recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Plasma, LCD, OLED
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Plasma, LCD, OLED

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
inside Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér inside Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 21:45

Oprindeligt skrevet af Platon Platon skrev:

Fint nok - jeg tror bare jeg stopper her.

De hundredevis af indlæg fra folk, der er ramt af problemet lyver jo åbenbart.

Over & out

Tror du seriøst at folk ville købe plasma flere generationer i træk (kører som sagt selv på mit 3. plasma) hvis retention eller burn-in var et problem?

Redigeret af inside - 14-December-2011 kl. 21:45
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 22:04

Over & out

Burn in er et seriøst og destruktivt problem, som CRT og plasma er disponeret for . Plasma tv har de seneste generationer distanceret sig meget fra fænomenet,  og det opleves efterhånden kun når der er  tale om et defekt panel .
Retention er et  helt andet - midlertidigt issue/problem - som faktisk stadigt optræder på også nyere plasma tv ( - blev desværre lidt værre med 3D panelerne) . Nogle bemærker det, - andre ikke  .

LCD /LED har nogle billedmæssige mangler, som i mine øjne - og næsten alle testcrews - er synligt noget  værre ,  - så derfor her i huset indtil videre  plasma Wink 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Platon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Juni-2009
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Platon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 23:03
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Over & out

Hvordan er du kommet frem til at der er 'hundredevis' af indlæg om folk der har fået burnin?
Det ville klæde debatten med noget fakta istedet for skræmmekampagnerne

Der er langt flere end det - bemærk jeg skriver indlæg - ikke tråde.

Der er knapt 700 indlæg bare i de to tråde jeg startede med at linke til, hvor problemerne DISKUTERES.... altså de problemer, der naturligvis ikke eksisterer.

Men tag ikke mine ord for det - kig på alle trådene i plasma forummet og begynd at tælle hvor mange vildfarende sjæle der er med imaginære problemer hvis I har lyst.

Jeg synes også det er tankevækkende at når nogen i LCD forummet beder om en anbefaling af et LCD fjernsyn og specifikt frabeder sig anbefalinger af et plasma går der kun et øjeblik før mafiaen er der med spørgsmålet: hvorfor køber du ikke bare et plasma ??

Over and COMPLETELY out - jeg skal nok lade være med at rokke ved jeres verdensbillede.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 23:07

Der er knapt 700 indlæg bare i de to tråde jeg startede med at linke til, hvor problemerne DISKUTERES.... altså de problemer, der naturligvis ikke eksisterer.

Ja, og af de 700 indlæg, er de 695 af plasma-ejere som skriver, at de ikke oplever retention-problemer... LOL

M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19879
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 23:26

Jeg synes også det er tankevækkende at når nogen i LCD forummet beder om en anbefaling af et LCD fjernsyn og specifikt frabeder sig anbefalinger af et plasma går der kun et øjeblik før mafiaen er der med spørgsmålet: hvorfor køber du ikke bare et plasma ??

Mafia?

Føler du dig truet eller hvad?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2011 kl. 23:34

Over & out

Hvordan er du kommet frem til at der er 'hundredevis' af indlæg om folk der har fået burnin?

Men tag ikke mine ord for det - kig på alle trådene i plasma forummet og begynd at tælle hvor mange vildfarende sjæle der er med imaginære problemer hvis I har lyst.

Fair nok .
Men mange nye forumbrugere har tydligvist fordomme og forkerte informationer omkring både plasma og LCD . Derfor kan det - i en god mening - være relevant, at bryde ind i en dedikeret LCD eller plasma tråd.

Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
gullip Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Udlandet
Point: 323
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gullip Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 03:37
Jeg har aldrig haft problemer med mit Pioneer 508XD+billigt LG plasma og ej heller med mine forældres Panasonic PX80. Efter det var sat til satte jeg blot kontrast til ca. 40-45 % og justerede billedet så det mest ud.. 
Der har ikke været tegn på retention og ej heller burn in. Vælger man at skrue lidt ned for kontrasten, når man har sat det til, ser billedet mere naturligt ud og er mere behageligt at kigge på (synes jeg) og burn in burde ikke forekomme (producenterne burde bare gøre lavere kontrast til en standard indstilling).. Og jeg har trodsalt set samme program/spillet samme ps3 spil i ca. 6-7 timeri streg.

Skulle jeg vælge TV idag ville jeg stadig vælge plasma TV.. Måske et brugt pioneer fra deres sidste generation eller en projekter, men det er en anden snak.. Jeg ville kun vælge LED, hvis det skulle bruges som digital billedramme..
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 07:56
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvis man skal sætte den lidt på spidsen, så kan man sige, at signalbehandling jo egentlig er en ekstremt simpel disciplin. Producenterne insisterer bare på at gøre den avancereret (og forkert), men hvis man har et kontrolleret miljø - f.eks. PC-grafikerskærme - så mener jeg helt klart, at OLED bringer en markant større forbedring med sig kontra LUT (interne farvetabeller). Men igen forudsætter man så, at kalibreringen er på plads, og her er det så givet, at signalbehandlingen er fin - altså har man et andet udgangspunkt. Jeg ved godt, at sammenligningen ikke kan overføres direkte til Tv-skærme, men det er blot for at illustrere pointen.

Billedkvalitet er jo et element, der skabes af en masse delelementer. Jeg er bare ikke enig i, at signalbehandlingen har større betydning end skærmteknologien - hvis de andre aspekter ikke er på plads, er signalbehandlingen 80 % ubetydelig i ligningen Smile

Jeg er enig i at min udtalelse var en forsimpling. Jeg er også enig i at i grafiker-skærme er problemet med signalbehandling ikke helt så stort. Jeg tæller ikke kvaliteten af kildematerialet med, eftersom jeg betragter "billedkvalitet" som værende kvaliteten af gengivelsen af kildematerialet, hvad kildematerialet så indeholder er underordnet. Du kan sagtens have en verdensklasse gengivelse af elendigt materiale. At kalibrering er den vigtigste faktor, hvis vi i "kalibrering" medtager ganske almindelige justeringer, det er jeg også enig i, dog kræver det jo netop at man får tilstrækkelige justeringsmuligheder i signalbehandlingen, for at kunne kalibrere/indstille billedet ordentligt. På mange lidt ældre tv er det komplet umuligt at justere sig til en brugbar farvegengivelse, og det er ikke på grund af panelerne men på grund af signalbehandlingen. Men klart, forholdene er blevet bedre. Men ja, når jeg siger 80%, så indregner jeg kalibrering/justering i "signalbehandling", for du kan ikke justere på noget hvis du ikke får justeringsmulighederne. Du kan ikke slå støjreduktion og sharpness fra på et B&O tv, for eksempel.

Det jeg sætter spørgsmålstegn ved, er hvilken ende af markedet OLED reelt vil forbedre. Min påstand er, at hvis du tager den typiske signalbehandling som den er på de fleste tv i dag, og lægger ned over et OLED panel, så vil du ikke få et bedre billede end på et Pioneer plasma (og det sagde jeg allerede dengang de var på markedet). Gevinsterne i selve billedkvaliteten (ikke i tykkelse osv) er ganske enkelt begrænsede, når vi kigger på selve panelet. Kontrasten er rigeligt fin som den er på Pioneer, farvegengivelsen er styret af kildemateriale og kalibrering, lysstyrken kan forbedres men den er fin nok til et rum med dæmpet belysning som man bør have hvis man vil have maksimal billedkvalitet, banding kan forbedres men i langt de fleste tv introduceres det af signalbehandlingen alligevel, panelstøj kan afgjort forbedres og det er så dét. Derimod vil OLED kunne forbedre billedkvaliteten i forhold til det gennemsnitlige LCD-tv ret mærkbart. 

Min pointe var sådan set, at de forskellige producenters signalbehandling efter min vurdering tilfører større forskelle end forskellen på panelet i de bedste plasma-tv, og så OLED. Jeg er ikke overbevist om at Pioneer panelerne er bedre end et VT30 panel, men billedet som helhed er bedre.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 08:01

Otto, jeg husker dig som værende meget velinformeret og velvidende - hvilket givetvis ikke har ændret sig ;-)

Hvis du nu skulle pege på en 50" til mig på et budget på max 10k hvad skulle det så være? Skal kun bruges til TV via set top box.

Det er ikke fordi jeg ikke vil hjælpe dig, men jeg har ganske enkelt ikke fingeren på pulsen på de enkelte modeller længere, derfor er jeg ikke den bedste at stille sådan et spørgsmål. Jeg er ekspert i billedkvalitet, ikke ekspert i TV-modeller. Hvis jeg skulle købe et 50" tv til 10.000,- lige nu, så ville jeg spørge Rasmus Larsen Smile
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 08:05
Iøvrigt, så synes jeg det er rimeligt at man også sætter lidt fokus på billedkvaliteten der reelt opnås ude hos "almindelige mennesker". Personligt interesserer jeg mig kun for den maksimalt opnåelige billedkvalitet, ikke så meget for hvad "gennemsnittet" er - men jeg synes alligevel det er rimeligt at se på hvad der sker ude i stuerne, for det har alligevel en indirekte indflydelse. Og tro det eller ej, langt de fleste mennesker BRUGER rent faktisk dén out-of-box indstilling som tv'et leveres med, ud fra dén logik at hvis nogen ved hvordan et tv skal indstilles, må det være dem der har produceret det. Og jeg formoder vi er enige om at hvis man bruger out-of-box indstillingerne, så kan det være _ret_ lige meget hvilket panel der sidder i?
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 09:24

Over & out

Over and COMPLETELY out - jeg skal nok lade være med at rokke ved jeres verdensbillede.

Det virker mere som om du er bange for at få 'rokket' ved dit verdensbillede. Når der er mennesker som dig som frygter burn in så unødvendigt meget, og derved holder sig fra plasma teknologien, betaler dobbelt pris for et LED og går glip af et super billede, så må du da forstå at "mafiaen" råber op.

For i bund og grund er jeg flintrende ligeglad med hvilket tv du har hængende hjemme i stuen. Jeg syntes bare det er synd hvis du har købt det på baggrund af "rygter".

Som jeg skrev tidligere har jeg aldrig oplevet burn in på et plasma tv, men jeg har oplevet clouding / backlight bleeding på flere LCD tv.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2011 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Ja, og af de 700 indlæg, er de 695 af plasma-ejere som skriver, at de ikke oplever retention-problemer... LOL

M.v.h.
Og min søn måtte købe et nyt lcd tv, fordi det gamle led af image sticking efter ps3 spil logoer ( læs burn in ). Så det kan også ske på et lcd panel.
Retention er ikke "farligt", blot midlertidig "image sticking", som forsvinder fra få sekunder til måske flere timer ( alt efter "belastningens" varighed ).
700 indlæg i en tråd, er ikke lig med 700 problemer. Som regel 1 ? og 699 svar ( og måske et par stykker der har oplevet retention ).
Mit 55VT30 har aldrig vist skyggen af retention, kun et knaldhamrende godt billede ( mit 4. plasmapanel uden problemer ).
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu