Print side | Luk vindue

Plasmaskærm + Selector = ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=10161
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 20:33

Emne: Plasmaskærm + Selector = ?
Skrevet af: andje00
Emne: Plasmaskærm + Selector = ?
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:18

Hej

Vil det give anledning til mærkbare fordele / forbedringer hvis man på en 42" HD-ready plasmaskærm med opløsning 1024x768 går fra at modtage tv signal gennem en antenneforening og til at modtage signalet gennem en Selector?

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:21

Ja man vil straks se et bedre billede, prøv f.eks at se hvor flot det står med en DVD.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: andje00
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Ja man vil straks se et bedre billede, prøv f.eks at se hvor flot det står med en DVD.

Ok. Og der er uden at skulle ud og anskaffe andet "ekstra udstyr" end selve Selectoren?

Skrevet af: Splifen
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 15:58

Jeg syntes jeg har læst et sted at der arbejdes på at komme med en selector med HDMI, til sommerens vm i fodbold

-------------
Det kan jo smutte det skidt og det gjorde det så..

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 16:10

Oprindeligt skrevet af andje00 andje00 skrev:

Ok. Og der er uden at skulle ud og anskaffe andet "ekstra udstyr" end selve Selectoren?

Du skal bruge Selector + et abonnement til kr 199,- per år. Så har du adgang til de samme kanaler som i dag, blot i en bedre kvalitet.

For tiden er der tilbud på Selector Sagem 60 til kr. 595,- ( http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_pageLabel=slctr_priser - se link )

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: Rean
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 20:06

Hej,

jeg overvejer,  at købe en selector Sagem 60. Men dette bevirker vel, at jeg kan tilføje endnu en fjernbetjening til samlingen??? Eller findes der en fjernbetjening der kan styre både mit surround anlæg, dvd harddiskoptager og så mit nye dejlige fjernsyn Pio 436 RXE....???

-------------
If you can dream it - You can do it!

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 20:18

Oprindeligt skrevet af Rean Rean skrev:

jeg overvejer,  at købe en selector Sagem 60. Men dette bevirker vel, at jeg kan tilføje endnu en fjernbetjening til samlingen??? Eller findes der en fjernbetjening der kan styre både mit surround anlæg, dvd harddiskoptager og så mit nye dejlige fjernsyn Pio 436 RXE....???

Ja, der findes universal fjernbetjeninger i mange prisklasser.

De bedste finder du på http://www.koz.dk - www.koz.dk

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 20:37
Er det ikke dumt at købe en selector nu, hvis der kommer en ny udgave til sommer......

-------------

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 20:59

Oprindeligt skrevet af Splifen Splifen skrev:

Er det ikke dumt at købe en selector nu, hvis der kommer en ny udgave til sommer......

Kommer an på hvad den skal bruges til, og hvad den koster.

Er den nye HDTV-selector en sag til f.eks. 3000 kr, og med et årligt abonnement på 1500-3000 kr for at modtage signalerne, så er man måske bedre hjulpet med en Sagem 60 til kr. 3-600 og 199/år i abonnement.

Så det afhænger helt af betingelserne. Den nuværende Selector kostede jo 1600 kr + abonnement lige inden den kom på tilbud, så en højere pris (måske 2500-3000 kr) for den nye Selector er bestemt et realistisk bud.

Har man behov for de danske kanaler i en god kvalitet, er den nye Selector ligegyldig. Der går mange år inden vi har HDTV med dansk indhold herhjemme.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: Carser
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 21:05

Så er jeg dum og det er smuttet for mig! Ja, også for andre brugere hér.

Jeg bilder mig ind, at det er okay at spare 1.000,- og at den nye udgave iflg. flere forhandleres og Lars' estimater vil komme til at koste 2-3.000 kr.

Og twister vi den lige: Er det ikke dumt ikke at have en digital modtager nu i dag til at få flot støjfrit billede fra, få ægte 16:9 fra (når det sendes) og at optage bedre DVD'er fra?

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 10:09

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Og twister vi den lige: Er det ikke dumt ikke at have en digital modtager nu i dag til at få flot støjfrit billede fra, få ægte 16:9 fra (når det sendes) og at optage bedre DVD'er fra?

Det kan jo diskuteres... Jeg har kabeltv idag og kvaliteten er temmelig god, så jeg synes ikke jeg vil ofre hvad der skal ofres på Selector eller DVB-C - jeg vil hellere vente til teknikken er mere moden og vente til HDTV er mere almindeligt og dermed få endnu bedre kvalitet.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 13:01
De 600,- er nu godt givet ud når man nu alligevel ofrer 15-30K på en
skærm.

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af Rean Rean skrev:

Hej,

jeg overvejer,  at købe en selector Sagem 60. Men dette bevirker vel, at
jeg kan tilføje endnu en fjernbetjening til samlingen??? Eller findes der en
fjernbetjening der kan styre både mit surround anlæg, dvd harddiskoptager
og så mit nye dejlige fjernsyn Pio 436 RXE....???

Jeg har investeret den nette sum af 400,- på en Logitech Harmony 525, og
den er ganske fin til at håndtere Selector, DVD, forstærker og Pio436.

Den ved f.eks. at når du skifter kanal, er det Selector'en det skal gøres på,
skal der skrues op eller ned, er det min forstærker, der skal skrues op og
ned på.

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Det kan jo diskuteres... Jeg har kabeltv idag og kvaliteten er temmelig god, så jeg synes ikke jeg vil ofre hvad der skal ofres på Selector eller DVB-C - jeg vil hellere vente til teknikken er mere moden og vente til HDTV er mere almindeligt og dermed få endnu bedre kvalitet.

Ja, Kabel TV er løbende blevet forbedret, og jeg har selv mange gange kontaktet TDC for at få rettet alle mulige fejl på signalerne. Og hvad man vil ofre på yderligere forbedringer er en privat sag.

Egentlig synes jeg ikke, vi skal tale om "dumt" eller ej, det er bare mig, der tog et indlæg om at vente i stedet for at gøre et muligvis "dumt" Sagem 60 køb op. 

Men skal vi to diskutere det her, bør vi se på præmisserne, og jeg kan i andre af dine indlæg se at du bl.a. har et ældre 4:3 TV, ikke har 5.1 højttaler set-up og desuden optager i lavere kvalitet på DVD end de fleste.

Og så behøver du nok ikke en Selector og kan heller ikke udnytte den optimalt. Du vil dog stadig få bedre billede - det er indiskutabelt. 

DVB-C teknikken med SD opløsning fra TDC er ret moden: 8-9 år på bagen og Sagem 60 er en 3. generations Selector.

Ingen tvivl om, at HDTV er fremtiden. Det vil vi kunne købe apparater, abonnementer og kompatible skiver til - men til priser, der ligger i et helt andet leje end en Selector, strøm og kort til den gør.

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 14:10

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

De 600,- er nu godt givet ud når man nu alligevel ofrer 15-30K på en
skærm.

Helt enig. Og uden abonnement på kodede film-kanaler m.m. koster den knapt en krone om dagen (til kort og strøm) at holde kørende.

Desuden har den den mest omfattende TV-guide m.h.t. hvad der sendes de næste 24 timer, man overhovedet kan finde samlet på ét sted.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 14:24

Hvad er kodede film-kanaler? Behøver man ikke abonnement til selector, men kun at betale det boksen koster?

Du har ret i dine bemærkninger omkring mit udstyr m.m. og mit deraf følgende manglende behov for et digitalt tv-signal. Jeg får dog sandsynligvis snart fladskærmsfjernsyn og jeg er så småt begyndt at gå op i optagekvalitet (optager film i LP, serier stadig i EP). Lad os så se hvad jeg synes om tv-signalet og mine optagelser på det nye fjernsyn. Jeg synes bare ikke man skal sige "Køb en selector eller DVB-receiver, du får meget mere ud af det". Man skal overveje om man synes det kan betale sig. Det er da rigtigt at HDTV udstyr sikkert vil være lidt dyrt i første omgang, men lad os nu se.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 14:29
Du skal betale 199 om året i kortafgift - ellers er der ingen udgifter.

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 14:45

@ Thorvald

"Kodede filmkanaler"= programpakker. (Kært barn osv.) 

F.eks. Canal+, TV1000, sprogpakker m.m.m. som kun kan modtages digitalt og kun med specielt abonnement.

Oversigt finder du på http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_pageLabel=programpakker&_nfls=false - http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_p ageLabel=programpakker&_nfls=false

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 20:19
Hmm, jeg tror ikke lige jeg skal have selector - det var da de mest underlige kanaler der er på den selector i de forskellige programpakker. Ingen DR1, TV2, TV3, kanal5 osv.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: Jever
Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 20:56

Hmm, jeg tror ikke lige jeg skal have selector - det var da de mest underlige kanaler der er på den selector i de forskellige programpakker. Ingen DR1, TV2, TV3, kanal5 osv.

Alle de normale kanaler som er standart på kabeltv ligger også på selector, uden yderlig abb. ud over kortgebyr på 199,- pr. år.

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 21:35

Så er jeg dum og det er smuttet for mig! Ja, også for andre brugere hér.

Jeg bilder mig ind, at det er okay at spare 1.000,- og at den nye udgave iflg. flere forhandleres og Lars' estimater vil komme til at koste 2-3.000 kr.

Det var som ikke for at fornærme nogen. Jeg snakked med en venlig dame fra TDC som sagde at der gerne skulle ske noget til sommer og at prislejet ville være omkring 1200-1500 kr .

-------------

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 22:26

Hej Splifen,

Jeg opfattede det bestemt heller ikke som nogen fornærmelse.

Jeg fik derimod lyst til at komme med en kommentar, der lå lidt (god) erfaring bag. Jeg har nemlig haft Selector i næsten 8 år fordi jeg er glad for film og stiller krav til billedkvalitet. Nu har jeg så købt den nyeste model.

Det med prisen, du nævner på den kommende, lyder hot.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Jever Jever skrev:

Thorvald skrev:

Alle de normale kanaler som er standart på kabeltv ligger også på selector, uden yderlig abb. ud over kortgebyr på 199,- pr. år.

Nåå, ok, så er jeg mere rolig. Men er det så også digital kvalitet på de normale kanaler?

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 23:09

Ja - se f.eks. Lars' svar på side 1 eller læs på TDC's sider om det.

Den er go' nok - og du kan roligt være rolig.  

I København: Kanal København/KKR/div. Lokal-TV, der ligger på samme frekvens og deler tiden er dog ikke digitaliseret. Det kan også tænkes at være tilfældet i andre dele af landet - at noget lokalt ikke kan modtages digitalt. Alle normale kanaler kan.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: Søren Ingemann
Skrevet den: 07-Marts-2006 kl. 01:34

Jeg får dog sandsynligvis snart fladskærmsfjernsyn og jeg er så småt begyndt at gå op i optagekvalitet (optager film i LP, serier stadig i EP). Lad os så se hvad jeg synes om tv-signalet og mine optagelser på det nye fjernsyn. Jeg synes bare ikke man skal sige "Køb en selector eller DVB-receiver, du får meget mere ud af det". Man skal overveje om man synes det kan betale sig. Det er da rigtigt at HDTV udstyr sikkert vil være lidt dyrt i første omgang, men lad os nu se.

Hej Thorvald.

Vi har jo hver vores smag og behag, men jeg har nu alligevel lyst til at komme med et par bemærkninger til dit indlæg. Først og fremmest: Jo større skærm du har, jo større krav stilles der til indgangssignalet. På et 29" CRT 4:3-tv står billedet fra eksempelvis TDC-kabeltv (det analoge, altså) udmærket - enkelte kanaler kan dog have tendenser til 'striber', 'bølger' eller virke lidt 'grovkornede' i det. Altså noget der minder lidt om atmosfæriske forstyrrelser. På et 21" 4:3 CRT står billedet nærmest fremragende. Omvendt vil du på et 37" eller 42" TV se fejlene/forstyrrelserne meget, meget tydeligt.

Så snart vi taler LCD eller plasmaskærme - (efter min erfaring, faktisk næsten uanset størrelse og format - de er ikke så eftergivende som CRT) - så er der en uhyggelig forskel i billedkvaliteten når vi taler analog (kabel-tv) kontra digital modtagelse med Selector.

Stort set hver gang man ser et billede på en fladskærm i diverse "hifi"-butikker græmmes man - dårlig billedkvalitet forårsaget af dels et analogt indgangssignal, dels et forvansket 4:3-billede der trukket i siderne så folks hoveder ligner fodbolde. Skam jer, forhandlere! 

For mit eget vedkommende har jeg et 43" Pioneer plasma, og jeg kan slet ikke holde ud at se tv udenom Selectoren. Matte farver, grynet billede og ikke mindst den manglende mulighed for ægte 16:9-format (sidstnævnte indtil videre dog kun på DR1/DR2 - men det varer så vidt jeg ved ikke længe før TV2 også kan?). 

Jeg er ret sikker på, at når din fladskærmsinvestering er fuldført, så vil du blive skuffet over at bruge den som almindelig tv-modtager uden en Selector eller anden digital modtager - det kender jeg mange andre der er blevet. Og for en beskeden investering på 600 kroner er man bare meget bedre kørende.

Måske kan du være heldig at finde en forhandler der har 2 ens tv stående, hvor du kan sammenligne med analog vs. digital modtagelse - måske endda en udsendelse i analog, zoomet "16:9" vs. en ægte, anamorf 16:9. Så er du nemlig ikke ét sekund i tvivl om hvad jeg mener...

Skrevet den: 07-Marts-2006 kl. 07:38

Nå her var det:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Du skal bruge Selector + et abonnement til kr 199,- per år. Så har du adgang til de samme kanaler som i dag, blot i en bedre kvalitet.

For tiden er der tilbud på Selector Sagem 60 til kr. 595,- ( http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_pageLabel=slctr_priser - se link )

Det kunne jo være at jeg bliver overbevist til sidst (selv om I måske synes jeg er umulig)....

-------------

Thorvald.

Skrevet af: Prasmus
Skrevet den: 07-Marts-2006 kl. 17:55
Lige en kort kommentar Thorvald:

Læg mærke til at ikke alle steder får man alle ens analoge kanaler i en digital version, det er primært i antenne foreninger der fødes af TDC, men som har en ældre installation med for stort tab i de høje frekvenser.

Kik evt. på http://tdckabeltv.dk/netvaerksnummer og se om der er en * ud for der hvor du får dit signal fra.

Ud fra hvad jeg har læst rundt omkring, så findes DR1 og DR2 altid i digital version.

Hvis du ellers får alle kanaler i dit område, så kan jeg også kun opfordre dig til at få en Selector

Mvh Peter

Skrevet af: grunts
Skrevet den: 10-Marts-2006 kl. 15:24
Sikkert dumt spørgsmål....? Hvis man flytter fra kabel-tv område til f.eks. parabol går jeg ud fra, at selectoren er spildt, da receiveren overtager opgaven?

Skrevet den: 10-Marts-2006 kl. 15:28

Hej grunts,

Ja - en Selector kræver signal fra TDC Kabel TV. Men flytter man væk fra det, kan man jo sætte den til salg - selv her i forummet. Kortet i den er dog TDC's ejendom.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: Rean
Skrevet den: 10-Marts-2006 kl. 15:37

Hej,

med hensyn til listen over netværksnummer, så skaber den mere forvirring end oversigt over hvilke digitale kanaler den enkelte kan tage.

Jeg har lige købt en selector boks og fik at vide hvilket netværksnummer jeg skulle benytte, men problemet var bare, at med dette nummer kunne jeg intet tage - ikke en gang DR1 eller DR2! Jeg fik oplyst på 'help line' at man skulle benytte det pågældende netværksnummer for amtet, hvorefter jeg kunne tage alle kanaler i digital version - HURRA   

Boksen er alle små kr. 600 værd - og mere til....kvaliteten på billedet bliver markant bedre end det gamle analog signal. Dette ses måske også tydligere på en 43" skærm end på et 28" CRT fjernsyn.

-------------
If you can dream it - You can do it!

Print side | Luk vindue