Forbedring af antennesignal
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=10066
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 20:40
Emne: Forbedring af antennesignal
Skrevet af: TheCrazyGolfer
Emne: Forbedring af antennesignal
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 18:06
Hejsa.
Jeg har netop tilsluttet min nye fladskærm hjemme i stuen. Den er tilsluttet til Kalundborg antennelaugs fællesantenne, med en ganske rimelig kvalitet.
Men er der noget jeg kan gøre for at få endnu bedre antennekvalitet? Hjælper det at købe en antenneforstærker?
Er der nogle der har erfaringer på disse områder?
------------- Samsung UE48HU7505 48" TV Sonos Playbar Sonos Subwoofer Sonos Play 1 baghøjtalere Chromecast Ultra Waoo smart wifi 300/300MB 100% streaming - ingen TV boks eller antennekabler
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 18:22
Du skal først undersøge hvordan kvaliteten på signalet er hos dine naboer. Hvis det er det samme eller bedre, så skal du henvende dig til din antenneforening, for i begge tilfælde kunne det tyde på en fejl i transmissionsvejen, og det skal din antenneforening udbedre. Hvordan var signalet på dit gamle TV, hvis det var bedre, så er det være tuneren i dit nye TV som ikke er så god.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 18:34
Okay!
TV signalet er af samme kvalitet som på det gamle fjernsyn. Tænkte bare, at når man nu havde fået et af disse nymodens LCD TV, så kunne det jo være, at man kunne få endnu mere ud af det. Eks.vis ved at montere en antenneforstærker.
![](smileys/smiley2.gif)
------------- Samsung UE48HU7505 48" TV Sonos Playbar Sonos Subwoofer Sonos Play 1 baghøjtalere Chromecast Ultra Waoo smart wifi 300/300MB 100% streaming - ingen TV boks eller antennekabler
|
Skrevet den: 01-Marts-2006 kl. 18:43
Så vil jeg råde dig til, som jeg skrev, at undersøge hvordan signalet er hos andre, og få antenneforeningen til at se på det. For det burde ikke være nødvendigt at montere en antenneforstærker, signalet skal være iorden. Du kan også undersøge om det er muligt at bruge en DVB-C modtager (Selector eller anden type) på jeres anlæg. Hvis det er muligt så får du en kvalitet som er i top.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Prasmus
Skrevet den: 02-Marts-2006 kl. 17:05
En antenne forstærker hjælper stortset kun, hvis du har et signal tab
på kablet der går fra antenne forstærkeren og hend til TV'en !
Dvs. det hjælper ikke en pind at sætte den lige før TV'et (med mindre
at signalet er så lavt at der er mere sne end billede, og selv i det
tilfælde kan det kun pynte en lille smule på det, problemet skal i alle
tilfælde løses et andet sted).
Så med mindre du har 5-10m eller mere antenne kabel, eller dit kabel er
af meget ringe kvalitet (så er det bedre at købe noget bedre), så får
du ikke glæde af en antenne forstærker.
Har du derimod et langt antenne kabel, samt synlig sne på billedet, så
kan en løsning være en antene forstærker, men da du ikke snakker om
sne, går jeg ud fra det ikke er tilfældet.
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig Niels råd.
Mvh Peter
|
Skrevet den: 02-Marts-2006 kl. 18:36
Hey Prasmus.
Nej, der er bestemt ikke sne eller noget på overhovedet. Signalet er som sådan ganske fint, og ingen klager der.
Jeg tænkte bare, at man måske kunne få endnu mere ud af sit TV med en antenneforstærker, thats all ![](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet den: 02-Marts-2006 kl. 18:43
Når det er tilfældet, så er det eneste der kan give dig bedre kvalitet, er at kunne modtage digitalt TV.
|
Skrevet den: 02-Marts-2006 kl. 18:47
Okay!
Digital TV, altså gennem eks.vis en Viasat reciever eller hvordan?
|
Skrevet den: 02-Marts-2006 kl. 18:54
Som jeg skrev tidligere, undersøg om jeres kabelnet har et digitalt spejl, og hvilken type modtager der skal bruges til at modtage med.
|
Skrevet den: 02-Marts-2006 kl. 20:13
Okay - Det vil jeg prøve.
På et eller andet tidspunkt (om 10.000 kroners tid) skal jeg bygge mig et Media Center. Her vil jeg have et Hauppage dual tuner, og det skal så tilsluttes til LCD skærmen via DVI eller VGA.
Hvilken kvalitet kan man så forvente af fjernsynet? Det samme, eller en forbedring?
|
Skrevet af: Prasmus
Skrevet den: 02-Marts-2006 kl. 21:00
Kvaliteten af billedet bliver næppe bedre, hvis Hauppage kortet har
analog tuner, men det kan være du får flere fede funktioner, så som
picture in picture, pause TV mm. - alt efter hvad Hauppage kortet samt
dit Media Center kan.
Billedet bliver jo ikke bedre end signal kilden, og til fladskærme er et almindeligt analog antennesignal ikke optimalt.
Mvh Peter
|
Skrevet af: dudek
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 10:11
Hey TheCrazyGolfer,
Det er ikke altid nogen succes at købe LCD til et i forvejen halvdårligt tv
signal.
Ofte har LCD tv en højere opløsning (tilnærmet HD) end tvformatet
(720x576 pixels). Dette gør at dit nye LCD tv opscalere tvsignalet til dens
eget format.
Og det er jo også fint nok - HVIS dit nye LCD har en god opscaler,hvilket
de færreste LCD har.
Summa så vil du oftest opleve at dit analog tvsignal vil opleves dårligere
end før og til det er der kun et at sige - GO DIGITAL
ASAP.JavaScript:AddSmileyIcon('[=D%3E]')
|
Skrevet af: cccd
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 17:00
TheCrazyGolfer skrev:
Hejsa.
Jeg har netop tilsluttet min nye fladskærm hjemme i stuen. Den er tilsluttet til Kalundborg antennelaugs fællesantenne, med en ganske rimelig kvalitet.
Men er der noget jeg kan gøre for at få endnu bedre antennekvalitet? Hjælper det at købe en antenneforstærker?
Er der nogle der har erfaringer på disse områder?
Hvis du har flere tv til samme stik, kan en antenneforstærker hjælpe dig. Men lad vær med at købe de billige fra byggemarkedet, de er ikke noget vær. Jeg købte en triax hos min forhandler. Han var så venlig at låne mig en først, så jeg kunne se om det hjalp. Det gjore det. Men det bedste er som der bliver skrevet, det digitale spejl. De er ved at udbygge vores antenne forhold her hos mig, så vi kan få det digitale spejl. Når de er klar med det, skal jeg helt sikkert tilsluttes. | cccd
|
Skrevet af: kasperkopping
Skrevet den: 07-Marts-2006 kl. 12:38
Jeg har oplevet en klar forbedring af mit tv-signal via en antenneforstærker. Mit kabel løber også over 10 meter. Det skal dog siges, at jeg bruger selector, og når jeg ser TV over den, så er det den samme gode kvalitet som før.
Men af og til, hvis jeg bare skal zappe, så kører jeg over det almindelige TV-signal og her gør antenneforstærkeren altså en hel del i forhold til før....
|
|