Lærred fra tysk site
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=100623
Udskrevet den: 30-December-2024 kl. 23:10
Emne: Lærred fra tysk site
Skrevet af: Sejrsen
Emne: Lærred fra tysk site
Skrevet den: 17-August-2011 kl. 23:04
Hej
Er der nogle der har erfaringer med dette site?
Overvejder at købe dette lærred:
http://www.exclusiv-home.de/Artikel/986/74/32m_/_219_Tension_-_Highend_Motorleinwand_s.htm - http://www.exclusiv-home.de/Artikel/986/74/32m_/_219_Tension_-_Highend_Motorleinwand_s.htm
Sejrsen
|
Svar:
Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 18-August-2011 kl. 00:14
Det ser ret spændende ud faktisk, gad vide om de vil sende lærredsprøver.
|
Skrevet den: 18-August-2011 kl. 18:49
Har lige bestilt lærredsprøver fra dem. Grå og hvid. Deres dual mask produkt ser meget spændende ud, specielt prisen!
|
Skrevet af: Thomas K
Skrevet den: 18-August-2011 kl. 20:19
Jeg håber du melder tilbage med resultaterne. Jeg ser ihvertilfald frem til at høre nærmere Cruzz
|
Skrevet den: 18-August-2011 kl. 21:58
Naturligvis. P.las ved det ikke endnu, men jeg håber han vil være med til at vurdere lærredsprøverne på hans sim2 projektor:)
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 19-August-2011 kl. 08:21
submaniac skrev:
Naturligvis. P.las ved det ikke endnu, men jeg håber han vil være med til at vurdere lærredsprøverne på hans sim2 projektor:) |
Sig til når det sker, så kan jeg måske kigge forbi.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 19-August-2011 kl. 09:03
Skal jeg gøre:)
Min plan er, at lime prøverne på noget pap, da jeg finder det vanskeligt at stå med dem og prøve at flade dem ud op mod en anden dug. Så kunne man evt. stille dem på rammen i bunden og lade dem hvile forsigtigt op af.
|
Skrevet af: Denner
Skrevet den: 19-August-2011 kl. 12:40
Jeg for en 4års tid siden købt lærrede ved dem, gain 1.0 , med motor, et lærrede de ikke føre mere og det var super fint til prisen og servicen var i top da der var lidt problemer med det og de blev løst lyn hurtigt....
Så jeg kan helt sikkert anbefale dem, som forhandler :)
|
Skrevet den: 19-August-2011 kl. 13:02
Ok det lyder da godt. Jeg ser lidt på deres dual mask lærred. Har ikke set et "billigere" dual masking motor lærred andre steder hvert fald.
|
Skrevet den: 19-August-2011 kl. 13:29
submaniac skrev:
Ok det lyder da godt. Jeg ser lidt på deres dual mask lærred. Har ikke set et "billigere" dual masking motor lærred andre steder hvert fald. |
Det ser mega spændende ud. Havde faktisk ikke set maskinglærredet i første. Giv lyd her i tråden, når du har testet prøverne.
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 19-August-2011 kl. 20:37
Hvor stor er prøverne?
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 19-August-2011 kl. 23:22
Prøverne fra hivilux er desværre bare A5. Dem fra det andet firma har jeg ikke modtaget endnu, jeg håber de er større!:)
Jeg håber man kan afgøre om lærrederne har synlig textur i det mindste.
|
Skrevet den: 20-August-2011 kl. 19:28
Så fik jeg hvert fald set Black diamond 92" 0.8 gain versionen! Projektoren som blev brugt er denne: http://www.avielo.com/pdf/avielo-quantum-EN-web-602-0540-00.pdf - http://www.avielo.com/pdf/avielo-quantum-EN-web-602-0540-00.pdf 6 segment 7x speed farvehjul! Jeg var slet ikke i stand til at fremprovokere regnbuer. Desuden 0.95" chip DC4! Deres projektorere er kalibreret fra fabrikken, omend ikke med forbehold for en SI BD skærm. Antager omkring 20fl minus gain fra lærredet, så omkring 16 fl på 92". Butikkens projektormand havde fri, så stereo manden gisnede mest. Anyways. Lærredet har en tekstur over sig, og der er for så vidt synlig hotspotting og indsynsvinklen er begrænset. Under afspilning af normalt videomateriale er disse problemer dog ikke specielt tydelige. Så vidt jeg kunne konkludere har afstanden til lærredet også betydning for hvor tydeligt dette "sheen" er. Ligeledes vil lysstyrken også have betydning. I moderat lys bevarer det god kontrast og når lyset dæmpes helt, er sortniveauet imponerende. Demo'en, omend over en time, er ikke nok til at jeg kunne afklare alle detajler. Black diamond fungerer i princippet sådan som de reklamerer for, så er spgs bare om man kan leve med unoderne:) Jeg skal selv lige tygge lidt på oplevelserne, men ville dele mine indtryk -det kunne jo være der var nogen der gik i Black Diamond tanker.
