|
|
Besvar ![]() |
Side <12345 10> |
Forfatter | ||||||||
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
|||||||
Arghhh! Amok! Død med kølle! Full-HD kan ikke bruges til noget som helst, medmindre du sidder mindre end 2 meter fra skærmen. Det er dog utroligt som producenterne altid skal finde på et eller andet smart udtryk, der kan skrives på et klistermærke som de så kan smide må deres skærme. Først var det HD-Ready og nu er det så Full-HD. Det næste bliver vel Full-HD Plus+ eller Mega-HD. Full-HD er en bonus ikke et kvalitetsstempel! Det er faktisk lidt sjovt, at en repræsentant fra en LCD producent, faktisk erkender at plasma ER bedre en LCD. Men hans argumenter holder ikke en meter. Der er plasmaskærme på vej med Full-HD og min skærm kører allerede med 100Hz. Så LCD taber stadig på deres kontrast, response og farvegengivelse. |
||||||||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
||||||||
![]() |
||||||||
acaruz ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 23-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 16 |
![]() |
|||||||
Kan ikke lade være med at smile lidt her Min nabo har længe ville have en fladskærm og virkelig sat sig ind i tingene (opløsning, kontrast, responstid osv) Efter at have læst side op og ned på nettet og besøgt 10-12 butikker, set diverse skærme og fået alverdens anbefalinger - endte hans valg på en samsung LE40F71 LCD med Full HD... Det var billigst via nettet og han fik TV'et tilsendt... Han var rigtig glad og den skulle op at hænge... Men der var bøvl med beslaget og endte med at tage både beslag og TV med til butikken for at løse problemet... Mens han ventede kiggede han sig omkring - Hans Samsung hang så i udstillingen lige ved siden af et Pana PV60!?!............... For at gøre en lang historie kort så sparede min nabo 5000, fik hans drømmefjernsyn op på væggen og levede lykkeligt lige til den dag PX70 kom Redigeret af acaruz - 27-Februar-2007 kl. 23:27 |
||||||||
![]() |
||||||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|||||||
Du sagde i et tidligere indlæg i starten af tråde, at deres fakta er korrekte. (Min mening er, at det er direkte løgn, eller en sandhed med nogle væsentlige detaljer i, som ikke bliver fortalt, muligvis fordi det vil skræmme potientielle købere, at fortælle "det hele"). I en vejledning fra et af firmaerne bag disse "fakta" der skriver de direkte, at computerspil skal begrænses til max 2 timer. Og på deres fakta-side skriver: (Det er værd en gengivelse) Eksempel Jeg ved ikke hvad andre læser ud af ovenstående, men jeg læser en direkte modstridning, af selv samme firma. Hvad skal forbrugeren regne med?
|
||||||||
![]() |
||||||||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|||||||
Det har du fuldstændig ret i, men det er heller ikke det den skal gøre her, her skal den blot vise det manipulerede statiske billede som de bruger til at illustrere forskellen og min computerskærm kan nu alligevel sagtens vise at det billede de bruger til at illustrere hvor dårligt sortniveauet på et LCD er sammenlignet med et plasma, på ingen måde er retvisende for et moderne LCD (uanset pris) set direkte forfra sådan som billedet illustrerer. Min pointe er jo som du selv er inde på at denne såkaldte fakta side blot er en simpel markedsføringskampagne, det er der som sådan ikke noget odiøst i. Hvis den udgav sig for at være det den er. Problemstillingen for mig er at den forsøger at fremstå som en uafhængig forbrugeroplysende faktaside som uforvarende læsere opfatter som sådan, samtidig med at den er desideret misvisende i sine sammenligninger og indeholder fejlagtige oplysninger der i værste fald kan risikere at beskadige uopmærksomme brugeres skærme. Når det er sagt, så er de fleste andre oplysninger jo principielt korrekte, omend de er temmelig overdrevne. |
||||||||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||||||||
![]() |
||||||||
-C5- ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1019 |
![]() |
|||||||
På hit Pioneer havde jeg både Dr1 og TV2 logoerne hængende. Det var ikke voldsomt irriterende og de forsvandt også igen. Men når to så diskrete logoer hænger fast. Vi jeg nok mener at de IKKE har løst buri-in porblematikken endnu. |
||||||||
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H NAS.......Synology DS412 Blu-ray...PS4 Front.....DALI SUITE 2.8 Center....DALI SUITE C0.8 Bag.......DALI SUITE R0.8 Sub.......DALI IKON |
||||||||
![]() |
||||||||
-C5- ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1019 |
![]() |
|||||||
Jeg tror du tager fejl. Hvis man skal få noget som helst ud af full HD så skal man sidde sådan ca 1 meter fra skærmen. I en normal sidde afstand, vil jeg våge den påstand at men ikke kan se forskel på HD og full HD. Så længe Plasma TV er LCD klart overlegent i billede kvalitet, tror jeg ikke LCD vil få plasma udkonkureret. |
||||||||
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H NAS.......Synology DS412 Blu-ray...PS4 Front.....DALI SUITE 2.8 Center....DALI SUITE C0.8 Bag.......DALI SUITE R0.8 Sub.......DALI IKON |
||||||||
![]() |
||||||||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|||||||
Det er altså noget forkølet vrøvl at man kun får noget ud af et Full-HD panel hvis man sidder 1-2 meter fra skærmen eller har en skærm over 65" som jeg også har set "dokumenteret" af brugere på nettet - det må igen være nogle af de der "rygter" eller propaganda fra plasma ejere der skal forsvare teknologien på plasma hvis skærme generelt har lavere opløsninger eller ikke forstår den tekniske betydning af Full HD Et Full-HD panel er istand til at gengive et Full-HD materiale uden at skulle lave nogen skalering til en anden opløsning - du får en 1:1 pixelmapping og dermed optimal skarphed uden nogen kvalitetsforringende scaller har nedskaleret billedet til en lavere opløsning. Ingen skalering betyder skarpere billede - det er et fakta. Samtidig har et Full HD panel næsten 3 gange så høj pixeldensity dvs. godt 3 gange så mange pixels(punkter) til at optegne og definere billedelementerne - det er nu engang sådan at når man skal tegne et billede af punkter så bliver det mere præcist jo flere punkter der er til rådighed. Jo flere punkter du kan bruge til at tegne en cirkel, jo mere ligner det en cirkel og ikke en række punkter - dette er også et fakta Afspiller man Full HD materiale kan man på disse to områder alt andet lige sagtens se forskel på et Full HD panel og et ikke Full HD panel også selvom man sidder længere væk end 2 meter eller har et panel der er mindre end 65" Det er fuldstændig korrekt at dette i sig selv ikke er et kvalitetstempel eller nogen parameter for om billedet er bedre på et Full HD LCD kontra et ikke Full HD Plasma, der er andre faktorer der har større betydning for den samlede oplevelse af billedets kvalitet end opløsningen. Og selvfølgelig er forskellen hovedsagligt kun aktuel når der afspilles Full HD materiale. Men vil man have det maksimale ud af et Full HD materiale så får man det kun med et Full HD panel. Men jeg får altså gåsehud af at læse at der ikke er forskel eller dem på nettet der opstiller grafer som skal forsøge at påvise hvor tæt på man skal sidde eller hvor stort et panel man skal have - for det er altså noget elementært vrøvl. Og blot fordi nogen skriver det i en artikel på internettet behøver det altså ikke være sandt. Selvfølgelig er det tydeligere jo tættere på man kommer, men det betyder altså ikke detsamme som at der ikke er forskel for den samlede billedkvalitet på lidt længere afstand. Alle faktorer har betydning for den samlede billedkvalitet på alle afstande - vi sidder jo ikke 25 meter væk fra vores 42" skærme. Det svarer groft sagt til at sige at der ikke er forskel på SD materiale og HD materiale - og vi ligeså godt bare kunne glemme alt om HD materiale og HD skærme. Jeg syntes der er latterligt at "eksperter" på den ene side i test mener de kan se forskel i billedkvalitet ved brug af et kabel til 800,- kontra et kabel til 1200,-, og på den anden side ikke mener der er forskel i billedkvalitet ved brug af et Full HD panel. Og man kan spørge hvis der ikke er nogen forskel hvorfor udvikler panasonic og pioneer så overhovedet også Full HD plasma paneler. Der er tilsvarende jo også en fornuftig grund til at et 50" plasma panel idag har en opløsning på 1366x768 mens et 37"-42" plasma panel har en opløsning på 1024x768, hvis ikke opløsningen betød noget kunne man ligeså godt beholde opløsningen 1024x768 også på 50" panelerne - og her er forskellen endda kun ganske få punkter. Vil man lave en hypotetisk sammenligning for at vurdere om der er forskel, skal sammenligningen ikke gøres mellem et Full HD LCD og et ikke Full HD plasma, men mellem to ens skærme hvor i princippet kun opløsningen adskiller sig, så det man vurderer kun er opløsningen og ikke alt muligt andet. Full HD debatten er slet ikke en debat om LCD kontra Plasma - det er et misforstået argument i den debat både når det bruges til at fremhæve et LCD eller når det omvendt bruges til at forsvare et Plasma.
Redigeret af spawn - 28-Februar-2007 kl. 11:14 |
||||||||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||||||||
![]() |
||||||||
Breddam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
![]() |
|||||||
Øv, altså ![]() ![]() Tak, spawn venligst |
||||||||
![]() |
||||||||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
|||||||
Lige præcis de to logoer vil jeg ikke kalde diskrete - de er alt for hvide i forhold til så mange andre. |
||||||||
![]() |
||||||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|||||||
Man kan efter min vurdering lave en samligning ved hjælp af to stillbilleder (med det samme motiv) på en og samme skærm, som skal køre samme opløsning ved begge billeder. De to billeder skal være på henholdsvis 1920x1080 og 1366x768 i opløsning. Afspil dem ved at lade skærmen skalere billederne til skærmens naturlige opløsning. (dvs. uanset hvad for en form for skærm man bruger). Umiddelbart vil jeg mene, at 1920x1080 billedet vil se anderledes (bedre) ud på en skærm hvor der opskaleres. Hvorimod forskellen vil være mindre markant på en skærm hvor der nedskaleres. Konkret: Hvis panelet er et 1024x768, vil begge billeder se lige godt ud. Nu er der dem der sikkert vil sige, at man kan ikke bruge stillbilleder til test af et tv/skærm, for det er bevægelse billeder/film/fjernsyn der er interessant. Og det er også helt korrekt. Men når vi snakker film, eller bevægelsesbilleder, så er der helt andre og en hulens masse faktorer der spiller ind, hvor det ikke kun er skaleren det kommer an på. Noget så banalt som den måde mediet er lavet på (eksempelvis komprimeringsgraden af en DVD film), den kan få enorm betydning for resultatet på et panel med højere opløsning. Er komprimeringsgraden ekstremt ringe, så vil det se langt mere elendigt ud på et panel med høj opløsning, end tilsvarende for et panel med lavere opløsning. En forholdsvis nem måde at teste dette på (for dem der eksempelvis leger med videoredigering), det er at lave flere eksempler af samme klip men med forskellig komprimeringsgrad. Og så afspille disse klip på samme skærm, eller en skærm hvor man har mulighed for at ændre opløsningen på (f.eks en computerskærm). En god (lav) komprimering ser rigtig godt ud på en lav opløsning, men fordelen er at den oftest kan skaleres op og bibeholde det gode resultat (dog igen afhængig af skaleren. Er skaleren noget lort, så er det næsten ligegyldigt hvor godt signal/medie man har, en opskalering vil altid blive noget bras). Det er principielt det samme der sker, når man sidder og ser tv (en 4:3 udsendelse) hvor billedet er skaleret op til 16:9, og man så skifter billedet til 4:3. Billedet kommer til at se meget bedre ud, men det fylder ikke længere hele skærmen. Prøv at skift nogle gange imellem dem og se forskellen. Det var lidt om opløsning fra min side Det bedste man kan, det er at vælge et panel der svare til den opløsning som afspilleren/mediet er lavet i. Dvs. vi skal bare ha nogle skærme med fleksible paneler
Redigeret af Kandersen - 28-Februar-2007 kl. 11:40 |
||||||||
![]() |
||||||||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
|||||||
Men som det er vist flere gange, så kan du ikke se den større skarphed medmindre du sidder forholdsvis tæt på.
Hvis teknikken bag skærmen så ellers kan håndtere det godt nok. Det kræver noget mere kraft at håndtere billedet, og i dagens modeller er det langt fra alle der kan håndtere et Full HD billede ordentligt.
Du modsiger dig selv. Får man det maksimale ud af Full HD materiale på et Full HD panel, hvis sortniveau, farver m.m. er ved siden af?
Og blot fordi du skriver det modsatte på nettet, behøver din påstand heller ikke være sand. Grafen, du hentyder til, er trods alt lavet ud fra en undersøgelse og ikke baseret på, hvad jeg i dit tilfælde, vil kalde gæt.
Hvis din skærm er lille nok, og du sidder langt nok fra den vil du heller ikke kunne opfatte et bedre billede ved HD. Pointen med HD er jo at vi kan komme op i større skærme (eller lærreder) uden tab af kvalitet.
Fordi der er andet end opløsning indblandet, og et kabel kan have betydning for bl.a. farverne eller afskærmning.
Der er ingen der siger, at opløsning ikke betyder noget, og vi vil alle have større og større skærme - derfor den højere opløsning. Men der er tilfælde, hvor den højere opløsning ikke giver en forbedring. I øvrigt har grafen absolut intet med plasma kontra LCD at gøre.
Hvorfor fremhæver du så netop det? Sandal reagerede på Full HD betegnelsen generelt og ikke om det var plasma eller LCD. Redigeret af lunddal - 28-Februar-2007 kl. 12:04 |
||||||||
![]() |
||||||||
![]() |
|||||||
Det er korrekt. Til en vis grænse vil man slet ikke kunne se forskel. Spørgsmålet om denne grænse ikke samtidig er individuel. Dvs. afhængig af synet. Det tror jeg nemlig. Nogle ser bedre end andre, (ellers fandtes der ikke brilleforretninger
Den evt. forbedring afhænger i den grad af mediet, signalet og produkternes evne til at kunne skalere korrekt. Et 720x576 signal kan se voldsomt slemt ud på et panel med høj opløsning, hvis signalet og/eller mediet er elendigt, uanset hvor god en skaler der ligger i tvét.
Jeg har mange bud på lige netop dette, men jeg holder dem for mig selv, for ellers får jeg en hulens masse plasma ejere på nakken.
Helt enig. Faktisk kan det i nogle (og måske i mange tilfælde) vise sig at gøre alting meget værre. Men det er IKKE nødvendigvis tvét skyld. |
||||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 10> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |