recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PostPlasmaEra - Billedkvaliteten
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PostPlasmaEra - Billedkvaliteten

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 12:44
Nej Torben, jeg synes egentlig ikke at diskussionen er akademisk. Da jeg for nogle få måneder siden stod i valget med et nyt TV kiggede jeg selvsagt også på OLED. Jeg ville skifte fra et Pana 55VT60, som var det bedste TV jeg nogensinde havde haft. Og hvorfor ville jeg skifte? Pga. faren for rentension og skærmindbrænding som igen betød, at jeg zoomede næsten alt op for at undgå kanallogoer. Måske er jeg bare hys - men alligevel.

Jeg havde læst alt hvad jeg kunne komme i nærheden af omkring OLED.  Og hvad fandt jeg ud af - at jeg kunne opleve de samme ting med et OLED som med mit kære Pana. Og da billedet på et Pana AX800 på mange måder mindede om VT60, jamen så faldt valget på et Pana 4K LED.

Jeg køber altså ikke OLED før jeg reelt ved hvad jeg køber - også over tidSmile

Redigeret af Hother - 30-Oktober-2014 kl. 12:46
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12431
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

26.000 timer er stadig 14+ år, med 5 timers tv-kigning om dagen!

M.v.h.

OK, så syv-otte år her hjemme. Fint nok med mig
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Nej Torben, jeg synes egentlig ikke at diskussionen er akademisk. Da jeg for nogle få måneder siden stod i valget med et nyt TV kiggede jeg selvsagt også på OLED. Jeg ville skifte fra et Pana 55VT60, som var det bedste TV jeg nogensinde havde haft. Og hvorfor ville jeg skifte? Pga. faren for rentension og skærmindbrænding som igen betød, at jeg zoomede næsten alt op for at undgå kanallogoer. Måske er jeg bare hys - men alligevel.

Levetid og retention/burn-in er ikke helt det samme. Når man snakker om "levetid", så handler det om hvor lang tid der går før der kun er halvt så meget fut i lysstyrken, som der var da man startede. Du kan ikke deraf konkludere noget om hvor sandsynligt det er, at du får burn-in. Jeg synes, at diskussion om hvorvidt et TV kan holdes maks. blus på i 8 eller i 12 år er ret akademisk, ligesom de links der smides til levetidsmålinger hører til i den kategori.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Levetid og retention/burn-in er ikke helt det samme. Når man snakker om "levetid", så handler det om hvor lang tid der går før der kun er halvt så meget fut i lysstyrken, som der var da man startede. Du kan ikke deraf konkludere noget om hvor sandsynligt det er, at du får burn-in. Jeg synes, at diskussion om hvorvidt et TV kan holdes maks. blus på i 8 eller i 12 år er ret akademisk, ligesom de links der smides til levetidsmålinger hører til i den kategori.

Nej det ved jeg skam udmærket omkring  rentention m.v. Men i mine øjne er det altså for usikkert pt at købe et OLED - det skal også være noget at vælge i mellem (Producenter).Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 13:58
Nu gik mine anker omkring "akademiske diskussioner" jo ikke på hvorvidt du var tryg ved at handle med LG eller ej. Den gik på hvorvidt det var relevant at diskutere "levetid" af OLED-paneler. Vi kan sagtens blive enige om, at der er for lidt konkurrence på dét marked, men sådan vil det nok blive ved med at være et godt stykke tid.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Nu gik mine anker omkring "akademiske diskussioner" jo ikke på hvorvidt du var tryg ved at handle med LG eller ej. Den gik på hvorvidt det var relevant at diskutere "levetid" af OLED-paneler. Vi kan sagtens blive enige om, at der er for lidt konkurrence på dét marked, men sådan vil det nok blive ved med at være et godt stykke tid.

Mine indlæg gik sådan set også på OLED levetid, inddirekte - usikkerhed m.v.Wink
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 14:43
I taler vist forbi hinanden.
Til top
Ribosom Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-September-2006
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ribosom Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 22:19
Hejsa allesammen.

Her følger så et professionelt dokument om LGs 55 tomme display.
Hvilke overvejelser de har haft, hvordan teknologien virker og hvordan den fremstilles i detalier. Der er også tekniske detaljer om div ting og hvordan man justerer farven til den ønskede og Color Shift over Viewing Angle. Der er også info om hvordan pixels ældes for blå og grå farve.
Det er et paper (3 siders PDF):

55-inch FHD OLED TV employing New Tandem WOLEDs

Desværre har man kun adgang hvis man f.eks. er ansat (eller studerende) på et universitet eller på anden måde har tilknytning til de tidskrifter. Man kan evt få dem hvis man går ind på kongelige bibliotek eller et universitetsbibliotek. Det er ulovligt at gengive hele artikler, så det vil jeg lade være med (desværre), men der står bl.a en del om hvordan man har været nødt til at justere den blå farve med flere forskellige ting. Senere står der så, hvordan den blå farve ældes i de konstruerede paneler:

Citér Color shift on aging
OLED TV employing tandem WOLED which is composed of R/G and blue
stack. Therefore, white color is affected by the luminance balance
between R/G and blue stack. The lifetime of blue stack is
generally shorter than that of R/G stack. Therefore, white color
coordinate of OLED TV shifts to warm white on aging because
luminance of blue is lower than that of R/G emission on aging. In
order to surpass the color shift on aging, longer lifetime of blue is
needed. We have improved the lifetime of blue by developing
new emission and transport organic layer. Figure 5 shows that the
lifetime of new blue stack(Blue 2) improved almost 2 times
longer than old one(Blue 1). The color shift (△u’v’ ) of the panel
embedded with the improved blue stack is less than 0.02 for
50,000hrs aging.

Ellers findes et fint review af teknologien på
http://www.displaymate.com/LG_OLED_TV_ShootOut_1.htm#Lab_Tests
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Point: 1130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af Gooferen Gooferen skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Bedste billede på markedet i dag, og som også overgår plasma, er LG's 55" OLED skærm, til lige knap 20.000,-

M.v.h.

Det er bare alt for småt :(

Hvorfor var det egentlig at man opgav plasma tv, inden der var et reelt alternativ, der kan levere en tilsvarende billedekvalitet? Skyldes det at almindelige mennesker ikke ville give så mange penge for et tv? eller er der også andre forklaringer.

Er det for dyrt at lave plasma i 75+ størrelser og findes der nogen fjernsyn i denne størrelse, der kan overgå billedekvaliteten for plasma tv.

Plasma blev opgivet fordi få kunder ville købe det. Kun nørder og fagfolk købte dem. Panasonic skræmte så også en del væk med burn-in problemer da 3D kom. Og det håndterede de møg dårligt.
Så nej, plasma er kongen til vi ser noget OLED. MEN.... om ca 2-3 uger vil du kunne opleve LG´s nye 55" OLED til 20 tkr i Hi-Fi klubben :-)
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2014 kl. 21:24
Claude_ kun delvist korrekt . Plasma blev bla opgivet fordi teknologien ikke har nogen fremtid på den kommende 4k "grønne bane" . ALLE sande billedentusiaster har altid købt plasma (- eller projektor) . 3D har mig bekendt netop taget sig allerbedst ud på plasma 60" plus vs et hvilket som helst LCD/LED .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2014 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Plasma blev opgivet fordi få kunder ville købe det. Kun nørder og fagfolk købte dem.

Coool, hvor placerer du mine forældre der var over 60 da de selv valgte at købe et plasmatv?

Nørder er de ikke og fagfolk vil det være synd at kalde en jord og beton arbejde der er gift med en butiksudlært isenkræmmer.
Næh, de kom til en forretning, hvor sælgeren kunne vise dem tv opsat så godt som muligt og med et bredt udvalg. De valgte plasma helt selv......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2014 kl. 14:29
Klaus: og du havde intet fortalt før deres køb ?   
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu