Pony65 skrev:
Jeg har et 55" Samsung LED 6005 og har kigget på Eurosport HD med snooker Når jeg sætter indstilling til 1080i syntes jeg at der er en længere "hvid hale" efter den hvide kugle når den bliver skudt afsted i forhold til 720p. |
Eurosport transmitterer i 1080i og materialet (snooker) er efter alt at dømme 50 fps. ...Altså er der tale om materiale med interlace artifacts i selve transmissionen, den slags materiale der ville have haft bedst af ikke alene en progressiv produktion, men også en progressiv transmission.
Når vi taler om den slags beværlige materiale er det:
- Ved 1080i output på STB' en din skærm der deinterlacer signalet (uden behov for at skalere det) til 1080p
- Ved 720p output på STB'en, er det STB'en der deinterlacer signalet, den skalerer det så ned til 720p og sender det til skærmen som deinterlaced 720p, mens skærmen så opskalerer dette 720p signal igen til 1080p.
Hvis du kan se forskel på graden af interlace artifacts er det så enten fordi din STB er bedre til at deinterlace end din skærm, eller fordi deinterlace artifacts (samen med andre detaljer i det originale signal) forsvinder lidt i forbindelse med den lavere pixelopløsning. Hvis du ikke kan se forskel på opløsningen (især i de ikke-bevægelige dele af billedet) er det fordi der enten er tale om dårligt opløst HD, eller fordi du sidder for langt fra skærmen til at kunne skelne det (Sidder man over 2 meter fra en 55" bliver det øjnene der er flaskehalsen).
Hvis du vælger 720p som fast output er det optimalt i forhold til DRHD og ZDFHD (uanset hvilket materiale de sender, idet de for de kanalers vedkommende er tale 720p transmission), mens det vil være mest ødelæggende for film og seriemateriale med 25 fps på de øvrige 1080i transmitterede HD kanaler. De fleste sidder dog alligevel så langt fra skærmen at de alligevel ikke kan se forskel på 720p og 1080p opløsning. Det kræver typisk meget større skærmstørrelser. F.eks er det nemmere for mig at se forskellen på de 123 tommer jeg sidder ca 3,5 meter fra.
Men det du skal være opmærksom på er at hvis det i stedet handler om 1080i transmitteret 24-25 fps serie og filmmateriale, så sker der følgende:
- Ved 1080i output på STB'en har TV'et mulighed for via en teknik der hedder inverse telecine at deinterlace de to seperate fields til frames der
ikke indeholder nogle interlace artifacts (da der ikke er tidsforskel på de to fields), og du ender dermed med de originale 1080p frames på skærmen
- Ved 720p output på STB'en er det igen STB'en der deinterlacer signalet (du har stadig ingen interlace artifacts i det tilfælde at der ikke er forskel i tid på de 2 fields i materialet), men STB'en skalerer det så ned til 720p, og skærmen så opskalerer så igen dette 720p signal igen til 1080p. ...Men nu har du så for altid tabt den fulde 1080p opløsning der havde været mulig via inverse telecine. ...Men igen: De fleste sidder dog alligevel så langt fra skærmen at de alligevel ikke kan se forskel på 720p og 1080p, men det er altså her du mister mest ved at bruge 720p output fra STB'en til et Full-HD TV.
Omvendt ville du miste mest ved at sende et 1080i signal til dit TV hvis det f.eks. var DRHD (eller en anden 720p kanal) der sendte 50 fps snooker, da du så risikerer at introducere dine "egne" interlace artifacts derhjemme. (DRHD har dog alligevel sikkert modtaget deres signal som 1080i, da langt det meste materiale produceres i 1080i, men det er en helt anden snak)
Pony65 skrev:
Jeg kan ikke se forskel på RGB vs YUV (måske pga. dagslys) |
Transmissionen er YUV, fordi YUV er et komprimeret colorspace i forhold til RGB som ikke er et komprimeret colerspace. Det sparer altså plads at transmittere som YUV. Prisen er at man mister noget af farveopløsning i forbindelse med tranmissionen. Men det er af samme grund standard for digital TV transmission, såvel som DVD og Blu-ray da det sparer utroligt meget plads i forbindelse med behovet for data. Men slutteligt ender det under alle om stændigheder i de 3 diskrete grundfarver (RGB) på din skærm, via konvertering.
- Hvis STB'en outputter YUV er det dit TV der konverterer signalet til RGB
- Hvis STB'en outputter RGB er det STB'en der konverterer signalet til RGB (Er man rigtigt uheldig kan man have et TV der signalbehandler i YUV, som derfor konverterer RGB signalet tilbage YUV igen til signalbehandlingen, og så endnu engang til RGB igen til selve visningen på skærmen)
Men med mindre ovenstående er tilfældet og/eller der er afgørende forskel på STB'en og TV'ets farvebalance i forbindelse med konverteringen, vil det almindeligvis være ganske svært at se forskel på det ene i forhold til det andet output, ud over evt. i forbindelse forbindelse med selve menu og OSD fra STB'en der vil kunne stå bedst i forbindelse med RGB output (på et TV der ikke signalbehandler i YUV), men det vil aldrig kunne gælde for selve videomaterialet der oprindeligt er tranmitteret som YUV, og "YUV-tabet" derfor er permanent uanset hvad colorspace man outputter fra boksen (lige som f.eks de originale 1080p frames på 24-25 fps materiale via inverse telecine for altid vil være tabt hvis man outputter 720p på STB'en i forbindelse med den slags transmissioner)