|
Skrevet den: 05-September-2011 kl. 08:26
Så kom prøverne, dvs, de kunne kun sende den grå? mærkeligt. Så har prøver fra hivilux og exclusive.de. Sidstnævnte virker som den bedste kvalitet umiddelbart.
|
Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 05-September-2011 kl. 22:18
Grå lærreder fra både Hivilux og Exclusive? Kan du fortælle mere om dem?
------------- Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
Skrevet af: Thomas K
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 11:52
Kan du fortælle hvad resultatet af dine prøver er? Jeg er meget interresseret i at høre lidt om hvordan kvaliteten er på de prøver du modtogThomas
|
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 16:31
Jeg fik grå og hvid fra hivilux. Jeg modtog kun den grå fra exclusive home.deP.las' projector har været til rep, så har ikke kunne teste dem endnu. Jeg har imidlertidigt selv bestilt projektor. Når den er i hus kan jeg teste prøverne og skal nok skrive her hvad jeg observerer, evt. screenshots. Jeg har bestilt et billigt "midlertidigt" lysgråt lærred indtil jeg beslutter mig omkring størrelse, beskaffenhed, CIH osv. Prøverne: Hvid hivilux: Nubret overflade, tyndt lærred. Grå hivilux: Samme overflade, tyndt og blot en nuance mørkere end den hvide. Er sikkert gain 0.8 som de vist også skriver. Exclusive home: Grå prøve. Helt glat overflade, markant tykkere lærred. Der er noget gain i som kan ses. Væsentlig mørkere end hivilux' grå som nærmest virker lysgrå ved siden af. Jeg har anvendt min IP4 LED lys til at lyse på dem i mørket for at danne mig et indtryk...lol Exclusive.dk - gad godt vide hvilken producent de benytter, eller om det er in house made. Af de 2 mærker, virker exclusive's som et kvalitetsprodukt, men kun et "helt" lærred vil kunne belyse om hvorvidt dugen fungerer tilfredsstillende. Jeg er fristet til exclusive's 16:9 masking dug i grå.
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 16:42
Spøjst de lige kommer op. Faldt selv over exclusive homes hjemmeside i går. På trods af at de mest gør sig i rullegardiner og lignende så angiver de rent faktisk forskellige relevante værdier for deres lærreder. På en eller anden måde virker det lidt mere reelt end Hivilux. Synd at du ikke fik en hvid prøve fra dem også. Jeg er spændt på at høre hvad du beslutter dig for og hvordan det falder ud hvis du nupper er exclusive home lærred. MVH
|
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 16:58
Ja de virker ok prof. Deres baggrund med markiser får mig til at tro de har styr på produktionen og god kvalitetskontrol. Deres masking lærred kan bl.a. ses i aktion på youtube. De kunne ikke sende mig en hvid, har prøvet :) Jeg tror imidlertidigt at min stue har bedst af et grå lærred da jeg aldrig kommer til at kunne styre lyset helt.
|
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 18:05
submaniac skrev:
Ja de virker ok prof. Deres baggrund med markiser får mig til at tro de har styr på produktionen og god kvalitetskontrol. Deres masking lærred kan bl.a. ses i aktion på youtube. De kunne ikke sende mig en hvid, har prøvet :) Jeg tror imidlertidigt at min stue har bedst af et grå lærred da jeg aldrig kommer til at kunne styre lyset helt. |
hvilken projektor har du bestilt?
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 18:23
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 18:30
Her er nogle billeder af lærredsprøverne: Først fra siden: Venstre: Hvid Hivilux, midt: Grå exclusive: højre: Grå hivilux Alle 3 igen, ikke helt tæt på: Hvide er hivilux. Venstre top er exclusive grå og sidste til højre er grå hivilux. Alle 3 igen, close up: Hvide er hivilux. Venstre top er exclusive grå og sidste til højre er grå hivilux.
|
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 18:35
Det er altid farligt at bedømme fra screenshots, men umiddelbart kan den målte gain godt være ens på de to grå, den mørkeste ser ud som om den har mest "glimmer" (på min skærm i hvert fald...). Begge de grå ligner noget der vil have en synlig struktur/sheen og hotspotting (men til gengæld en kontrast-gevinst, sådan er dét tradeoff jo nu engang), den hvide er lidt svær at bedømmme.
EDIT: For the record, så er ingen vel i tvivl om at jeg kan være farvet af at være forhandler af konkurrerende produkter, men jeg forsøger at være objektiv... Så brug mine inputs som inspiration til dine egne konklusioner, og ikke som endelig dom (som jeg alligevel aldrig ville give dig ud fra fotos)
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 19:07
Ja screen shots er meget svært. Umiddelbart virker det til, at hivilux'erne ikke har gain, hvorimod den anden, fra exclusive, lader til det. Hvorvidt det vil give anledning til sparkling/sheen, hmm - jeg tror næsten af man er nødt til at teste på en hel dug for at få en ordenlig fornemmelse af det?
Ikke sikker på om den fremgår tydeligt på jeres skærme, men Hivilux'en er tydeligt mere nubret og markant i strukturen, hvor den anden er helt glat. Jeg zoomede HELT ned på exclusive og det er nogle "glas elementer" i den.
|
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 19:48
@ submaniac Her er en lang tråd om exclusive home lærrederne. Jeg har kun skimmet lidt i den, men det er lidt blandet hvad der menes om forretningen og lærrederne efter hvad jeg lige kan se. http://www.beisammen.de/board/index.php?page=Thread&threadID=100545&s=59dd6a66d628103ab89d334e73f9c4f1d4d2ceb0 - http://www.beisammen.de/board/index.php?page=Thread&threadID=100545&s=59dd6a66d628103ab89d334e73f9c4f1d4d2ceb0 MVH
|
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 20:29
Lang tråd! Har lige læst en brugeranmeldelse af det lærred som jeg har bestilt. Det lyder lovende hvert fald så håber jeg kan leve med det en stund inden jeg beslutter for et mere high end produkt.
|
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 20:31
submaniac skrev:
Lang tråd! Har lige læst en brugeranmeldelse af det lærred som jeg har bestilt. Det lyder lovende hvert fald så håber jeg kan leve med det en stund inden jeg beslutter for et mere high end produkt. |
Har du et link? MVH
|
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 20:34
Sådan et her: http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10502013;c:100219 - http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10502013;c:100219 Brugeranmeldelse: http://avforum.no/forum/lerret/102767-test-dreamscreen-v2-dynagrey-black-automanual-203cm-92-a.html#post1737271 - http://avforum.no/forum/lerret/102767-test-dreamscreen-v2-dynagrey-black-automanual-203cm-92-a.html#post1737271 Jeg starter med det og tager den derfra - det er så billigt at det går an som test:)
|
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 20:36
Skrevet af: dr gonzo
Skrevet den: 16-Oktober-2011 kl. 15:25
submaniac skrev:
Sådan et her: http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10502013;c:100219 - http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10502013;c:100219 Brugeranmeldelse: http://avforum.no/forum/lerret/102767-test-dreamscreen-v2-dynagrey-black-automanual-203cm-92-a.html#post1737271 - http://avforum.no/forum/lerret/102767-test-dreamscreen-v2-dynagrey-black-automanual-203cm-92-a.html#post1737271 Jeg starter med det og tager den derfra - det er så billigt at det går an som test:) |
Er du sød at skrive om dine erfaringer, når du har haft lærredet i lidt tid. Vil gerne vide om det bølger og om der er hotspots på det. Pris/kontra umiddelbar kvalitet virker næsten lidt for god til at være sand.
|
Skrevet den: 16-Oktober-2011 kl. 15:31
Skrevet af: henningdalgaard
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 12:14
Jeg har selv købt to lærreder fra exclusivehome.de. Det var Cinescreen V5, som ikke sælges længere. Motorlærred. Begge har fungeret godt. Ingen buler eller lignende. Jeg har dog ikke haft andet, så kan ikke sammenligne. Kunne være interesseant at lade Otto bedømme dem.
Faktisk er jeg tæt på at købe en Stewart studiotek 130 g3 fastramme i 100" til 4500 (er det mon en ok pris?), så jeg håber at det vil forbedre billedet fra min infocus in83.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 13:57
IN83, det er da en fin projektor. Du vil få lidt mere lys og en smule og direktivitet. Desuden med gain kommer måske lidt sparkle og hot spotting, omend ST130 skulle være fantastisk hvad det angår så formodentlig slet ikke et "problem" på netop den dug. IN83 er jo i forvejen en meget lysstærk projektor - så hvilke egenskaber synes du der mangler og hvad forventer du af et dyrere hvidt lærred?:)
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 08:33
jeg forventer vel et bedre billede generelt sammenlignet med en 'kinadug'
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:17
Det skal du også nok få, men pointen er at det eneste der er vigtigere end kvaliteten af dugen, er at vælge den rigtige dug til opgaven. Og spørgsmålet er om en gain 1.3 er det rigtige valg i din situation.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:27
så du mener at 1,3 måske er for højt til in83 når den skal bruges i et mørkelagt rum? At det vil gå ud over sortniveauet?
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:57
Hvor gammel er pæren? Jeg læste review af IN83 på projectorreviews og så vidt jeg lige kan huske giver den 1400-1500 lumen kalibreret! Light cannon med andre ord. Så med mindre pæren er helt i bund burde lysstyrke ikke være et problem hos dig. Hvis der er fuld styr på rummet og du ikke mangler lysoutout ville jeg personligt anbefale en gain 1.0 hvid dug som er så farvenøjagtig som mulig.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 14:32
henningdalgaard skrev:
så du mener at 1,3 måske er for højt til in83 når den skal bruges i et mørkelagt rum? At det vil gå ud over sortniveauet?
|
Som Submaniac siger, så bliver IN83 betragtet som en lyskanon, så hvis den er som den skal være, så kan du sagtens bruge en 100" mat grå dug. Eks. Lissau's Grey Flex er opgivet til 0.6, men i praksis burde den nok hedde 0.5. Det ville være midt valg. Den er ikke helt farveægte, men what the heck, det er projektoren heller ikke. I et helt mørklagt rum ville jeg ikke bryde mig om at se på en ST130 i det setup, det ville direkte blænde i lyse scener - selvom lærredet teknisk set er et rigtigt godt lærred, og prisen er fin.
MEN - og det er en væsentlig detalje - hvis du køber et lærred der skal være en fremtidsinvestering og som kan vokse med fremtidige projektorer, så kan Stewart lærredet godt være det rigtige valg på lang sigt. Jagten på sortniveau gør at der ikke laves så mange "lyskanoner" længere.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 14:44
Tak for input Otto. Ja prisen er nemlig så god at jeg næsten ikke kan lade være. Jeg tænker også at studiotek130 bør kunne overleve en del projektorer.
Jeg kan vel skrue ned for styrken på in83 på en eller anden måde - eller få den kalibreret så den passer bedre til lærredet. Jeg fik en ekstra pære med da jeg købte in83, så den kommer nok til at følge mig lidt endnu med mindre jeg sælger den når den nuværende pære er gået.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 14:50
henningdalgaard skrev:
Jeg kan vel skrue ned for styrken på in83 på en eller anden måde - eller få den kalibreret så den passer bedre til lærredet.
|
Både ja og nej. Der er ikke nogen iris-funktion i den (såvidt jeg husker?), hvilket vil sige at hvis du vil skrue ned for lyset, så foregår det ved at skrue ned for kontrasten. Dvs. sort-niveauet bliver ikke bedre, du sænker bare den maksimale lysstyrke. Med et mørkt lærred sænker du lysstyrken OG sort-niveauet. Derfor er det bedre at "tune" lysstyrken med lærredet, end med kontrast-justeringen. Hvis der havde været en iris, så ville du i teorien have ret (forudsat at lokalet er HELT mørkt, med mørke vægge).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 14:52
...men som sagt, som langtidsinvestering er ST130 et fint valg, og hvis jeg skal være helt ærlig, så er det ikke specielt dyrt at få en projektor der er bedre end IN83 i dag... Der er ofret nogle ting (kontrast og farveægthed) for at få den høje lysstyrke.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 08:23
Otto, hvad skal jeg gå efter på brugtmarkedet for at få en projektor der slår in83 for under 10.000kr? Gerne noget der ikke larmer helt så meget. En brugt JVC måske? Har ikke brug for 3d
Jeg gav kun 7000kr for min in83 med en ekstra pære, så jeg vil tro jeg kan få det samme for den med lidt held.
|
Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 11:07
7000 kr for IN83, virker som en god deal. Har set den i Oslo og synes den leverer et flot billede. Jeg tror den bliver svær at slå til under 10.000 kr.
|
Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 13:19
henningdalgaard skrev:
Otto, hvad skal jeg gå efter på brugtmarkedet for at få en projektor der slår in83 for under 10.000kr?
|
Jeg vil ikke udtale mig om brugtmarkedet.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 13:35
helt ok. Kunne jo også godt købe nyt hvis jeg kunne få en nogenlunde pris for min in83. Men hvad skal man op i for at se en nævneværdig forskel i kvalitet? Er godt klar over det er svært at svare på.
|
Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 13:42
henningdalgaard skrev:
helt ok. Kunne jo også godt købe nyt hvis jeg kunne få en nogenlunde pris for min in83. Men hvad skal man op i for at se en nævneværdig forskel i kvalitet? Er godt klar over det er svært at svare på.
|
Beklager, men jeg vil ikke svare så direkte på brede model-forespørgsler, jeg bevæger mig konstant på kanten af reglerne for reklame i forummet, og dét ville helt klart være at overtræde dem... Men helt generelt, så mener jeg at de fleste 1080P DLP-projektorer på markedet sagtens kan konkurrere med IN83, på alt andet end lysstyrke (dog skal det siges at IN83 leveres med ret fornuftige standard-indstillinger, hvor de fleste andre skal "kildes" lidt for at yde optimalt...). Det er ikke som sådan en kritik af IN83, den er bare god til noget andet end dét du bruger den til efter min mening.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 13:53
Helt i orden Otto. Har ikke lige sat mig ind i udviklingen på projektorfronten på det seneste, sidst jeg tjekkede var tendensen at JVC var godt med med deres modeller der kom sidste år, selv om det ikke er dlp. Troede faktisk in83 var optimeret til hjemmebio brug, men det er så hjemmebio der ikke kan mørklægges, den er bedst til måske.
Jeg holder fast i den lidt endnu.
|
Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 14:15
en Samsung SP-A800B kunne også være et bud på en brugt, men ved ikke om vil give nok upgrade fra in83. Ingen tvivl om at den er bedre men hvor meget kan jeg ikke lige bedømme. Men vil den passe bedre til mit lærred?
|
Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 14:27
henningdalgaard skrev:
Troede faktisk in83 var optimeret til hjemmebio brug, men det er så hjemmebio der ikke kan mørklægges, den er bedst til måske.
|
Eller hjemmebio med meget store billeder.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 14:27
henningdalgaard skrev:
en Samsung SP-A800B kunne også være et bud på en brugt, men ved ikke om vil give nok upgrade fra in83. Ingen tvivl om at den er bedre men hvor meget kan jeg ikke lige bedømme. Men vil den passe bedre til mit lærred?
|
JA!
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 18:14
Hejsa
Jeg tillader mig lige at holde liv i tråden, da de nu var mig der startede den.
Jeg er nu så langt i mit bioprojekt, at jeg skal til købe lærred. Det bliver et 2,8m bredt (126" ved 16:9) tabtension dual mask lærred fra tyske Alphaluxx. (Medmindre at der er nogle, der har virkelig dårlige erfaringer med dem?)
Mit rum er 4x6 m og 1,2 meter af sidevægge, loft og gulv er beklædt med sort stof. Resten af rummet er helt hvidt. Det kan mørklægges 100%
Projektoren er en Cineversum Blackwing one.
Skal jeg vælge hvid eller grå? Og hvad med gain? Hælder mest til et 1.0 hvidt lærred.
/Sejrsen
|
Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 18:59
Hov, ja undskyld hvis jeg lige hijackede tråden. Har også hvide vægge og loft, og tror jeg vil som dig og male sort i den ene ende. Det var da ellers et monster stort lærred. Men det skal nok blive fedt
|
Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 19:52
Sejrsen skrev:
Hejsa
Jeg tillader mig lige at holde liv i tråden, da de nu var mig der startede den.
Jeg er nu så langt i mit bioprojekt, at jeg skal til købe lærred. Det bliver et 2,8m bredt (126" ved 16:9) tabtension dual mask lærred fra tyske Alphaluxx. (Medmindre at der er nogle, der har virkelig dårlige erfaringer med dem?)
Mit rum er 4x6 m og 1,2 meter af sidevægge, loft og gulv er beklædt med sort stof. Resten af rummet er helt hvidt. Det kan mørklægges 100%
Projektoren er en Cineversum Blackwing one.
Skal jeg vælge hvid eller grå? Og hvad med gain? Hælder mest til et 1.0 hvidt lærred.
/Sejrsen |
Hvad er prisen på deres tension multimask?
|
Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 20:48
Noget der minder om 16-17k tror jeg at det løber op i.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 14:34
Har du set den her: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103356&title=hivilux-106-tabtension - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103356&title=hivilux-106-tabtension kunne være lidt at spare hvis du kunne nøjes med en lidt mindre skærm. Mit rum er lidt mindre end dit og har lige opgraderet fra 80 til 100" og må sige det er en voldsom stor skærm at kigge på. Anyway, blot et tip. Kunne jo være jeg kunne bidrage lidt frem for at hijacke din tråd
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 15:23
Du må hijacke alt du har lyst til :)
Jeg vil meget gerne have med masking og det er der ikke på det lærrede du henviser til. Lærrederne fra Alphalux laves i bredderne 2,4m, 2,6m, 2,8m osv.
Men jeg tror at 2,8m bredt, bliver for voldsom. Så 2,6m bredt er nok mere realistisk.
Ingen der har input til om farven skal være hvid eller grå?
|
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 15:43
Jeg kender ikke din projektor, men som jeg kan læse mig frem til så har den 1300-1400 lum. Tror du skal vælge et Gain 1.0 hvid. Mit første lærred var et grå og da jeg fik min nuværende Projektor ( Sanyo Z2000 ) med 1200 lum. skiftede jeg til et hvidt lærred med gain 1.0 og det var en kæmpe forbedring. NB. din projektor kan den køre Cinemascope 21:9 ? Hvis den kan ville jeg vælge et 21:9 lærred
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 17:18
Sejrsen skrev:
Men jeg tror at 2,8m bredt, bliver for voldsom. Så 2,6m bredt er nok mere realistisk.
Ingen der har input til om farven skal være hvid eller grå? |
2.6 meter bredt fra en Blackwing? Ubetinget hvid dug.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 18:16
Pony65 skrev:
Mit første lærred var et grå og da jeg fik min nuværende Projektor ( Sanyo Z2000 ) med 1200 lum. skiftede jeg til et hvidt lærred med gain 1.0 og det var en kæmpe forbedring.
|
OK...rart at vide når projektoren skal opgraderes.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 18:17
Otto J skrev:
|
Ok...kan du uddybe dit korte, men dog yderst sarkastiske svar. Du må kende noget til netop denne model.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 18:21
Sejrsen skrev:
Otto J skrev:
|
Ok...kan du uddybe dit korte, men dog yderst sarkastiske svar. Du må kende noget til netop denne model. |
Der hentyder til at blackwing ikke er specielt lysstærk.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 19:26
p.las skrev:
Der hentyder til at blackwing ikke er specielt lysstærk. |
Det kan jeg såmænd sagtens regne ud selv
Det skal lige siges at jeg ikke har så meget forstand på det selv, men synes at have læst mig til at projektoren er forholdsvis lysstærk(250W pære og 1500 Ansi), men derimod har problemer med kontrastniveauet. Derfor kunne et gråt lærred måske være en mulighed.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 19:29
Sejrsen skrev:
p.las skrev:
Der hentyder til at blackwing ikke er specielt lysstærk. |
Det kan jeg såmænd sagtens regne ud selv
Det skal lige siges at jeg ikke har så meget forstand på det selv, men synes at have læst mig til at projektoren er forholdsvis lysstærk(250W pære og 1500 Ansi), men derimod har problemer med kontrastniveauet. Derfor kunne et gråt lærred måske være en mulighed.
|
Hvor meget efter kalibrering?
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 20:01
p.las skrev:
Hvor meget efter kalibrering? |
Aner det ikke, derfor mit spørgsmål. Den er ikke kalibreret (medmindre den tidligere ejer har gjort det)
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 20:08
Nu kender jeg ikke selv projektoren så jeg ved ikke noget om hvor meget lys den kan give, men du kan selv regne ud hvor meget der er brug for på et 2,6m lærred. Lumens = lysstyrke i cd/m2 x pi x lærredets areal i m2 / lærredets gain. Det giver hvis der sigtes efter mindst 12 Fl (40 cd/m2): 12Fl x 3,43 x Pi x 3,8m2 = 491 lumen. Ved et 0,8 gain lærred bliver det: 12Fl x 3,43 x Pi x 3,8m2 x (1/0,8) = 614 lumen Den beregnede lysstyrke er den som projektoren minimum skal kunne give når lampen er slidt, hvis du vil opretholde min. 12Fl. Man kan som tommelfingerregel regne med at lampen taber omkring halvdelen af lysstyrken i løbet af sin levetid, - med mindre man skifter den. I praksis siger beregningen et projektoren skal kunne levere omkring 1000 lumen med en ny lampe i den ønskede billedindstilling. Det er en del og det er derofr nok ikke for sjov når der anbefales et hvidt lærred. Til sammenligning giver min epson knapt 500 lumen i biografindstillingen med en næsten ny lampe. MVH
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 20:31
Sejrsen skrev:
Ok...kan du uddybe dit korte, men dog yderst sarkastiske svar. Du må kende noget til netop denne model. |
Det var overhovedet ikke sarkastisk, beklager hvis jeg var uklar i mit svar. 2.6 meter bredt billede er ret stort til den projektor, den er ikke voldsomt lysstærk. Derfor vil du få et alt for mørkt billede hvis du vælger en grå dug. Derfor er min anbefaling ubetinget at vælge en hvid dug. Hvad hjælper bedre sort-niveau, hvis billedet er alt for mørkt?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 20:40
Sejrsen skrev:
|
Jeg kan ikke huske specs'ne, ej heller de målinger jeg har haft lavet, men i praksis er den ikke specielt lysstærk.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 20:56
Ok...takker for svarene.
Det bliver et hvidt lærred. Projektoren bliver sikkert udskiftet om et år eller to alligevel.
Prøvede lige at sætte den til med et helt almindeligt gammeldags fremviserlærred (bredde 2,4m) på rulle og der forekom den mig meget lysstærk. Ganske givet fordi den ikke har været indstillet korrekt.
Jeg ofrer en kalibrering når den tid kommer.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 21:02
Sejrsen skrev:
Ok...takker for svarene.
Det bliver et hvidt lærred. Projektoren bliver sikkert udskiftet om et år eller to alligevel.
Prøvede lige at sætte den til med et helt almindeligt gammeldags fremviserlærred (bredde 2,4m) på rulle og der forekom den mig meget lysstærk. Ganske givet fordi den ikke har været indstillet korrekt.
Jeg ofrer en kalibrering når den tid kommer.
|
Alt er jo relativt - jeg erkender blankt at jeg har flyttet fokus fra sort-niveau til lysstyrke i takt med at jeg har oplevet flere high-end setups hvor lysstyrken er i orden. Jeg har været hos kunder der har haft 2 fL lysstyrke - kommer man dérfra, så vil man givetvis synes at 12 fL er en meget overvældende oplevelse... men iøvrigt, hvis du med "fremviserlærred" mener et lærred beregnet til lysbilleder, så har de ofte MEGET høj gain. Gain 2.0 er ikke usædvanligt (i følgeskab med heftig hotspotting, selvsagt).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 21:40
Otto J skrev:
men iøvrigt, hvis du med "fremviserlærred" mener et lærred beregnet til lysbilleder, så har de ofte MEGET høj gain. Gain 2.0 er ikke usædvanligt (i følgeskab med heftig hotspotting, selvsagt). |
Ja netop sådan et lærred. Virkede lidt voldsomt med alt det lys det blev kastet tilbage i rummet fra sådan et lærred.
|
Skrevet den: 28-Oktober-2011 kl. 09:08
Kan lige tilføje at jeg fik mit lærred op i går og det ser bare fantastisk ud. Nu har pæren også kørt 2500 timer så det kan selvfølgelig gøre en del. Jeg tror bare jeg beholder min IN83 indtil videre. Den laver et flot billede synes jeg. Når jeg skifter pære må jeg hellere lige få malet sort omkring lærredet.
|
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 17:38
Så er multiformat lærredet bestilt.
Hvis der er nogle i nærheden af Aalborg, der skal købe et lærred fra tyske Alphaluxx inden for meget nær fremtid, så kan man få det fragtfrit, da jeg har betalt fragten op til 250 kg.
Lad mig høre, hvis det er tilfældet
vh Sejrsen
|
|