Print side | Luk vindue

Selector og scartstik

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=10162
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 20:12

Emne: Selector og scartstik
Skrevet af: extreme12
Emne: Selector og scartstik
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:29

Jeg har lige købt et Samsung LE32M61. Endvidere har jeg købt en selector.

Jeg skal nu have forbundet min Selector til fjernsyn og min DVD. Jeg har købt følgende scartstik til forbindelsen mellem mit fjernsyn og Selector http://www.directshopper.de/hama-scart-kabel-metal-gold-1-5-mtr-48701_kabel-adapter-tv-video_p - http://www.directshopper.de/hama-scart-kabel-metal-gold-1-5- mtr-48701_kabel-adapter-tv-video_p

I mellem min Selector og DVD'en skal jeg også have et scartstik, men det kan ikke komme i Selectoren, grundet at det andet der går mellem fjernsyn og Selector går skråt ind over den anden port til DVD'en på Selectoren. Som i kan se på linket, så er det kabel mellem fjernsyn og Selector "skråt".

Hvad kan jeg lige gøre, vil jo gerne have så godt billede som muligt...?

Svar:
Skrevet af: klander
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:36

Hej Den DVD? du har er det bare en afspiller eller hvad?

HVis det er en alm dvd afspille skal den ikke i Selectoren

-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af klander klander skrev:

Hej Den DVD? du har er det bare en afspiller eller hvad?

HVis det er en alm dvd afspille skal den ikke i Selectoren

Ja, det er bare en ganske almindelig DVD afspiller. Kan jeg bare smide den direkte i i fjernsynet i stedet?

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:43
Problemet er bare at Selector og DVD står samme sted (oppe på en reol) og fjernsynet et stykke fra. Jeg har nu købt ovenstående scartkabel til at sætte mellem fjernsyn og Selector (det er 5 m). Derfor ville det være smart at have Selector og Kabeltv sat sammen (for det virker jo, den overføre billedet) istedet for at jeg skal ud og købe længere ledninger til at sætte mellem DVD'en og fjernsynet...

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:46

Er der signal gennemsløjfning på din Recorder.? Hvis der er, så forbinder du Selector til Recorder og Recorder til TV. Alternativt køb 2 af disse kabler fra THansen, de fås også i 0,75M, og det er kabler af god kvalitet. Jeg bruger dem selv og har ingen problemer med dem.

Scartkabel flat, 1,5M Clicktronic
Varenr.: 20054
Kr. 149,00

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Er der signal gennemsløjfning på din Recorder.? Hvis der er, så forbinder du Selector til Recorder og Recorder til TV. Alternativt køb 2 af disse kabler fra THansen, de fås også i 0,75M, og det er kabler af god kvalitet. Jeg bruger dem selv og har ingen problemer med dem.

Kr. 149,00

Ved ikke lige om der er signal gennemsløjfning på min DVD, hvordan ser jeg lige det??

Jeg har selv kigget på de kabler du skriver der, men problemer er at mit TV står på en fod, hvor der er en kabel bakke bagpå, hvor der ikke er plads til kabler af denne tykkelse (der går en skrue i midten, rigtig smart), så det kan desværre kun være runde kabler...

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:50
Og det er ikke en recorder, det er en ganske alm. DVD afspiller, ved ikke om det gør nogen forskel og bliver billedet forringet af det??

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:53

Kr. 149,00

Nu var det en alm DVD afspiller han havde

Hasn bliver jo nok nød til at et extra kabel

-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:54
Tror ikke der er gennemsløfning på min DVD, da der ikke er plads til nogle scartstik bag på den.

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:56
Hvilket kabel vil i foreslå så, når det skal være med rund ledning (altså ikke med et bånd som ovenstående) og det skal være med en "lige" indgang (magen til stikket ovenover)??

