|
Plasma, LCD, OLED |
Besvar ![]() |
Side <1 3456> |
Forfatter | |||
inside ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 190 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Tror du seriøst at folk ville købe plasma flere generationer i træk (kører som sagt selv på mit 3. plasma) hvis retention eller burn-in var et problem? Redigeret af inside - 14-December-2011 kl. 21:45 |
|||
![]() |
|||
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
||
Burn in er et seriøst og destruktivt problem, som CRT og plasma er disponeret for . Plasma tv har de seneste generationer distanceret sig meget fra fænomenet, og det opleves efterhånden kun når der er tale om et defekt panel . Retention er et helt andet - midlertidigt issue/problem - som faktisk stadigt optræder på også nyere plasma tv ( - blev desværre lidt værre med 3D panelerne) . Nogle bemærker det, - andre ikke . LCD /LED har nogle billedmæssige mangler, som i mine øjne - og næsten alle testcrews - er synligt noget værre , - så derfor her i huset indtil videre plasma
![]() |
|||
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
|||
![]() |
|||
Platon ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-Juni-2009 Status: Offline Point: 158 |
||
Der er langt flere end det - bemærk jeg skriver indlæg - ikke tråde. Der er knapt 700 indlæg bare i de to tråde jeg startede med at linke til, hvor problemerne DISKUTERES.... altså de problemer, der naturligvis ikke eksisterer. Men tag ikke mine ord for det - kig på alle trådene i plasma forummet og begynd at tælle hvor mange vildfarende sjæle der er med imaginære problemer hvis I har lyst. Jeg synes også det er tankevækkende at når nogen i LCD forummet beder om en anbefaling af et LCD fjernsyn og specifikt frabeder sig anbefalinger af et plasma går der kun et øjeblik før mafiaen er der med spørgsmålet: hvorfor køber du ikke bare et plasma ?? Over and COMPLETELY out - jeg skal nok lade være med at rokke ved jeres verdensbillede. |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
||
Ja, og af de 700 indlæg, er de 695 af plasma-ejere som skriver, at de ikke oplever retention-problemer... ![]() M.v.h.
|
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19879 |
||
Mafia? Føler du dig truet eller hvad? Klaus |
|||
![]() |
|||
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
||
Fair nok . Men mange nye forumbrugere har tydligvist fordomme og forkerte informationer omkring både plasma og LCD . Derfor kan det - i en god mening - være relevant, at bryde ind i en dedikeret LCD eller plasma tråd. |
|||
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
|||
![]() |
|||
gullip ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 13-Marts-2008 Sted: Udlandet Status: Offline Point: 323 |
||
Jeg har aldrig haft problemer med mit Pioneer 508XD+billigt LG plasma og ej heller med mine forældres Panasonic PX80. Efter det var sat til satte jeg blot kontrast til ca. 40-45 % og justerede billedet så det mest ud..
Der har ikke været tegn på retention og ej heller burn in. Vælger man at skrue lidt ned for kontrasten, når man har sat det til, ser billedet mere naturligt ud og er mere behageligt at kigge på (synes jeg) og burn in burde ikke forekomme (producenterne burde bare gøre lavere kontrast til en standard indstilling).. Og jeg har trodsalt set samme program/spillet samme ps3 spil i ca. 6-7 timeri streg. Skulle jeg vælge TV idag ville jeg stadig vælge plasma TV.. Måske et brugt pioneer fra deres sidste generation eller en projekter, men det er en anden snak.. Jeg ville kun vælge LED, hvis det skulle bruges som digital billedramme..
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
||
Jeg er enig i at min udtalelse var en forsimpling. Jeg er også enig i at i grafiker-skærme er problemet med signalbehandling ikke helt så stort. Jeg tæller ikke kvaliteten af kildematerialet med, eftersom jeg betragter "billedkvalitet" som værende kvaliteten af gengivelsen af kildematerialet, hvad kildematerialet så indeholder er underordnet. Du kan sagtens have en verdensklasse gengivelse af elendigt materiale. At kalibrering er den vigtigste faktor, hvis vi i "kalibrering" medtager ganske almindelige justeringer, det er jeg også enig i, dog kræver det jo netop at man får tilstrækkelige justeringsmuligheder i signalbehandlingen, for at kunne kalibrere/indstille billedet ordentligt. På mange lidt ældre tv er det komplet umuligt at justere sig til en brugbar farvegengivelse, og det er ikke på grund af panelerne men på grund af signalbehandlingen. Men klart, forholdene er blevet bedre. Men ja, når jeg siger 80%, så indregner jeg kalibrering/justering i "signalbehandling", for du kan ikke justere på noget hvis du ikke får justeringsmulighederne. Du kan ikke slå støjreduktion og sharpness fra på et B&O tv, for eksempel. Det jeg sætter spørgsmålstegn ved, er hvilken ende af markedet OLED reelt vil forbedre. Min påstand er, at hvis du tager den typiske signalbehandling som den er på de fleste tv i dag, og lægger ned over et OLED panel, så vil du ikke få et bedre billede end på et Pioneer plasma (og det sagde jeg allerede dengang de var på markedet). Gevinsterne i selve billedkvaliteten (ikke i tykkelse osv) er ganske enkelt begrænsede, når vi kigger på selve panelet. Kontrasten er rigeligt fin som den er på Pioneer, farvegengivelsen er styret af kildemateriale og kalibrering, lysstyrken kan forbedres men den er fin nok til et rum med dæmpet belysning som man bør have hvis man vil have maksimal billedkvalitet, banding kan forbedres men i langt de fleste tv introduceres det af signalbehandlingen alligevel, panelstøj kan afgjort forbedres og det er så dét. Derimod vil OLED kunne forbedre billedkvaliteten i forhold til det gennemsnitlige LCD-tv ret mærkbart. Min pointe var sådan set, at de forskellige producenters signalbehandling efter min vurdering tilfører større forskelle end forskellen på panelet i de bedste plasma-tv, og så OLED. Jeg er ikke overbevist om at Pioneer panelerne er bedre end et VT30 panel, men billedet som helhed er bedre.
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
||
Det er ikke fordi jeg ikke vil hjælpe dig, men jeg har ganske enkelt ikke fingeren på pulsen på de enkelte modeller længere, derfor er jeg ikke den bedste at stille sådan et spørgsmål. Jeg er ekspert i billedkvalitet, ikke ekspert i TV-modeller. Hvis jeg skulle købe et 50" tv til 10.000,- lige nu, så ville jeg spørge Rasmus Larsen
![]() |
|||
![]() |
|||
||
Iøvrigt, så synes jeg det er rimeligt at man også sætter lidt fokus på billedkvaliteten der reelt opnås ude hos "almindelige mennesker". Personligt interesserer jeg mig kun for den maksimalt opnåelige billedkvalitet, ikke så meget for hvad "gennemsnittet" er - men jeg synes alligevel det er rimeligt at se på hvad der sker ude i stuerne, for det har alligevel en indirekte indflydelse. Og tro det eller ej, langt de fleste mennesker BRUGER rent faktisk dén out-of-box indstilling som tv'et leveres med, ud fra dén logik at hvis nogen ved hvordan et tv skal indstilles, må det være dem der har produceret det. Og jeg formoder vi er enige om at hvis man bruger out-of-box indstillingerne, så kan det være _ret_ lige meget hvilket panel der sidder i?
|
|||
![]() |
|||
Prospect ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2008 Sted: Ølstykke Status: Offline Point: 783 |
||
Det virker mere som om du er bange for at få 'rokket' ved dit verdensbillede. Når der er mennesker som dig som frygter burn in så unødvendigt meget, og derved holder sig fra plasma teknologien, betaler dobbelt pris for et LED og går glip af et super billede, så må du da forstå at "mafiaen" råber op. For i bund og grund er jeg flintrende ligeglad med hvilket tv du har hængende hjemme i stuen. Jeg syntes bare det er synd hvis du har købt det på baggrund af "rygter". Som jeg skrev tidligere har jeg aldrig oplevet burn in på et plasma tv, men jeg har oplevet clouding / backlight bleeding på flere LCD tv.
|
|||
![]() |
|||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
||
Og min søn måtte købe et nyt lcd tv, fordi det gamle led af image sticking efter ps3 spil logoer ( læs burn in ). Så det kan også ske på et lcd panel. Retention er ikke "farligt", blot midlertidig "image sticking", som forsvinder fra få sekunder til måske flere timer ( alt efter "belastningens" varighed ). 700 indlæg i en tråd, er ikke lig med 700 problemer. Som regel 1 ? og 699 svar ( og måske et par stykker der har oplevet retention ). Mit 55VT30 har aldrig vist skyggen af retention, kun et knaldhamrende godt billede ( mit 4. plasmapanel uden problemer ).
|
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 3456> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |