Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Fuzhi
Bruger
Oprettet: 13-Maj-2006
Status: Offline
Point: 73
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 12:12 |
@Teko Har du et link til den pågældende formular ? Jeg syntes ikke umiddelbart jeg kan finde den.
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4116
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 12:33 |
Teko skrev:
Det er faktisk muligt at slippe for postdammarks fortoldnings gebyr, men det er noget besværligt, så der er spørgsmålet om det er besværet vær.
Afsender skal helst skrive på pakken at modtager selv fortolder. Man skal, når man kender hele prisen, hente en formular på skat.dk, udfylde den og aflevere den på sit lokale skatte kontor (kan være meget langt væk), de kvitterer og du skal så vise kviteringen når du modtager pakken.
Det skal nok lige siges at det tager mere end 2 min at udfylde den formular førstegang  Noget andet er, reglerne for gebyrer siger at man ikke må tage mere en de udgifter der er. Så 160kr Porto + papir for at sender opkrævningen max 10kr Hvor længe kan det tage at behandle én pakke? Hvis de ansatte får 250/time og der er 150kr tilbage af gebyret så skal hver medarbejder kun behandle 1,5 pakke i timen, for ellers tager de jo mere end de må = 1,5 pakke pr time.
Jeg har prøver at kontakte postdk, svarret lød at der også skal være til leveringen, men det har jeg jo betalt for  |
Nu kan du jo ikke gøre prisen op på den måde. En medarbejder skal have sin løn, så skal der tages fra til sygdom, ferie, barsel, uddannelse. Hertil skal så også tillægges udgiften til husleje, varme, administration (personale, løn etc), etc. Og så ser regnestykket nok helt anderledes ud. Tag bare et værksted/håndværker, selvom de får 200-250 kr i timen, så er den timepris der bliver faktureret ofte > 1000 kr. Jeg ved at på den virksomhed jeg arbejder i, så regnede man timepris ud for lidt over 5 år siden og her var den på over 500 kr, når man begyndte at kigge på alle ydenoms omkostninger.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 12:34 |
Teko skrev:
Afsender skal helst skrive på pakken at modtager selv fortolder. Man skal, når man kender hele prisen, hente en formular på skat.dk, udfylde den og aflevere den på sit lokale skatte kontor (kan være meget langt væk), de kvitterer og du skal så vise kviteringen når du modtager pakken. |
Har PostDK oplyst denne procedure til dig? Hvad skal der præcist stå på pakken? (udenlandske afsendere skriver jo ikke dansk..).
Redigeret af JesperLund - 30-December-2009 kl. 12:38
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 12:36 |
PerW skrev:
Nu kan du jo ikke gøre prisen op på den måde. En medarbejder skal have sin løn, så skal der tages fra til sygdom, ferie, barsel, uddannelse. Hertil skal så også tillægges udgiften til husleje, varme, administration (personale, løn etc), etc. Og så ser regnestykket nok helt anderledes ud. Tag bare et værksted/håndværker, selvom de får 200-250 kr i timen, så er den timepris der bliver faktureret ofte > 1000 kr. Jeg ved at på den virksomhed jeg arbejder i, så regnede man timepris ud for lidt over 5 år siden og her var den på over 500 kr, når man begyndte at kigge på alle ydenoms omkostninger. |
Der er stadig meget langt til 160 kr per pakke... (medmindre de kun kan behandle 4 pakker i timen). Du skal også huske at PostDK sparer penge fordi toldbehandlede pakker ikke skal leveres til døren af pakkeposten.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4116
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 12:44 |
Det ved jeg ikke. Men det er vel hele toldbehandlingen man betaler for. Post DK er pålagt af told at toldbehandle de pakker de modtager. Denne udgift skal så dækkes ind. Jeg kunne godt forestille mig at gebyret også er med til at dække de omkostninger der er på pakker som ikke skal betale told, men som stadig checkes.
Hvis man holder gebyret op imod andre gebyrer man betaler her i DK, så ved jeg ikke om det er så stort. Glemmer du at betale din børnehave, så får du en rykker skrivelse, som jeg mener heller ikke må være større end den reelle udgift. Loftet er idag 250 kr. Hvor meget tid bliver der brugt på at udskrive rykker. Det sker automatisk.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 13:03 |
PerW skrev:
Det ved jeg ikke. Men det er vel hele toldbehandlingen man betaler for. Post DK er pålagt af told at toldbehandle de pakker de modtager. Denne udgift skal så dækkes ind. Jeg kunne godt forestille mig at gebyret også er med til at dække de omkostninger der er på pakker som ikke skal betale told, men som stadig checkes.
|
Måske, men hvis jeg betaler for andres toldbehandling (eller mangel på samme) har det ikke noget med brugerbetaling at gøre. Brugerbetaling er udgifter som kan henføres til toldbehandling af min specifikke pakke.
PerW skrev:
Hvis man holder gebyret op imod andre gebyrer man betaler her i DK, så ved jeg ikke om det er så stort. Glemmer du at betale din børnehave, så får du en rykker skrivelse, som jeg mener heller ikke må være større end den reelle udgift. Loftet er idag 250 kr. Hvor meget tid bliver der brugt på at udskrive rykker. Det sker automatisk. |
Rykkergebyrer har ikke noget med brugerbetaling at gøre. Det er lovreguleret. Det offentlige har særregler: de må tage lige så meget som de har lyst til (og det gør de så også...), men for alle andre er der et maksium på 100 kr per rykkerskrivelse.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
amorbavian
Guld medlem
Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 3010
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 14:44 |
Jeg gaar ud fra, at de har en afdeling hvor al post fra uden for EU sorteres. Eller det burde have, for det er da taabeligt at tjekke alle pakker for at se hvilke kommer fra uden for EU.
Hvor kostbart kan toldbehandlingsarbejdet saa vaere? Identificer pakken, der indeholder toldpligitge varer, indtast vaerdien i programmet, som udskriver en kvittering. Print ud og send videre. Det lyder ikke for mig som et 160krs arbejde.
Igen er dette jo ikke kernen i diskussionen, men at folk ikke faar lov til selv at toldbehandle deres varer.
Og Jesper, det kan godt vaere, at film skal ses i 2D, men Avatar skal ses i 3D!
|
BORING!
|
 |
amorbavian
Guld medlem
Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 3010
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 14:48 |
Du skal også huske at PostDK sparer penge fordi toldbehandlede pakker ikke skal leveres til døren af pakkeposten.
Nej, man skal jo selv hente dem og betale regningen, saa det lyder lidt maerkeligt naar de siger "at der ogsaa skal vaere lidt til leveringen". Hvilken levering? Den, der ikke er der, eller den, man allerede har betalt?
|
BORING!
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 15:29 |
Jeg vil ikke afvise, at gebyret kan være korrekt - eller måske endda for lavt - i situationer, hvor afsender har sløset med at deklarere indhold og værdi ordentligt. Måske kan jeg endda bildes ind, at gebyret er et korrekt gennemsnit af alle forsendelser.
Det støder mig dog, at der lægges samme gebyr på alle forsendelser - inkl. de forsendelser, hvor værdi og varetype er deklareret korrekt i en plastiklomme uden på pakken, så toldbehandlingen bliver en ren ekspeditionssag.
Det ville for mig lyde mere rimeligt, hvis man havde forskellige gebyrsatser for:
1. Korrekt deklarerede forsendelser, hvor værdien er så lav, at der alene skal beregnes moms.
2. Korrekt deklarerede forsendelser, hvor værdien er høj, at der skal betales både moms og told.
3. Mangelfuldt eller ukorrekt deklarerede forsendelser.
Desværre vil det gøre det lidt mere bøvlet at være forbruger, eftersom vi så skal sikre os, at afsender kan finde ud af at deklarere forsendelsen ordentligt. Ellers risikerer vi at ryge i kategori 3, hvor prisen sikkert ikke længere kun er 160,-. Men det er der vel også en form for rimelighed i. Det er os kunder, der kan presse afsenderen til at foretage korrekt deklarering - postvæsenet kan ikke.
|
 |
LGR01
Guld medlem
Oprettet: 11-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 546
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 15:47 |
Ja, men det koster også at administrere. Og hvis så afsender deklarerer forkert værdi skal modtager betale et urimeligt pris for det? Leif
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 15:53 |
Den problematik har jeg jo beskrevet. Det bliver ikke anderledes af, at du gentager den.
I dag er der intet incitament til at foretage korrekt deklaration - og det er nok en af årsagerne til, at vi modtager så mange mangelfuldt deklarerede forsendelser. Det kan kun gøre omkostningerne lavere at få antallet af disse forsendelser ned. Men ja, det vil give uskyldige ofre.
|
 |
amorbavian
Guld medlem
Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 3010
|
Sendt: 30-December-2009 kl. 17:28 |
Jeg har sgu aldrig haft problemer med deklarationen. Jeg har endda handlet flere gange med et firma fra Hong Kong, der betaler mine toldafgifter. Man sender dem bare et scan af kvitteringen og få dage efter er der penge på din konto. Se, det er service (og smart marketing)!
|
BORING!
|
 |