|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
jonas47 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-Juni-2010 Status: Offline Point: 246 |
![]() Sendt: 16-September-2011 kl. 13:10 |
|
Jeg har en projektor (BenQ W1000) der skyder op på et lærrede (1.0 gain) der er 250cm i bredde (dvs ca 113" diagonal). Min BenQ har en funktion der hedder BRILLIANT COLOR. Aktiver man det, får projektoren flere lumens og dermed mere lysstyrke - dette er jo positivt med så stort lærred. På den negative side medvirker funktionen til at skabe mere "fnider" i billedet og mindre detaljer...
Jeg satte Star Wars 4 på i går (med brilliant color aktiveret) og her lignede den blå himmel i rumhavnen noget der var løgn - der var fnidder og fejlfarver over det hele... Prøvede så at slå brilliant coler fra, og VUPTI så forsvandt alle fejlene... Til gengæld blev billedet også mørkere...
Testede et par mørke scener både med og uden brilliant color, og her var forskellen ret minimal (shadow detail). Så det er egentlig mest i de lyse scener at denne funktion er med til at booste billedet...
Jeg står så lidt i en vildrede, for skal man have det aktiveret eller ej? Kan ikke bestemme mig for hvad jeg helst vil opgive, detaljer/klarhed eller lumens/lys.
Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig - og har oplevet det samme... Det skal måske tilføjes at jeg har hvide vægge i hele stuen, men mørkelægger 100%
Se evt link til min hjemmebio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=100717&title=min-nye-hjemmebio-Onkyo-bw
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Det kan du i sidste ende kun selv afgøre. Brilliant Color booster nogle dele af billedet på bekostning af andre, og det vil ALDRIG blive optimalt at have det slået til. På den anden side er det heller ikke optimalt at have for lidt lys, så du må foretage et valg. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det er egentlig også den problemstilling jeg er nået frem til. Skulle jeg evt skifte til et mindre lærred? Synes bare det store lærred fylder den ellers så tomme væg godt ud. Ny projektor er økonmisk ikke muligt lige nu... Hvad ville DU vælge Otto? Mindre lys eller mindre detalje i billedet...? Nu nævner du også at det booster NOGLE dele af billedet, kan min observation omkring den minimale synlige forskel i mørke scener så også godt passe?Redigeret af jonas47 - 16-September-2011 kl. 14:15 |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Mindre billede... Dernæst mindre lys. Som sagt, jeg ville _aldrig_ bruge brilliant color, så ville jeg finde en anden løsning.
Ja, kort sagt så booster den lysstyrken på forskellige farver i specifikke sammensætninger. Det vil sige at den f.eks. booster den grønne del af farven gul, når den gule farve er lys - men gør det ikke når den er mørk. Det giver en højere samlet lysstyrke, men forvrænger forholdet mellem forskellige ting i billedet, og så får du dét du oplever med at nogle gange fungerer det fint, mens andre gange falder det helt fra hinanden. Det er dét der er pointen med at arbejde mod en korrekt gengivelse - så fungerer det hele tiden, uanset materiale. Men din projektor er ganske enkelt ikke god nok til at levere et korrekt billede på den størrelse. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg har prøvet at Zoome lidt frem og tilbage på projektoren, og det mindste billede den kan lave på afstanden er omkring 100" Ville det overhovedet give mere lys, når den stadig er så langt fra lærredet? OG vil 100" vs 113" give en mærkbar forbedring? Kan ikke rykke projektoren tættere på pga stuens opbygning...
Findes der ellers andre projektor i budgetklassen som kan klare billede i den størrelse, evt BenQ W6000?
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Arealet er 27% mindre, hvilket teoretisk giver 27% mere lys. Dertil skal du så trække noget fra for at du zoomer billedet ind, det giver lidt mindre lys. Så du ender på måske 15-20% mere lys. Ikke dramatisk, men når du nu har muligheden, så kan du vel se om det er nok?
W6000 bør bestemt gøre det bedre efter kalibrering end W1000, ja. Men en ting du skal være obs på er at vurdere billedet uden at sammenligne med og uden brilliant color, rent psykologisk vil billedet virke mørkt hvis du kommer lige fra noget der er meget lyst. Så du skal reelt prøve at indstille den "rigtigt", og så kigge på det en times tid og se om det ser brugbart ud. Du snyder dig selv ved at A/B sammenligne. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Det ekstra lys er i hvert fald værd at tage med i overvejelserne. Jeg tror lige at jeg lader den køre uden brilliant color et par dage (evt sætte gamma en tak lysere) og ser om det er acceptabelt... Det er alligevel også lidt fedt med det store billede... Er bange for at 100" kommer til at føles lille når jeg er vant til det større lærred, og derfor vil fortryde mit køb... Tror du at det bliver tilfældet?
Indtil videre siger jeg tak for god vejledning ;)
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |