Print side | Luk vindue

Pioneer, JVC eller Samsung?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=10055
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 21:23

Emne: Pioneer, JVC eller Samsung?
Skrevet af: Rean
Emne: Pioneer, JVC eller Samsung?
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 08:26

Hej,

jeg er nyt medlem at 'recordere.dk-familien' som overvejer at købe fladskærm, men....

kan ikke helt bestemme mig for et af følgende modeller:

Pioneer XDE/FDE 436 eller måske de nye modeller SXE/RXE, JVC LT37M60 eller Samsung LE40M61?

Skærmen skal hovedsageligt bruges til tv-kiggeri - har TDC kabel. Er der nogen som kan 'guide' mig til det 'rigtige' køb -  og har erfaringer med ovenænvte skærme?

Findes der en test som sammenligner de to LCD skærme? - lige nu hælder jeg mest til JVC efter megen positiv omtale i dette forum

-------------
If you can dream it - You can do it!

Svar:
Skrevet af: klander
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 10:44

Hej Rean

Velkommen til, det bedste man kan gøre er at gå ud og se på skærmene med sine egne øjne. Den bedste måde at se forskellen på dem er at se dem ved siden af hinanden med samme kilde tilsluttet, test er gode men kan ofte være "farvede" af mærke fra dem der tester .

Pioneer laver nok de bedste Plasma, men plasma skærme lider stadigvæk af indbrændning af logoer og lav opløsning, jeg har selv et Samsung LE40M61 som jeg valgte efter lang tids kiggen på LCD skærme, og er meget tilfreds. Jeg så til sidst på  JVC LT37M60 - Samsung LE40M61 og Philips 9830  ved siden af hinanden med samme kilde, og efter 5 min valgte jeg Samsungen på grund af god tuner - kontrast og naturlig farve.

Samsung LE40M61 var den med den bedste og behageligste skærm efter mine øjne , men vi er alle forskellige så derfor gå ud og kik

-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt

Skrevet af: The_Unforgiven
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 14:57

Hjesa.

Jeg har også tænkt på Samsung LE40M61 , men har hørt at der kommer nye skærme i april måned.

Er der noget om snakken?

The_Unforgiven

Skrevet af: tvit
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 15:28

Hej Rean

Har selv en Pioneer 50" som jeg er utrolig glad for, og jeg har ikke haft problemer med indbrænding.

Hvis bare du ser alm. tv d.v.s la vær med at se 7 timer i træk på en kanal, så har du en fladskærm du bare siger wauu til.

Kan kun anbefale plasma frem for LCD da billederne er mere naturtro og LCD kan bare ikke vise sorte nuancer.

John

Skrevet af: Swiss
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 15:54
HI,

Jeg har en Pioneer, og har kun positivt at sige om den, jeg har selv TDC kabel, og for nyligt fået DVB-T op at køre på den.
Man kan stort set ikke se forskel på digitalt tv og det analoge signal fra TDC.

Indbrænding har jeg ikke set noget til.

Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 16:06

Hej, og tak for svarende...

Jeg syntes, at svarende drejer mod enten Samsung eller måske Pioneer - sidstnævnte har bare et 'hammer-flot' design, men som der også nævnes i svarende, så er jeg lidt foruroliget for indbrænding -   LCD er vel stadig fremtidens TV - et par år endnu.

Er der nogle som kan bekræfte, at Samsung kommer med nye spændende skærme i april???Så er det vel værd at vente.

Har nogle i forummet handlet hos Fleggaard i Padborg? De kan sælge Pio. 436 FDE for 'kun' kr. 20.000 og den nye 436 RXE for omkring kr. 22.000 - ligner et godt tilbud!? Såvidt jeg har forstået kan jeg alligevel ikke gøre brug af DVB-T tuneren, når jeg kører kabelTV? De sælger også Samsung til en rigtig god pris....Tja på med kørehandskerne og fuld fart mod grænsen.

Mojn.....

-------------

Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 16:15

Hej igen

Du kan ikke bruge DVB-T tuneren når du er på kabel nettet.

Jeg har ikke handlet i Fleggaard men har hørt mange der har og er fuldt ud tilfredse.

Så kom ned og hent den Pioneer, den bli'r du altså mest glad for.

-------------
m.v.h
John Winther

Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 16:26

Hej igen - fra den stadig mere og mere 'fladskærmshungrende fynbo'

Bilen er varmet op, men forresten hvordan er billedet på Pio. når der vises fodbold??? Jeg har hørt, at LCD skærme har lidt af et problem med visning af hurtige bevægelser - har plasma skærme samme tendens?

-------------

Skrevet af: Techfreak
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Rean Rean skrev:

Jeg har hørt, at LCD skærme har lidt af et problem med visning af hurtige bevægelser - har plasma skærme samme tendens?

Nej det problem har plasma ikke, ej heller på de LCD skærme du nævner  længere oppe i tråden.

-------------
mvh

Jørgen Giversen

Meget tilfredse ejer af: TV: Panasonic TX-P46G30Y + 42PX70 + 42PW6. DVR: Panasonic DMR-EH67. DSR: Pioneer VSX-921-K. BDP: Sony PS3. LS: KEF KHT2005.2 RMC: Logitech Harmony 885.

Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 16:53

Jeg har set en del fodboldkampe på mit pioneer og der er ingen problem, bolden er rund og er kun et sted på banen.

LCD'erne har det med at trække et spor op til 5cm efter bolden.

Længe leve plasma

-------------
m.v.h
John Winther

Skrevet af: Thorkil
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 17:14

Hej.

Jeg har lige haft PIO 436FDE på prøve i 14 dage. Kanon godt billede - meeeen: Overfladen på skærmen er "Spejlblank" (som på alle plasmaskærme jeg har set) og i vores stue med mange vinduer og lyse vægge dúr det bare ikke - her er de fleste LCD'er noget bedre (efter min mening), idet de har en mat overflade, og dermed ikke er så følsomme overfor "genskin". Desuden var jeg meget skuffet over den "ventetid" der er når man skifter til TxtTV, ca. 2 sek., og når man skal forlade TxtTV skifter den først til PIP (2 sek. igen), og herefter endnu et tryk for at komme tilbage til TV (2 sek. igen) - altså 6 sek ialt. Dette alene var nok til at jeg fravalgte PIO. Jeg går nu kun efter LCD, og har kig på de samme modeller som du - glæder mig til at prøve Samsungen.

Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af Thorkil Thorkil skrev:

Hej.

Jeg har lige haft PIO 436FDE på prøve i 14 dage. Kanon godt billede - meeeen: Overfladen på skærmen er "Spejlblank" (som på alle plasmaskærme jeg har set) og i vores stue med mange vinduer og lyse vægge dúr det bare ikke - her er de fleste LCD'er noget bedre (efter min mening), idet de har en mat overflade, og dermed ikke er så følsomme overfor "genskin". Desuden var jeg meget skuffet over den "ventetid" der er når man skifter til TxtTV, ca. 2 sek., og når man skal forlade TxtTV skifter den først til PIP (2 sek. igen), og herefter endnu et tryk for at komme tilbage til TV (2 sek. igen) - altså 6 sek ialt. Dette alene var nok til at jeg fravalgte PIO. Jeg går nu kun efter LCD, og har kig på de samme modeller som du - glæder mig til at prøve Samsungen.

Det er rigtig nok at tekst tv delen er en smule langsom, men jeg syntes det er synd at fravælge sådan et kanon tv p.g.a den lille detalje.

Vil du ikke hellere nyde et perfekt billede end at købe et LCD hvor kontrasten er alt for overskruet.

-------------
m.v.h
John Winther

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 17:38
Jeg tror at LCD er vejen frem og at de er lige så gode som plasma nu - i hvert fald de bedste af dem. Også JVC's LT-37M60, som jeg synes er værd at kigge på. Prøv om du / I kan finde et sted hvor den er at se live. Det optimale ville være et sted hvor de tre nævnte modeller hænger ved siden af hinanden, med samme kilde og med mulighed for måske at indstille skærmene bedst muligt, hvis ikke forhandleren har gjort det.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 17:45

Har for nylig set Pio 436 op mod Samsung LE40M61 hos Expert.Begges signalkilde var  DR1 digitalt.Og begge var m fabriksindstillinger.Der var (desværre) slet ingen tvivl.Pio436 var så meget bedre under de betingelser,at det skreg til himlen. 

Så stadigvæk : PC ind over = LCD

Almen TV    = Plasma

Fremtiden = OLED/SED

Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Har for nylig set Pio 436 op mod Samsung LE40M61 hos Expert.Begges signalkilde var  DR1 digitalt.Og begge var m fabriksindstillinger.Der var (desværre) slet ingen tvivl.Pio436 var så meget bedre under de betingelser,at det skreg til himlen. 

Så stadigvæk : PC ind over = LCD

Almen TV    = Plasma

Fremtiden = OLED/SED

Hvorfor desværre? Det er jo det jeg hele tiden har sagt Plasma er bedst til TV kiggeri

-------------
m.v.h
John Winther

Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 18:28

Desværre - fordi  håndteringen og potentialet forekommer mest up to date i LCD.

Electric City(Tilst) kører pt noget ultra- højopløst signal ind på nogle Philips LCD´er - DET RYKKER !!!Men hvornår får vi lige en signalkilde der har højere opløsning end Blue Ray ??  

Skrevet af: Thorkil
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af tvit tvit skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorkil Thorkil skrev:

Hej.

Det er rigtig nok at tekst tv delen er en smule langsom, men jeg syntes det er synd at fravælge sådan et kanon tv p.g.a den lille detalje.

Vil du ikke hellere nyde et perfekt billede end at købe et LCD hvor kontrasten er alt for overskruet.

Jeg vil gerne nyde et perfekt billede, men vil IKKE gå på kompromis med f.eks genskin og ventetiden som omtalt. Det vil simpelthen være for stort et irritationsmoment for mig ved en investering på +20K.

Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 19:37

Jeg takker, bukker og nejer   for alle indlæg/kommentarer!!

Jeg er blevet lidt klogere omkring køb af fladskærm - det hele afhænger af ens 'øjne'. Derfor vil jeg som tidligere omtalt i tråden 'gå i byen' og kigge på Pio 436, JVC 61M og Samsung 41M før jeg træffer et valg. Umiddelbart er ingen af de nævnte skærme blevet 'jordet' - så lidt har jeg da forstået.

Jeg har ligesom forstået, at 'lejrene' er delt i 2 hvad angår plasma kontra LCD skærme - kom nok egentligt ikke bag på mig.

Jeg kunne godt savne lidt info omkring, hvad alle jer 'eksperter' mener en fladskærm skal have/kunne mv. før, at den kan betragtes som værende 'blåstemplet'. Jeg ved udemærkedet, at der ikke er to ens forbrugere, men nogle 'gyldne regler' er da vel?? HD-ready, opløsning m.v + specielle 'features' som mulighed for tilslutning til PC'ere m.v.

-------------

Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 20:59

Nu har du jo selv præciseret dit behov til primært,at være almen fjernsyn via kabel.Har du plads til en 37-42",hedder det plasma m høj opløsning,HDMI og PC indgang.

Har du planer om hurtigt,at komme på noget kabel HDTV,Blue Ray,HTPC el. lignende - så er det måske LCD m samme tilslutninger.

Uanset valg,vil begge teknologier være glimrende,men også have nogle begrænsninger.Og helt sikkert ha´ en uanstændig lav gensalgsværdi om et par år !!??  

Skrevet af: klander
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 21:00

Gylden regler

1: Betragtningvinkel, man skal kunne se billedet godt helt ude fra siden.

2: Opløsning min 1280x720

3: PC tilslutning hvis det skal bruges, VGA eller DVI

4: Kontrast, lad være med at se på tallene fra frabrikanten, sort skal være sort hvid skal være hvid også ude fra siden !! Naturlige farver "ikke farvelade"

5: Pixelgaranti, hvis det bliver LCD "Samsung har i DK"

Det var hvad jeg lige kunne kommer på

-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt

Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 21:11

Jeg vil blot genbruge en gammel frase: 'Skide godt Egon'

Jeg har 'tygget' lidt på jeres svar og har følgende spørgsmål:

1. Jeg har i dag TDC kabelnet - analogt signal. Men jeg vil heller end gerne snarest muligt køre 'digitalt', men hvornår kan mon TDC få det nødvendig op at køre?? Har jeg andre muligheder??

2. Det nævnes, at opløsningen bør være min. 1280x720, hvorved en uvidende som mig må spørge hvorfor??? Pio har 'kun' 1024x768 - noget problem for fremtidigt television?

-------------

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 21:24

1. Jeg har i dag TDC kabelnet - analogt signal. Men jeg vil heller end gerne snarest muligt køre 'digitalt', men hvornår kan mon TDC få det nødvendig op at køre?? Har jeg andre muligheder??

Med mindre du overvejer egen antenne som suplement, så har du ikke andre muligheder.

2. Det nævnes, at opløsningen bør være min. 1280x720, hvorved en uvidende som mig må spørge hvorfor??? Pio har 'kun' 1024x768 - noget problem for fremtidigt television?

Her vil jeg lade tvivlen komme dig tilgode. Der er ingen sikkerhed for at et display med min. 1280x1024 viser bedre billeder end et med 1024x768 - det afhænger af så mange andre ting.

Men der er ingen facit-liste.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Har du planer om hurtigt,at komme på noget kabel
HDTV,Blue Ray,HTPC
el. lignende - så er det måske LCD m samme tilslutninger.

Hvorfor skulle LCD være bedre til HDTV og Blu-ray?

Godt nok begynder der at dukke flere og flere LCD skærme op med en
opløsning på 1920x1080, men sidder du i normal afstand fra dit TV, kan de
færreste se forskel på 720 og 1080 linjer - specielt når vi snakker om TV
under 50"

Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 22:02

1. Jeg har i dag TDC kabelnet - analogt signal. Men jeg vil
heller end gerne snarest muligt køre 'digitalt', men hvornår kan mon TDC få
det nødvendig op at køre?? Har jeg andre muligheder??

TDC kører digitalt hvis du køber en Selector. Mener du HDTV? Det skulle
komme inden sommer, men det kræver en endnu ikke lanceret Selector.

Skrevet den: 02-Marts-2006 kl. 08:31

Hej igen,

det kan godt være at jeg blander begreberne sammen - mod bedre vidende. Men HDTV betyder, at programmerne sendes i støre opløsning - ik?? Ved digitalt - som TDC så allerede har i dag - udsendes et mindre støjfyldt signal? Håber jeg har forstået det rigtigt?

Jeg er glad for at høre at TDC fra sommer vil udsende HDTV - mon det vil være klart inden VM i bold?

En selector skal benyttes for at 'omdanne' signalet således, at man kan drage nytte af sit højtopløselige TV? Nogle TV har indbygget DVB-T tuner, men findes der TV der har indbygget en tuner - vist nok DVB-C tuner - for at slippe for yderligere en 'kasse' i reolen. Og ved man overhovedet om sådanne tunere kan bruges når HDTV realiseres for den almindelige brugere.

På forhånd tak....man lærer jo hele livet

-------------

Skrevet den: 02-Marts-2006 kl. 09:20

det kan godt være at jeg blander begreberne sammen -
mod bedre vidende. Men HDTV betyder, at programmerne sendes i støre
opløsning - ik?? Ved digitalt - som TDC så allerede har i dag - udsendes
et mindre støjfyldt signal? Håber jeg har forstået det rigtigt?

Korrekt Udover at være mindre støjfyldt står det digitale signal også
bedre generelt.

Jeg er glad for at høre at TDC fra sommer vil udsende
HDTV - mon det vil være klart inden VM i bold?

Jeg tror de håber det, men det kommer jo bl.a. an på leverandøren af de
nye Selectore.

En selector skal benyttes for at 'omdanne' signalet
således, at man kan drage nytte af sit højtopløselige TV? Nogle TV har
indbygget DVB-T tuner, men findes der TV der har indbygget en tuner -
vist nok DVB-C tuner - for at slippe for yderligere en 'kasse' i reolen.

Jeg har endnu ikke set noget - dog er der så vidt jeg husker profesionelle
paneler fra f.eks. Panasonic, hvor man kan isætte moduler efter behov, og
det har måske også et DVB-C modul, men det er nok næppe MPEG-4
kompatibelt, da det ikke rigtigt er kommet endnu.

Canal Digital sælger jo også DVB-S tuner med MPEG-2 understøttelse til
deres kunder, der vil se HDTV lige nu, og så bytter de dem gratis, når
MPEG-4 tunerne kommer.

Print side | Luk vindue