resonanser, at spille uden låg på.
Og nu et billede, der viser ingen låg, så heller ikke det der er problemet.

Redigeret af JeTex - 28-Januar-2017 kl. 12:07
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2017 kl. 12:22
Der er nok forskel på hvor sarte pladespillere er for trin rystelser. Har kigget lidt på billedet, og synes det virker til at "Basen" på pladespilleren er ret lille, har jeg ret i det? En mere konventionel firkantet pladespiller vil i min optik stå mere solidt plantet på sine gummiophængte fødder, og være mindre påvirkelig for trin rystelser. Men der kan også være en anden slags rystelser, nemlig dem der forplanter sig fra højttaler over pladespiller til pickup, og giver akustisk tilbagekobling.

Det er ikke let med pladespillere. De kræver en del mere end en CD afspiller. Nogle har lavet en "Sandkasse" til deres, for at afkoble for rystelser af enhver art. Væghængt er uden tvivl bedre end reol placering.
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2017 kl. 12:45
En tuuung stenplade kan være en god idé, evt i forbindelse med en korkplade eller dæmpefødder (Well-Tempered Simplex spilleren bruger faktisk squashbolde som fødderBig smile).
En sandkasse hvor pladespilleren placeres i sandet er også effektiv.
Men lette porøse materialer kan også have en god effekt. En alm. billig spånplade (IKKE mdf!) med kork eller dæmpefødder under kan igen være en mulighed. Eller en sandwich af kork og gummi? Flere forskellige materialer udvider frekvensområdet der dæmpes i.

Squashbolde som fødder:

Billig spånplade som dæmpning:

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2017 kl. 12:51
Hvilken tracking force har du på nålen? Den kan jo muligvis være for lav..
Men ja, ellers skal den op på noget tungt, der ikke lader sig påvirke af resonanser så meget. En flise er ikke et dumt bud.
Men det er godt nok også en klein pladespiller du har købt. Der kan næppe være meget vægt i den plint?
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2017 kl. 13:03
Jeg spiller forøvrigt på en gl. Pioneer PL-9 fra 1982. Den fik i går skiftet de 4 små pickupledninger i huset, da forbindelsen på én af dem var væk. Så nu kan den lidt igenThumbs Up.

(billede fra nettet)

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2017 kl. 14:29
I kan også lige få et par billeder af mine pladespillere.

I stuen står en fuldautomatisk Philips AF-777. Til stuebetjening var det vigtigt med fuldautomatik, da den også skal betjenes af kæresten. Hvis det skal bruges, skal det være nemt. Desuden er hun altså klodset, så det ville bare være et spørgsmål om tid, før hun fik skadet en plade eller nålen.
Den er så tilsluttet direkte i min Yamaha surround receiver, som har phono indgang for MM PU.

På herreværelset har jeg min flotte gamle Lenco L78. Den er vel hvad man kan kalde "kvart automatisk", forstået at den selv løfter armen og stopper tallerkenen, når den når ind til labelen. Men armen bliver derinde. Det styres blot af en fjedermekanisme.
Den er tilsluttet en ren analog stereoreceiver fra Denon også med indbygget phono, dog til både MM og MC.

Jeg har valgt vintage pladespillere meget bevidst, fordi jeg simpelthen føler man får så meget mere afspiller for pengene og man kan virkelig mærke, at de er bedre bygget.
Min Philips er dog ikke noget særligt overhovedet. Den står dog også til udskiftning snart. Regner med en Pioneer PL-570 eller en PL-530 alt efter hvad der byder sig.

Redigeret af Nagash - 28-Januar-2017 kl. 14:32
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2017 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Hvilken tracking force har du på nålen? Den kan jo muligvis være for lav..
Men ja, ellers skal den op på noget tungt, der ikke lader sig påvirke af resonanser så meget. En flise er ikke et dumt bud.
Men det er godt nok også en klein pladespiller du har købt. Der kan næppe være meget vægt i den plint?

Hvis det er en Project RPM1 Carbon, har den hele 3,8 kg at gøre godt med.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2017 kl. 14:49
Det er da heller ikke meget
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2017 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det er da heller ikke meget

Næ, og sikkert ikke nok til stabilitet.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2017 kl. 15:06
Netop min tanke. Synes generelt det er et problem med mange moderne pladespillere i dag. Drivværket, tonearmen og kablingen er rigtig fint, men plinterne er alt for kleine og lette. Jeg forstår bare ikke hvorfor de sparer der. Det er noget af det billigste at lave på en pladespiller.
Man kan da sagtens finde nye med en ordentlig plint, men de typiske Pro-ject, Rega, Denon og lignende, skal op i en ret dyr klasse, før man får det med.
I gamle dage var det kun de aller billigste modeller, som ikke havde. Dog var de fleste også bygget i træ dengang, så det gør dem automatisk en del tungere selvfølgelig.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu