|
Plex + mac mini |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
KrilleB ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Juni-2010 Sted: Denmark Status: Offline Point: 90 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 26-Oktober-2012 kl. 23:56 |
Hejsa,
Har tidligere haft en mac mini med plex, men solgte den, da jeg ville prøve nogle andre setups. Nu har jeg imidlertid besluttet at give det et go mere... I forlængelse her af, er der en del spørgsmål, der melder sig: 1. Hvilken mac mini model skal jeg vælge? (RAM? mv.) Jeg har alle mine film på en 2 TB ekstern harddisk med usb 2.0. Så det er lige meget hvor stor harddisken er på mac mini'en. Jeg afspiller primært HD film rippet fra DVD' er men den skal også kunne trække Bluray-rip. Mac minien skal sluttes direkte til tv'et med HDMI (evt. via minidvi+jackstik kombi) og skal således både køre Plex media server og Plex. Det vil være sjældent, at jeg kommer til at bruge mac minien som server for andre enheder, men jeg vil stadig have det kan køre uden problemer med ex. bluray rip til min iphone + en ipad - samtidig med at tv'et kører - uden problemer, både på det interne trådløse netværk og ude via 3G eller andre trådløse netværk. Jeg har trådløs netværk på 30 Mbit ned og 3 Mbit op via timecapsule og et par airport expresser, der forstærker signalet, men det er stadig ret svingende i lejligheden her på Frederiksberg. Der kommer ikke til at køre andre programmer på mac'en ud over plex og remote buddy. Mac minien skal stå tændt 24/7. Hvilken model vil I anbefale? (hvad kan jeg nøjes med?) 2. Er usb 2.0 en flaskehals? Hvad hvis der blev sat en ekstern harddisk nr. 2 med usb 2.0 til, vil det så ændre noget? 3. Er internet forbindelsen høj nok til at trække bluray stream til to enheder ex. iphone + ipad på 3G? 4. Er server modellerne af mac minien bedre egnet? På forhånd tusind tak for jeres svar!''
Redigeret af KrilleB - 27-Oktober-2012 kl. 21:38 |
|
![]() |
|
KrilleB ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Juni-2010 Sted: Denmark Status: Offline Point: 90 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slet ingen der vil kommentere på denne?
![]() Overvejer en 2010 model med 2 RAM, men regner ikke med, det er nok. Så er spørgsmålet så, hvor går man hen, hvis man vil opgradere RAM, men slet ikke er inde i det tekniske omkring, hvordan man gør og vil være sikker på at man får et produkt, der spiller 100% sammen med softwaren? På forhånd tak... Redigeret af KrilleB - 28-Oktober-2012 kl. 14:10 |
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
Hvis plex transcoder kvaliteten alt efter din upload og hvor god forbindelse du har, så ja. Hvis ikke så nej. Tror størst sandsynlighed for nej.
USB 2 er ikke nogen flaskehals overhovedet. Server delen kan jeg ikke hjælp med. |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Det er fuldkommen ligegyldigt hvilken model du vælger men de nye har HDMI stik, så der skal ikke køres så mange kabler rundt. Streaming udenfor dit netværk afhænger af hvad du sætter indstillingerne til, men kører du via myplex, så ville den selv skulle vælge bitraten så den matcher din linje - du vil under ingen omstændigheder kunne streame BD-kvali ud af huset alligevel med den forbindelse du har, så der skal laves en transcoding on the fly og det kunne jeg forestille mig maskinen ville kløjs i uanset hvad hvis du forsøger at trække strømme på samme tid fra 2 eksterne enheder. Så kan du jo eventuelt have en lille ipad optimeret version liggende som man kan trække på i stedet.
hvad angår ramopgraderingen skal du bruge 2 stk kta-mb1333/4g så får du 8GB ram i maskinen.- det findes sikkert også som et kit ....K2/8g Bunden af maskinen kan skrues af med et drej med hånden. (ses fuldkommen naturligt når du vender bunden i vejret på den). Herefter er de 2 ramklodser skiftbare som det eneste i maskinen overhovedet.) |
|
![]() |
|
Ehlz ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Januar-2012 Sted: Århus Status: Offline Point: 299 |
Har selv en 2010 Mac mini kørende med server og client. Video via Iphone og Ipad kræver som nævnt transcoding og her vil processorkraft og ram helt sikkert betyde en stor forskel. Jeg kan i dag sagtens se en 720p mkv rip på min iphone uden for huset men det kniber med 1080 da minien ikke er hurtig nok til at transcode. De mac minis du køber i dag burde dog nemt kunne håndtere opgaven men sørg for at smide 8gb ram i den, så er du godt kørende. Hvis du ripper bluray 1:1 (rent image) ved jeg ikke om det kan lade sig gøre, da jeg ikke har forsøgt.
/Ehls
|
|
![]() |
|
Mange tak for info alle sammen!
Jeg er nu nået frem til, at jeg satser på et mindre ambitiøst niveau, hvor jeg vil nøjes med at kunne streame til en enkelt enhed i 720p mkv rip kvalitet. Hvis usb 2.0 ikke er flaskehals, så kan jeg nøjes med at have alt liggende på en ekstern harddisk og derfor nøjes en lidt ældre model uden usb 3.0 og uden at tage højde for størrelsen på den interne harddisk. Satser på at gå efter en mac mini 2010 med hdmi så jeg holder det simpelt med kablerne (og stadig har ok fremtidssikret grafikkort og processerkraft?) og så bare 2 RAM. Og så vil jeg opgradere til 8 RAM. Hvis nogle har et godt sted, hvor man nemt og overskueligt kan købe ekstra RAM, som jeg er sikker på passer til den pågældende maskine, vil det være super med et link. Så må vi se, hvad internetforbindelsen (og 3G) kan trække... spørgsmålet er, hvor langt jeg skal op i båndbredde ud af huset, før det ikke længere er en flaskehals? Kan godt gå op i en 50/5 i stedet for de 30/3 jeg har nu, men spørgsmålet er, om det vil ændre noget? Jeg vil droppe bluray rip og stedet bare fokusere på dvd-rip kvalitet. Har hidtil kørt med Mac DVD Ripper Pro og gemt i dvdmedia format men kan se, at det ikke spiller så godt med Plex. Her er mkv at foretrække. Så er spørgsmålet, hvilken software der er bedst til på en nem måde kan rippe dvd'er så man kan smide ekstra materiale mv. væk og beholde danske undertekster. Kender handbrake, men synes der er lidt for mange indstillinger. Så hvis der er et andet godt super simpelt program, vil det være super (ok hvis det ikke er gratis)... På forhånd tusind tak for hjælpen!
![]() Redigeret af KrilleB - 29-Oktober-2012 kl. 08:02 |
|
![]() |
|
Ehlz ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Januar-2012 Sted: Århus Status: Offline Point: 299 |
Min Mini er en 2,4 ghz med 4gb ram. Den klarer som sagt 720p fint men det skal også nævnes at der ikke kører andre programmer end Plex Media Server, Plex clienten og Itunes samtidigt.
Hvis det er en 2,4 ghz unibody mini du overvejer, så skal du bare have DDR 1066Mhz ram. Se evt her Skal du kun anvende mini´en som mediecenter burde du også overveje at smide en Solid State Disk i istedet for en mekanisk. De mindsker varmeudviklingen betragteligt og øger samtidigt ydeevnen. Mht til din båndbredde kan du ved at trykke "i" imens du spiller en dvd rip i plex se hvor meget bånd der anvendes. Du kan evt. se lidt om hvad der påkræves ved forskellige kvaliteter her: Jeg har selv en 40/3 Mbit hos stofa. Pøj pøj med projektet /Ehlz
Redigeret af Ehlz - 29-Oktober-2012 kl. 09:04 |
|
![]() |
|
Lyder som om jeg skal have en 2010 (eller late 2009) model med 2 GB og så opgradere RAM'en.
Super med link Ehlz! Det er perfekt. Vil dog ikke umiddelbart opgradere med Solid State Disk lige pt. Så er det bare at vente på at der dukker et godt bud op på dba - med mindre du vil sælge din Ehlz?
![]() |
|
![]() |
|
Ov, der var lige det med dvd-ripningen til plex...
Har som sagt hidtil kørt med Mac DVD Ripper Pro og gemt i dvdmedia format men kan se, at det ikke spiller så godt med Plex. Her er mkv at foretrække eller? Hvilken software er bedst til på en nem måde kan rippe dvd'er, så man kan smide ekstra materiale mv. væk og beholde danske undertekster. Kender handbrake, men synes der er lidt for mange indstillinger. Så er på jagt efter et super simpelt program... Redigeret af KrilleB - 29-Oktober-2012 kl. 21:12 |
|
![]() |
|
Hvis jeg skal af med den bliver det ikke til under 3K, så hvis dit niveau ligger der kan vi jo måske snakke om det...:-)
|
|
![]() |
|
Hmm... det vil jeg lige overveje Ehlz.
Sidder og bakser med at få sat myplex op med min iphone via 3g. Tester Plex via min macbook, men det driller rimelig meget. Via det trådløse netværk i lejligheden kører det fint, men når det er via 3g skal der åbnes op for port 32400 men kan ikke hitte ud af, hvordan jeg gør det på min time capsule. Samtidig er min time capsule sat på efter en yousee router, så måske skal jeg åbne porten på den i stedet? Nogen der kan komme mig til undsætning? ![]() |
|
![]() |
|
floe ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 134 |
Er din Yousee router sat til at køre bridge mode? Er din Time Capsule?
Hvis de begge router, ja så er du bag to af sådanne, hvilket ikke er optimalt ![]() Sæt evt. din Yousee i bridge mode, og forward porte i Time Capsule.
|
|
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270 Theta DSPro Prime |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |