Canal+ og viasat hele huset "hvordan?"
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Satellit TV
Forumbeskrivelse: Canal Digital, Viasat, Astra m.fl. (DVB-S)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=101220
Udskrevet den: 22-December-2024 kl. 14:09
Emne: Canal+ og viasat hele huset "hvordan?"
Skrevet af: Hrymf
Emne: Canal+ og viasat hele huset "hvordan?"
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 14:49
Jeg overvejer at skifte mit meget dårlige lokale kabelnet ud med parabol fra både viasat og canal+. Det jeg så er lidt usikker på, er hvordan man på den simplest, og til dels billigst, opsætter og trækker kabel fra parabol og rundt til 4 boxe i min lejlighed.
Jeg ved at jeg bare kunne trække kabler til hver box, men der må være en lettere måde der ikke kræver så mange kabler.
Jeg har adgang til en lille sølv box, hvor jeg ved at der er 4-6 udgange trukket rundt i huset, og det er her det lokale kabelnet er tilsluttet for at blive fordelt - Kan det evt. bruges i det her sammenhæng?
Alt relevant information og hjælp ville være fantastisk.
Mvh. Christian
------------- Samsung LE32M87BDX - Xbox 360 - Denon 1306.
|
Svar:
Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 15:14
En anden løsning kunne være at opsætte en TV server med et passende antal TV tunere. Så skal du have små klienter ved hvert TV. Du kan se mit setup her: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98365&PID=998456#998456 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98365&PID=998456#998456
------------- DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 15:34
Hrymf skrev:
Jeg har adgang til en lille sølv box, hvor jeg ved at der er 4-6 udgange trukket rundt i huset, og det er her det lokale kabelnet er tilsluttet for at blive fordelt - Kan det evt. bruges i det her sammenhæng? |
Nej det kan ikke bruges til noget, hver LNB skal tilsluttes direkte til LNB In på Reciveren, og er det en PVR modtager, så skal der tilsluttes 2 seperate kabler til den, fra hver sit udtag på LNBen. Hvis du vil have både Canal Digital og Viasat, skal der være 2 sæt LNBer på parabolen, de sender ikke fra samme position, der anvendes ligeledes hvert deres kodningssystem, derfor kræves seperat modtager til begge udbydere.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: avh
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 15:46
Viasat er kompliceret at anvende til den løsning som #MCenterFreak foreslår, men som klart ville være et stort plus..
Canal digital kan sættes op på den måde og særligt elegant med de nye TV-kort fra digital devices..
Et alternativ til viasat, hvis man ikke vil undvære dem, er at anvende viaplay.
TV-klienten er i forvejen PC og kan derfor afvikle viaplay..
http://digitalt.tv/digital-devices-cine-s2-v6-duoflex-s2/ - http://digitalt.tv/digital-devices-cine-s2-v6-duoflex-s2/
http://digitalt.tv/afprv-viaplay-gratis/ - http://digitalt.tv/afprv-viaplay-gratis/
------------- DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
Skrevet af: csell
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 16:02
Hej Christian.
Jeg gik i gang med at skrive et svar før alle I andre havde svaret, her er mit lange svar.
Jeg kan ikke komme i tanke om en SAT modtager hvor du både kan modtage Canal+ eller Viasat. Det vil betyde at du skal have henholdsvis Canal+ og Viasat modtagere alle de steder I vil have mulighed for at se begges programmer.
Canal Digital har noget de kalder Multiroom hvor I på et abonnement kan se TV i op til 4 rum:
http://www.canaldigital.dk/tv-i-flere-rum/nye-kunder/ - http://www.canaldigital.dk/tv-i-flere-rum/nye-kunder/
Hos dem kræver det så en engangudgift på 1.195 kr pr eksta HD modtager.
En sådan mulighed har Viasat ikke, de kræver et abonnement pr modtager.
Så det første I bør tage stilling til, bliver hvor mange Canal Digital henholdsvis Viasat modtagere I skal have. Og om der ved nogle af stikkene skal være begge?
I skal være opmærksom på at Viasat parer deres kort til den enkelte Viasat modtager, så det er ikke muligt at flytte et Viasat kort fra den ene til en anden modtager. Det er selve modtageren med kort der så skal flyttes.
Viasat anbefaler til kunder med flere modtagere at der bruges et specielt LNB med en UNIcable/SatCR udgang. Denne udgang forbindes til første dåse, hvorfra der sløjfes videre til den næste osv.
Men jeg tror jeg i stedet vil anbefale at bruge et almindelig Quad LNB med 4 udgange, lige som det jeg har set Canal Digital bruge.
Så den billigste løsning må være en parabol med 2 Quad LNB med 6,2 grader mellem. Jeg vil tro at I inkluderet i prisen på et Canal Digital abonnemet kan få installeret parabolen, det første LNB samt tilhørende kabler.