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:56
Har overvejet dette, det opfylder alle kravene, men er det overhovedet noget værd??
http://www.hifi-import.dk/default.asp?show=hifi&cMain=Videokabler&cSub=Bandridge&id=1829&action=produkt - http://www.hifi-import.dk/default.asp?show=hifi&cMain=Vi deokabler&cSub=Bandridge&id=1829&action=produkt

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 14:59

Jeg gik ud fra at det var en Recorder, da man jo ikke forbinder en afspiller med en Selector. Derudover er der jo ikke video IN på en Selector kun video Out. 

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 15:01
Jeg har da på nuværende tidspunkt forbundet min DVD med selector og det virker fint, jeg kan sagtens se film på fjernsynet...

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 15:06

Okay så lærte man noget ny

-------------
Med Venlig Hilsen

Kurt

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af klander klander skrev:

Okay så lærte man noget ny

He, he... kunne i så ikke lære mig noget nyt. Jeg skal jo have billedet fra DVD direkte over i fjernsynet kan jeg forstå, og til det skal jeg så bruge et stik af en vis længde. Er det nok kun at købe det gule stik, er det ikke alt man skal bruge for at overføre billedet?? Lyden skal jeg ikke have med over i fjernsynet, da DVD'en ryger ud over Surround.

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 15:48
Er det ikke nok, eller skal jeg have noget bedre for at få det optimale billede??
http://www.blackbox.dk/products/detail_products/detail_product.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524441766614&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374302031950&bmUID=1141569796307&bmLocale=da_DK - http://www.blackbox.dk/products/detail_products/detail_produ ct.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524441766614&FOLDER%3C%3Ef older_id=2534374302031950&bmUID=1141569796307&bmLoca le=da_DK

Skrevet af: Carser
Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 15:56

Jeg gik ud fra at det var en Recorder, da man jo ikke forbinder en afspiller med en Selector. Derudover er der jo ikke video IN på en Selector kun video Out. 

Det kommer nok an på, hvem "man" er...

Man kan nemlig godt forbinde en DVD-afspiller eller andet med SCART output til sin Selector - der er video in på både de gamle og de nye.

Man trykker på R (RETUR) på de gamle og skifter mellem hhv. TV, video-input og Selector-program i en cyklus. På displayet vises hhv. tu, magn * og alm. tal.

På Sagem 60 taster man "firkantet skærm med pil" ved siden af mute for at opnå det samme. Det står også på side 24 under 7-7 i manualen. Og ved TV- og video-input blinker LED'en orange-gult.

*Sagem, der har fremstillet alle Selectorer, er jo fransk og på fransk hedder en videobåndoptager Magnétoscope

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 16:07
Der er også S video på DVD'en, er det bedre end hvis jeg køre det ud med det gule stik, hvis ja, hvilket stik skal jeg så have for at forbinde DVD'en og TV'et?

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 16:30

Hej extreme12,

Brug ikke gult stik - det er composite, der er temmelig ringe. Blødt og lettere uskarpt.

S-video er langt bedre. Skarpere, bedre kontrast og renere farver. 

Kan du ikke bare bruge det medfølgende SCART-kabel (fra kassen med Selectoren) til at forbinde din DVD til Selectoren? Eller et bedre, der også er skråt? Der skulle være plads til to kabler, forudsat, de begge kører skråt. Det ene skal som regel bare sættes i før det andet.

Hvis ja: Sæt din DVD-afspiller op til at sende S-video (kaldes også S-VHS) ud gennem SCART-udgangen. Og sæt din Selector til at acceptere S-VHS ind. (se manual side 13 under 5-2). Brug så mit forrige svar m.h.t. kildevalg.

Der skulle ikke være mere til det, du har jo kablerne!

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 20:02

Carser: Den mulighed har jeg jo ikke, når jeg ikke har scart udgang på min DVD afspiller...? Jeg bliver vel nød til at købe et stik der har s-video der går ud fra DVD'en, og ender ud i et scart stik, som jeg kan smide i Selectoren?

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 20:05

Vil jeg fx kunne bruge det stik, til at smide mellem min Selector og DVD?
http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?ProductNo=CT008-150&VersionNo=0 - http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?Produc tNo=CT008-150&VersionNo=0

Noget helt andet. Er løsningen med at smide den mellem Selector og DVD lige så god som at sætte DVD direkte i TV?

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 20:09
På min DVD står der under S-video udgangen "DVD only". Aner ikke hvorfor de skriver dette, det giver vel sig selv...?

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 20:40

Hej igen.

Carser: Den mulighed har jeg jo ikke, når jeg ikke har scart udgang på min DVD afspiller...? Jeg bliver vel nød til at købe et stik der har s-video der går ud fra DVD'en, og ender ud i et scart stik, som jeg kan smide i Selectoren?

Har jeg misforstået dig i dit første indlæg? Der skriver du selv om SCART mellem DVD og Selector.

Nu skriver du, du ikke har SCART-udgang på din DVD-afspiller.

Jeg anede ikke, der fandtes DVD-afspillere uden SCART udgang her i Danmark, ja i hele Europa! SCART kaldes også euroconnector.

Men måske er den købt udenfor Europa? 

Vil jeg fx kunne bruge det stik, til at smide mellem min Selector og DVD?
http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?ProductNo=CT008-150&VersionNo=0 - http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?Produc tNo=CT008-150&VersionNo=0

De kabler, du linker til, er perfekte til formålet.

Noget helt andet. Er løsningen med at smide den mellem Selector og DVD lige så god som at sætte DVD direkte i TV?

Om løsningen:

Øh...mener du ikke at den er Selectoren, du smider ind i signalvejen mellem DVD og TV?

Det er ihvertfald det, jeg foreslår. Og jo, den er lige så god, bare det er S-video, du bruger og i et godt kabel - ellers ville jeg ikke nænne at foreslå det.

RGB kan i kortere kabler være lidt bedre, men du skriver jo, du ikke har SCART ud fra din DVD og så er RGB udelukket medmindre det er en mange år gammel Philips, du har.

Hvis det er en misforståelse og du har SCART: Du skal jo bruge et længere et til TV'et, og er det ikke supergodt afskærmet = dyrt, er den her løsning lige så god og også billigere for dig.

På min DVD står der under S-video udgangen "DVD only". Aner ikke hvorfor de skriver dette, det giver vel sig selv...?

Det var jeg også lige ved at tro, men så kom jeg på, at du ved afspilning af musik-CD nok ikke får noget ud på S-video udgangen.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 22:23

Jeg har IKKE scart udgang på min DVD. Det er en Sony købt i DK, men den er snart ved at være nogle år gammel, men det virker stadig fint.

Så hvis jeg køber det et stik med S-video udgang og scart indgang og smider mellem min DVD og Selector og sætter dem op med det som du skriver, så skulle der ikke være nogle problemer? Det kabel som jeg har linket til, er det en ordentlig kvalitet?
Jeg går ud fra at når der er S-video udgang på min DVD, så kan den også sættes op til at sende ud i det signal??

Skrevet den: 05-Marts-2006 kl. 22:53

Hej igen,

Jamen så har din DVD-afspiller til min store overraskelse ikke SCART.  

Jeg regnede bare med det, min gamle Sony har f.eks. 2X SCART og så skrev du i første indlæg: Imellem min Selector og DVD'en skal jeg også have et scartstik.

Dine 3 nyeste spørgsmål besvaret i rækkefølge:

• Nej, ingen problemer.
  • Det ser det bestemt ud til at være - jeg skrev også "perfekt til formålet".
  • Naturligvis - i en menu eller bagpå med en omskifter. Det kommer an på model - tjek hellere i manualen. Eller prøv dig frem, der sker intet ved det - enten er der allerede S-video signal på udgangen eller også er der ikke.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 09:13

Jeg har haft skrevet til AV-connection, her er hvad de skrev tilbage på nedenstående spørgsmål:

"

Det kan du måske godt, der der dog ikke lyd med i kablet og den bedste forbindelse opnåes med et rent Scart, da det kan tage RGB. Hvis du skal bruge selectoren til videreføring til dit TV, så bør du vælge 2 scart kabler, da selectoren i hvert fald kan sende RGB gennem Scart 1 og den kan 100% ikke konverter et S-Video signal til RGB ved gennemsløfning; og TV understøtter aldrig S-Video og RGB i samme scart indgang.

Kvaliteten af ClickTronic kablerne er i den øvre mellemklasse og til det formål får du ikke noget meget bedre kabel."

Hvad siger du til det Carser??

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 09:58

Ja, det gør vel ikke noget, lyden ikke kommer med, da du sender lyden direkte fra DVD til anlæg. Så du kan vel godt bruge det kabel S-video til Scart, du har kigget på. Hvis der er S-video indgang på selectoren, så kan du bruge et rent S-video kabel (jeg har et liggende som jeg evt. godt vil sælge).

Derudover forstår jeg ikke hvorfor du ikke bare sætter DVD'en direkte til fjernsynet i stedet for gennem selector - men jeg kan jo have overset noget.  Ja - jeg havde overset noget - afstanden mellem Selector, DVD og fjernsyn...

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ja, det gør vel ikke noget, lyden ikke kommer med, da du sender lyden direkte fra DVD til anlæg. Så du kan vel godt bruge det kabel S-video til Scart, du har kigget på. Hvis der er S-video indgang på selectoren, så kan du bruge et rent S-video kabel (jeg har et liggende som jeg evt. godt vil sælge).

Derudover forstår jeg ikke hvorfor du ikke bare sætter DVD'en direkte til fjernsynet i stedet for gennem selector - men jeg kan jo have overset noget.  Ja - jeg havde overset noget - afstanden mellem Selector, DVD og fjernsyn...

Der er ikke S-video indgang på Selectoren. Er der nogen forskal på om jeg sætter DVD og Selector sammen i stedet for DVD og TV??

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 14:35

[/QUOTE]

Der er ikke S-video indgang på Selectoren. Er der nogen forskal på om jeg sætter DVD og Selector sammen i stedet for DVD og TV??

[/QUOTE]

Slet ingen der kan forklare mig forskellen på om jeg gør det ene eller det andet??

Skrevet den: 06-Marts-2006 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af extreme12 extreme12 skrev:

Jeg har haft skrevet til AV-connection, her er hvad de skrev tilbage på nedenstående spørgsmål:

"

Det kan du måske godt, der der dog ikke lyd med i kablet og den bedste forbindelse opnåes med et rent Scart, da det kan tage RGB. Hvis du skal bruge selectoren til videreføring til dit TV, så bør du vælge 2 scart kabler, da selectoren i hvert fald kan sende RGB gennem Scart 1 og den kan 100% ikke konverter et S-Video signal til RGB ved gennemsløfning; og TV understøtter aldrig S-Video og RGB i samme scart indgang.

Kvaliteten af ClickTronic kablerne er i den øvre mellemklasse og til det formål får du ikke noget meget bedre kabel."

Hvad siger du til det Carser??

Et fint svar. En god idé, at du også skrev til dem. Men de anbefaler jo også ren SCART m/RGB, og det siger du, du ikke har mulighed for.  

Det stemmer - desværre - at Selectoren ikke kan konvertere S-video til RGB. Og så er vi tilbage til composite - eller at der må findes en anden løsning.

Jeg synes, du skal lade AV-Connection rådgive dig. De har både en wizard på deres webside, en masse erfaring og kan måske komme med løsningsforslag, jeg ikke selv kunne komme på.

Pøj med det!

-------------
M.v.h. Carser

Print side | Luk vindue