recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - planlægning af kælder bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

planlægning af kælder bio

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2014 kl. 14:44
Nu kan hjemmebio og legerum jo laves på mange niveauer - og du har endnu ikke fortalt om din forventning til bio / legerum endnu - måske fordi du slet ikke er nået så langt endnu ?

Om rum forhandling med fruen er afsluttet ved du bedst, men når jeg se tegningen tænker jeg at det ene rum er 24 m2 og det andet er 32 m2 - Det er begge store gode rum til leg og bio.

Rent praktisk kan jeg ikke forestille mig at det "skæve" rum (24 m2) lige neden for trappen kan være nogen begrænsning som legerum for børn og til det brug er der ikke grund til at lave ekstra væg og lille bitte gang. 
Hvis jeg skulle lave bio i det rum, ville jeg blænde vinduet i højre side og lave en screenwall / THX væg med et akustisk transparent lærred på de ca. 120-125 tommer bredden giver plads til.
Screenwallen vil jeg rykke ca 1 meter frem, så jeg var sikker på at kunne have alt grej bag den (evt lave en service dør fra fyrrummet)
Vægge og loft (evt også gulv) i det 2 meter hak der blev ind til lærredet ville jeg male matsort.
Jeg ville lave akustikloft i minimum indhakket til lærredet.

Hvis jeg skulle lave bio i det "reelle" rum (32 m2) ville jeg også blænde vinduet øverst på 451cm væggen os stadig lave en screenwall / THX væg med en meter plads bag til grej (evt med en servicedør fra hobbyrummet (der så er blevet legerum)
Så ville jeg lave et akustisk transparent lærred på 140-160 tommer (evt. større i 2.35 format)
Det rum ville give plads både at lave akustikloft + akustikpaneler på væggene (selv uden væg akustikpaneler vil fronthøjtalerne lyde bedre, da der nu er 1-1,5 meters afstand til side væggene og rummet generelt har god hifi dimension i længde / bredde)
Som minimum ville jeg lave de første 2 meter af rummet i lærreds enden matsort og gerne resten af rummet i mørke nuancer.
Når det hele var lavet ville jeg sætte min numse ca. 4 meter fra lærredet og storsmile til en film.

Som du nok har bemærket har jeg ikke nævnt noget om hvad grej jeg ville bruge - Jeg vil helle starte med at fortælle at det du kan opnå for beskedne summer i akustikløsninger (fx. Troltekt) kan du ikke købe i elektronik uanset pris (og store ord i reklamer) og det du kan opnå med en spand sort maling, kan du ikke købe i projektor eller lærred uanset pris (se evt. min egen tråd side 8).
Det er DET, der gør et dedikeret biorum så unikt - Du kan få alt ud af selv billig projektor, elektronik og højtalere - Og har du budget til bedre kan det blive helt fantastisk

Redigeret af E100 - 31-Oktober-2014 kl. 14:45
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
emilc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 25-August-2014
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér emilc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Bhund Bhund skrev:

det er jo en tro kopi af den reklame, hvor manden først står og fortæller om alle sine planer og så kommer konen ind og banker et søm i kistenBig smile

hvor gamle er jeres børn og hvor mange har I, bliver da noget af et legerum med 35 kvm - og med mindre de er under 4, så foregår al yndlingsleg jo oftest digitalt.

Men held og lykke med projektet, det skal nok blive fedt uanset hvor du laver det. Jeg fik at vide, at jeg garanteret ikke ville få det brugt alligevel, nu er tonen vendt til at jeg bruger for meget tid dernedeSmile 

lige pt har vi 2 pigebørn hvor den ene er 1 og den anden 4, den ældre elsker kreative lege og bryder sig ikke særlig meget om at sidde foran "elektronik" og lege, den mindste elsker at hive og vælde ting så det går ikke at have en kombi rum. :)
Til top
emilc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér emilc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af larsand larsand skrev:

Her et argument til fruen !!
Hvis I vælger det lille rum, så opfylder den gang, der opstår mod trappe og toilet ikke Bygningreglementet stk. 3.3.4 gangbredder, hvor der står at gangbredden min skal være 130 cm.
Er godt klar over at der ikke skal søges byggetilladelse, men reglementet skal jo overholdes alligevel !
Og det kan jo være det giver en bemærkning i tilstandsrapporten, hvis huset skal sælges på et tidspunktWink

har lige vist konen det argument, ved du hvad jeg fik... et kæmpe Nå, du får ikke det store rum :)
Til top
emilc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér emilc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:

Nu kan hjemmebio og legerum jo laves på mange niveauer - og du har endnu ikke fortalt om din forventning til bio / legerum endnu - måske fordi du slet ikke er nået så langt endnu ?

Om rum forhandling med fruen er afsluttet ved du bedst, men når jeg se tegningen tænker jeg at det ene rum er 24 m2 og det andet er 32 m2 - <span style="line-height: 1.4;">Det er begge store gode rum til leg og bio.</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">Rent praktisk kan jeg ikke forestille mig at det "skæve" rum (24 m2) lige neden for trappen kan være nogen begrænsning som legerum for børn og til det brug er der ikke grund til at lave ekstra væg og lille bitte gang. </span>
<span style="line-height: 1.4;">Hvis jeg skulle lave bio i det rum, ville jeg blænde vinduet i højre side og lave en screenwall / THX væg med et akustisk transparent lærred på de ca. 120-125 tommer bredden giver plads til.</span>
<span style="line-height: 1.4;">Screenwallen vil jeg rykke ca 1 meter frem, så jeg var sikker på at kunne have alt grej bag den (evt lave en service dør fra fyrrummet)</span>
<span style="line-height: 1.4;">Vægge og loft (evt også gulv) i det 2 meter hak der blev ind til lærredet ville jeg male matsort.</span>
<span style="line-height: 1.4;">Jeg ville lave akustikloft i minimum indhakket til lærredet.</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
<span style="line-height: 1.4;">Hvis jeg skulle lave bio i det "reelle" rum (32 m2) ville jeg også blænde vinduet øverst på 451cm væggen os stadig lave en </span><span style="line-height: 16.7999992370605px;">screenwall / THX væg med en meter plads bag til grej (evt med en servicedør fra hobbyrummet (der så er blevet legerum)</span>
<span style="line-height: 16.7999992370605px;">Så ville jeg lave </span><span style="line-height: 16.7999992370605px;">et akustisk transparent lærred på 140-160 tommer (evt. større i 2.35 format)</span>
<span style="line-height: 16.7999992370605px;">Det rum ville give plads både at lave akustikloft + akustikpaneler på væggene (selv uden væg akustikpaneler vil fronthøjtalerne lyde bedre, da der nu er 1-1,5 meters afstand til side væggene og rummet generelt har god hifi dimension i længde / bredde)</span>
<span style="line-height: 16.7999992370605px;">Som minimum ville jeg lave de første 2 meter af rummet i lærreds enden matsort og gerne resten af rummet i mørke nuancer.</span>
<span style="line-height: 16.7999992370605px;">Når det hele var lavet ville jeg sætte min numse ca. 4 meter fra lærredet og storsmile til en film.</span>
<span style="line-height: 16.7999992370605px;">
</span>
<span style="line-height: 16.7999992370605px;">Som du nok har bemærket har jeg ikke nævnt noget om hvad grej jeg ville bruge - Jeg vil helle starte med at fortælle at det du kan opnå for beskedne summer i akustikløsninger (fx. Troltekt) kan du ikke købe i elektronik uanset pris (og store ord i reklamer) og det du kan opnå med en spand sort maling, kan du ikke købe i projektor eller lærred uanset pris (se evt. min egen tråd side 8).</span>
<span style="line-height: 16.7999992370605px;">Det er DET, der gør et dedikeret biorum så unikt - Du kan få alt ud af selv billig projektor, elektronik og højtalere - Og har du budget til bedre kan det blive helt fantastisk</span>

Ja det korrekt jeg er ikke gået i gang med kælderen endnu, da vi er i gang med at rive nogle vægge ned på stueplanen og male væggene. og før jeg kastede mig ud i indretning af kælderen (det "lille" rum ) ville jeg lige høre hvad i ville anbefale.
men hensyn til "teknisk" udstyr, så havde jeg tænkt mig at flytte det hele ind i fyrrummet og lave det om til et fyrrum/ teknikrum.
forhandling med fruen er afsluttet hun vandt :(, da hun kom med nogle gode argumenter, såsom at min mindste datter nok ville hive og pille ved tingene og at i det store rum har man direkte adgang til haven, så det er bedst for børnene når de skal ind og ud med al der udendørs lege tøj isted for at jeg skal slæbe det hele op og ned at trapperne :) (dovenskab længe leve :) )
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 20:59
Nu lyder det jo ikke til at du er bange for at lave noget Wink

Siden døren kan åbne indad i dit fyrrum, er der vel ikke noget der hindre at rykke væggen ca en 1 meter (med mindre den er bærende) og flytte døren.

Du kan sagtens lave noget godt alligevel, men den sidste meter er den der giver plads til det store lærred og samtidig lave akustiske forbedringer på væggene (7.x tegnet med grøn, ser ikke ud til at give problemer med døre på denne måde)

Når jeg har tegnet en screenwall er det et blot et personligt ønske om akustisk fastramme lærred og hele baduljen bagved Big smile (mine egne højtalere fylder en del Dead)

Nu er det vel ikke brændefyr eller andet der soder du har i fyrrummet, for så bliver dit grej ikke glad for at stå der i længden Cry

Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
emilc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér emilc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 22:32
Det er desværre et bærende væg, havde selv overvejet det.
Men det kan jo være at jeg rykker væggen men igen skal lige have en accept af bossen :)
Men hvis væggen ikke kan flyttes kan jeg så ikke stadig bruge din eksempel hvis jeg vender sofaen og lærred til den modsatte side?
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 23:27
Ulempen ved at vende den vej, er at trafikken i rummet går lige forbi lærredet der hænger lidt sårbart og højtalerne kan hænge / stå i vejen.

Et måske våget forslag forslag (i forhold til legerum Ouch/ kone Angry) kan være at bygge LCR (grønne) + Subber (blå) ind i vægen, så lærredet kun rager rammetykkelsen ud i rummet og højtalerne til gengæld rager ind i legerummet.

Alt efter hvilke højtalere du vælger, behøver de jo ikke rage ret langt ind og kan evt. camoufleres i legerummet med skabe / reoler til børnenes legetøj hvor et par hylder er optaget af bagsiden af højtalerne (som du kan lave en snyde skuffe foran eller klistre siden af en flet kurv på eller hvad fruen nu kan leve med)
Hvis du bygger selv kan du jo lave kabinetterne så det giver mest mening (mine egne sub kabinetter er trods 400 liter volumen hver kun knap 20 cm i dybten) Du kan selvfølgelig også bare købe meget små højtalere og vupti er der ingen problemer Clap(bortset fra de ikke lyder som store højtalere Confused ØV)

du vil få ca. 3,5 meter se afstand, det er den afstand jeg personligt foretrækker til mit eget 131" 16:9 lærred med 16:9 materiale, med 2.35 materiale ville jeg gerne have det 20" større men smag og behag er forskelligt.

I det døde hjørne nede bagved, kan du jo lave filmsamling, popkornmaskine, slikskab, plakatsamling, film merchandise udstilling eller hvad der nu gør dig glad Big smileBig smileBig smile (vinter opbevaring af motorcyklen - det er jo bare tilløb gennem havedøren Confused lol)

Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2014 kl. 11:21
emil synes jeg kan fornemme ordet "tøffel..." fremkommer stille og rolig :D hvornår lærer mænd at være mænd igen. come on sæt hende på plads hehehe
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2014 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Treated Treated skrev:

emil synes jeg kan fornemme ordet "tøffel..." fremkommer stille og rolig :D hvornår lærer mænd at være mænd igen. come on sæt hende på plads hehehe

du er godt i gang med at smadre alle hans chancer for et fornuftigt setup. Det er ikke en fremgangsmåde man anvender i dag med mindre man vil bo alene!
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2014 kl. 15:15
Hvad med at dele rummet således: 

Indgang overfor bad, så er der ingen der skal igennem rummet og du kan bygge bagvæg op med noget akustisk materiale. Vil også gøre det lettere at finde en pæn akustisk løsning til loftet.
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2014 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

Oprindeligt skrevet af Treated Treated skrev:

du er godt i gang med at smadre alle hans chancer for et fornuftigt setup. Det er ikke en fremgangsmåde man anvender i dag med mindre man vil bo alene!

ironi kan forekomme Wink
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu