|
Positionering af TW3200 |
Besvar |
Forfatter | |
diondp
Ny bruger Oprettet: 27-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 14 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 01-December-2012 kl. 23:25 |
Hejsa, jeg sider og er ved at beregne hvor projekteren kan og skal placeres i min lejlighed.
jeg har følgende info: mit ramme-lærred er 72" (90x160cm) React II - ALT for nice - lidt lille ja, men passer til rummet. der er 2.57m fra gulv til loft billedets top-kant er 90cm fra loft, og 77cm fra gulv mit ophæng har en stang på 20cm ifølge projektor calculator så kan jeg placere projektoren alt fra 2.14 - 4.58m fra billedet (vild zoom ratio!) anyways, det der er mit spørgsmål det er om projektoren kan skyde billedet nok ned med lens shift, da lærredet hænger relativt lavt... ligeledes kunne jeg også godt tænke mig at placere den så skævt på billedet som muligt så man kan spille PS3 Move uden at lave for meget skygge på billedet... jeg har forsøgt at bruge denne til at finde max positionen for hvor billedet kan vises, men den tager jo ikke højde for hvor langt væk projektoren er placeret / zoom... TW3200 har jo omkring 97% vertical lens shift, men det er jo relativt alt efter hvor langt væk den er placeret / zoomet... så hvis jeg har projektoren 4 meter væk fra lærredet så burde den jo næsten kunne lyse ned i gulvet, omvendt hvis den sidder 2 meter væk, så kan den jo ikke rykke så meget på billedet..? (det er sådan mit logik siger mig eftersom lyset jo har mere fald jo længere væk man placere den... (men der er ingen calculators til det?) jeg håber i kan forstå min opstilling, ellers må jeg lige lave en sketch :-) Redigeret af diondp - 02-December-2012 kl. 00:09 |
|
JBtv
Bruger Oprettet: 10-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 92 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis ellers du har projektoren, så ville jeg prøve mig frem.
Det er egentligt ret simpelt - sæt den på gulvet i den afstand du helst vil have og prøv dig frem. Når du har ramt den rigtige afstand hænger du den i loftet. Hvis du vil være sikker så sørg for at du skyder "forbi" i vertikal retning med +/- 30cm. Hvis muligt ville jeg sætte den så tæt på lærredet som det kan lade sig gøre for ikke at tabe lys ved at zoome. Men indretnings forholdene kan bestemt tale at hænge den længere væk. |
|
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis projektoren har 97% vertikal lensshift og lærredet er 90cm højt, så kan center af optikken højest være 0,97 x 90cm = 87cm fra -center linjen- af lærredet. Det har ikke noget at gøre med hvor langt der er hen til lærredet eller hvor meget du zoomer, selvom man skulle tro det.
Hvis bunden af billedet er 77cm over gulvet får du: 77 + 90/2 + 87 = 209 cm. Dette er den maksimale højde over gulvet center af optikken kan være, så dit beslag er nok ikke langt nok. Hvis du bruger maksimal horisontal lensshift, bliver den maksimale vertikale lensshift mindre og projektoren skal længere ned. Jeg tror nok det er vist i manualen. EDIT: Hvordan er det lærred? Jeg har set nogle billeder af det ovre på avforums hvor det så ud til at hotspotte helt uhæmmet. Jeg prøvede at spørge lidt til det, men der var ingen der svarede og efter nogle dage havde forhandleren, der havde lagt billederne op, slettet dem igen. Ellers ser folk ud til at være rigtig glade for dem, så det undrer mig lidt. Hvad med glimmer eller andre unoder? Har det noget af det? Det var disse billeder, men de kan nu kun findes som thumnails i google picture search. MVH Redigeret af tvkartoffel - 02-December-2012 kl. 10:44 |
|
diondp
Funktioner
Tak(0)
|
Hejsa, jeg har desværre ikke fået projektoren endnu, men i min iver vil jeg forberede mig bedst muligt... hvis det er at Zoomen ikke hjælper mig så betyder det nok at jeg må droppe loftbeslag og istedet smide den på en hylde bag sofaen (4,20m fra lærredet) det skulle ifølge calculatoren være muligt.
vedr. FrameVision React II. jeg synes ikke jeg oplever problemer med spotting på mit, men det kan jo være at min gamle Z3 ikke lyser kraftigt nok til at det måske opstår :-) jeg har heller ikke oplevet sparks eller andet, alt i alt er det et kanont fedt lærred som kan bruges i dagslys (hvis det altså ikke var for at min gamle projektor snart ikke lysere kraftigere end en 40watts pære hehe) det har jo en ret voldsom Gain af et greyline, så jeg kan ikke afvise spotting ved kraftigere lumens - det vil tiden vise...
jeg købte det brugt for cirka 3 uger siden til en god pris... jeg kan tydeligt se positiv forskel i dybden på billedet, fra mit lissau greyline 86" 0,8 gain, et white 1,2 Gain, og så React II, billedet ligner en million på React II, og får næsten en 3D effekt, tiltrods for at det blot er 2D billede. desværre er det kun 72" men også meget mørkegråt, en del mørkere end standard greyline, så der skal bruges en projektor med en god spand lumen for at det bliver bedst. jeg kunne ikke selv finde på at give knap 8k i nypris for et lærred i den størrelse - men godt det er det! selv med min gamle Z3 projektor, så kommenterer folk på det IRL at det faktisk er pænere billede end de gængse fladskærme man køber i dag... og det er jeg enig i - hvor sygt det end lyder :-) |
|
diondp
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har lige taget et par hurtige billeder med min SGS2 (de er MEGET dårlige) men giver en ide til hvordan det er... den "spotting" der er på første billede kommer fra det "ambient light" som er lige nede under lærredet (en lampe jeg ikke har fået hængt op endnu :-) der sider 2 x 11 watt sparerpære i. tag med i overvejelsen at min pære i z3eren nu har kørt over 2000 timer og jeg har oplevet en del tab i lysstyrke inden for de sidste 300 timer (så pæren er ved at være udkørt) jeg skal nok en af dagene lave bedre billeder med spejlrefleks så det rent faktisk bliver brugbart :-) der vil også komme før og efter billedet med z3 vs TW3200 :-) Redigeret af diondp - 02-December-2012 kl. 18:46 |
|
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for tilbagemeldingen.
Jeg tror ikke du skal bekymre dig noget videre over om du får problemer med hotspotting når nu lærredet ikke er større, og når du har projektoren så langt tilbage. Jeg spurgte bare fordi det er så påfaldende på de billeder jeg postede fra avforums og fordi det de viser er helt i modstrid med hvad folk skriver om det. Både den lille bredde på lærredet og den relativt lange afstand hjælper med at holde problemet (hvis det overhovedet er der) nede. Hvis ellers gain 1,1 holder nogen steder får du rigeligt lys med en TW3200, selvom zoomen sluger en del. Jeg er sikker på at du vil opleve en solid forbedring med den så pøj pøj med det. MVH |
|
diondp
Funktioner
Tak(0)
|
mon W1070 fra BenQ er bedre alternativ til TW3200 ?
jeg tænker fortsat med min lærredplacering, og hvis jeg så benytter mig af 20% keystone samtidigt... mon ikke jeg kan opnå mit resultat... jeg ønsker ligeledes at det vil være muligt at spille lidt PS3 Move, uden at lave for meget skygge... dertil må det jo være bedre jo tættere projektoren kan komme på billedet..
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |