|
PLEX-server |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
jgni ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 157 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 07-Marts-2016 kl. 15:03 |
Hejsa
Jeg vil gerne lave en god, billig og solid PLEX-server. Havde håbet på Raspberry Pi, men det findes ikke 'out of the box' lige som KODI. Med mindre min googling fejler?? Så vidt jeg kan se så er f.eks http://www.rasplex.com/ kun til klientdelen. Idéer modtages med glæde!
|
|
Mvh. Jan
|
|
![]() |
|
SosFarum ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Juli-2007 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 1023 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Byg din egen NAS med UnRaid og installer PlexServer på den.
|
|
![]() |
|
kim80 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 04-September-2012 Status: Offline Point: 16 |
Prøv at se denne video igennem.
https://www.youtube.com/watch?v=9OVEmTPZomI Det er rimeligt simpelt - eneste problem er at ffmpeg ikke kan bruges mere, i stedet skal du bruge følgende: sudo apt-get install libav-tools Så vidt jeg ved findes der ikke et image med Plex Media Server der virker 'out of the box'
|
|
![]() |
|
jgni ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 31-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 157 |
Nu er jeg ikke nogen haj til Linux. Er kun ved at lære det....
Så noget som at få RPI til at f.eks starte op hver dag klokken 19:00 og lukke ned klokken 01:00 hver nat, ville det være nemt/muligt? Det ser ellers fristende ud
![]() |
|
Mvh. Jan
|
|
![]() |
|
kim80 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 04-September-2012 Status: Offline Point: 16 |
Uden at vide det 100% så vil jeg tro at det er noget at hardware/psu skal håndtere, og det tror jeg ikke at Raspberry'en understøtter. Det er jo ikke som en almindelig PC, hvor man ofte kan sætte det op i BIOS. |
|
![]() |
|
Jeg kigger mig lidt for og undersøger det....
Tak for input.
|
|
Mvh. Jan
|
|
![]() |
|
kamakamadaun ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2016 Status: Offline Point: 38 |
Vær iøvrigt opmærksom på at RPI ikke er hurtig nok til at transcode. Så dine filer skal kunne afspilles direkte på den enhed du vil afspille på.
|
|
![]() |
|
Ja, det er jo et issue. For tiden kører jeg PLEX som en app på mit tv.
Hvordan kan jeg tjekke hvor transcodingen finder sted? Et eller andet flueben der er sat på serveren?
|
|
Mvh. Jan
|
|
![]() |
|
Dorf ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 663 |
Jeg ved ikke om du kan se det nogen steder da transcodingen i Plex sker automatisk når formatet ikke understøttes af den enhed det afspilles på. På den maskine hvor plex media server er installeret burde du kunne se et højere CPU forbrug. Jeg har i ca. 2 år kørt med PMS og PHT på en intel nuc, det har kørt upåklageligt, også når der skulle transcodes. Nu har jeg bygget min egen server der kører med Unraid og har nu installeret PMS på den, og min NUC bruges nu kun som afspiller til TV'et i stuen, da Plex app'en ikke findes til Panasonic (VT60). I soveværelset, har jeg et Samsung TV med Plex app'en og heller ingen problemer.
Jeg vil mene at en NUC vil være en bedre løsning i forhold til en Raspberry Pi. |
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
Jeg tvivler på at du kan bruge en Pi som server. Jeg har installeret OSMC på min og købt licens til MPEG2 og VC-1. Så det afspiller den fint (den læser bare filer direkte fra NAS via SAMBA/NFS share - men kan også læse via tilsluttet USB HDD). Der er jo indbygget H264 i selve chippen. Men jeg har prøvet at afspille en H.265 fil på den og det kan den altså ikke klare. Og det kommer den ikke til via SW opdateringer - det skal indbygges i chippen.
|
|
![]() |
|
![]() |
|
Wolff ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2008 Status: Offline Point: 572 |
Serveren burde automatisk transcode, hvis den er kraftig nok til det. Men du kan tjekke på dit tv om der bliver transcoded. Når du går ind i plex appen på dit tv, og på "info siden" for din film vil der stå Auto, Direct Play, Direct Stream eller Subtitles need transcoding. Hvis der ikke står noget, starter du din film op og henter "options" menuen frem. På mit Samsung er det den grønne knap på fjernbetjeningen. Der burde det stå. Redigeret af Wolff - 29-Marts-2016 kl. 12:23 |
|
![]() |
|
tobywan ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 19-Juni-2006 Status: Offline Point: 406 |
Raspberry Pi er en god klient, men du skal ikke bruge den som server.
Plex har selv en fin guide til CPU anbefalinger. Du kan sagtens finde en NUC der kan klare 1-2 samtidige streams med transcoding. Plex transcoder automatisk, hvis ikke klienten understøtter formattet på filen der pt. afspilles. Derudover kan man sætte maskimal båndbredde på klienter udenfor huset, hvilket i langt de fleste tilfælde også vil betyde at der transcodes. Sørg for at få lokale klienter der understøtter flest mulige formater, så du slipper for transcoding. Du kan på serverens webinterface se om der transcodes, kører direct stream/play. På selve serveren kan du også se at plex transcode service er startet (1 for hver stream) + du ligeledes kan se hvor meget CPU der bruges. Personligt har jeg delt server og storage op i 2 seperate enheder (app server og NAS). Der er dog intet i vejen for at have plex serveren og storage på samme enhed. Realistisk set får du ikke en god billig og stabil enhed til en Plexserver i prislejet som en Pi. Der skal lidt flere kræfter til... og husk også i den forbindelse, at det kan være dyrt at købe for billigt fra starten. Redigeret af tobywan - 29-Marts-2016 kl. 20:53 |
|
Panasonic VT50 - B&W CMs2
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |