|
Pålidelighed: mærkevare vs byg selv? |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
SandSand ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Valby Status: Offline Point: 525 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Efter min mening kan man ikke generalisere omkring det ene vs. det andet.
For mig at se er det et temperamentspørgsmål. Gider man selv rode med det, eller gider man ikke. Og vil man betale for (formodet) kvalitet, samt muligheden for ordentlig service hvis uheldet er ude. Eller vil man ikke. Har selv bygget flere PC'er selv, og det har altid været en del dyrere end hvis jeg havde købt færdigsamlede, simpelthen fordi jeg ville have den lige præcis på dén måde, med dén der helt specielle lydløse blæser osv. osv. Med to 100% identiske maskiner, den ene selvbyg, den anden købt færdigbygget, vil den færdigbyggede typisk være dyrest, men kvaliteten vil alt andet lige være nøjagtig den samme.
|
||
![]() |
||
sickchild ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Maj-2008 Sted: næstved,Denmark Status: Online Point: 801 |
|
Jeg har selv hjulpet flere med at købe ny computer, og dem som gerne vil spare lidt penge har jeg samlet og installeret windows for dem. Dem der gerne vil være helt sikkert har købt en færdig samlet.
Men jeg har købt igennem komplett.dk de har færdig samlede computere i alle pris lejer og yder 3 års service, support og garanti. de har også saml selv computere som er væsentlig billigere, men der har komplett ellerede testet at tingenede virker sammen og man slipper for at bruge en masse timer for at finde ud af hvad der passer sammen.
|
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
Du skal samle selv, hvis du har nogenlunde styr på hvad du laver eller kender nogen der har det OG har et behov, som ikke lige dækkes af en standard-maskine. Jeg har indenfor det seneste år samlet en i5-4670S med 16Gb ram, mini-itx bundkort, 256Gb SSD, 2TB HDD, 450W PSU - det hele i et lille Mini-ITX kabinet (Elite 110) fra CoolerMaster - der er lidt drillerier med usb3.0 portene, som jeg skal have sat mig ned og fejlfundet på, men ellers har jeg fået en tilpas hurtig maskine, som ikke larmer, ikke fylder og bruger relativt lidt strøm - den dækker ret godt mit behov. Valgte også et eksternt blu-ray drev, da jeg så havde et drev der kunne flyttes rundt mellem bærbare og stationære - behovet for optiske medier er ikke længere specielt stort. Men det er en dyr løsning i forhold til nogle af færdigcomputerne - jeg vil ikke mene der kan konkurreres på prisen med mindre du selv vælger skrammelkomponenter og det gør man jo sjældent, hvis man samler selv.
|
||
![]() |
||
kenneth85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-Juni-2013 Sted: Løsning Status: Offline Point: 972 |
|
Personligt har jeg oplever større stabilitet på hjemme bygget maskiner end på købte maskiner.
Ofte er de spækket med bloat og de bliver hurtigere trætte (Dårligere hardware) hvilket betyder de hurtigere skal opdateres. Men en hjemmebygget kan du også selv nemt skifte diverse dele fordi du ved hvordan den er samlet. Og så er der jo også en hvis glæde hved at samle den selv syntes jeg :) |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19566 |
|
I det prisleje ville jeg klart vælge en færdigbygget fra topdata eller mm-vision. Klaus |
||
![]() |
||
jake51 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6252 |
|
Computeren er fra netop mm-vision (min nuværende)
|
||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
||
![]() |
||
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
|
I tidernes morgen (tilbage i 2003-2004) ville jeg samle en PC selv, for det havde jeg hørt nemt kunne betale sig mht. hvad man fik for prisen. Til dem der ikke kender mig fra dette forum, så er jeg meget "pernitten" og vil gerne dobbelt tjekke ALT, og være 100% sikker på at jeg gør de rigtige valg når jeg skal ud i sådan et projekt. Jeg kendte absolut INTET til computerdele, men da jeg selv kunne se at besparelsen var ret så stor, hvis jeg samlede selv, så kastede jeg mig ud i det. Jeg brugte utallige timer på at undersøge hvad jeg skulle købe. Intel eller AMD? Hvilket bundkort? Hvilket chipset? Hvilke ram? Hvilke harddiske? osv. osv. osv. Jeg oprettede også utallige tråde på diverse forums. Dengang brugte jeg meget en side der hedder www.tweakup.dk og jeg må indrømme at for hvert spørgsmål jeg oprettede jo mere forvirret blev jeg, fordi folk kom med så mange forskellige forslag, selvom jeg gjorde mine kriterier rimelig klart, men til sidst fik jeg endelig valgt mine hardware + et kabinet. Så kom jeg til at skulle samle. Jeg var som sagt totalt grøn på dette område, og brugte igen utallige timer på YouTube og tweakup.dk for at finde ud af hvordan og hvorledes. Jeg anser mig ikke selv som at være ulogisk tænkende, og jeg kunne da godt se hvor kablerne skulle sidde, men når jeg kigger tilbage på hvor lang tid jeg brugte fra den første dag jeg begyndte med at kigge på hardware, til den dag min computer kunne tændes, så var der gået langt over to uger. Så Klaus' 60-80 timer er specielt IKKE urealistisk. Computeren blev samlet, og den kørte da, men ikke særlig godt. Nå, jeg måtte i gang med fejlfinding, men det lykkedes aldrig helt, og jeg blev aldrig rigtig tilfreds med computeren. Det endte med at jeg i stedet købte en samlet PC fra Top-Data, og det vil jeg alle dage gøre fremover, samtidig med at jeg også alle dage vil anbefale andre der ikke er super meget inde i området, at gøre det samme. Så ja, i dag har du MM-Vision eller Top-Data og det er helt klart det værd at tjekke dem.
Redigeret af ladiesman217 - 22-August-2014 kl. 14:35 |
||
|
||
![]() |
||
Jakabov ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2008 Sted: Vodskov Status: Offline Point: 1330 |
|
Der er sket meget over de 10 år. 60-80 timer er helt blæst, har personligt samlet vel nok noget i nærheden af 400-500 maskiner over de sidste 10 år og jeg har haft måske 2-3 maskiner der har givet anledning til nævneværdigt bøvl.
Som sagt, køber man kvalitetskomponenter og lader være med at spare de åndsvage steder så kører det som smurt i olie generelt.
|
||
![]() |
||
sickchild ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Maj-2008 Sted: næstved,Denmark Status: Online Point: 801 |
|
Nu har du også viden om emnet. Hvis man ingen ting ved om hvordan de forskellige komponenter er sat sammen og virker. Og hvilke bundkort og Processor der passer sammen, så er der en del arbejde at gå i gang med. Og derefter skal man også finde ud af hvad der er godt og hvad der er skidt. Jeg ville personligt aldrig skulle bruge så lang tid på det, men kender da mange der skulle starte helt fra bunden og de skulle bruge rigtig mange timer.
|
||
![]() |
||
Jakabov ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2008 Sted: Vodskov Status: Offline Point: 1330 |
|
Til dels enig. Producenterne er blevet meget bedre til at lave kompabilitets-lister og i og med mange af netbutikkerne er blevet bedre til at lave anbefalinger til hvad der passer sammen så kan man komme rigtigt langt. Plus at youtube, ifixit osv også hjælper. Jeg skilte fx konens Imac af bare ved at følge en kinesers video slavisk. :-)
Men ja, starter man fuldstændig fra scratch kan det nemt tage 60-80 timer. Vil være det samme som hvis man satte mig til at samle en bil. :-)
|
||
![]() |
||
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
|
Kan du bestemme dig for hvad du mener? Som jeg skrev, så var jeg totalt grøn på området for 10 år siden, og brugte 60-80 timer + mange flere for at lære de forskellige ting og sætte mig grundigt ind i tingene, så nej, jeg vil ikke mene at de 60-80 timer er "helt blæst". |
||
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Efterhånden kan en Medion vel betegnes som en mærkevare-PC! Medion er i dag ejet, produceret og serviceret af Lenovo! M.v.h. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |