recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pålidelighed: mærkevare vs byg selv?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pålidelighed: mærkevare vs byg selv?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6252
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pålidelighed: mærkevare vs byg selv?
    Sendt: 21-August-2014 kl. 16:29
Vil en mærkevare pc som f.eks Asus være mere pålidelig end en pc, der samles af en butik?
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 16:41
Det skal jeg ikke kunne sige. Min forrige stationære PC blev samlet af SCI, og voldte problemer med skærmforbindelse. Hvilket de bon'ede mig 250kr for ikke at finde ud af. Senere viste det sig at de havde sat en kæmpe larmende blæser i kabinettet istedet for flere små :-(

Min nye Macbook Pro er derfor købt i Bilka Tongue
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 17:22
Som udgangspunkt kan du fint købe pc'er samlet af andre danske firmaer... Synes tit kvaliteten af de billige pc'er fra mærker som Asus, Acer, hp osv er af ringe kvalitet...
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Zarnarkand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 03-Januar-2012
Sted: Hobro
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zarnarkand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det skal jeg ikke kunne sige. Min forrige stationære PC blev samlet af SCI, og voldte problemer med skærmforbindelse. Hvilket de bon'ede mig 250kr for ikke at finde ud af. Senere viste det sig at de havde sat en kæmpe larmende blæser i kabinettet istedet for flere små :-(

Min nye Macbook Pro er derfor købt i Bilka Tongue

FYI - store blæsere kan flytte lige så meget luft som mindre blæsere med et mindre RPM. Desto større blæseren er, desto nemmere er det at designe blæseren til at være støjsvag. SCI har åbenbart valgt en dårlig blæser til formålet, men du skal vide to små blæsere som regel larmer mere!

TIL OP

Nej, du kan ikke stille det så nemt op. Det kommer an på hvilken indmad ASUS ligger i deres computere. De kan jo sagtens smide deres low-end bundkort i en maskine. Med de færdigsamlede "mærkevare" pcere har du ingen chance for at vide på forhånd hvilken hardware du får - hvilket er en fordel når du samlet selv. Du får simpelthen mulighed for at vælge ordentlige komponenter til samme pris.. måske sparer du endda lidt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 17:56
Saml selv pc - ja, har man lige en 60-80 timer til at sætte sig ind i sagerne, hvad passer sammen og hvad passer ikke sammen.
Det er jeg blevet for gammel/kedelig til. Til gengæld slipper jeg for "svipsere" ved uheldige sammensætninger der burde kunne virke sammen, men er ustabil.
Hvis du køber i en butik, der har bygget den, så er det op til dem, hvis den driller, på samme vis som hvis du køber en færdig "mærkevare" pc.
Jeg har god erfaring med Aldis Medion computere. Her får man en gennemtestet enhed, der er produceret i titusindvis af eksemplarer og solgt i Tyskland en uge i forvejen inden de kommer til salg i Danmark og man kan ofte finde tyske tests (der er ærlige, modsat de danske "reklametests"), der fortæller om ydelsen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 18:42
Jeg kan helt klart anbefale dig at kigge på http://topdata.dk/ og http://www.mm-vision.dk/

At købe en asus eller acer i elmutanten eller lign, er en meget dårlig ide.
Du får ingen ting for dine penge.

Redigeret af KevinL - 21-August-2014 kl. 18:44
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 20:10
En mærkevare PC bygges ofte af billige dele og en hjemmebyg PC fra en butik er ofte også med de billige dele pga. konkurrencen.

Så hvis du vælger lækre dele i en butik, så kan du få en lækker maskine, som butikken står inde for.

Min erfaring viser at de små butikker, der bygger selv, ofte er mere villige til at fejlfinde end hvis du køber en standard hyldevare.
Så hvis du køber en Aldi maskine og DVD drevet går i stykker, så skal hele maskinen ind til Aldi og du risikere enten at få pengene igen eller få en ny. Hvis man er heldig får man den igen 3 uger senere med sine data, men jeg har oplevet det modsatte i flere tilfælde.

Benytter man en lille butik, så kan det være at de skifter drevet samme dag og man mister ikke sine data. Ulempen kan også være at den lille butik er gået konkurs efter 9 måneder og man ikke ved hvor man skal sende sin maskine hen.

Til gengæld har jeg oplevet at en kollega skulle have fri fra arbejde adskillige dage, fordi han købte en hjemmemaskine fra Dell som meldte ramfejl.

• Først skulle han være hjemme til at modtage en tom papkasse fra Dell, selvom han havde original emballage.

• Så skulle han lægge maskinen i kassen og næste dag være hjemme til at den kunne blive hentet. Efter reparation skulle han være hjemme til at modtage den.

• Så 3 fri-dage der ikke nemt kunne forudsiges på forhånd og så var problemet ikke løst.

• Det endte med 9 fridage og en ny maskine fra Dell efter flere forsøg.

Til gengæld er Dell Optiplex og Precision maskiner fantastiske til erhverv Thumbs Up
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Zarnarkand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 03-Januar-2012
Sted: Hobro
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zarnarkand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Saml selv pc - ja, har man lige en 60-80 timer til at sætte sig ind i sagerne, hvad passer sammen og hvad passer ikke sammen.

Klaus

Hvis man skal bruge så lang tid på at parre CPU-sokkel med bundkort-sokkel bør man helt sikkert betale sig fra det.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6682
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 20:57
Jeg har lige læst om én som har købt saml selv hos Proshop. Han får blå skærm i Windows. Der er stadig reklamationsret hos Proshop, men han har fået at vide at de tager 500 kr. pr. del i computeren for at fejlfinde. Den del der er i stykker skal han ikke betale 500 kr. for, men han skal for alle de andre dele.
Venlig hilsen
KB
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg har lige læst om én som har købt saml selv hos Proshop. Han får blå skærm i Windows. Der er stadig reklamationsret hos Proshop, men han har fået at vide at de tager 500 kr. pr. del i computeren for at fejlfinde. Den del der er i stykker skal han ikke betale 500 kr. for, men han skal for alle de andre dele.

Og?

Han kunne da bare have betalt dem for at samle den - altså en færdig PC, så servicere de hele maskinen.
.....
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 21:48
Køber man en desktop-PC hos Aldi får man ganske vist den CPU, der reklameres med, men stort set alt andet er skrabet for holde prisen lav.

F.eks. er man nærige med USB 3.0-porte - eller USB-porte i al almindelighed.

Man kan også komme ud for, at grafikkortet er en OEM-udgave med en mindre mængde RAM end man normalt vil få med et retail grafikkort med samme GPU.

Det kan også være så som så med opgraderingsmulighederne. Er der tale om en mærkevare-PC (i modsætning til de "færdige" PC'ere, hvor det eneste færdige består i at man lader forhandleren samle stumperne) skal man ikke regne med, at der levnes megen ekstra plads i kabinettet til udvidelser eller at strømforsyningen er (over)dimensioneret til at håndtere væsentlige udvidelser.

Hvis man ellers ved, hvad man foretager sig, kan man ved selvbyg bruge sine penge der, hvor det har betydning for en selv. Kvalitet koster.

Selvfølgelig koster det også en del hvis man skal sætte en pris på al den tid man bruger på at finde de rigtige stumper og sætte dem sammen. For mit eget vedkommendes skyld er jeg på min fjerde selvbyg-computer siden 1998 og de har alle kørt klippestabilt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Så hvis du køber en Aldi maskine og DVD drevet går i stykker, så skal hele maskinen ind til Aldi og du risikere enten at få pengene igen eller få en ny. Hvis man er heldig får man den igen 3 uger senere med sine data, men jeg har oplevet det modsatte i flere tilfælde.

Ja, jeg kan forstå at du har haft uheldige oplevelser. Men det er nok fordi du er gået til Aldi og ikke Medion med din computer.

Jeg har tre gange haft brug for Medion, alle tre gange er computeren kommet retur efter 10 dage - vel at mærke samme computer og der var sågar den ene gang repareret en kosmetisk fejl på kabinettet som jeg ikke havde reklameret over.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu