recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Positivt mysterium: DVB-T2 på BD-R
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Positivt mysterium: DVB-T2 på BD-R

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
denmike Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2011
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér denmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Men svenskerne er vel også forlængst overgået til DVB T2?
De svenske mux 1 til 3 sendes stadigvæk som DVB-T, mens mux 5 til 7 sendes som DVB-T2/mpeg4 (mux 4 er lukket da 700 MHz-båndet skal bruges til 5G), og det ser ikke ud til, at de har planer om at ændre det lige foreløbigt:



Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 11:51

 Var det ikke en EBU beslutning at alt skulle være T2, her i DK var fristen til omlægning senest 5 Juli.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af denmike denmike skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Men svenskerne er vel også forlængst overgået til DVB T2?
De svenske mux 1 til 3 sendes stadigvæk som DVB-T, mens mux 5 til 7 sendes som DVB-T2/mpeg4 (mux 4 er lukket da 700 MHz-båndet skal bruges til 5G), og det ser ikke ud til, at de har planer om at ændre det lige foreløbigt:




AHA!!! Det kunne være sjovt at vide, om det, "smidtiby" har modtaget i DVB T, har været svensk TV!! Brugeren bor godt nok på Sydfyn, Men HØJT. Måske, der har været medvindLOL på sendevejene?
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Var det ikke en EBU beslutning at alt skulle være T2, her i DK var fristen til omlægning senest 5 Juli.

Hej.

Tidspunktet for overgang til DVB-T2 blev i Danmark valgt til at være det samme, som udløbet af Boxers gamle sendetilladelse.

Citat: 'The Italian government has committed to ceasing all DVB-T DTT transmissions and switching to DVB-T2 by June 2022.'


Så tidspunktet er forskelligt fra land til land.

Hilsen Carsten.

Til top
denmike Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2011
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér denmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Var det ikke en EBU beslutning at alt skulle være T2, her i DK var fristen til omlægning senest 5 Juli.
Det eneste, som har været besluttet internationalt har været, at 700-MHz båndet skulle ændres fra TV-distribution til 5G. Og den deadline var så vidt jeg ved ultimo juni 2020. Danmark skiftede primo juni.

Om de enkelte lande sender i DVB-T eller DVB-T2 er en national beslutning.
Til top
smidtiby Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smidtiby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 13:09
Jeg kan modtage SVT1, men kun via Boxer. (fra Svendborg-senderen)

Min test-brænding foretaget 1. marts 2020 så således ud:

DVB-T : DR1
DVB-T2: NRK1
HEVC: Das Erste

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af smidtiby smidtiby skrev:

Jeg kan modtage SVT1, men kun via Boxer. (fra Svendborg-senderen)

Min test-brænding foretaget 1. marts 2020 så således ud:

DVB-T : DR1
DVB-T2: NRK1
HEVC: Das Erste


OK! Så ER det altså en "gammel" testoptagelse på DVB T, du har. Så blev DET da opklaret... I Danmark blev skiftet fra DVB T til DVB T2 som bekendt udskudt til 2. juni pga. corona-pisset...

Men... Har du lyst, så KUNNE du jo prøve at søge MANUELT på svenske frekvenser, når vejret altså er til det, og så se, hvordan det ser ud...

Tilføjelse:
Du skal jo selvfølgelig ikke begynde at rode med antennerne for at dreje dem. KUN søge manuelt.

Og "Når vejret er til det" = Højtryk - altså et sted OVER 1015 hPa, ca. og helst om morgenen/formiddagen, særligt hvis der er lidt diset vejr. Eller om aftenen/natten. Prøv evt. først på din radio, på FM... BARE for at "lege" med det...

OG. HEV C... Der er så vildt jeg har forstået, 2 standarder: H.264 OG H265. DK bruger (selvfølgelig) kun H.264...


Redigeret af mnielsen - 30-Juli-2020 kl. 13:36
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af smidtiby smidtiby skrev:



Min test-brænding foretaget 1. marts 2020 så således ud:

HEVC: Das Erste



Som også er DVB-T2Wink, idet tyskerne valgte at tage skridtet fuldt ud da de overgik til DVB-T2.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:


OG. HEV C... Der er så vildt jeg har forstået, 2 standarder: H.264 OG H265. DK bruger (selvfølgelig) kun H.264...


HEVC er H.265 og AVC er H.264.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:


OG. HEV C... Der er så vildt jeg har forstået, 2 standarder: H.264 OG H265. DK bruger (selvfølgelig) kun H.264...


HEVC er H.265 og AVC er H.264.

Flemming

Takker for den! Hvad så... Har du fået skiftet fra DVB T til noget DVB T2-udstyr? Og har du prøvet, om du kan hive noget svensk radio ned? Dette kunne jeg næsten dagligt, da jeg boede nede i et "hul" i Aars, på en kedelig 5-elements-radioantenne.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Hvad så... Har du fået skiftet fra DVB T til noget DVB T2-udstyr? Og har du prøvet, om du kan hive noget svensk radio ned? Dette kunne jeg næsten dagligt, da jeg boede nede i et "hul" i Aars, på en kedelig 5-elements-radioantenne.


Min Quadbox kan godt modtage dansk DVB-T2 (AVC), men de tre kombitunere har jeg indstillet til DVB-C - Stofa, og den fjerde tuner er en DVB-S2, som selvfølgelig er tilsluttet parabol.Wink

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu