|
PostPlasmaEra - Billedkvaliteten |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
Ribosom ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 01-September-2006 Status: Offline Point: 26 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Har nogen af jer set OLED in action?? Det skulle se ganske pænt ud. Men jeg mener teknologien har stadig seriøse problemer - altså rent teknisk.
O'et i OLED står for organic - altså for "organisk materiale imellem to elektroder" (evt i flere lag). Organiske stoffer, e.g. plastikker, har det med at forandre sig over tid. Og man skal bruge forskellige materialer til forskellige farver. OLED-teknologien har en væsentlig brist i den blå farve som det ser ud i dag. Cnet skriver bl.a. følgende:
Da de organiske stoffer der genererer farven er forskellige vil farven i skærmen også udvikle sig meget forskelligt over tid. - Det ville være sjovt at se en OLED skærm fra sidste år, der havde kørt i en butik i et års tid. |
||
![]() |
||
Ribosom ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 01-September-2006 Status: Offline Point: 26 |
|
|
||
![]() |
||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9432 |
|
Du skal nok også lige læse op på hvordan LG kun benytter en farve i deres tv, så de har ikke det farve problem du snakker om.
Flatpanels.dk har nogle gode test af LG Oled |
||
![]() |
||
|
Mig bekendt kan du ikke lave alle farver v.hj.a. ét materiale. LG's SmallMoleculeOLED (SM-OLED) er ikke anderledes end de andres (de kommer i rød, grøn og blå +/- hvid), når det kommer til farve-generering, men enlighten me! Flatpanels skriver bl.a. at de første paneler kun havde ca. 1000 timers halveringstid på den blå farve. Det er ikke blevet særlig meget bedre idag! En videnskabelig artikel fra august 2014 (1 måned siden) siger, at nu er levetiden 10 gange længere for den blå farve, nemlig oppe på lidt over 600timer før 20% er væk: http://www.nature.com/ncomms/2014/140925/ncomms6008/full/ncomms6008.html Dvs teknologien indtil for kort tid siden giver 600 timers fjernsyn før du skal skrue 20% op for den blå farve. Jeg ville ihvertfald føle mig snydt (læs: Røvrendt), hvis jeg gav 20.000 DKK for et fjernsyn som falmede efter 600 timer. Jeg ved ikke hvordan du ville have det? Men kan du ikke komme med den reference for det ene materiale i et panel der giver alle farve? Redigeret af Ribosom - 29-Oktober-2014 kl. 22:47 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
LG benytter hvide LED's i deres OLED. Der monteres så farvefiltre foran - rød, grøn, blå. Derfor har de ens levetid på alle tre farver! M.v.h. |
||
![]() |
||
Nick_S ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 26-Maj-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 385 |
|
Korrekt.
![]() |
||
![]() |
||
Gooferen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-April-2006 Sted: Århus Status: Offline Point: 505 |
|
Det er bare alt for småt :( Hvorfor var det egentlig at man opgav plasma tv, inden der var et reelt alternativ, der kan levere en tilsvarende billedekvalitet? Skyldes det at almindelige mennesker ikke ville give så mange penge for et tv? eller er der også andre forklaringer. Er det for dyrt at lave plasma i 75+ størrelser og findes der nogen fjernsyn i denne størrelse, der kan overgå billedekvaliteten for plasma tv.
|
||
![]() |
||
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4704 |
|
4K-opløsning gav nok det sidste stød til plasma-tv. Man ville ikke kunne rykke til 4K uden at ramme en del over loftet for maks-strømforbrug, der er sat op i blandt andet EU.
Men derudover så tjente producenterne bare heller ikke penge på plasma længere. Fordelen på de store skærme var efterhånden også væk, da LCD efterhånden kunne fås i 60, 70 og 80 tommer til rimelige priser. Men plasma forsvandt vel et år eller to for tidligt. Det blev en lidt for skarp overgang til OLED, efter min mening.
|
||
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
||
![]() |
||
|
Tak, Henrik B og Nick_S.
Men "white OLED" er stadig LED, altså light emmited! Så det hvide display der ligger under RGBW color filter displayet skal stadig lave hvid farve baseret på organisk kemi/photokemi (I LG's tilfælde 3 farver plus hvid i hver pixel). Og her er det Kodak har leveret deres viden. Som jeg kan læse mig frem til, så er 'white oled'-delen af skærmen hos LG baseret på måske dette patent Jeg ved ikke levetiden af disse displays. Men et lignende patent siger mere end 26.000 timers. |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
26.000 timer er stadig 14+ år, med 5 timers tv-kigning om dagen!
M.v.h. |
||
![]() |
||
|
Ifølge denne artikel har white oled delen af panelerne efterhånden lang levetid (det siger dog ikke noget om farverne over tid).
|
||
![]() |
||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
|
Begynder det ikke at blive en lidt akademisk diskussion? OLED vil i dag have samme levetid som plasma for lad os lige tage de realistiske briller på og blive enige om, at plasma også taber lysintensitet over tid. Mit eget Kuro har heller ikke samme sortniveau, som det havde for 5 år siden.
Jeg synes også helt klart, at plasma døde lidt for hurtigt. Der er ikke nogen konkurrence på OLED-markedet, så alle andre end LG må konkurrere om at lave det bedste LCD-TV, hvilket pt. ikke har sat ret mange rekorder. Personligt gad jeg godt se hvad Sony eller Panasonic kunne få ud af at OLED-panel fra LG, for lige nu har de eksisterende OLED-TV altså ikke formået at være bedst på alle punkter. Og til KlausDM. Hvis du endnu ikke har prøvet en BeoRemote One, så få det gjort. Den er helt klart lækrere end Beo4 om end den ikke har helt samme ergonomi. Lintronic kommer til at understøtte den på sigt, men pt. kan den ikke købes separat, så Michael har ikke kunne lave ny software der understøtter de nye knapper og funktioner. |
||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |