recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Plasma TV i lyse rum
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlasma TV i lyse rum

Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2009 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Oprindeligt skrevet af Losty Losty skrev:

Må nok indrømme at jeg slet ikke tænkte over lysforhold og store vinduer da jeg købte mit Pioneer 5090. Hvilket jeg nok skulle ha gjort. Det er simplenthen umuligt at se noget om dagen når solen er der (selv med persienner trukket for), så det endte faktisk med at jeg blev nød til at hænge tv'et i den anden ende af stuen (samme væg hvor vinduerne er). Så desværre skal man tænke over hvor lys ens stue er inden man køber plasma.

Hvor er det dog befriende med en plasma ejer der indrømmer at det faktisk har været et

Helt enig,men jeg bor nu altså i et helt nyt hus  problem vedkommende

Der er så mange herinde der kategorisk afviser enhver snak om problemer med plasma i lyseomgivelser som hysteri.

Afhængig af ens lokale forhold kan det være et reelt problem.

Nu KAN det jo være fordi vi IKKE oplever problemet ...   Vi skal vel ikke ligefrem OPFINDE et problem ?

Nej, men er træt af at nogen tror det er deres mission i livet at afvise problemet bare fordi de IKKE oplever det.

Der er forskel på om man bor i lejlighed med et vindue i sin stue eller om man bor i et moderne parcelhus med store glaspartier fra flere sider.

Helt enig,men jeg bor i et nyt hus med store vinduer lige op ad mit tv. Faktisk flugter mit tv med vinduet.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Toebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-December-2007
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 13:59
Jeg har ikke læst alle indlæggene i tråden men her er
mine erfaringer med plasma/lcd

Har et Panasonic PX700 i meget lys stue, jeg kan sagtens
se tv osv om dagen men billedet til film er da klart
bedre om aftenen. Men med mindre det er noget "billed
kritisk" er det intet problem om dagen.

Jeg har et PZ85 i et noget mørkere rum, her er ingen
problemer heller ikke om dagen.

Jeg har et 26" LCD (noget billigt prosonic) det er
rimeligt skidt i lys, men det er pga den "glossy"
overflade.

Har haft et panasonic PX7, det var som et spejl i lyse
omgivelser (glossy overflade)

Mine computer skærme og det lille 17" i køkkenet er LCD
og en af dem er med LCD/LED, og de er sku ikke super i
lys.
Kan godt være der er lidt mindre problemer i lys med LCD,
men det er stadig noget rod ;)
Til top
JA Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-August-2009
Point: 534
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 14:27

Problemet er desværre ikke kun selve reflektionerne - ved gråvejer og gardiner for hvor man måske kunne ignorere reflektionerne - skal der ikke meget lys til i stuen før farver er matte og udvaskede, billedekvaliteten falder til skod niveau, hvor man hellere slukker og går en tur.

Mht PX700, havde netop denne model rigtig god antireflekbehandlet frontglas - på linje med LCD. Skal siges jeg ellers er overordentlig tilfreds med 50PV600 - bortset fra om dagen.

Redigeret af JA - 23-September-2009 kl. 14:29
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 14:39

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvor er det dog befriende med en plasma ejer der indrømmer at det faktisk har været et problem vedkommende

Der er så mange herinde der kategorisk afviser enhver snak om problemer med plasma i lyseomgivelser som hysteri.

Afhængig af ens lokale forhold kan det være et reelt problem.

Det har jo intet med plasma at gøre, køber man et lcd med blank skærm er der ingen forskel i reflektionerne.

Forskellen er at der findes mange LCD skærme UDEN blank skærm, man kan ikke sige det samme om plasma.

Og hvis man køber en LCD med mat skærm, så har man ikke genskin men plamager af lys. Så istedet for at gøre det til et spørgsmål om Plasma/blanke LCD'er giver genskin i dagslys eller ej, så lad os dog blive enige om at både blanke og matte skærme reflekterer lys på en eller anden måde - spørgsmålet er så hvad den enkelte synes er mest generende.

Jeg har en Samsung Plasma og oplever da genskin på meget lyse dage. Og ja, det er generende hvis man ser en film/udsendelse med mørke scener. Men jeg opfatter det på ingen måde mere generende end når jeg skal se på min LCD-skærm til PC'en på lyse dage.

Til top
JA Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 15:09

Plamager af lys er også genskin i min verden - blot mere difust genskin, desto mere antirefleksbehandling desto mere difust er genskin - men det er stadig genskin. Alle LCD har gensking hvis de ses helt fra siden.

Grænsen for hvornår der er genskin afhænger af rummets lys, af antirefleksbehandlingen og af kontrasten/lysstyrken i skærmen. Ikke noget man kan forudse eller beregne sig til - men noget der må ses live. I butikken ser man på skærmen i retning af lysstofrørende i loftet - sammenligner med de andre. Scharp og Philips har de mest matte, Sony de mest blanke ved LCD - selv inden for samme fabrikant er der forskel - high end er typisk mere blanke - alle plasma er idag blanke - kender ingen 2009 plasma med tilstrækkelig antirefleksbehandling.

Redigeret af JA - 23-September-2009 kl. 15:16
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 15:16

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Jeg skal have mig et nyt TV og kan godt lide Plasma TV'ets farvebrillians og naturlighed. Men jeg købte LCD for tre år tilbage fordi mit rum er meget lyst og det er jo ikke Plasma TV's livret pga. af manglende lysstyrke og refleksioner.

Men hvordan er dette med Plasma og lysstyrke idag?

Og er der stadig en glasskærm foran som reflekterer omgivelserne i solskin?

Har en plasma hængende på vægen i en større lys stue med loft til kip, skærmen hænger modsat mine vinduer og når solen skinner med passinerne nede, glemmer jeg alt om at se tv, her er alt for meget genskin og kan se persinnerne i skærmen, virkningen er dog ikke direkte som med et spejl, men det nok til at jeg gider se på det. Så der ryger nogle mørkelægnings gardiner på et tidspunkt inden vinteren, og gerne elektriske.

4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

Problemet er desværre ikke kun selve reflektionerne - ved gråvejer og gardiner for hvor man måske kunne ignorere reflektionerne - skal der ikke meget lys til i stuen før farver er matte og udvaskede, billedekvaliteten falder til skod niveau, hvor man hellere slukker og går en tur.

Mht PX700, havde netop denne model rigtig god antireflekbehandlet frontglas - på linje med LCD. Skal siges jeg ellers er overordentlig tilfreds med 50PV600 - bortset fra om dagen.

Havde selv tidligere et 50PV600, men nu et PDP508XD. Og der er meget forskel pga antiglare på Pio'en. Kunne overhovedet ikke se TV om sommeren på 600'eren, men på Pio'en går det udemærket. 

Til top
JA Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 16:26
Sjov nok er det typisk Pioneer ejere der ikke mener de har genskin ( uanset model ) - jeg kan ikke genkende det du skriver - har set 508XD og den er i min optik blank. Men det er nok subjektivt hvad blank og genskin er ... 

Redigeret af JA - 23-September-2009 kl. 16:34
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 16:43

Sjov nok er det typisk Pioneer ejere der ikke mener de har genskin ( uanset model ) - jeg kan ikke genkende det du skriver - har set 508XD og den er i min optik blank. Men det er nok subjektivt hvad blank og genskin er ... 

Da der ikke er frontglas på 508 som der jo er på 600, og der er blålig antiglare, hjælper det helt enormt på genskin. Under alle omstændigheder er det da en klar forbedring, men aldrig det samme som hvis man ser skærmen i mørke.

Tror din optik er helt forkert

Til top
JA Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 17:33
Der er frontglas på alle plasma. Som jeg husker det eksperimenterede Pioneer på et tidspunkt med plastic istedet for glas som frontglas -det gik vist ikke så godt, noget med ujævn overflade og skygger - måske det var denne model du har ? Er der dobbelte undertekster når du ser ned foroven ?

Redigeret af JA - 23-September-2009 kl. 17:36
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Da der ikke er frontglas på 508 som der jo er på 600, og der er blålig antiglare, hjælper det helt enormt på genskin. Under alle omstændigheder er det da en klar forbedring, men aldrig det samme som hvis man ser skærmen i mørke.

Tror din optik er helt forkert

en 600 har sikkert dobbelt glas og en pioneer samt en ny v10 pan har enkelt glas.
Ja en pioneer bedre til at modstå genskin end panasonic skærme.
særligt en g10 viser en meget grå farve frem for sort i helt lyse omgivelse.

Men køb en 32 lcd og lykken er gjort
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2009 kl. 19:16

Der er frontglas på alle plasma. Som jeg husker det eksperimenterede Pioneer på et tidspunkt med plastic istedet for glas som frontglas -det gik vist ikke så godt, noget med ujævn overflade og skygger - måske det var denne model du har ? Er der dobbelte undertekster når du ser ned foroven ?

Ja der er en glasplade, men intet beskyttelsesglas. Og det er ikke plastic, og der er ikke dobbelte undertekster som på Pana 600.

Men køb en 32 lcd og lykken er gjort

Redigeret af Kampus - 23-September-2009 kl. 19:17
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu