recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Plasma - Hvorfor ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlasma - Hvorfor ?

Besvar Besvar Side  <1234 18>
Forfatter
Besked
K-Pax Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2009 kl. 19:36
God forklaring
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2009 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

Skåret ind til benet er forskellen på de to at plasma ikke egner sig i lyse rum, desto mere lys i rummet desto ringere billede - farverne bliver udvasket og der er genskin.  Den helt store fordel fås ikke medmindre rummet er helt mørkt.

Jeg vil så påstå at i et mørkt rum vinder plasma, i et lyst er det uafgjort - der er fordele og ulemper mellem dem, i et lyst rum vælger du på hvilken måde du vil have et dårligt billede. Godt billede og sollys i rummet hænger bare ikke sammen, uanset teknologi.

LCD havde rigtig mange dårligdomme indtil i år, hvor det ser ud til de er løst, LED backlight, local dimming, hurtigere panel etc.

Det er jeg aldeles ikke enig i. De "løsninger" der er kommet på LCD-siden medfører i sig selv nye problemer. De totalt set bedste LCD-billeder jeg har set, har IKKE været på tv med LED backlight. Hvis man mener billedkvalitet er lig med sort-niveau, så er LED lykken, hvis man kigger på overall billedkvalitet så flytter det faktisk ikke det store.

Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2009 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Skåret ind til benet er forskellen på de to at plasma ikke egner sig i lyse rum, desto mere lys i rummet desto ringere billede - farverne bliver udvasket og der er genskin.  Den helt store fordel fås ikke medmindre rummet er helt mørkt.

Jeg vil så påstå at i et mørkt rum vinder plasma, i et lyst er det uafgjort - der er fordele og ulemper mellem dem, i et lyst rum vælger du på hvilken måde du vil have et dårligt billede. Godt billede og sollys i rummet hænger bare ikke sammen, uanset teknologi.

LCD havde rigtig mange dårligdomme indtil i år, hvor det ser ud til de er løst, LED backlight, local dimming, hurtigere panel etc.

Det er jeg aldeles ikke enig i. De "løsninger" der er kommet på LCD-siden medfører i sig selv nye problemer. De totalt set bedste LCD-billeder jeg har set, har IKKE været på tv med LED backlight. Hvis man mener billedkvalitet er lig med sort-niveau, så er LED lykken, hvis man kigger på overall billedkvalitet så flytter det faktisk ikke det store.

Bare af ren nysgerrighed, hvad ser du så som det bedste LCD-billedet, når det ikke er med LED backlight? Jeg troede egentlig at Sonys X4500 var et af de beste LCD tv.
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-December-2007
Point: 190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2009 kl. 21:02

Hvorfor også konstant stræbe efter det ULTIMATIVE PERFEKTE SUPERBILLED hvis at hvad man bare vil have er en ganske almindelig go skærm.

Det er fanmer da de færreste som reelt "har brug for" de her 45000 kr super skærme som ikke engang Lucas Arts grafikkere kan "følge" med.

Jeg tror sq at vi er blevet hjernevasket med hvad der er bedst, hvorfor det er bedst osv. nogen mere end andre.

Jeg kunne godt tænke mig et stort display, men jeg ville da nærmest sælge min sjæl hvis jeg skulle give omkring 25-30.000 kr for sådan en fætter.

Dét er jeg godt nok for nærrig til. De TV jeg har se på, på 50-56" koster ikke engang 1/3 og det levere SATME et flot billede som jeg ville være yderst tilfreds med.

Lad os se hvad det bliver til når jeg flytter i mit nybyggede hus om ca. 1 md. Der skal farmand nemlig have ny fjerner :-) 

/mvh

Til top
Nick_S Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Maj-2008
Point: 385
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2009 kl. 21:03
Ja det gad jeg egentlig også godt at vide ^^ (Hvilket LCD skærm Otto er mest til)

Grunden til at vi primært sælger LCD hvor jeg arbejder er af den simple årsag at man bliver træt af at "diskutere" med kunderne hvorvidt de skal have "den udgående, gammeldags og strømkrævende" plasma teknologi, eller den "højtopløste og farverige" LCD teknologi.

Kunden kan i alt alvor give sælgeren (mig eller en kollega), ret i at billede, sortniveau, betragtningsvinkler, bevægelser, naturlighed og alle andre relevante billedegenskaber er bedre på én skærm frem for en anden, men når han så ser, at det er en plasma skærm, løber han skrigende bort fra den.
Dette er naturligvis ikke alle kunder, men en skræmmende stor del af dem.

Og er man sælger er man sgu tvunget til at lave penge på bundlinjen, om det kommer fra salg af LCD eller plasma skærme er bundlinjen ligeglad med, men jeg sover sgu bedst, hvis folk er gået fra butikken med en fornuftig plasma skærm, der passer deres behov langt bedre end en tilsvarende LCD skærme nogensinde ville.

Det største problem som jeg ser det, er ikke sælgernes uvidenhed, men den generelle befolknings uvidenhed og irrationalitet.

Redigeret af Nick_S - 29-September-2009 kl. 21:04
Til top
Quest Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Marts-2006
Point: 116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2009 kl. 21:58

Som sædvanligt er der i fora som dette en høj andel af mennesker med en mere teknisk tilgang til produkterne i modsætning til andelen i "real-world"

Mit bud er at man skal se på størrelsen af markedsføringsbudgetterne og de budskaber som driver et salg.

Det er vel IT-hardware salget om igen - processorhastighed drev i flere år markedet trods andre faktorer betød mere oplevelsen af en god pc. Nu er det "green-line" bølgen som er vejen frem.

Hvis markedsføring fortæller brugeren at ultratynde skærme er lykken, at LED er det "hippe", at full HD er sagen også på 26", hvem bliver så glad for et TV der blot har god lyd og et naturligt billede.... ?

Samtidig skal man se på de distributionskanaler der benyttes til at afsætte produkterne gennem. Faghandlen er død - "leve internettet og Dansk Supermarked" ... der er her flertallet handler i dag - og de ved jo selv hvad de skal kikke efter

Walk slowly; drink lots of water
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2009 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af Nick_S Nick_S skrev:

Ja det gad jeg egentlig også godt at vide ^^ (Hvilket LCD skærm Otto er mest til)Grunden til at vi primært sælger LCD hvor jeg
arbejder er af den simple årsag at man bliver træt af at "diskutere" med kunderne hvorvidt de skal have "den udgående, gammeldags og
strømkrævende" plasma teknologi, eller den "højtopløste og farverige" LCD teknologi.Kunden kan i alt alvor give sælgeren (mig eller
en kollega), ret i at billede, sortniveau, betragtningsvinkler, bevægelser, naturlighed og alle andre relevante billedegenskaber er
bedre på én skærm frem for en anden, men når han så ser, at det er en plasma skærm, løber han skrigende bort fra den.Dette er
naturligvis ikke alle kunder, men en skræmmende stor del af dem. Og er man sælger er man sgu tvunget til at lave penge på
bundlinjen, om det kommer fra salg af LCD eller plasma skærme er bundlinjen ligeglad med, men jeg sover sgu bedst, hvis folk er gået
fra butikken med en fornuftig plasma skærm, der passer deres behov langt bedre end en tilsvarende LCD skærme nogensinde ville.Det
største problem som jeg ser det, er ikke sælgernes uvidenhed, men den generelle befolknings uvidenhed og irrationalitet.

Præcis samme opfattelse har jeg, da jeg stod som sælger i Radio/TV butik.

Kunder har ofte en bestem opfattelse af at plasma skal man holde sig fra, at de bruger vanvittigt meget strøm og at burn-in sker med
tekst tv i 1 time.

Jeg tror, at selvom kunderne gav mig ret i at plasma TV leverede bedre billede, så solgte jeg sjældent nogen.

Det hjælper bestemt heller ikke på, at den gængse sælger i de almenene radio/tv butikker, giver kunden ret i udsagn om
plasma. Jeg kender faktisk ingen, i min omgangskreds som ikke er elektronik interesseret, som mener at plasma er bedste, og dét er
skræmmende!
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Marts-2009
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2009 kl. 09:48
Den evige hetz i medierne mod "strømslugende" plasmaskærme, og det evige CO2 hysteri har sikkert haft en "opdragende" effekt. Folk er i årevis nærmest blevet hjernevasket. MEN, hvor mange LCD-ejere har ikke halogenlamper i stuen? I køkkenet? I badeværelset? Jeg kender en del der har, og hver gang jeg hører strømforbruget som "argument" imod plasma tv, minder jeg folk om at de bruger en bondegård på lys. Pssst, halogenpærer sluger mere strøm end selv de gamle glødepærer. Altså, hvis man ikke bruger lysdæmper som jeg selv gør det... Selvfølgelig kan man købe et tv efter hvor meget strøm det forbruger, men så må man også finde sig i et dårligere billede. Det er efter min mening dog det forkerte sted at spare på strømmen.
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2009 kl. 10:02

Man kan mene hvad man vil om begge teknologier.

men dem som siger lcd er helt på højde med plasma i 2009. De må da have et forklarings problem.
de to teknologier er så forskellige at de ikke kommer til at vise samme billede. Uanset lys eller mørke

for dem som har købt nyt i 2009, glem begge teknologier og købe et tv som hedder oled

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2009 kl. 10:07
En sony x4500 har en helt unik form for local dimming. Som hverken phillips eller samsung bruger.
det hedder RGB led

Mener også på sharp topmodel til over 70.000 bruger RGB LED

Redigeret af xcardman - 30-September-2009 kl. 10:09
Til top
alpha10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Juli-2008
Point: 200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2009 kl. 10:21
Folk går så meget op i de specifikationer at de glemmer hvordan billedet ser ud, de fleste af mine venner har LCD med "bedre" specs end min Pioneer Plasma, men jeg har stadig langt bedre billed end alle de andre 

Redigeret af alpha10 - 30-September-2009 kl. 10:21
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2009 kl. 10:22

Problemet ligger i at den almindelige forbruger fokuserer på det medierne opdrager dem til. (dårligt udførte tests i BT/EKSTRABLADET OSV.)

Derud over kan de almindelige forbrugere ikke skelne mellem hvad der er vigtigt og hvad der er ligegyldigt, hvad der betyder noget for dem, og hvad der IKKE gør, Ek. Full HD/HD ready, kontrast osv.

Eks. købte jeg på svigermekanikkens vegne et Philips LCD tv på 32" til 4999 kr.  Få dage efter ringede de og fortalte min kone at det samme tv var sat ned til 2999,- kr.....     

Det var selvfølgelig IKKE det samme tv, idet det tv jeg havde valgt er Full HD, 100 hz, ud over generelt bedre data hele vejen, og da jeg så det to modeller med samme billede nede i butikken var der KÆMPE forskel,   men at overbevise svigermekanikken om at deres tv var MEGET bedre end det billige....   Det var næsten umuligt

Som andre også har været inde på er det jo i sidste ende ens eget behov der skal dækkes, og ikke dette forums..., MEN spørger man så i dette forum må man også forvente et svar fra nogle der ofte har EGNE erfaringer og hvor der IKKE ligger diverse interne salgsfordele til grund for anbefalingerne.

Da jeg skiftede mit Panasonic 42" plasma ud med mit Pioneer 50" skete det ud fra ønsket om et 50", men WOW for en forskel i det billede jeg havde været super tilfreds med...     HELT VILDT og bestemt langt bedre en det jeg var fantastisk tilfreds med.   Det jeg mere med dette eksempel er at man jo sagtens kan være tilfreds med et godt tv da man jo ikke ved hvad man går glip af.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 18>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu