recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Plasma blinker ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlasma blinker ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Emne: Plasma blinker ?
    Sendt: 23-Januar-2010 kl. 11:17
Er ved at finde et nyt TV og ville gerne prøve et plasma tv denne gang, havde mere eller mindre besluttet mig til et Panasonic G10, men da jeg lige skulle vise det til kæresten ved at gå ned i El giganten var der rulle tekster. Alle plasma skærmene blinkede rulle tæksterne hen over skærmen, det så ret forfærdeligt ud, mens alle LCD klarede det fint, desuden hakkede det når der blev panoreret vertikalt.

Er det normalt for plasma ?
Forsvinder problemet med bedre signal ? ( component fra blu ray i butikken )
Kan det måske være fordi indstillingerne var forkerte ?

Bliver sort niveauet på plasma forresten bedre i mørkt rum ? Synes ikke der er stor forskel på tændt og slukket lys med det LCD jeg har nu, men plasma har jo en blank skærm. Var i hvert fald skuffet over sort niveauet i butikken. Håber folk kan forklare mig lidt om minuserne ved plasma, vidste ikke noget om denne mærkelige blinke effekt før idag.

Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 11:43
Jeg har lige købt et Panasonic X10. Havde før et Panasonic PX70.

Jeg fik at vide at sort niveauet var blevet bedre på X10'eren.
Dette kan jeg så fortælle at det er det IKKE.
Jeg syntes selv at LCD skærmene efterhånden viser sort lige så godt som plasma.
Sort niveauet bliver da bedre i mørke rum, men om det er nok til dig ved jeg ikke.

Tekster der ruller vandret har plasma skærmene fra Panasonic svært ved at vise uden at det hakker. Om andre mærker af plasma skærme har samme problem ved jeg ikke.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

Jeg har lige købt et Panasonic X10. Havde før et Panasonic PX70.

Jeg fik at vide at sort niveauet var blevet bedre på X10'eren.
Dette kan jeg så fortælle at det er det IKKE.
Jeg syntes selv at LCD skærmene efterhånden viser sort lige så godt som plasma.
Sort niveauet bliver da bedre i mørke rum, men om det er nok til dig ved jeg ikke.

Tekster der ruller vandret har plasma skærmene fra Panasonic svært ved at vise uden at det hakker. Om andre mærker af plasma skærme har samme problem ved jeg ikke.
Jeg har aldrig oplevet det nævnte problem, og sortnivaeu..  Det er i top, men hvad koster det nævnte TV ?
Smile
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 11:54
G10 koster jo 7000 og X10 koster 4000 kr i elgiganten, hvilket er meget billigt.


Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

G10 koster jo 7000 og X10 koster 4000 kr i elgiganten, hvilket er meget billigt.


Ja, så KAN det måske være prisen der er presset,så man har været nød til at anvende en teknologi der ikke er helt up to dateSmile  Kun en teoriWink
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

G10 koster jo 7000 og X10 koster 4000 kr i elgiganten, hvilket er meget billigt.


Ja, så KAN det måske være prisen der er presset,så man har været nød til at anvende en teknologi der ikke er helt up to dateSmile  Kun en teoriWink


Det må være teori.
Der var da ingen grænser for alle disse anbefalinger der kom da jeg spurgte til disse tv.
Netop også det med at vise sort.

Hvis spørgeren ønsker sort skal han prøve at se Samsung B655/B658. Jeg har aldrig set noget
Plasma/LCD der bare kommer i nærheden af dette. Men om så resten af tv'et lever op til det han
søger, må han selv ud og konstatere.

Til top
act_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Maj-2007
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 12:32
Sortniveau handler lige så meget om at kunne vise detaljer i det sorte som det handler om at vise en mørk sort... Der er da flere LCD og LCD-LED der viser mørkere sort end G10, men når der skal vises detaljer i den sorte farve har plasma oftest stadig en fordel..

Panasonic er ikke dem der viser dybest sort, men ændrer sig forhåbentligt med forårets modeller og synes da i øvrigt også der er sket noget fra min PX70 til min brors G10 :)

Har ikke oplevet problemer med almindelige vertikale rulletekster, men når de er horisontale er det noget skidt! Kan slet ikke læses.. Har dog aldrig set dem andre steder end efter TV-avisen, så klarer mig fint uden.. LCD opleves generelt mere flydende, men er også det der giver trails når man ser bold..


Noget helt andet er så at billedkvaliteten der ofte kan hentes i et plasma-TV sjældent er retfærdiggjort i "de useriøse" radio/TV forretninger.. Skulle jeg selv vælge ifht. hvad jeg så i disse forretninger blev det klart et LCD / LED.. Når det kommer hjem og hænge i stuen er situationen bare en anden!


Redigeret af act_dk - 23-Januar-2010 kl. 12:46
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

G10 koster jo 7000 og X10 koster 4000 kr i elgiganten, hvilket er meget billigt.


Ja, så KAN det måske være prisen der er presset,så man har været nød til at anvende en teknologi der ikke er helt up to dateSmile  Kun en teoriWink


Det må være teori.
Der var da ingen grænser for alle disse anbefalinger der kom da jeg spurgte til disse tv.
Netop også det med at vise sort.

Hvis spørgeren ønsker sort skal han prøve at se Samsung B655/B658. Jeg har aldrig set noget
Plasma/LCD der bare kommer i nærheden af dette. Men om så resten af tv'et lever op til det han
søger, må han selv ud og konstatere.

Nu ER det jo som nævnt teori, men efter som især den ene af de nævnte tv jo bestemt er i det billige prisleje, så får man jo ofte hvad man betaler for, og jeg ville eks. hellere købe et godt LCD (hvis det findesLOL) end et dårligt Plasma-tv, og JEG tror der er en grænse for hvad et 50" plasma kan komme ned i med nyeste teknologi, hvorfor der kan forekomme "oprydningsmodeller der er helt nede i pris, men tilgengæld ikke helt i top mht. præstationer.
Jeg har aldrig hørt om tilsvarende problemer med eks. Pioneer, men her er prisen jo også en anden.Wink
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 14:24
Hej.

Først og fremmest er det meget svært et bedømme et TVs billedkvalitet i de fleste forretninger. I en forretning har man ofte ingen anelse om hvilke indstillinger de forskellige TV er sat til, og det billede der vises på skærmene kommer ofte fra en ukendt videokilde der fordeles til alle TV via component eller HDMI. Mange TV har desuden en speciel "forretnings indstilling" hvor der skrues ekstra meget op for kontrast, lys og farve for at det skal se imponerende ud. Jeg er derfor af den overbevisning at sammenligning at foskellige TV i en forretning ofte nærmest er værdiløs. Man har heller ikke nogen mulighed for at vurdere lydkvaliteten da der ofte er utroligt meget støj.

Jeg har selv haft et G10 plasma for nogen tid siden. Jeg har nu et Panasonic PZ85 plasma (udgået model).

Ang. G10 så er det et glimrende TV. Det har ikke så mange funktioner, men billedkvaliteten er god og det et godt og fornuftigt at bruge og betjene i hverdagen.

Jeg vil dog sige at hvis du har en meget lys stue, så er jeg ikke sikker på at det er et G10 du skal købe. Et G10 mister en del kontrast hvis det er meget lys i rummet. Årsagen til at det mister kontrast er ikke kun at der er et blankt beskyttelses lag yderst. Det er selve panelet inde bag ved er knapt så sort som man kunne ønske sig. Det betyder at selve panelet reflekterer en del af rummets belysning og det vil opleves som reduceret kontrast. Den oplevede kontrast på et G10 varierer altså en del efter hvor meget lys der i rummet. Særligt slemt er det med sollys.

Du skal også være opmærksom på at plasma TV ( EDIT: Jeg mener et G10) bruger en del mere strøm end tilsvarende LCD TV. Man ser ofte angivelser af effektforbrug i forskellige tests. På flatpanels.dk angives der f.eks. effekt for fabriksindstillinger og for kalibrerede indstillinger.
Min erfaring er at den kalibrerede indstilling er meget optimistiske i forhold til brug i et normalt oplyst rum (dagslys). Et forbrug på ca. 300 Watt er derfor ikke urealistisk. Om aftenen kan man med fordel vælge de "kalibrerede indstillinger" og derved reducere forbruget en del.

Den omtalte "blinkeeffekt" vil jeg ikke kommentere på da jeg ikke kan mindes at have set det på mit G10. Jeg havde heller ikke på noget tidspunkt sat det til via component. Jeg vil dog sige at et G10 kan levere rigtigt gode billeder via HDMI og som alm. TV, så det er ikke billedkvaliteten du skal bekymre dig om på et G10.

MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 23-Januar-2010 kl. 16:23
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Hej.

Først og fremmest er det meget svært et bedømme et TVs billedkvalitet i de fleste forretninger. I en forretning har man ofte ingen anelse om hvilke indstillinger de forskellige TV er sat til, og det billede der vises på skærmene kommer ofte fra en ukendt videokilde der fordeles til alle TV via component eller HDMI. Mange TV har desuden en speciel "forretnings indstilling" hvor der skrues ekstra meget op for kontrast, lys og farve for at det skal se imponerende ud. Jeg er derfor af den overbevisning at sammenligning at foskellige TV i en forretning ofte nærmest er værdiløs. Man har heller ikke nogen mulighed for at vurdere lydkvaliteten da der ofte er utroligt meget støj.

Jeg har selv haft et G10 plasma for nogen tid siden. Jeg har nu et Panasonic PZ85 plasma (udgået model).

Ang. G10 så er det et glimrende TV. Det har ikke så mange funktioner, men billedkvaliteten er god og det et godt og fornuftigt at bruge og betjene i hverdagen.

Jeg vil dog sige at hvis du har en meget lys stue, så er jeg ikke sikker på at det er et G10 du skal købe. Et G10 mister en del kontrast hvis det er meget lys i rummet. Årsagen til at det mister kontrast er ikke kun at der er et blankt beskyttelses lag yderst. Det er selve panelet inde bag ved er knapt så sort som man kunne ønske sig. Det betyder at selve panelet reflekterer en del af rummets belysning og det vil opleves som reduceret kontrast. Den oplevede kontrast på et G10 varierer altså en del efter hvor meget lys der i rummet. Særligt slemt er det med sollys.

Du skal også være opmærksom på at plasma TV bruger en del mere strøm end tilsvarende LCD TV. Man ser ofte angivelser af effektforbrug i forskellige tests. På flatpanels.dk angives der f.eks. effekt for fabriksindstillinger og for kalibrerede indstillinger.
Min erfaring er at den kalibrerede indstilling er meget optimistiske i forhold til brug i et normalt oplyst rum (dagslys). Et forbrug på ca. 300 Watt er derfor ikke urealistisk. Om aftenen kan man med fordel vælge de "kalibrerede indstillinger" og derved reducere forbruget en del.

Den omtalte "blinkeeffekt" vil jeg ikke kommentere på da jeg ikke kan mindes at have set det på mit G10. Jeg havde heller ikke på noget tidspunkt sat det til via component. Jeg vil dog sige at et G10 kan levere rigtigt gode billeder via HDMI og som alm. TV, så det er ikke billedkvaliteten du skal bekymre dig om på et G10.

MVH
tvkartoffel


Jeg havde i 14 dage en måler på mit 37" plasma tv netop for at måle hvor meget strøm den brugte.
Den lå på 166 W, så tror at de 300W du skriver er lige i overkanten.

I samligning med plasma og LCD vil det med 5 timers tvtid bruge ca 50 KWH mere på et år. Atlså mindre en 100 kr. mere i strøm pr år.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 15:52
Jeg ved ikke hvilket TV du taler om. Jeg refererer udelukkende til et 42" G10, som jeg selv har haft og som er det TV trådstarter spørger til. Man kan endvidere ikke få et G10 i 37".  Den mindste model er 42" og bruger derfor mere strøm. Plasma TV i fuld HD har desuden tendens til at bruge en del mere strøm end "HD ready" modellerne i samme størrelse. sammelign evt. et 42" G10 med et 42" tx-p42x10y. Sidstnævnte bruger kun ca. halvdelen af hvad et G10 gør (i følge flatpanels.dk).

På flatpanels.dk skriver de at "ud af kassen" forbruget ligger på ca 300 Watt for 42" modellen. Det passer meget godt med de værdier jeg selv målte.
Som sagt kan man godt få forbruget længere ned ved at justere på lys og kontrast. Min erfaring er dog som jeg skrev, at disse indstillinger ikke egner sig til til TV kigning om dagen. I praksis ligger forbruget derfor i omegnen af 300 Watt.

Forbruget på et G10 varierer desuden en del efter om man har slået "økomode" til eller fra. Økomode justerer lys og kontrast efter belysningen i rummet. Med økomode til vil man derfor opleve at forbruget kan blive meget højt om dagen (op mod 400 Watt !) og lavt om aftenen (ca. 200 Watt).

Med økomode slået fra kan man, efter min erfaring benytte standard indstillinger om dagen, hvilket giver et forbrug på ca. 300 Watt på det pågældende TV og om aftenen når solen er gået ned kan man med passende indstillinger komme ned på omkring 200 Watt hvis rummet er er svagt oplyst.

MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 23-Januar-2010 kl. 16:19
Til top
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 17:11
Tusind tak for alle de gode svar, har lært mig en del om hvad der foregår, men er stadig blank med hensyn til det med at det blinker. Vil dog først lige svare på de ting der er blevet nævnt:

Har ikke set tekster rulle vandret, kun lodret, synes dog det er sørgeligt hvis TV'et ikke kan klare hurtige bevægelser. Der blev sagt 7000 er at presse prisen med et 50", men det er nu et 42" så synes prisen er fair nok, er da ikke i den billige ende for 42" plasma, så man kan da regne med at det er ny teknologi da det blev lavet ( 1 år siden nu ).

Med hensyn til samsung modeller som nævnes ( B655 ) kan de ikke fås i 42" som jeg ønsker, de er derfor ikke et alternertiv.

Ved godt at man ikke kan sammenligne TV i en butik, men man kunne måske opdage problemer som f.eks dette blinkeri som man skal være opmærksom på. Skulle måske beskrive det lidt bedre. Da rulle teksterne køre over skærmen skifter de voldsomt lysstyrke med måske 5Hz svingning, er dog begyndt at tro det er opskaleringen der fejler.

Hvis man har en full hd forbindelse, vil tekst så køre flydende hen over skærmen ?

Tak for beskrivelserne af at panelets farve ikke er helt sort. Det forklare at lys på skærmen giver en så stor ændring. Jeg har mørklægnings gardiner og har kun høje krav til tv'et når der skal ses en god film. Alt der skal opskaleres er jeg ligeglad med.

Strømforbruget betyder ikke noget, det gør designet heller ikke. Larmen fra de to blæsere går også, de var meget støjsvage i butikken i hvert fald ( var der tideligt om morgnene før der var kaos ).  Lyd gør heller ikke noget da et anlæg trækker lyden. Så det er kun billedkvalitet der er tilbage, og som der siges skal jeg ikke bekymre mig om G10's billedkvalitet :p Ender nok med at tage det alligevel.

Bør jeg få det kalibreret af en professionel, eller kan det ikke svare sig i prisklassen ?
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu