Print side | Luk vindue

Helt ny - skal lave hjemmebio i kælderen

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=100482
Udskrevet den: 04-Januar-2025 kl. 11:37

Emne: Helt ny - skal lave hjemmebio i kælderen
Skrevet af: dantheman
Emne: Helt ny - skal lave hjemmebio i kælderen
Skrevet den: 14-August-2011 kl. 22:35
Hej Jeg har et rum på 4,2 x 5 m. i kælderen og forsøger på et begrænset budget max 15k at få lavet en hjemmebio.

Mit eget forslag indtil videre er:
Benq w1100 som projektor
min. 100" ramme lærred - hvilket skal jeg tage ?
Lyd er jeg helt blank. Jeg har en gammel NAD for og effektforstærker som jeg evt. kan bruge.

min kilder er:
Boxee Box, koblet til en NAS
PS3 til spil
Wii
Evt. en bærbar pc med HDMI 

Min største udfordring er lyd og valg af lærred.

Skal have det op at flyve indenfor den næste måned.

I er meget velkomne med gode råd

Svar:
Skrevet den: 14-August-2011 kl. 22:44
:)

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 14-August-2011 kl. 22:50
15k til hjemmebio rækker desværre ikke langt, så jeg ville klart lave et lærred selv og spare penge der.

Mht. lyd er det meget svært at rådgive dig, da det er meget subjektivt. Jeg ville tage rundt i en masse butikker og høre så meget som muligt. HifiKlubben, KT-Radio osv. 

EDIT: Jeg har selv BenQ projektoren, og er generelt tilfreds med den. Sortniveau kunne være bedre, og den larmer lidt, men utroligt lysstærkt billede. Jeg bruger den på en 120" skærm og mangler absolut ikke lys.

Skrevet den: 14-August-2011 kl. 22:58
Tak, er der en vejledning til hvorledes jeg nemmest bygger et lærred?

Skrevet af: BigRaj
Skrevet den: 15-August-2011 kl. 09:47
Jeg kan anbefale dig at handle i købe/salgs forummet her på Recordere. Du kommer til at spare mange penge. Hvis du er tålmodig så vil dine 15000 række meget længere herinde end hvis du går i butikker og handler. Afstem dine indkøb med rummets størrelse. Less is more 
Jeg har stortset købt alt herinde. Både til min stue og min kommende kælderbiograf.
Mht. at lave lærred selv, så prøv at gå på youtube og søg på DIY projector screens. Det kommer en masse gode råd og vejledninger i hvordan du selv kan lave det. Der kommer af og til også nogle til salg på Recordere. Lav noge annoncer i Køb og salg og skriv hvad du søger. Der er mange der udskifter/opgradere herinde hele tiden.

Held og lykke

BigRaj

-------------
Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul

Skrevet af: Suckyboyfriends
Skrevet den: 15-August-2011 kl. 10:08

Mit forslag

Diy lærred : 2000 kr
Denon 3808: 4500 kr
Dali sw 12: 1200 kr
Dali evidence 370 til front og bag: 6000
Dali evidence center til: 2000 kr

Så rammer du budget med fantatisk lyd med hd lyd:)
Har selv haft lign og det spiller. Tror det meste kan findes på dba allerede i dag:)
Har intet til salg af det selv!

Skrevet af: BigRaj
Skrevet den: 15-August-2011 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Mit forslag

Har selv haft lign og det spiller. Tror det meste kan findes på dba allerede i dag:)
Mener også der er et par af de store modeller fra Onkyo til salg herinde til omkring 3000

-------------
Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul

Skrevet af: cgmand
Skrevet den: 15-August-2011 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Mit forslag

Go lyd.. Men ikke noget billed :)

-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo

Skrevet den: 15-August-2011 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af dantheman dantheman skrev:

Tak, er der en vejledning til hvorledes jeg nemmest bygger et lærred?

Hvis du har mulighed for at bruge væggen til at starte med, vil jeg anbefalde det, indtil du finder ud af hvor stort et lærred du skal bruge.

Jeg købte et Kingpin 104" fastrammelærred til 2800kr, i super lækker kvalitet, selvom det var et "billigt" lærred. Lækker velour ramme og rigtig go byggekvalitet.

Jeg overvejede også at bygge et selv, men bygger man det selv repræsentere det bare ikke den store værdi den dag du evt. vil af med det igen, selvom du måske endte med at bruge 1500 - 2000kr på at bygge det. 

Så hvis du som mig jævnligt skifter noget af dit gear ud, skal du lige have det i mente.

-------------

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 15-August-2011 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Jeg overvejede også at bygge et selv, men bygger man det selv repræsentere det bare ikke den store værdi den dag du evt. vil af med det igen, selvom du måske endte med at bruge 1500 - 2000kr på at bygge det. 

Øh, såvidt jeg kan se er lærreder nærmest umulige at sælge brugte med mindre de er MEGET billige. Når man køber et lærrede skal man tænke om det som som pengene er smidt ud - man kan ikke få dem igen.

Selv dyre mærkevare-lærreder som Stewart er ikke til at sælge til over halv pris. Folk som skal købe det skal jo være på udkig efter samme model og ikke mindst samme størrelse.

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 15-August-2011 kl. 12:18
.

Skrevet den: 15-August-2011 kl. 13:41
Køber du et lærred til 30.000 er det klart du vil tabe en masse penge på det.. Men synes ikke det er tilfældet med et billigt fastrammelærred.. Måske med et billigt rullelærred, der buler overalt efter et par måneder.
Har selv lige solgt mit med et fornuftigt tab.. Mindre end hvis jeg havde bygget et selv og smidt det på lossepladsen..
Men altså, hvis det er tilfældet, så synes jeg da OP skal kigge efter et brugt lærred i stedet 

-------------

Skrevet af: Boffer24
Skrevet den: 15-August-2011 kl. 14:42
Jeg har en projektor "pakke" til salg hvis det har interesse?

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98725&KW=boffer24&PN=1&title=v-samsung-spa800b - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98725&KW=boffer24&PN=1&title=v-samsung-spa800b

Der følger også et 82" Stewart 130 G3 fastrammelærred med gratis.
Det har en gennemsigtig plet på midten som kan ses fra en skæv vinkel. Jeg købte det brugt og fik selvfølgelig ikke pakket det ud før han var kørt Cry

Så her der får du Chief beslag, CSN custom powerkabel og 10 m Supra HDMI

Og selvfølge Samsung SP-A800B projektoren som er en konge projektor.

8000 kr afhentet i Valby

Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 15-August-2011 kl. 17:26
lad være med at lave et lærred selv - der er løbende brugte rammelærreder til salg herinde til fornuftige penge. Jeg købte selv mit Lissau 90" til kr 2000.
Jeg har ikke oplevet nogen hjemmelavede lærreder, der var lige så gode.

Og ja 15000 er ikke mange penge, hvis man går efter nyt, men der er altså sommetider gode tilbud at finde, hvis du holder øje med køb og salg herinde. Godt nok er du ikke oppe og køre inden for 14 dage, men har du tålmodighed, så dukker "guldet op"

Skrevet den: 15-August-2011 kl. 20:58
Tak drenge og piger for godt input

ja ja, jeg har set dem der bruger 100k +, 15k er også penge :)

Benq w1100 til 7500,-
Ramme lærred til 2500,-
og så 5000 til lyd,-

Det skal nok komme til at spille, og tak for rådet med at kigge efter godt tilbud. 

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 15-August-2011 kl. 21:04
Selvfølgelig kommer dte til at spille - og når du smider det i dedikeret kælderrum skal det nok blive fedt! Jeg er misundelig :)

Til lyd, ville jeg se om jeg kunne finde nogle JBL SVA 1500 højttalere brugt. De kan ofte fåes billigt, og gør det helt utroligt til film. Efter min mening, spiller de røven ud af bukserne på M&K højttalere f.eks. De er dog ikke så pæne, så hvis du værdsætter design, så skal du nok finde noget andet.

Skrevet af: bleze
Skrevet den: 15-August-2011 kl. 23:26
Med det budget ville jeg starte med at male væg hvid og så spare op til et ordenligt lærred. Brug pengene på bedre lyd til at starte med

-------------
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner

Skrevet den: 16-August-2011 kl. 10:22
Hvis du har en plan væg du kan male hvid til at starte med så vent lidt med lærredet og køb en receiver i stedet.. men ellers er der et 108" Lissau Plano lærred på den blå til 2500kr..

-------------

Skrevet den: 16-August-2011 kl. 11:18
Super mange tak for godt input. Vedr. Reciever har jeg kigget på: Denon AVR-1612 og Pioneer vsx-921-k Reciever begge til 2995,-  

Pioneer har airplay hvilket er lækkert, men det er jo lyden der er den vigtige.

Input needed

Smile

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 16-August-2011 kl. 11:31
Jeg har et godt øje til Samsung SPA-600 projektoren, uden at jeg har set den så ville jeg personligt købe den hvis det skal være rigtigt billigt... Det virker lidt som et overset produkt.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 17-August-2011 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg har et godt øje til Samsung SPA-600 projektoren, uden at jeg har set den så ville jeg personligt købe den hvis det skal være rigtigt billigt... Det virker lidt som et overset produkt.

Hvad er det I ved Samsung kan som andre ikke kan, for jeg har da ikke rigtig set nogen test hvor de får topanmeldelse ?

Skrevet den: 17-August-2011 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Hvad er det I ved Samsung kan som andre ikke kan, for jeg har da ikke rigtig set nogen test hvor de får topanmeldelse ?

Nu VED jeg ikke noget konkret om SPA-600 modellen eftersom jeg ikke har set den, men det drejer sig lidt om at læse mellem linierne på anmeldelserne - de anmeldelser jeg har set har taget udgangspunkt i at projektoren koster 1800 dollars, næsten dobbelt op af de billige BenQ/Optoma osv. Men priserne i praksis er meget langt nede på samsung'en, den fås for 6300,- på danske websites.

Men ja, nogle anmeldere lægger ikke så meget vægt på farveægthed som jeg gør. Eksempelvis har jeg set et par anmeldere kritisere at farverne er "matte" på den, selvom målinger siger at de er præcist hvor de skal være. Samsung SPA 800 og 900 er designet af Joe Kane, til at levere korrekte farver og meget skarpt billede. De benyttes i flere film- og tv-studier som reference. Baraka er eksempelvis mastered på en SPA 900. SPA 600 er ikke som sådan JKP certificeret, men er designet på baggrund af en SPA 800, blot med billigere optik, ingen lens shift, og en 0,65" chip i stedet for 0,95" chip. Men eksempelvis samme 5x farvehjul, hvilket er usædvanligt i sub-10k klassen. Jeg forventer absolut ikke at SPA 600 er en high-end projektor, men de andre i det prisleje er altså ikke noget at råbe hurra for.

Så ved jeg godt at man kan diskutere om den almindelige forbruger vil forstå hvad det gode ved disse projektorer er, når nu anmelderne heller ikke gør, men faktum er at en SPA 900 (som ikke produceres længere) er den bedste projektor jeg har set, på alt andet end ultimativt sort-niveau, for under 100k. På trods af at nogle anmeldere er lunkne.

For 6300 kan jeg godt leve med at få high-end farvegengivelse, og så affinde mig med at f.eks. kontrasten er gennemsnitlig. På de andre i dét prisleje er det HELE gennemsnitligt, i bedste fald.

Jeg er bestemt overbevist om at eks. JVC X3 giver en bedre helhedsoplevelse, men forventningerne skal jo nu engang stilles anderledes til en projektor i 6-7000,-s klassen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-August-2011 kl. 12:00

Nu VED jeg ikke noget konkret om SPA-600 modellen eftersom jeg ikke har set den, men det drejer sig lidt om at læse mellem linierne på anmeldelserne - de anmeldelser jeg har set har taget udgangspunkt i at projektoren koster 1800 dollars, næsten dobbelt op af de billige BenQ/Optoma osv. Men priserne i praksis er meget langt nede på samsung'en, den fås for 6300,- på danske websites.

Men ja, nogle anmeldere lægger ikke så meget vægt på farveægthed som jeg gør. Eksempelvis har jeg set et par anmeldere kritisere at farverne er "matte" på den, selvom målinger siger at de er præcist hvor de skal være. Samsung SPA 800 og 900 er designet af Joe Kane, til at levere korrekte farver og meget skarpt billede. De benyttes i flere film- og tv-studier som reference. Baraka er eksempelvis mastered på en SPA 900. SPA 600 er ikke som sådan JKP certificeret, men er designet på baggrund af en SPA 800, blot med billigere optik, ingen lens shift, og en 0,65" chip i stedet for 0,95" chip. Men eksempelvis samme 5x farvehjul, hvilket er usædvanligt i sub-10k klassen. Jeg forventer absolut ikke at SPA 600 er en high-end projektor, men de andre i det prisleje er altså ikke noget at råbe hurra for.

Så ved jeg godt at man kan diskutere om den almindelige forbruger vil forstå hvad det gode ved disse projektorer er, når nu anmelderne heller ikke gør, men faktum er at en SPA 900 (som ikke produceres længere) er den bedste projektor jeg har set, på alt andet end ultimativt sort-niveau, for under 100k. På trods af at nogle anmeldere er lunkne.

For 6300 kan jeg godt leve med at få high-end farvegengivelse, og så affinde mig med at f.eks. kontrasten er gennemsnitlig. På de andre i dét prisleje er det HELE gennemsnitligt, i bedste fald.

Jeg er bestemt overbevist om at eks. JVC X3 giver en bedre helhedsoplevelse, men forventningerne skal jo nu engang stilles anderledes til en projektor i 6-7000,-s klassen.

Jeg takker, det er sådanne betragtninger som ofte mangler, jeg har selv haft kig på denne projektor, måske 800´eren også kan komme på tale Smile.

Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 17-August-2011 kl. 12:16
Husk også lige en dykpumpe, så du er klar, hvis vandet kommer Wink

/B

Skrevet den: 17-August-2011 kl. 13:58

Jeg takker, det er sådanne betragtninger som ofte mangler, jeg har selv haft kig på denne projektor, måske 800´eren også kan komme på tale Smile.

Jeg har så lige konstateret at den er udgået af produktion, så det er nok derfor der er nogle billige tilbud i nogle webshops...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-August-2011 kl. 14:10

Jeg har så lige konstateret at den er udgået af produktion, så det er nok derfor der er nogle billige tilbud i nogle webshops...

Damm, så må jeg skynde mig.

Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 17-August-2011 kl. 19:39

Blev der ikke også forhandlet nye internationale handelsaftaler mellem sydkorea og EU som skulle sænke afgiften markant?

SP600 står til 679 euro i tyskland, hvilket svarer til ca. 5000 kr.

Skrevet af: s0ad
Skrevet den: 18-August-2011 kl. 19:46
Jeg forstår slet ikke folk tøver til den pris, udover sort niveauet som er lidt ringere, så ligger den lige i røven af en Mitsubishi HC4000.

Havde den haft en lidt større offset, så havde jeg gerne sparet de 5000 kr. og nuppet den SP-A 600B i stedet for HC4000.

Skrevet af: rafgut
Skrevet den: 18-August-2011 kl. 23:03
Kommer der en afløser til SP- A 600B, nu da den udgår?

Print side | Luk vindue