recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pålidelighed: mærkevare vs byg selv?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pålidelighed: mærkevare vs byg selv?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af Zarnarkand Zarnarkand skrev:

Hvis man skal bruge så lang tid på at parre CPU-sokkel med bundkort-sokkel bør man helt sikkert betale sig fra det.

Ja og finde ud af hvilket bundkort man skal købe, hvas skal der til af strømforsyning, hvilken bro skal der være på bundkortet, hvilket grafikkort er godt sammen med det nævnte bundkort osv osv. Det er altså ikke bare at finde ud af hvilken processor der passer i hvilken sokkel

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2014 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Køber man en desktop-PC hos Aldi får man ganske vist den CPU, der reklameres med, men stort set alt andet er skrabet for holde prisen lav.

F.eks. er man nærige med USB 3.0-porte - eller USB-porte i al almindelighed.

Man kan også komme ud for, at grafikkortet er en OEM-udgave med en mindre mængde RAM end man normalt vil få med et retail grafikkort med samme GPU.

Der er vel næppe nogen der regner med at få en super gamer PC i Aldi til 3-3500 kroner?

Min nu aldrende Medion har "kun" 6 USB porte, hvilket er ganske rigeligt til mig, de to i fronten er dem der "leges" med, af de resterende 4 bagpå er kun 1 i brug til printer (har PS2 mus og keyboard).

Klaus
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2014 kl. 01:32
Klaus' overdrivelse med 60-80 timer, for at sammensætte en PC, er decideret latterlig!
Desuden vil du ofte kunne få gode råd og vejledning/hjælp, på fora som dette, Tweak, HOL eller lign.

Et aspekt ingen taler om, er garanti! Den typiske garanti/reklamationsret på færdigbyggede maskiner, er typisk to år. Vælger du at bygge selv, får du LANGT BEDRE garanti, da producenterne har gode garantiforhold, på løs hardware - f.eks.:
Bundkort - 3 år
CPU - 3 år
RAM - 10+ år
SSD - 3-5 år
O.s.v.

Men fortæl, hvad den skal bruges til, hvor meget som skal følge med - keyboard, skærm o.s.v. - og hvad budgettet er, så vil du hurtigt få nogle byg-selv bud.

M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2014 kl. 06:33
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Klaus' overdrivelse med 60-80 timer, for at sammensætte en PC, er decideret latterlig!
Desuden vil du ofte kunne få gode råd og vejledning/hjælp, på fora som dette, Tweak, HOL eller lign.

Du kan da selv være latterlig!
Hvis man aldrig tidligere har sat sig ind i, hvad der passer sammen og hvad der ikke gør, så går der let 60 timer. Alene tiden på forskellige fora løber hurtigt op.

Klaus
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2014 kl. 07:03
I stedet for at bruge en aften på diskutioner herinde, så går du ind på hol.dk og laver et indlæg hvor du beder om hjælp.
Skriv hvad du skal bruge den til og hvor meget du skal have med og til hvilken pris, så skal de nok hjælpe dig.
Vil du ikke samle selv, så kig på topdata.dk og mm-vision.dk det er gode computere hvor du får nogle gode varer, kontra aldi, bilka, elmutanten osv.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2014 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Vil en mærkevare pc som f.eks Asus være mere pålidelig end en pc, der samles af en butik?

Jeg mener ikke man kan generalisere om det, på en retvisende måde. Men man kan måske sige noget om sandsynligheden. Der findes "mærkevare-PC'er" der ikke nødvendigvis er særligt pålidelige (jeg er f.eks. ikke med på det hold der kalder Aldi's Medion PC'er for "mærkevare"), og der findes folk der kan lave en særdeles stabil byg-selv PC. Men der er mange flere mennesker der TROR de kan lave en velfungerende byg-selv PC, men som i praksis kommer til kort. Det gælder både hvis du bygger selv, og hvis du lader butikken gøre det. Jeg har f.eks. oplevet at købe stumper til en byg-selv PC, hvor butikken sagde god for at stumperne ville virke sammen. Det kunne vi ikke få dem til, og så betalte vi butikken for at gøre det - hvorefter de fandt ud af at strømforsyningen var for lille så den kunne ikke starte op..  Jeg har også oplevet at købe et Asus barebone system (dvs. hvor bundkortet er monteret i et kabinet, men man monterer selv CPU, Ram og disk), hvor det tog mig timer at finde frem til hvordan driver-installationen skulle gøres for at det hele fungerede korrekt. Til sammenligning fungerer Windows installation på de Macbooks jeg har haft som en drøm (så længe jeg holder mig til de Windows versioner der officielt er understøttede).

Jeg vil med andre ord også skelne mellem hvilken mærkevare der er tale om.

Mht. de 60-80 timer, så vil jeg kalde det lavt sat hvis man aldrig har prøvet at samle en PC før. Det er ikke sikkert at alle får brug for så mange timer, men det ER sikkert at nogle får brug for mange flere. Men som spørgsmålet er stillet, så drejer det sig jo heller ikke om at samle selv, men om at få butikken til at samle.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2814
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2014 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af Zarnarkand Zarnarkand skrev:

Hvis man skal bruge så lang tid på at parre CPU-sokkel med bundkort-sokkel bør man helt sikkert betale sig fra det.

LOL Ja så skal man nok holde sig fra den slags projekter.
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Point: 1330
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakabov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2014 kl. 10:10
Køber man kvalitetskomponenter giver det sjældent anledning til problemer. Byggede en maskine for nyligt til en kammerat med i7-cpu, Asus mobo + gfx, Corsair PSU, Kingston SSD og ram, tog vel knap 2 timer før den var samlet og køreklar med Fenster 8. 

Jake51, du har ikke en i vennekredsen der kan hjælpe dig med at samle maskinen? 
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Point: 6252
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2014 kl. 10:11
Jeg skal definitivt ikke samle selv
Den skal bare virke, når jeg tænder
Det skal være en gamer, så ikke Mac... og skal bruge programmer der ikke findes til Mac
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2014 kl. 10:14
Min bror står for computeren... det er han nok træt af
Den har været ud ved ham flere gange
Men der er altså ingen garanti for den største pålidelighed?
Mikael Simpson
Til top
Jakabov Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Vodskov
Point: 1330
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakabov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2014 kl. 10:14
Hvad er budgettet? Og hvad med skærm, mus og tastatur etc, skal det med også? 
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2014 kl. 10:27
Lad os nu se, om der kan komme liv i den i morgen
Men ellers 12-15K for computer med Windows installeret, har det andet
Mikael Simpson
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu