recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Popcorn Hour A-200 som NAS?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPopcorn Hour A-200 som NAS?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Emne: Popcorn Hour A-200 som NAS?
    Sendt: 15-August-2010 kl. 17:05
Hejsa,

Jeg har lige nogle spørgsmål vedørende Popcorn Hour A-200, som jeg håber nogle kan svare på:

Kan man bruge en Popcorn Hour A-200, til at have sin musik osv. liggende på, så ens Sonos-system kan spille det fra den?

Kan man få adgang til den over netværket som til en normal PC, så man kan tage backup af vigtige mapper o.l. ved at lægge de over på Popcorn'en?

Mvh

Simsalabim
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 17:25
Jeg kender ikke Sonos, men hvis Sonos kan nøjes med et SMB share (svarende til "delt mappe" i Windows), kan du godt bruge din PCH som NAS.

Din PCH er på dit LAN på lige fod med dine computere, printere, Sonos og andre afspillere.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 18:41
Ok, det lyder jo ret perfekt.

Hvis man kun skal bruge en enhed til backup, som filserver (musik&video), hvad er fordelen ved at have en dedikeret NAS så egentlig, når man har en PCH som A200?

En PCH kan også sættes til at downloade torrents sådan som jeg har forstået det?

En egentlig NAS må ofte være hurtigere og det vil være muligt med RAID for ekstra sikkerhed, men bortset fra det?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Ok, det lyder jo ret perfekt.

Hvis man kun skal bruge en enhed til backup, som filserver (musik&video), hvad er fordelen ved at have en dedikeret NAS så egentlig, når man har en PCH som A200?

Hastighed, RAID, mulighed for mere end en disk, bedre muligheder for at installere software (NAS'er er reelt mini-computere i dag), etc etc. Der er mange grunde til at have en NAS/home server. Hvis du have brugt Squeezebox i stedet for Sonos, skulle du installere en applikation på serveren. Det kan du ikke på PCH (der eksisterer visse uofficielle hacks som giver dig mulighed for at installere "noget", men det er ikke så fleksibelt som en NAS, og med "uofficielle hacks" øger du risikoen for at skidtet ikke fungerer en dag).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 19:11
Mange tak for svaret. Det var perfekt lige at få afklaret.

Lige nu har jeg en squeezebox og er ved at købe en NAS. Blev dog lidt i tvivl om hvorvidt jeg skulle droppe den NAS og så kun købe en PCH og så skifte til Sonos (hvilket jeg overvejer at gøre før eller siden alligevel, men Sonos er bare så pokkers dyrt).

Den NAS jeg har set på koster alligevel 6.000 kr. med diske, så med en PCH i stedet ville der have været noget af en besparelse og så kunne jeg bruge noget af besparelsen på noget Sonos.

Tror dog at jeg holder fast i en løsning med NAS og Squeezebox og så en PCH til signalbehandling, når der lige er lidt penge på kontoen igen. Det er jo bare næsten ærgerligt, at PCH'eren kan så meget, som man alligevel ikke helt får brug for, men det er jo et luksusproblem ;-) Den er jo sådan som jeg forstår det super til det den primært skal og det er at afspille videofiler fra intern HD eller NAS. Med en NAS sparer jeg i det mindste den interne harddisk, som jeg vel i så fald næppe får brug for.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]
Den NAS jeg har set på koster alligevel 6.000 kr. med diske, så med en PCH i stedet ville der have været noget af en besparelse og så kunne jeg bruge noget af besparelsen på noget Sonos.

Med en NAS til 6000 kr sammenligner du æbler og pærer. Som NAS er PCH i den absolut billige ende, og næppe mere end en 500 kroners NAS (+diske). Der er også den begrænsning at der kun kan være en disk i PCH (omend 2 TB er en del...).
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 820
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 20:46
vis det bare er til data opbevarind kan du med fordel krige på  Unraid http://www.lime-technology.com/ RAID er ikke backup skal du altid huske :-)  men unraid er dog en del sikere ind raid5
raid5 setup med 4 HDD 1 HDD dør nr 2 står af under genopbygning  = alt data tabt unraid 4 HDD 1 HDD dør 2 HDD dør under genopbygning 2 HDD med data 2 HDD med data tilbage :-) men husk backup alige vil vis :-)
anden fordel med unraid er af HDD ikke behøver af være samme strøelse  vis der lige var bud på nolge flere 1TB diske og det er lidt af udvide  tjek det ud kan være det er nok til dine behov :-) er iverfal nok til mig har så også anden mindre  Linux  box der agere home server til FTP og ligne

Redigeret af tobiasl - 15-August-2010 kl. 22:20
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 22:10
Ja, men alligevel. Jeg har ikke de vilde behov inden for NAS, så løsningerne nærmer sig hinanden og man kan jo ikke få alt.

Jeg vil gerne have en PCH, NAS, Sonos mv., men hvis jeg kun må bruge 7.000 kr., så må man jo prioritere :-)

Jeg vælger dog en NAS til at starte med har jeg besluttet mig for. Primært fordi jeg gerne vil have en rimelig sikkert backup-løsning og det får jeg kun med noget Raid. En NAS gør så også at jeg kan spare en harddisk, når jeg køber en PCH. Så er den jo rimelig overkommenlig at få penge til :-)

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 22:20
Jeg har blot tænkt mig at køre RAID 2 på en Synology NAS med Samsung harddiske. Det burde være sikkert nok til den type data, som jeg har liggende. Unraid kender jeg ikke, men jeg har lagt mig fast på den Synlogy-løsning, hvis det skal være NAS, så det ændrer jeg nok ikke lige på.
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 820
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 22:22
går ud fra du mener raid1 alser samme data på 2 HDD 1 HDD dør samme data på den anden :-) jo viker som en fin løsning til dine behov
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 22:32
Ja, raid 1, såkaldt mirroring. Glemte lige, at det starter ved 0 - huskede bare på, at det var nr. 2 i rækken :-)

Godt at høre at min idé ikke var helt ude i skoven.

PS. Så lige hvad RAID 2 var... hehe... det lød kompliceret :-)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu