recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pre-out og Scandyna Minibass forvirring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPre-out og Scandyna Minibass forvirring

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Betakid Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 29-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: Pre-out og Scandyna Minibass forvirring
    Sendt: 03-September-2011 kl. 17:08
Hej alle på Recordere.dk

Jeg ligger inde med en NAD C 325BEE forstærker og en Scandyna Minibass, som jeg godt vil have til at spille sammen med mine Minipods. Jeg har købt dette subwoofer-kabel, da jeg fik at vide, at jeg kun havde behov for et kabel med et enkelt phono-stik i hver ende. Nu har jeg så eksperimenteret lidt med pre-out udgangen på forstærkeren, men har kun held med at få lyd ud af subwooferen og den ene Minipod-højtaler. Nogen der kan kaste lys på denne sag?

Med venlig hilsen

Rasmus
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2011 kl. 17:38
Din forstærker har ingen pre-out til en sub. Så skal du til at eksperimentere med at splitte venstre kanal eller begge kanaler op, med et phono -> 2 phono kabler, alt efter om der er 1 eller 2 phono indgange på subben. Om det så vil lyde godt, når forstærkeren ikke skærer af ved en bestemt frekvens, men så sender hele frekvensbåndet til subben, det ved jeg ikke. Subben skærer dog selv af, ved en bestemt frekvens, så muligvis vil det virke.
Til top
Betakid Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2011 kl. 18:17
Aha. Der er to line-ins på sub'en (left/right). Vil det sige, at en mulig løsning er et ganske almindeligt phono-kabel med to stik i hver ende?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2011 kl. 19:32
Du kan ikke bruge de to line-ins til noget. Det er de to line-out der skal bruges. Men nu skal jeg lige være med på hvordan du tilslutter det hele.. Slår du højttalerne til subbens højttalerudgange og så kun selve subben til forstærkeren? For så ved jeg ikke hvad det er for en idiot der har bildt dig ind at du skal bruge et kable med kun et phonostik i hver ende. Så skal der netop to phonostik i hver ende af kablet. Hvis der kun er et, så sendes der jo kun et monosignal. Det er subben ligeglad med, da den jo sådan set kun er mono, men den kan jo kun sende lyden videre til den kanal den får lyden fra.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2011 kl. 19:53
Her er lige en forklaring på hvordan den tilsluttes nemmest.
Til top
Betakid Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2011 kl. 23:34
Altid dejligt at få fortalt og tegnet Smile

Tror faktisk, at jeg ligger inde med de fornødne kabler. Det bliver mit søndagsprojekt. Tusind tak for hjælpen.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 02:20
Det var skam så lidt. Håber du møder klovnen der gav dig rådet med et mono-kabel til at stereo-setup igen, så du kan give ham et dummeslag :)
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 05:56
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Her er lige en forklaring på hvordan den tilsluttes nemmest.
Det virker da ikke. Man kan ikke drive sattelitterne med et linjesignal og minibass har ikke highpassfilter.
Da Minibass ikke har highpassfilter til hverken linjesignal eller højttalersignal kan du gøre som følger.

1. Lad klemmerne på NAD mellem "pre out" og "main in" sidde i, da du ellers afbryder signalforbindelsen til effektforstærkere i NAD. ( Jeg vil gætte på at du har haft den ene klemme ude og derfor kun har fået lyd i den ene højttaler )
2. Forbind dine minipod til NAD højttalerklemmerne på NAD som du plejer.
3. Forbind ligeledes minibass "hi level in" til højttalerklemmerne på NAD med højttalerkabel. - Både højre og venstre.
4. Sæt delefrekvensen på minibass til 70Hz. Sæt "phase" kontakten til 0 eller 180 grader. - Den skal stå der hvor lyden er højest når der spilles med minibass og minipod samtidig.
5. Juster endeligt basniveauet med drejeknappen på minibass.

Hvis alt andet fejler så læs manualen :-)

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 04-September-2011 kl. 06:07
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 11:40
Jeg beklager hvis jeg har guidet til noget forkert. Bagsiden af minibas og den første forklaring af hvordan han var blevet fortalt det skulle sættes op, fik mig bare til at tro, at den indbyggede forstærker i bassen netop havde muligheden for at tage et stereosignal i fuld frekvensbånd, og sende lyden videre til højttalerne minus frekvensen under dens delefrekvens. Men kan du så forklare mig hvorfor den minibas overhovedet har de klemterminaler der?
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Jeg beklager hvis jeg har guidet til noget forkert. Bagsiden af minibas og den første forklaring af hvordan han var blevet fortalt det skulle sættes op, fik mig bare til at tro, at den indbyggede forstærker i bassen netop havde muligheden for at tage et stereosignal i fuld frekvensbånd, og sende lyden videre til højttalerne minus frekvensen under dens delefrekvens. Men kan du så forklare mig hvorfor den minibas overhovedet har de klemterminaler der?

Det er ikke altid stereoforstærkere har line out. Så er man nødt til at brúge højttalersignalet i stedet for. Det tilsluttes til "hi level in".

MVH
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 12:10
Aha ja. Jeg har bare aldrig set en der havde det før, og så måden han forklarede hvordan han var blevet fortalt det skulle tilsluttes første gang, fik mig bare til at tro at subbens indbygge forstærker også kunne trække et par højttalere. Nå, måske jeg skal holde mig til at give råd i surround-tråde. Jeg må jo ærligt indrømme at stereo ikke er det jeg følger mest med i :)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 12:11
I øvrigt.. Det dummeslag der Betakid - Det giver du bare til mig så :D
Til top

Besvar Besvar Side  12>