Jeg ved ikke om du så selv vil installere et 6,2 graders beslag med det andet LNB samt de resterende kabler?
De to LNB har hver 4 udgange som skal forbindes til deres respektive modtagere.
Jeg ved ikke om du kan få det til at gå op med de eksisterende 4-6 kabler eller om der må trækkes flere?
Hilsen Carsten.
|
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 16:23
Tak alle svar indtil nu.
Jeg er helt klar over at det vil kræve 2 boxe ved hvert sted for at se fra begge udbydere, det har jeg egentlig ikke så meget imod. Men det er faktisk mere det at der skal trækkes alle de kabler fra parabolen og ind til de forskellige boxe, jeg har virkelig ikke lyst til at gennembore lejligheden. Er der ikke nogle muligheder lidt alle det kabelnet anlæg jeg tidligere beskrev? Altså et "hub" hvor man kan trække et par kabler ind fra parabolen, og derefter trække signalet videre til boxene indendørs?
Angående dit svar MCenterFreak, så ser det godt nok meget øh besværligt ud? Jeg vil de prøve at undersøge det lidt mere, men idet jeg faktisk har mulighed for at få de gratis boxe til alle 4 rum fra begge udbydere, så vil det være noget billigere end at bygge computere osv.
Angående viasat kort og deres "lås" - Kan jeg så ikke købe en HD box på DBA for eksempel og så bruge den til et af mine kort?
Mvh. Christian
|
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 16:32
Hrymf skrev:
Jeg er helt klar over at det vil kræve 2 boxe ved hvert sted for at se fra begge udbydere, det har jeg egentlig ikke så meget imod. Men det er faktisk mere det at der skal trækkes alle de kabler fra parabolen og ind til de forskellige boxe, jeg har virkelig ikke lyst til at gennembore lejligheden. Er der ikke nogle muligheder lidt alle det kabelnet anlæg jeg tidligere beskrev? Altså et "hub" hvor man kan trække et par kabler ind fra parabolen, og derefter trække signalet videre til boxene indendørs? Angående viasat kort og deres "lås" - Kan jeg så ikke købe en HD box på DBA for eksempel og så bruge den til et af mine kort?
|
Som skrevet der skal kabel DIREKTE fra hver LNB Out til hver LNB In. Der kan sagtens købes brugte modtagere, bare det er til de respektive udbydere. Til Canal Digital er det ikke så svært med en fremmed modtager, sålænge der er mulighed for et CA modul, til Viasat SKAL det være en af deres modtagere.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: moho
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 16:51
Som Radiomanden skriver er det ikke muligt.
Signalerne i begge udbyderes kabler ned til Sat boksene laegger beslag paa samtlige frekvenser mellem 900 og 1700 MHz, saa det er klart hvis man blander dem i eet kabel, naa ja saa virker det jo ikke.
Ligesom vand uden farve og saa roedt, hvis i samme roer bliver farven fortyndet roed. Og kan ikke mere adskilles.
Derfor de separate kabler.
------------- Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?
|
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 16:58
Der skal spænding til LNBerne som styres af modtageren, derfor SKAL der trækkes seperate kabler.
Se bort fra indlæg fra Moho, det er rent vrøvl. Sattelit frekvenser ligger fra 11- 13 Ghz området.
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 17:01
Du kan bruge en sat combiner og/eller en multibandconverter. Jeg bruger den "lille" løsning ( satcombiner ), på denne måde fremføres 3 signaler i 2 kabler. Ved brug af multibandconverter, kan 2 sat signaler sendes i et kabel. Der kan uden problemer, sendes både viasat og canal+ i et kabel på denne måde. Jeg havde allerede et dvb-t signal kabel, og ville spare en tusse, så jeg trak et kabel mere med satcombiner.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 18:45
Hej.
Jeg kender ikke din lejlighed, hvor parabolen skal sidde eller hvor din lille sølv box med de 4-6 udgange er placeret. Men her er nogle muligheder for at ændre i konfigurationen.
Du kan udskifte det almindelige Quad LNB med de 4 udgange som jeg anbefalede til Viasat. Det kan udskiftes til det specielle LNB med en UNIcable udgang som Viasat normalt bruger til kunder med flere modtagere. Så skal viasat kablerne ikke forbindes i en stjerne ( et kabel ud til hver modtager ) men i en kæde ( kabel fra LNB til den første modtager og så sløjfes videre til den næste modtager o.s.v.)
UNIcable/einkabel/SatCR fungerer ved at når en kanal vælges, modtager sat modtageren kun hvad LNB hovedet modtager fra den satellit transponder hvor den ønskede kanalen ligger. Når modtageren ikke skal kunne modtage hele satellit signalet, men kun signalet fra en af transponderne bliver der plads til flere modtagere på samme kabel. De skal så forbindes i en kæde. Ulempen er, at det kun kan bruges fra visse modtagere, modtagere der kan indstilles til at modtage et af disse UNIcable signaler. Men det kan flere af Viasats modtagere.
Hvis det er nemmere for dig at trække kabler i kæde end i stjerne kunne du også overveje at gøre tilsvarende med Canal Digital LNB'et. Her skal du så finde nogle andre sat modtagere der har både UNIcable og mulighed for et CA modul. Men de findes.
De kunne så bruges sammen med trådløse SmartWi Card Splittere, og det vil så kun kræve et Canal Digital kort. Men personligt ville jeg nok foretrække Canal Digitals Multiroom løsning.
Og nej de trådløse SmartWi Card Splittere kan ikke bruges sammen med Viasat. Det er ikke muligt.
Men jeg overvejer om en løsning med 4 Canal Digital HD modtagere og en fælles Viasat modtager kunne være interessant? Der skal så kun betales for et Viasat abonnement.
Det er muligt hvis du udskifter det almindelige Canal Digital Quad LNB med et Quadro LNB samt en multiswitch. Der kommer 4 kabler ud af begge. Fra Quad LNB er der 4 almindelige udgange. Fra Quadro LNB er det 4 del signaler: højt og lavt henholdsvis horisontalt og vertikalt polariseret signaler. Disse 4 del signaler forbindes som sagt til indgangene på en multiswitch. Disse har normalt 4-8 almindelige udgange der nu forbindes til de enkelte antennedåser. Nogle af disse multiswitche fås også med antenne indgang for tilslutning af en TV antenne. Her kunne der i stedet tilsluttes en RF udgang fra en fælles Viasat modtager. Denne modtager kunne så måske fjernbetjenes via et IR overførsels system. Den der har fjernbetjeningen vælger så hvad alle der vil se Viasat kan se.
En multiswitch løsning bør også overvejes hvis du nu eller senere ønsker to kabler ud til hver sat modtager. Det vil give mulighed for at optage et program end det du ser et andet?
Der er mange muligheder, men jeg ville personligt måske også undersøge om nogle af kablerne kunne gemmes i nogle af de specielle fodpaneler/kabelbakker der findes.
Hilsen Carsten.
|
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 20:56
Okay - Som jeg kan forstå er det rimelig begrænset hvor meget jeg kan "spare" på kabler rundt i lejligheden, som forresten er ret stor - 130 km^2.
Da der er snakke om mindst 3 personer som skal kunne se enten viasat eller canal+ på samme tid, er løsningen med et enkelt viasat abon. ikke rigtig muligt, ellers fornuftigt nok tænkt selvfølgelig :)
Jeg må også sige at det virker som om Radiomanden og JeTex siger 2 forskellige ting?`Ifølge Radiomanden skal hvert kabel fra parabolhovedet gå til en box med indgang? Og JeTex nævner en converter hvor jeg kan have 2 sat signaler i et kabel? Det vil sige idet jeg skal have op mod 10 kabler ind i huset fra hovederne på parabolen, kan jeg faktisk klare dette med 5 kabler istedet, eller hvordan?
Til sidst synes jeg det er underligt at parabolsignaler er så besværlige, i forhold til for eksempel kabeltv eller almindelig netværk ved computere, hvor der er disse hub eller switch muligheder der kan samle signalerne et sted.
Tak for alle svar indtil nu, jeg lærer da i det mindste en del og prøver stadigvæk at danne mig en ide om hvordan jeg løser dette lettest.
Mvh. Christian
|
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 22:06
Multiband Converteren tillader 2 signaler i et kabel. Den kan placeres udendørs, hvilket så kræver færre indgangshuller i boligen. To sat positioner kan derefter trækkes til forskellige rum i et kabel. Ved forsyning i flere rum, kræves der ligeså mange kabler ind, som der er rum der skal forsynes ( altså halvdelen af modtagere der skal forsynes ). Problemet vil dog være prisen, en Multiband Converter koster i omegnen af 1000 kr. Så ved 4 installationer, bliver investeringen jo betragtelig. En anden løsning ( hvis muligt ), træk kablerne udendørs til hver enkelt rum, og før 2 kabler ind i hvert modtagerrum. Dette lidt ekstra arbejde, giver en stor besparelse. Diskrete kabelbakker kan jo også monteres ved fodpaneler, så vil kabeltrækket blot foregå indendøre.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 22:25
Hej.
Jeg kender ikke Viasats modtagere, men hvis I kun er 3 er det var måske værd at undersøge om nogle af dem med kun et kort både can vise et kodet program mens den samtidigt kan optage et andet. Ja jeg ved at det ene program så skal ses tidsforskudt. Men det er samtidigt blevet optaget og kan gemmes. Men Hvor mange abonnements kort vil der egentlig skulle bruges i en TV server?
Både Radiomanden og JeTex havde begge ret på det tidspunkt de skrev det. Du skal bruge to kabler, et til Canal Digital og et til Viasat. Det Jetex så gør er at han bruger en boks til at stacke signalerne. Og i den anden ende en anden boks til at destacke sinalerne igen.
Jeg har på eBay set et Stacker / DeStacker system. Der findes flere forskellige. Jeg går ud fra at dette ligner det system JeTex bruger.
http://www.ebay.de/itm/160315507970?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 - http://www.ebay.de/itm/160315507970?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
Jeg har aldrig brugt det, men bemærker at der står at det overfører op til 3850 Mhz i max 30 meter. Så jeg ville personligt bruge noget af det bedste kabel jeg kan finde.
Jeg kan ikke rigtig forstå hvor du har de 10 kabler fra. Begge LNB har 4 udgange, det får jeg kun til 8 kabler. De kan så reduceres til kun 4 der skal forbindes i en stjerne indendørs. Du skal bruge 4 stackere så tæt på parabolen som muligt, men det er indendørs enheder. Fra selve parabolen og ind til dem skal der stadig trækkes 8 kabler. og du skal så bruge en destacker ved hvert fjernsyn til at skille signalerne til de to sat modtagere. Jeg forventer ikke at du kan bruge antennedåser ved disse høje frekvenser.
Du syntes at parabolsignaler er besværlige i forhold til for eksempel kabeltv, se på det som at hver af de 4 sat del signaler har større båndbredde ( flere kanaler ) end kabel TV. Thor satellitten som Canal Digital bruger sender flere gange det antal kanaler som du kan have i kabeltv og i en meget bedre kvalitet.
Hilsen Carsten.
|
Skrevet den: 02-September-2011 kl. 22:56
Og hvis min omtalte Multiband Converter købes, som monteres udendørs, er det 4 kabler der skal ind i huset. I hvert rum konverteres signalet til 2 signaler, og kabel forbindes til hver satmodtager. Men pris og installation gør fuldt kabeltræk i bakker indendørs attraktivt ( jeg foretrækker kabeltræk, når 4.000 kr. kan spares ). Om man trækker 4 eller 8 kabler er da ligegyldigt, når man nu er i gang. Det er mængden eller størrelse på hullet ind i bygningen, der har betydning.
|
Skrevet den: 03-September-2011 kl. 10:16
Mange tak til alle, og specielt csell og JeTex for jeres forslag med convertere og stackere.
Grunden til de 10 kabler er at jeg jo egentlig har 4 canal+ boxe og 4 viasat boxe, 1 af hver er så med harddisk og bruger derfor 2 tunere, disse skal jo så have 2 kabler skulle jeg mene?
Jeg har kallebakker rundt i huset, dog er der ikke huller forbundet mellem hvert rum, men det må der så laves.
Og sådan for at konkludere, så vil den nemmeste løsning altså være at bruge stackere, specielt til canal+, men til viasat kan jeg serieforbinde og derved bare kører kabel fra box til box? Kan en stacker, stacke et canal+ signal med et viasat signal?
Desuden så i forhold til min lidt dårlige forståelse af sat signaler og kabler, så synes jeg bare det er mærkeligt man ikke kunne lave et hub lignende produkt der kopiere et sat signal og fordeler kopierene rundt til andre boxe i huset, hehe.
Mvh. Christian
|
Skrevet af: avh
Skrevet den: 03-September-2011 kl. 10:24
Kunne denne opsætning måske bruges?
Der findes noget, der kaldes en multiswitch, som f.eks. kan kombinere signalet fra de 2 sat postioner og også antennesignal.
Fra denne switch, skal der i føres et kabel til hver modtager...
Fra hver parabol skal der føres 4 kabler fra hver LNB, en særlig type, beregnet til multiswitch.
Multiswitchen betyder at der til hver tilslutning fra multiswitchen frit kan vælges paral og evt. antenne..
Digitalt.tv har en oversigt her
http://digitalt.tv/tv-fra-parabol-pa-flere-tv/ - http://digitalt.tv/tv-fra-parabol-pa-flere-tv/
------------- DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
Skrevet den: 03-September-2011 kl. 11:00
Hrymf skrev:
Grunden til de 10 kabler er at jeg jo egentlig har 4 canal+ boxe og 4 viasat boxe, 1 af hver er så med harddisk og bruger derfor 2 tunere, disse skal jo så have 2 kabler skulle jeg mene?
Desuden så i forhold til min lidt dårlige forståelse af sat signaler og kabler, så synes jeg bare det er mærkeligt man ikke kunne lave et hub lignende produkt der kopiere et sat signal og fordeler kopierene rundt til andre boxe i huset, |
Ja, en PVR skal have 2 kabler tilsluttet, et til hver Tuner. Der sendes styrespænding fra modtageren til LNBen, som også før skrevet, alt efter om det er Horisontal eller Vertikal modtagelse, og derfor skal det være seperate kabler. Det er ikke som på et almindeligt antenneanlæg, for der kan man sagtens bruge fordelere.
|
Skrevet den: 03-September-2011 kl. 12:02
Hej.
Denne gang tror jeg at jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål i omvendt rækkefølge.
Forbindelsen mellem LNB'en og den enkelte modtager er en 2 vejs forbindelse. I Canal Digital systemet sender modtageren en DISEqC komando til LNB der fortæller hvilket af de 4 del signaler den ønsker at modtage.
Jeg googlede følgende forklaring til DISEqc, mange kan ikke lige huske hvordan det er med 22 Khz og 14/18 Volt:
A modern "Universal" LNB requires a 22 kHz signal at 0.5v p-p to switch its Local Oscillator to 10.6 GHz ("high band"). Otherwise it uses its 9.75 GHz oscillator.
Polarisation switching is controlled by DC voltage supplied by the receiver. 12.5v to 14.5v gives vertical and 15.5 to 18v gives horizontal polarisation.
Der behøves altså en 2 vejs forbindelse mellem LNB og Modtager. Med de korte afstande er der ikke behov for en hub, det er en direkte forbindelse.
At den ene Canal Digital modtager skal være en med 2 tunere giver nogle ændringer.
Du kan udskifte det almindelige Canal Digital Quad LNB med 4 udgange til et Octo LNB med 8 udgange.
Eller til et Quadro LNB samt en multiswitch: Quadro LNB har 4 udgange, men det er de 4 del signaler: højt og lavt henholdsvis horisontalt og vertikalt polariseret signaler.
Disse 4 del signaler forbindes som sagt til indgangene på en multiswitch. Der skal stadig kun bruges 4 kabler. Multiswitche kan fås med forskellig antal udgange, Jeg vil tro du skal vælge en med 6-8 udgange, Det er nu dem der forbindes til de enkelte CanalDigital antennedåser.
Jeg vil prøve at undersøge nogle ting omkring Viasat UNIcable og vende tilbage med hvilke ændringer der her kræves når den ene modtager har 2 tunere.
Du spørger om en stacker kan stacke et canal+ signal med et viasat signal? Svaret er ja, den jeg linkede til er udbyder uafhændig. Men vi skal på et senere tidspunkt prøve at hjælpe dig med at finde det rigtige fabrikat.
Afslutningsvis et tilfældigt link til et Fodpanel, så alle kan se hvad vi taler om:
http://www.elvvs.dk/articlelist.1842 - http://www.elvvs.dk/articlelist.1842
coax kabel fås i forskellige tykkelser, jeg ved ikke om du bedre kan få plads hvis du planlægger i detaljer hvor tykt kabel der skal bruges de enkelte steder.
Fra Canal Digital LNB 'et og til multiswitchen kunne du måske overveje at bruge et med fire ledere i et kabel, ja det er tykt, men måske nemmere at styre.
Hilsen Carsten.
|
Skrevet den: 03-September-2011 kl. 15:49
Hej.
Jeg lovede at vende tilbage med mere info om UNICable delen til Viasat.
Jeg kender desværre ikke Viasats udstyr. Det jeg skriver her bygger på min generalle viden om UNICable.
Jeg har set multiswitche med mulighed for op til 8 UNICable tilslutninger og LNB med op til 4.
UNIcable/einkabel/SatCR bygger på en standard der hedder EN 50494, men mange fabrikater tillader sig at ændre i deres egen inplementering af f.eks hvilke frekvenser der bruges. Det er ikke noget problem med de UNICable kompatible modtagere hvor man kan indtaste den frekvens der skal bruges. Problemet opstår i de modtagere hvor man indtasteret kanal nummmer fra 1-8 og på den måde indirekte vælger en bruger frekvens. Så man skal sikre sig at modtagerne kan sættes til en af de frekvenser som UNICable LNB sender på.
Men ellers vil jeg linke til et LNB som jeg syntes kan være en kandidat til dit system, det har en udgang med 4 UNICable tilslutninger samt to almindelige ( Legacy ) udgange. En af disse kunne måske med et direkte coax kabel forbindes til den nærmeste Viasat modtager?
Inverto LNB: Unicable Quad + 2 Legacy:
http://www.ebay.de/itm/Inverto-Black-Unicable-Quad-LNB-2-Legacy-Ports-0-2-dB-/350485335884?pt=Motoren_Positionierer&hash=item519a8dcf4c - http://www.ebay.de/itm/Inverto-Black-Unicable-Quad-LNB-2-Legacy-Ports-0-2-dB-/350485335884?pt=Motoren_Positionierer&hash=item519a8dcf4c
UniCable forbindes i kæde og kræver specielle gennemgangsdåser. For at vise disse har jeg valgt denne side for Axing Universal Antennensteckdose für Unicable-Systeme:
http://www.axing.com//katalog_de/Zubehoer13.html - http://www.axing.com//katalog_de/Zubehoer13.html
Som det ses findes der dåser med forskellig dæmpning 7, 10, 14 og 18 db. Når man har fået købt sit coax kabel kender man også hvor meget dæmpning der er i selve kablet pr løbende meter.
Man skal så prøve at indkøbe dåser således at alle modtagere i kæden får ca. samme sinal niveau.
Dvs. at summen af dæmpningen i kablet ( afhænger af afstanden til LNB ) plus dæmpningen i dåsen alle steder bør tilstræbes at blive det samme.
Hvis en af dåsene sidder tæt på UNIcable LNB skal den måske dæmpe 18 db. Hvis der så er et langt stykke kabel til de to næste dåser skal de måske dæmpe 10 db. Og hvis der så et kort stykke kabel til den sidste, bliver det måske en 7 db slutdåse.
Er der nogle af jer der kender typenumre eller links til Viasats UNICable LNB og kompatible sat modtagere?
Hilsen Carsten.
|
Skrevet den: 03-September-2011 kl. 16:46
Okay, nu blev det pludselig endnu mere kompliceret! Dæmpning af kable skal der også til, hehe.
I forhold til det link avh giver, ser det ud som at jeg kan slippe afsted med at bruge en splitter til viasat så?
Men spørgsmålet er så om jeg føler det er nødvendigt at bruge den multiswitch til canal+, et eller andet sted virker det som om at det faktisk er lettest at trække 4 kable direkte fra hovedet til hver box, hvis jeg alligevel skal trække 4 indtil sådan en multiswitch. Almindelig antenne vil der nemlig ikke være noget af.
Nu med det der dæmpning af kabler, hvordan skal jeg helt forholde mig til det? Jeg har en bunke af kabler jeg har fået fra canal+ da jeg bestilte til hele huset og desuden har jeg fra tidligere jeg har haft parabol, så ville være fedt hvis jeg bare kunne bruge dem, og derved spare lidt penge.
Angående fodpanel, er lejligheden udstyret med dissei alle rum, da der løber små varmerør i dem, og jeg skulle kunne klemme et par ledninger ind der, tror jeg.
Har desuden 2 quadro hoveder, tror jeg de hedder, fra canal+ Ville disse kunne bruges i dette setup?
|
Skrevet den: 03-September-2011 kl. 19:34
Hej.
Jeg har rent faktisk svært ved at se fordelen i den tegning med splitteren. Jeg er ikke i tvivl om at forbindelsen fra LNB til splitteren er et UNIcable. Jeg må gætte på at splitteren indeholder det samme som 4 antennedåser. Så de 4 udgange har ens niveau, så teorien stemmer. Men som jeg ser det, er fordelen med UNICable at man sparer på kablingen ved at kunne sløjfe fra dåse til dåse. Ved dette setup ville jeg helt klart vælge et almindligt Quad LNB med 4 seperate udgange, alternativt et Quadro LNB forbundet med et 4 leder coax kabel til en multiswitch placeret samme sted som splitteren. Og så med de viste forbindelser videre ud til de enkelte modtagere.
Jeg er ikke helt sikker på hvor meget udstyr og installation du har fra Canal+. Men gætter måske på, at du nok har det hele. Hvad mangler du, for at du bare kan starte den del op igen?
Jeg har en kamerat som har multiroom fra Canal Digital. Det er levert med et Quad LNB med 4 udgange med direkte forbindelse til 4 rum. Jeg bliver lidt usikker når du skriver at du nok har 2 Quadro LNB liggende. Var de den gang forbundet til multiswitche? og har du evt. også sådan nogle liggende?
Hvis det er Quatro LNB kan du bruge dem hvis du køber Multiswitche. Multiswitche er nok en bedre løsning, men koster nok mere end OCTO LNB'er.
Men hvis det skulle vise sig, at det er QUAD LNB'er kan du bruge dem ( midlertidigt ) til 4 ud af de 5 forbindelser du ønsker til hver udbyders modtagere. Du må så lade være med at forbinde det 5. kabel til LNB'en indtil du på et tidspunkt får udskiftet QUAD LNB'en med en OCTO LNB med 8 udgange.
Jeg mener at UNICable blev udviklet til opgange eller store vilaer hvor man ønskede at skifte fra alm TV antenne og til Parabol. Fordelen var, at man kunne bruge den eksisterende kabling.
Personligt tror jeg ikke det er så følsomt over for forskelle, jeg ville prøve mig frem. Men hvis jeg skal købe kabel eller nye dåser vil jeg prøve at optimere mine indkøb. Ligeledes ville jeg tage hensyn til det, hvis jeg for at få plads til coax kablet mellen to af dåserne, var nødt til at trække en af delforbindelserne med tyndt 4,2 mm coax kabel med større tab.
Jeg føler at du har Canal Digital delen mere eller mindre på plads.
For Viasat delen tror jeg du har 3 muligheder. Det er kun dig selv der kender lejligheden og pladsen til kablerne der har mulighed for at vudere hvilken løsning der er den rigtige for jer.
De 3 muligheder som jer ser er:
1. Kabler direkte fra LNB og ud til modtagerne. 2. Bruge Stackere/Destackere sansynligvis sammen med Canal Digital kablet. Således at der bliver placeret en destacker med begge udbyders signal ved hvert TV. 3. Bruge UNICable løsningen, som jeg føler du har fået en meget god forståelse af.
Hilsen Carsten.
|
Skrevet den: 04-September-2011 kl. 11:50
Da de hoveder jeg har fra canal+ ikke lige er på den her adresse er jeg ikke 100% sikker på hvad de er, bare at de hørte til en canal+ hele husetmin kammerat fik ig har 4 udgange, så ja, det kan godt lyde som om jeg lige i første omgang må nøjes med 4 kabler istedet for de 5.
Angående den splitter til viasat, er det faktisk præcist sådan noget der har interesse, idet det kan være lidt svært at føre alt for mange kabler ind i huset fra parabolen, uden at skal lave større huller, og da det er en lejlighed vil jeg egentlig helst ikke ødelægge for meget.
Så canal+ løsningen er sådan set færdig nu. Du giver mig så 3 løsninger for viasat og "2" virker måske lidt dyr i forhold til at jeg skal have min. 4 stackere? Løsning 1 er jo helst det jeg vil undgå og løsning 3 er vel det jeg gerne vil, men dette kræver vel heller ikke en splitter? Så jeg jeg skal bare have det rigtige UNIcable og hoved dertil?
Noget jeg måske burde nævne tidligere er at stikdåser behøves ikke. Alle tv er et sted hvor jeg kan gemme kablet fint og igen er det en lejlighed, så det at sætte en stikdåse i kræver et eller andet sted en snak med udlejer.
Jeg takker endnu engang for alt hjælp, det er virkelig fantastisk hvor hurtigt og godt forklaret jeg har fået information her på forum. mange tak!
Mvh. Christian
|
Skrevet den: 04-September-2011 kl. 12:40
Hej.
Når du takker for hjælpen, siger vi selv tak.
Jo, hvis du vil bruge UNICable/SatCR skal du enten bruge antennedåser eller en splitter. Da modtagerne forsyner UniCable LNB med strøm via splitteren skal det være den type med DC gennemgang:
http://www.viasat-forhandler.dk/4_fordeler_med_dc-p-516.html?bgsid=346lonk1c6umu8c2342dovq9b0 - http://www.viasat-forhandler.dk/4_fordeler_med_dc-p-516.html?bgsid=346lonk1c6umu8c2342dovq9b0
Når jeg i morges googlede på Viasats udstyr fandt jeg følgende informationer:
Følgende receiver har SaTCR: Pace DS 250 - Pace TDS 460 - Strong SRT5762 - Strong 6765-NV - Pace 865 - Samsung H670
I følge: http://www.viasat-forhandler.dk/modtager_udstyr_lnb___satcr_lnb-c-340_147.html - http://www.viasat-forhandler.dk/modtager_udstyr_lnb___satcr_lnb-c-340_147.html
Viasathelehuset:
http://www.viasat-forhandler.dk/viasathelehuset-c-140.html?bgsid=346lonk1c6umu8c2342dovq9b0 - http://www.viasat-forhandler.dk/viasathelehuset-c-140.html?bgsid=346lonk1c6umu8c2342dovq9b0
Hilsen Carsten
|
Skrevet af: sierra09
Skrevet den: 22-September-2011 kl. 21:41
Hrymf skrev:
Tak alle svar indtil nu.
Jeg er helt klar over at det vil kræve 2 boxe ved hvert sted for at se fra begge udbydere, det har jeg egentlig ikke så meget imod. Men det er faktisk mere det at der skal trækkes alle de kabler fra parabolen og ind til de forskellige boxe, jeg har virkelig ikke lyst til at gennembore lejligheden. Er der ikke nogle muligheder lidt alle det kabelnet anlæg jeg tidligere beskrev? Altså et "hub" hvor man kan trække et par kabler ind fra parabolen, og derefter trække signalet videre til boxene indendørs?
Angående dit svar MCenterFreak, så ser det godt nok meget øh besværligt ud? Jeg vil de prøve at undersøge det lidt mere, men idet jeg faktisk har mulighed for at få de gratis boxe til alle 4 rum fra begge udbydere, så vil det være noget billigere end at bygge computere osv.
Angående viasat kort og deres "lås" - Kan jeg så ikke købe en HD box på DBA for eksempel og så bruge den til et af mine kort?
Mvh. Christian
|
Køb en DM8000 (dreambox som master), der sætter du dit canal digita og viasat kort i. Opdater din dreambox med F.eks peter pan eller andet software, derefter deler du dine 2 bokse ud til andre små dreamboxe f.eks en 800, så har du alle viasat og canaldigital kanaler på alle tv. Sågar også Viasat's HD kanaler hvis de er med i dit abb.
|
Skrevet den: 23-September-2011 kl. 11:54
Med en dreambox skal der dog stadigvæk trækkes kabel til hver box?
|
Skrevet af: sapi100
Skrevet den: 23-September-2011 kl. 12:01
Wifi Usb stick kan også bruges eller AP.
-------------
|
Skrevet den: 23-September-2011 kl. 13:59
Jeg tænkte i form af signal fra parabolen?
|
Skrevet den: 23-September-2011 kl. 14:04
Der skal naturligvis tilføres signal fra LNBerne til modtageren.
|
Skrevet af: mrice007
Skrevet den: 25-September-2011 kl. 19:03
jeg kommer lige med et tillægs spørgsmål da jeg gerne vil nogenlunde det samme
kan man bruge en quad mono lnb http://lavprisparabol.dk/parabol-tilbehoer-38/lnb-hoveder-8/quad-monoblock-36/quad-monoblock-lnb-opticum-lnb-lmqp-04h-198.html - http://lavprisparabol.dk/parabol-tilbehoer-38/lnb-hoveder-8/quad-monoblock-36/quad-monoblock-lnb-opticum-lnb-lmqp-04h-198.html
sammen med en multiswitch
http://lavprisparabol.dk/parabol-tilbehoer-38/multiswitch-30/multiswitch-5-8-opticum-oms-5-8p-108.html - http://lavprisparabol.dk/parabol-tilbehoer-38/multiswitch-30/multiswitch-5-8-opticum-oms-5-8p-108.html
Mvh Lars
|
Skrevet den: 25-September-2011 kl. 19:11
Den kan bruges til 2 positioner inden for de givne specifikationer. Switchen vil fordele 1 position til 8 modtagere ved brug af en Quattro som pr. specifikation.
|
Skrevet den: 25-September-2011 kl. 20:21
ok kan man få nogen der kan tage begge positioner samtidig så man ikke skal trække 8 kabler og hvorfor skal den trækkes 4 til hver lnb. kan jeg nøjes med 2 enkelte og 2 kabler også få begge positioner
|
Skrevet den: 25-September-2011 kl. 20:32
Der kan kun fås begge positioner ved at montere 2 LNBer, så de modtager hver deres position, e.v.t også ved at opsætte en yderligere parabol til modtagelse af den ene position. Jeg vil foreslå at der kontaktes en fagmand til at se på det. Det er lidt omfattende det du har gang i.
|
Skrevet den: 25-September-2011 kl. 20:41
ok men hvorfor skal man have 4 kabler ned fra lnberne til multi switchen
|
Skrevet den: 25-September-2011 kl. 20:47
fandt lige den her den kan klare 2 positioner.
http://lavprisparabol.dk/parabol-tilbehoer-38/multiswitch-30/multiswitch-9-6-opticum-oms-9-6p-111.html - http://lavprisparabol.dk/parabol-tilbehoer-38/multiswitch-30/multiswitch-9-6-opticum-oms-9-6p-111.html
ved bare ikke hvorfor der skal 8 kabler til
|
Skrevet den: 25-September-2011 kl. 20:49
Ellers vil det jo ikke vike som det er hensigten med det.
|
Skrevet den: 25-September-2011 kl. 20:52
troede bare at man kunne få hele sat positionen ned gennem 1 kabel ligesom når man tilslutter den direkte
|
Skrevet den: 25-September-2011 kl. 20:58
Jammen du kan da få enten 19,2 E eller 28,2 E gennem et kabel, det er aldrig sagt at du ikke kan, men til en Twin Tuner modtager skal der 2 kabler. Hvis ikke, så ville der jo kun være en LNB In på den.
|
Skrevet af: Guests
Skrevet den: 25-September-2011 kl. 23:33
mrice007 skrev:
troede bare at man kunne få hele sat positionen ned gennem 1 kabel ligesom når man tilslutter den direkte |
Det er fordi båndbredden der kommer fra satellitten er større end det der kan være i et enkelt kabel. Når du kører med et enkelt kabel fortæller du LNBet hvilken del af frekvensbåndet du vil have sendt gennem det ene kabel, men det dur jo ikke hvis du vil have flere modtagere. Derfor er du nødt til at have nok kabler så du kan få hele frekvensbåndet ind i huset og til multiswitchen.
|
Skrevet af: bleze
Skrevet den: 26-September-2011 kl. 00:15
Sierra, er du sikker på at du bare sådan kan dele viasats hd kanaler?
|
|