recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PostPlasmaEra - Billedkvaliteten
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PostPlasmaEra - Billedkvaliteten

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Ribosom Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-September-2006
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ribosom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 17:50
Har nogen af jer set OLED in action?? Det skulle se ganske pænt ud. Men jeg mener teknologien har stadig seriøse problemer - altså rent teknisk.

O'et i OLED står for organic - altså for "organisk materiale imellem to elektroder" (evt i flere lag). Organiske stoffer, e.g. plastikker, har det med at forandre sig over tid. Og man skal bruge forskellige materialer til forskellige farver. OLED-teknologien har en væsentlig brist i den blå farve som det ser ud i dag.
Cnet skriver bl.a. følgende:
Citér Two problems facing mainstream OLED production are the relative lifespan of the "blue" pixel, and a relatively low yield.

Compared to the red and green pixels, the blue pixel is much less efficient -- with studies saying it is as low as 4 percent while the other two are as high as 20 percent, according to Digital Trends.

The blue pixel may also reduce your display's life with older research of the Sony XEL-1 suggesting after only 1,000 hours of use the display had dimmed by 12 percent. It's probable that the technology has improved since but no company is quoting any numbers.

Da de organiske stoffer der genererer farven er forskellige vil farven i skærmen også udvikle sig meget forskelligt over tid. - Det ville være sjovt at se en OLED skærm fra sidste år, der havde kørt i en butik i et års tid.
Til top
Ribosom Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ribosom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Nope, de fortsatte med egne paneler til de opgav produktionen og solgte "KURO-hemmelighederne" til Panasonic
ok, ja, jeg er ikke helt update ;-) Der var ihvertfald noget med de KURO og jeg mener man snakkede om at bruge pana'paneler til sidst, men whatever ;-)
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9432
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 20:06
Du skal nok også lige læse op på hvordan LG kun benytter en farve i deres tv, så de har ikke det farve problem du snakker om.

Flatpanels.dk har nogle gode test af LG Oled
Til top
Ribosom Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ribosom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Du skal nok også lige læse op på hvordan LG kun benytter en farve i deres tv, så de har ikke det farve problem du snakker om.

Kan vi få en reference, tak?

Mig bekendt kan du ikke lave alle farver v.hj.a. ét materiale. LG's SmallMoleculeOLED (SM-OLED) er ikke anderledes end de andres (de kommer i rød, grøn og blå +/- hvid), når det kommer til farve-generering, men enlighten me!

Flatpanels skriver bl.a. at de første paneler kun havde ca. 1000 timers halveringstid på den blå farve. Det er ikke blevet særlig meget bedre idag!

En videnskabelig artikel fra august 2014 (1 måned siden) siger, at nu er levetiden 10 gange længere for den blå farve, nemlig oppe på lidt over 600timer før 20% er væk:
http://www.nature.com/ncomms/2014/140925/ncomms6008/full/ncomms6008.html

Dvs teknologien indtil for kort tid siden giver 600 timers fjernsyn før du skal skrue 20% op for den blå farve.
Jeg ville ihvertfald føle mig snydt (læs: Røvrendt), hvis jeg gav 20.000 DKK for et fjernsyn som falmede efter 600 timer. Jeg ved ikke hvordan du ville have det?

Men kan du ikke komme med den reference for det ene materiale i et panel der giver alle farve?

Redigeret af Ribosom - 29-Oktober-2014 kl. 22:47
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 23:43
Oprindeligt skrevet af Ribosom Ribosom skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Kan vi få en reference, tak?

Mig bekendt kan du ikke lave alle farver v.hj.a. ét materiale. LG's SmallMoleculeOLED (SM-OLED) er ikke anderledes end de andres (de kommer i rød, grøn og blå +/- hvid), når det kommer til farve-generering, men enlighten me!

LG benytter hvide LED's i deres OLED. Der monteres så farvefiltre foran - rød, grøn, blå. Derfor har de ens levetid på alle tre farver!

M.v.h.
Til top
Nick_S Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nick_S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 00:05
Korrekt.

Til top
Gooferen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2006
Sted: Århus
Point: 505
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gooferen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Bedste billede på markedet i dag, og som også overgår plasma, er LG's 55" OLED skærm, til lige knap 20.000,-

M.v.h.
Det er bare alt for småt :(

Hvorfor var det egentlig at man opgav plasma tv, inden der var et reelt alternativ, der kan levere en tilsvarende billedekvalitet? Skyldes det at almindelige mennesker ikke ville give så mange penge for et tv? eller er der også andre forklaringer.

Er det for dyrt at lave plasma i 75+ størrelser og findes der nogen fjernsyn i denne størrelse, der kan overgå billedekvaliteten for plasma tv.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 4704
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 10:09
4K-opløsning gav nok det sidste stød til plasma-tv. Man ville ikke kunne rykke til 4K uden at ramme en del over loftet for maks-strømforbrug, der er sat op i blandt andet EU.

Men derudover så tjente producenterne bare heller ikke penge på plasma længere. Fordelen på de store skærme var efterhånden også væk, da LCD efterhånden kunne fås i 60, 70 og 80 tommer til rimelige priser.

Men plasma forsvandt vel et år eller to for tidligt. Det blev en lidt for skarp overgang til OLED, efter min mening.
Til top
Ribosom Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ribosom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 10:11
Tak, Henrik B og Nick_S.

Men "white OLED" er stadig LED, altså light emmited! Så det hvide display der ligger under RGBW color filter displayet skal stadig lave hvid farve baseret på organisk kemi/photokemi (I LG's tilfælde 3 farver plus hvid i hver pixel). Og her er det Kodak har leveret deres viden.

Som jeg kan læse mig frem til, så er 'white oled'-delen af skærmen hos LG baseret på måske dette patent

Jeg ved ikke levetiden af disse displays. Men et lignende patent siger mere end 26.000 timers.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 10:24
26.000 timer er stadig 14+ år, med 5 timers tv-kigning om dagen!

M.v.h.
Til top
Ribosom Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ribosom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 12:18
Ifølge denne artikel har white oled delen af panelerne efterhånden lang levetid (det siger dog ikke noget om farverne over tid).
Citér At this stage, the efficiency of white OLED panels has just reached 90 lm W–1 at 1000 cd m–2 above the performance of a fluorescent tube.13,14 Researchers at Panasonic have also achieved tandem white OLEDs with extremely long lifetimes of over 100000 h at 1000 cd m–2. On the other hand, LG chemists have announced their intention to develop a 300 × 300 mm2 white OLED panel with 135 lm W–1 and 40000 h lifetime at a higher brightness of 3000 cd m–2 by 2015.15 Furthermore, LG is to launch a 55″ OLED TV using a RGBW color filter technology based on a tandem OLED structure in 2013. OLEDs are therefore expected to make bigger breakthroughs than ever.

Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 12:30
Begynder det ikke at blive en lidt akademisk diskussion? OLED vil i dag have samme levetid som plasma for lad os lige tage de realistiske briller på og blive enige om, at plasma også taber lysintensitet over tid. Mit eget Kuro har heller ikke samme sortniveau, som det havde for 5 år siden.

Jeg synes også helt klart, at plasma døde lidt for hurtigt. Der er ikke nogen konkurrence på OLED-markedet, så alle andre end LG må konkurrere om at lave det bedste LCD-TV, hvilket pt. ikke har sat ret mange rekorder. Personligt gad jeg godt se hvad Sony eller Panasonic kunne få ud af at OLED-panel fra LG, for lige nu har de eksisterende OLED-TV altså ikke formået at være bedst på alle punkter.

Og til KlausDM. Hvis du endnu ikke har prøvet en BeoRemote One, så få det gjort. Den er helt klart lækrere end Beo4 om end den ikke har helt samme ergonomi. Lintronic kommer til at understøtte den på sigt, men pt. kan den ikke købes separat, så Michael har ikke kunne lave ny software der understøtter de nye knapper og funktioner.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu