Jeg formoder at du hentyder til et CIH setup? P.las er CIW - hans 16:9 billede har større areal end hans 21:9. Afhængig af dit budget er den forkromede løsning en anamorpish linse som strækker billede ud i siderne. Således skal du ikke zoome på din projektor, men blot indstille den til 16:9 på dit cinemascope lærred. Når du så ser 16:9 kører linsen væk fra projektoren og du har en normalt 16:9 billede. Når du så skal se cinemascope film, 2.40, 2.35 osv, så strækker projektoren/scaler billede, således det fylder hele 16:9 området og derefter strækker linsen så billedet ud således det passer til dit 2.35 lærred. En god linse er p.t. 4.000 euro. Fx Prismasonics nye inkl remote osv. Egentlig vil jeg forslå blot at zoome mellem formaterne. JVC'en har remote der kan styre det hele, lens shift zoom focus osv, og tager vist ikke mere end 20-30 sec. Altså, hvis du vil have et 21:9 CIH lærred kan du blot zoome ind og ud. Det betyder at du får "sorte" bjælker i siderne på 16:9. Derimod er 21:9 billedet rammet helt ind. Fordele med A-lens: * Du bruger alle pixels på billedechippen, hvilket også giver mere lys. * Du skal ikke zoome. Ulemper: * Dyrt, mindst 30.000 kr for ordenlig cylendrisk linse. * Pin cushion i hjørnerne, kan modvirkes, dels med ordenlig optik, og kurvet lærred. * Scale billede - nye scalere klarer dog dette flot. Fordele med zoom metoden: * Billigt! * Ingen potentielle scaler problemer. * Ingen pin cushion. Ulemper: * Mindre lys, omend nogen mener at selve A-lens stjæler merlysoutputtet fra den vundne lysstyrke ved at bruge hele billedechippen. * Du skal manuelt zoome, med mindre du har lens memory som fx AE 4000. Håber flere producenter kommer med det. * Lysspil i 21:9 i top og bund, da man reelt viser et 16:9 billede med bjælker, som blot er zoomet ud af billedet/lærredet. * Det er ikke lige så blæret:) Generelle ulemper ved den ene eller den anden metode: * Sorte bjælker i siderne på 16:9 * Menuer er som regel i 16:9! * Undertekster kan ligge i "black" bars. * Format skift i filmen, fx "The Dark Knight" - dette er dog meget få film. Personligt går jeg selv i projektortanker og jeg hælder til CIH med zoom metoden. CIH fordi jeg simpelthen nægter at en "Romantic comedy" skal have større billedeflade end fx "Lord of the rings". Det er bare ikke rigtigt!:). Zoom fordi det er billigt og forholdsnemt uden særlige bivirkninger.
|