|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Sigida ![]() Guld medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 19-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2190 |
![]() Sendt: 20-September-2007 kl. 12:35 |
Nu har jeg været på sitet i et lille stykke tid, og da jeg har anskaffet mig pioneers nye 8g fladskærm er jeg nysgerrig hvad diverse udtryk betyder, så som dirty screens, purple snakes og hvad de andre udtryk der måtte være, betyder... Da de tit bliver nævnt med pioneers plasma skærme... Håber i har nogle gode svar ;) |
|
![]() |
|
PeterG ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 15-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 39 |
![]() |
Hej Sigida,
God idé.
Jeg har forfattet nedenstående tekst. Der er mange andre udtryk - disse er dog de mest anvendte. Andre må gerne bidrage med flere udtryk Burn in: Aftegning af konturerne fra et billede på skærmen ved længere tids visning af still billeder og f.eks. TV station logoer, DR1, TV2 etc, som virker brændt ind i fosforen og er synlig over kortere eller længere perioder. Bør ikke være det store problem med nyere panel generationer.
Image retention: Kortvarig fastholdelse af især kontrastrige billeder. F.eks. et billede af en bil med tændte forlygter på en mørk baggrund. Når bilen kører, kan man stadig se lygterne i et split sekund efter et billed skifte. Meget afhængig af den enkelte skærmmodel samt lys og kontrast.
Dirty screen: En Pioneer ”specialitet” på nogle 7G modeller, hvor skærmen virker skjoldet og har mørke områder. Er mere eller mindre generende ved lyse scener.
Shimmering Pixels: Flimrende pixels. Når et plasma panel betragtes meget tæt på – kan de enkelte pixels se ud som om de vibrerer lidt. Ved normale afstande bør det ikke kunne ses. Dette fænomen kaldes også PWM (Pulse Width Modulation) noise og relaterer til den måde panelets strømforsyning er opbygget. Hvor tydeligt det ses, afhænger af hvor meget og hvordan strømforsyningen belastes, ved meget kontrastrige og lyse scener – trækker panelet meget strøm, og dette kan bl.a. give anledning til forøget støj fra strømforsyningen.
Phosphor trail: Også kaldet: ”green fringe", "yellow smear" or "plainbow”. Kort sagt er det haler som følger efter kraftig lysende områder. F.eks. en musik DVD med en trompet, hvor lyset fra en projektør giver genskin i trompeten, når den så bevæges på en mørk scene - kan der sommetider ses en hale af lys efter området med projektørlyset. I gamle video optagelser med rør baserede kameraer kan fænomenet i høj grad ses. Dette er dog kameraet – og ikke dit plasma TV, som skaber denne effekt!
Purple snakes: En Panasonic "specialitet" som viser sig ved et magenta (lyserødt) farvet bånd af pixels mellem overgangen fra mørke til lyse scener. Dette gælder for den ældre generation især. Jeg er ikke bekendt med, om problmet er flyttet med i de nye.
På diverse udenlandske fora som f.eks. http://www.avsforum.com/ kan man søge og finde svar på de mange udtryk.
Redigeret af PeterG - 20-September-2007 kl. 16:29 |
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12515 |
![]() |
Der findes skam også 'purple snakes' på PX70 osv.; bare ikke så slemt som på f.eks. PV60.
|
|
![]() |
|
Sigida ![]() Guld medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 19-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2190 |
![]() |
okay forstår stadigvæk ikk hvad dirty screens er :p den skal jeg vidst ha stavet ud i pak :D
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |