Print side | Luk vindue

Problem med Hivilux lærred

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=101700
Udskrevet den: 25-December-2024 kl. 16:49

Emne: Problem med Hivilux lærred
Skrevet af: cgmand
Emne: Problem med Hivilux lærred
Skrevet den: 15-September-2011 kl. 12:39
Det tog mig lidt tid, men nu fik jeg endelig bestilt et tab tension lærred hos Hivilux.
Alt det mekaniske fungere perfekt og det er jo super fedt med et motoriseret rullelærred :)

Men men men.. Selve lærredet er i mini øjne ikke særlig heldigt. Det er som om der forekommer pletter på lærredet.. Eller måske nærmere skygger.. Som tydligt ses ved panoreringer og lyse scener. Det ligner fejl i dugen, men er projektoren slukket kan man ikke se noget på lærreder!! Men det får billedet til at stå meget sløret.

Har ikke set hotspotting før, men tror måske dette lærred har problemer med det. Bruger jeg feks Mac'en på min projektor, med et gråt skrivebordsbilled, lyser den meget op midt på skærmen.?? Som om man lyser med en lommelygte midt på lærredet oven i billedet.. Det er ved brug af computeren det er mest tydeligt, men det kan også ses i mange andre tilfælde.

Lærredet skulle være gain 1.0, men tror måske ikke helt det passer..

Hvad er det jeg ser og hvad skyldes det ?

Havde et Kingpin fastrammelærred før (også billigt) og der var slet ikke disse problemer, der stod billedet knivskarpt..

-------------
LG G2 65, ATV, HomePod stereo

Svar:
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 15-September-2011 kl. 13:01
Surt show.

Det lyder som om du beskriver det "grandview" lærred jeg havde. Det havde nøjagtig de samme problemer. Altså områder hvor det reflekterede knapt så meget og som blev synlige ved panoreringer og en sær "glimmereffekt" ved meget lyse områder i billedet. På det jeg havde, var der heller ikke noget at se i almindeligt lys, så jeg var lidt bange for om jeg kunne få det byttet.

Det blev byttet ved Dustin, helt uden bøvl i øvrigt. Det nye der også er et Grandview har lidt den samme glimmereffekt men ikke de "stillestående" områder.

Jeg tror at det er en meget personlig ting om man kan lide et lærred der er sådan. Jeg tror ikke jeg kan og lige nu er jeg ret glad for at jeg ikke købte det dyre med motor. Jeg have absolut ikke forventet at det ville være sådan da jeg helt bevidst gik efter et gain 1,0 som jeg gik ud fra ikke led af den slags.

I mine øjene ser almindeligt hvidt printerpapir bedre ud.. Tænk engang Shocked

Printerpapir til venstre, Grandview til højre. Billede taget lige der hvor det var værst. De små glimmer prikker til højre hører ikke til i billedet. Mit gæt er at de er forårsaget af at der er blandet noget det minder om perlemorspulver  i overfladebelægningen for at kunne holde en rimelig gain. Det er dog rent gætværk.

MVH
tvkartoffel

Skrevet den: 15-September-2011 kl. 13:13
Ja i mine øjne ser et stykke hvidt papir også langt bedre ud.. Faktisk er min, knap så hvide, væg langt bedre ..Ouch  

Og ja, som du skriver med dit lærred, ser jeg også en glimmer effekt... Lidt forskellige steder på lærredet!

Skriver til John og hører om en ombytning ikke er mulig. Kan simpelthen ikke leve med det .

-------------

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 15-September-2011 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Surt show.

Det lyder som om du beskriver det "grandview" lærred jeg havde. Det havde nøjagtig de samme problemer. Altså områder hvor det reflekterede knapt så meget og som blev synlige ved panoreringer og en sær "glimmereffekt" ved meget lyse områder i billedet. På det jeg havde var der heller ikke noget at se i almindeligt lys, så jeg var lidt bange for om jeg kunne få det byttet.

Det blev byttet ved Dustin, helt uden bøvl i øvrigt. Det nye der også er et Grandview har lidt den samme glimmereffekt men ikke de "stillestående" områder.

Jeg tror at det er en meget personlig ting om man kan lide et lærred der er sådan. Jeg tror ikke jeg kan og lige nu er jeg ret glad for at jeg ikke købte det dyre med motor. Jeg have absolut ikke forventet at det ville være sådan da jeg helt bevidst gik efter et gain 1,0 som jeg gik ud fra ikke led af den slags.

I mine øjene ser almindeligt hvidt printerpapir bedre ud.. Tænk engang Shocked

Printerpapir til venstre. Billede taget lige der hvor det var værst. De små glimmer prikker til højre hører ikke til i billedet. Mit gæt er at de er forårsaget af at der er blandet noget det minder om perlemorspulver  i overfladebelægningen for at kunne holde en rimelig gain. Det er dog rent gætværk.

MVH

tvkartoffel

der ser sku ikke godt ud.
nu har det været diskuteret mange gange hvorfor Stewart duge er så dyre. Eks en Firehawk som jeg selv har , men ikke bruget p.t de samme egenskaber, og som samtidig også er den mest ekstreme ang brug af aktiv gain(påsprøjtet glas)den grå farve som firehwaken har, er gain 0,5 , selve coatingen tilføjer en gain på ca 0.8 sammenlagt gain 1.3
Alligevel er det ikke i nærheden af det billeder jeg ser her. det virker også som om at den pågældene dug, har en tendens til at "bløde" et sted hvor en Firehawk er ret så stærk.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 15-September-2011 kl. 14:08
Det er påfaldende at der ikke er nogen der har nævnt det før. Jeg har efterhånden set flere der har anbefalet hivilux, men ingen der har skrevet noget om glimmer og lignende. Jeg var selv i tvivl om jeg skulle returnere det grandview jeg havde, i stedet for at bytte det. Jeg fik at vide over PB at det er et rigtig godt lærred, der ikke kan sættes en finger på.
Jeg sidder og får den tanke at det måske er selve opstillingen der gør forskellen. Altså hvordan projektoren er opstillet i forhold til lærredet og hvordan man selv er positioneret i forhold til projektor og lærred. Jeg har i hvert fald svært ved at tro at nogen vil anbefale sådan et lærred uden i det mindste at nævne de egenskaber.

MVH

Skrevet den: 15-September-2011 kl. 14:25
@ p.las

Nej det er ikke helt godt og det er et ganske almindeligt gain 1,0 med 160 grader synsfelt. Det kan ikke blive mere basic end det og så alligevel...
Det kunne være meget sjovt hvis cgmand kunne lægge et par billeder op af hans lærred, inden jeg stjæler tråden helt. Der er trods alt hivilux det drejer sig om ;-)

Jeg må i øvrigt lige rette mig selv:
Jeg skrev at der er blandet perlemor i overfladen. Det er der ikke, det så bare sådan ud. Det der er galt med lærredet er at det, til forskel fra eks printerpair, har lidt tekstur og at teksturen er blank på toppene, i modsætning til mat som det skulle have være. De snå blanke overflader reflekterer anderledes og bliver synlige.

MVH

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 15-September-2011 kl. 16:00
Jeg har også et Grandview 112 " rammelærred købt hos Dustin. Det har ikke de samme skavanker, som det du fremviser. Jeg er MEGET tilfreds med mit. Byggekvaliteten er også fin, og det ser godt ud, når det hænger på væggen. Mange tror det er en kæmpe - fladskærm, jeg har hængende...

Skrevet den: 15-September-2011 kl. 16:37

@ p.las

Nej det er ikke helt godt og det er et ganske almindeligt gain 1,0 med 160 grader synsfelt. Det kan ikke blive mere basic end det og så alligevel...
Det kunne være meget sjovt hvis cgmand kunne lægge et par billeder op af hans lærred, inden jeg stjæler tråden helt. Der er trods alt hivilux det drejer sig om ;-)

Jeg må i øvrigt lige rette mig selv:
Jeg skrev at der er blandet perlemor i overfladen. Det er der ikke, det så bare sådan ud. Det der er galt med lærredet er at det, til forskel fra eks printerpair, har lidt tekstur og at teksturen er blank på toppene, i modsætning til mat som det skulle have være. De snå blanke overflader reflekterer anderledes og bliver synlige.

MVH
Du stjæler bare :) Men indtil videre har det da ret relevant :)

Men skal nok prøve at smide et par billeder op.. Hvis jeg kan få et godt billed af det.

Men ellers tror jeg det med at få et billigt lærred med den rigtige gain, er lidt som at spille i lotteriet.. Desværre.. Det er først nu jeg har set hvor meget det kan betyde..ÆV 

-------------

Skrevet den: 16-September-2011 kl. 10:43
Nogen herinde der har haft et defekt lærred fra Hivilux som de har fået ombyttet ?

Har skrevet et par mails til John udover den sidste uge og han har ikke svaret på dem..Thumbs Down

Er han en lurendrejer ham John der ??

-------------

Skrevet den: 16-September-2011 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Jeg har også et Grandview 112 " rammelærred købt hos Dustin. Det har ikke de samme skavanker, som det du fremviser. Jeg er MEGET tilfreds med mit. Byggekvaliteten er også fin, og det ser godt ud, når det hænger på væggen. Mange tror det er en kæmpe - fladskærm, jeg har hængende...

OK.

Jeg er selv overrasket over at de to jeg har fået er så fejlbehæftede.
Den mekaniske kvalitet på lærredet er ellers fin og det meget fladt selvom det ikke er tension. Selv ophængningsbeslagne er ret gennemtænkte.

MVH

Skrevet den: 16-September-2011 kl. 13:50
Jamen det samme her. Den støjer måske en anelse når den kører op og ned, men ikke noget der generer mig og den strækker også lærredet fint ud.. Snorene i siderne er måske lidt tynde, men ellers ok byggekvalitet. 
Men føj for en dårlig lærred kvalitet.. Håber det bare mig der er uheldig !

Mit gamle Kingpin lærred havde slet ikke disse fejl og var 100% homogent.. Selvom det også var et billigt lærred (2800 for et 104" fastrammelærred)

-------------

Skrevet af: Pukmons
Skrevet den: 19-September-2011 kl. 23:51
Har du stadig ikke hørt fra ham?

Jeg har selv haft noget kontakt med ham, og syntes bestemt ikke det lyder som han er en "lurendrejer" :).

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 20-September-2011 kl. 08:45
Nu vil jeg ikke hænge specifikke producenter ud, men et par helt generelle kommentarer: For det første, så er "gain 1,0" ikke automatisk lig med en mat dug. Gain-tallet siger hvor meget lys der reflekteres, men det siger intet om HVORDAN det reflekteres. F.eks. er en Stewart Greyhawk på gain 0,95 MEGET anderledes end en Studiotek 100 på gain 1, selv om gain-tallet kunne antyde at de er næsten ens. Der er meget, meget, MEGET andet end gain der afgør et lærreds udseende. Det har tvkartoffel så lært på den hårde måde... 

Noget andet tvkartoffel har lært, er at når man køber dét jeg kalder et kineser-lærred, så ved du ikke nødvendigvis hvad det er du får. En del af værdien i at købe et mærkevare-produkt, hvadenten det er lærreder, projektorer, deodoranter eller sko, er at man ved hvad man får. Som det er oplevet, så kan man med no-name mærkerne opleve at der er meget stor forskel på dugen, alt efter hvilken produktionsserie man lige har fået fingre i. De bruger groft sagt bare dén dug de lige kan få en god pris på i denne måned. Det er som at spille i lotteriet. Og er det en meget billig dug kan der være ujævnheder i selve overfladen, som kan give forskelle fra dug til dug alt efter hvor på rullen stykket er skåret ud - eller måske endda variationer i den enkelte dug (så taler vi altså om det ringeste af det ringeste!)

For det tredje, så er der - som altid - meget stor forskel på hvad folk kalder "problemfrit"... Jeg har set mange lærreder som enten er blevet markedsført som hotspot-fri, eller af brugere er blevet kaldet hotspot-fri, som jeg vil sige hotspottede ind i helvede. Jeg kan sagtens genkende effekten på det lærred der er et screenshot af ovenfor, sådan ser rigtigt mange af de billige lærreder ud (og nogle af de dyrere fra 5-10 år tilbage, iøvrigt...) Men ja, jeg kan også godt blive forundret over hvilke produkter der ind imellem bliver ophøjet til verdens 8. vidunder på diverse fora - det gælder ikke kun lærreder, men det er ret udbredt mht. lærreder fordi det er et produkt der er relativt svært at forstå.

En sidste kommentar: Jeg forstår sådan set godt at bagsiden af en IKEA-voksdug var populær på et tidspunkt. Hvis man sammenligner med lærredet til højre på screenshottet, så er bagsiden af en voksdug mindst lige så god.

Hvem siger at det billige lærred ikke ER en voksdug? Hvis man kan sælge mørklægningsgardiner som værende akustisk transparente filmlærreder, så kan man vel også sælge voksduge som discount lærreder.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 20-September-2011 kl. 08:56
En ting mere: Jeg bliver tit spurgt, når nu det giver så store problemer at have den der "glimmer"-overflade på de billige lærreder, hvorfor laver de så ikke bare en simplere, mat hvid dug? Det er der to grunde til: For det første, så giver glimmer-overfladen alt andet lige en øget kontrast i forhold til mat hvid. Det kan have en betydning på et præsentations-lærred, hvor kontrast er vigtigere end om strukturen er synlig. Der kan altså kort sagt være tale om at lærredet er optimeret til data-brug og ikke til hjemmebio-brug. Det afholder ikke diverse sælgere fra at KALDE det en hjemmebio dug. Hjemmebio-lærreder er et relativt lille marked i forhold til præsentations-lærreder. For det andet, så er det faktisk ikke helt så simpelt som man skulle tro, at lave en almindelig mat hvid dug. Hvis du bare laver en helt glat overflade som et A4 ark, så vil du netop få hotspotting - godt nok uden glimmer-effekten. En glat overflade vil reflektere lyset mere lineært (indfaldsvinkel = udfaldsvinkel), hvilket indebærer at lyset i hjørnerne ikke reflekteres så meget mod kiggepositionen som lyset midt i billedet. For at billedet skal være neutralt og homogent, skal dugen netop have en ujævn overflade, som spreder lyset i alle retninger. Kunsten er så at lave denne overflade på en måde så du 1: Ikke kan se strukturen, og 2: Ikke forringer skarpheden. Plus diverse andre faktorer, såsom spektral farveægthed, farveægthed fra forskellige vinkler, farveægthed i takt med lærredets ældning, osv.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Bellini
Skrevet den: 20-September-2011 kl. 09:11
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvis man kan sælge mørklægningsgardiner som værende akustisk transparente filmlærreder, så kan man vel også sælge voksduge som discount lærreder.

Hov hov!! Wink

Hvis man kan fremvise en dug som overbeviser 4 professionelle installatøre (jeg namedropper gerne), om at den ikke performer RINGERE end Stewarts Microperf og Screen Research ClearPix.... hvorfor så betale 10 gange så meget?

/Bellini

Skrevet den: 20-September-2011 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Bellini Bellini skrev:

Hov hov!! Wink

Hvis man kan fremvise en dug som overbeviser 4 professionelle installatøre (jeg namedropper gerne), om at den ikke performer RINGERE end Stewarts Microperf og Screen Research ClearPix.... hvorfor så betale 10 gange så meget?

Som jeg sagde sidst, så siger det jo mere om akustisk transparente lærreder generelt. Det er og bliver en dug der er designet til at være mørklægningsgardin. Igen, jeg vil ikke hænge nogen ud, men lige så vel som at jeg har set såkaldt hotspotting-frie lærreder hotspotte helt vildt, så har jeg også set såkaldt moiré frie AT duge have heftig moiré...

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Case
Skrevet den: 20-September-2011 kl. 09:40
Har også et hivilux lærred. Der døede motoren igår, det vil ingenting det er et år gammelt.:-(
Nogen der ved hvordan garantien er på disse lærreder??
Kan man skifte motoren på sådan et lærred?
CGmand har du hørt fra ham endnu??
Har også sendt mails til ham så håber han snart vender tilbage

Casper

-------------
Denon 3808,Denon DVD-2910,OPPO 93-EU
XBOX m/Kinect
Optoma HD20,Hivilux 92" tab-tension
XTZ 99.26 Fronter,XTZ 99.26 Center,B&W 600 S3 Bag HT
B&W ASW 610 Sub

Skrevet den: 20-September-2011 kl. 10:37
Ja har hørt fra ham og skal sende ham nogle billeder i aften. Så får min søster og hendes kamera på besøg i aften. Skal nok smide et par billeder op så I kan se hvad den lider af.. 

Altså hvis det lykkes os at fange det på kamera

-------------

Skrevet den: 20-September-2011 kl. 12:33
Nu kan jeg se at mit "navn" er nævnt længere oppe i tråden, så jeg vil lige knytte en kommentar. Generelt er jeg enig i hovedtrådene i Ottos indlæg. Der må enten være stor variation i kvaliteten af de enkelte lærreder, stor variation af folks opfattelse af "godt nok" eller evt begge dele.
I hvert fald er jeg som allerede nævnt meget overrasket over at grandview lærrederne bliver positivt omtalt både her, på minhembio og på avsforum. På en måde håber jeg at det bare at mig der har været uheldig og få noget der direkte er defekt. Jeg kan i hvert fald ikke forestille mig at nogen ville synes at dem jeg fik var gode.

Angående det med lærredets overflade så er det ikke min opfattelse at der er sprøjtet noget  særligt på. I alm dagslys er der intet at se andet end at lærredet har en smule struktur der ser ud til at være presset i. Lærredet er også annonceret som værende mathvidt. Min vurdering af problemet et at det er blevt rullet sammen uden at værre tørret ordentligt. Ved nærstudie er det tydeligt at strukturen er blank, og ikke mat, på toppen. Sikkert som følge af at være presset op mod lærredets blanke bagside.
Udover det vil jeg nævne at det er super praktisk med kontrolleret oprul når lærredet er så langt at man ikke kan nå op til kasetten. Det kunne andre godt lære noget af.

Det hører også med til historien at Dustin har opført sig eksemplarisk og på ingen måde har forsøgt at sno sig uden om. Tværtimod kommer der en vogn og henter lærredet og sagen er dermed afsluttet. Det føles fair.

MVH

Skrevet af: Case
Skrevet den: 20-September-2011 kl. 14:53
Har mailet frem og tilbage med John fra hivilux idag. Han sender en ny motor dog skal jeg betale 15 euro for shopping da det er ude. For Tyskland. Det synes jeg squ er ok. Så super service
Casper

-------------
Denon 3808,Denon DVD-2910,OPPO 93-EU
XBOX m/Kinect
Optoma HD20,Hivilux 92" tab-tension
XTZ 99.26 Fronter,XTZ 99.26 Center,B&W 600 S3 Bag HT
B&W ASW 610 Sub

Skrevet den: 21-September-2011 kl. 15:40
Ok, det har ikke været nemt, men har forsøgt at fange de fejl der er i lærredet..

Her under kan der ses en plet nederst i 3. kolonne

Her kan der ses en streg på noten.

Her er noten så rykket lidt..

Det kan godt være det virker som småting, men når man f.eks ser en fodbold kamp og kameraet panorerer hen over banen, kan disse "pletter" og "streger" ses overalt på lærredet.. og lidt forskellige steder efter hvor man sidder i stuen..

-------------

Skrevet den: 21-September-2011 kl. 15:44
Er ikke så bekendt med hot spotting, men vil tror det er det man tydligt kan se på det første billed.. Det er ikke kameraet, sådan ser det ud i virkeligheden.. og ligeledes med det der ligner glimmer på notes sedlerne 

-------------

Skrevet den: 21-September-2011 kl. 15:53
Sendte billederne + nogle ekstra til John og han gav mig denne besked tilbage: 

I'm sorry for the problems.
1.the dirt on cloth can be wiped with water or detergent, as the cloth washable.
2. to avoid the hot spot, please try to make the projector lamp some dark.
If any other questions please whrite back this mail.
MfG
HiViLux team

Kan man virkelig vaske disse pletter væk ? Jeg har jo ikke på nogen tidspunkter rørt ved lærredet eller ligende og når projektoren er slukket er lærredet kridhvidt !

-------------

Skrevet den: 21-September-2011 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af cgmand cgmand skrev:

Kan man virkelig vaske disse pletter væk ?

Det er gratis at prøve...

At reducere hotspotting ved at skrue ned for lyset i projektoren, er noget ævl.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 21-September-2011 kl. 18:01

Kan man virkelig vaske disse pletter væk ?

Det er gratis at prøve...

At reducere hotspotting ved at skrue ned for lyset i projektoren, er noget ævl.
Ja det er self rigtigt.. Prøver med en klud i aften..

I følge deres hjemmeside skulle lærredet være 100% fri for hotspotting..?!?!

-------------

Skrevet den: 21-September-2011 kl. 18:08

Hvis jeg havde 25 øre...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 21-September-2011 kl. 18:12

Hvis jeg havde 25 øre...
Haha..Big smile

Ja det her køb må være et af dem til lærebogen..

-------------

Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 18:17
Hvad ville hotspotting specifikt sige?

Hvilke lærreder er specielt slemme til det?

Skrevet af: KillBoxOne
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 18:18

Hvis jeg havde 25 øre...
Otto vil det så sige at hvis man kaster pengene efter et Lissau-lærred at det er 100% hotspot-frit?? eller hvad skal vi "normal dødelige" købe ??? - det er jo tit et spørgsmål på "give'n take"

sagt på en anden måde - alle vil jo have det bedste, men ind i mellem sætter pengepungen begrænsningen

-------------
Panasonic TH-50PZ800
Epson TW3200, Hivilux TX 120"
Panasonic DMP-BDT 110
Onkyo NX-NR609
DALI Concept 8 DALI Concept CT
DALI Concept 2 DALI IKON SUB
Harmony One

Skrevet den: 21-September-2011 kl. 19:16
Her er, til sammenligning, et par stykker af mit forhenværende Grandview lærred:

Jeg håber man kan se hvad intentionen er, men det er meningen at de skal vise både hotspot og glimmer effekten.

Jeg har for nylig set det almindelige lissau C75. Det havde ikke umiddelbart nogen at disse problemer.

MVH

Skrevet den: 21-September-2011 kl. 19:21
Lissau lærred er langt fra det dyreste. Umiddelbart et Lissau det billigste fejlfrie lærred.
Hvis men vil fremvise hotspots tager man et A4 ark planter midt på dugen, og sammenligner hvilken er lysets. Så bevæger man sig stille og roligt ud mod siderne eller hjørnerne. Så er det ret så tydeligt hvad der sker.

Her er en test af et Stewart firehawk, hvor der er nogle screenshots af hotspotting.

http://www.projectorreviews.com/Stewartfilmscreen/Firehawk/index.php

-------------

Skrevet den: 21-September-2011 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af KillBoxOne KillBoxOne skrev:

Hvis jeg havde 25 øre...
Otto vil det så sige at hvis man kaster pengene efter et Lissau-lærred at det er 100% hotspot-frit?? eller hvad skal vi "normal dødelige" købe ??? - det er jo tit et spørgsmål på "give'n take"

sagt på en anden måde - alle vil jo have det bedste, men ind i mellem sætter pengepungen begrænsningen

Lissau whiteflex og truecolor er total fri for hotspotting

-------------

Skrevet den: 21-September-2011 kl. 19:24

Her er et par stykker af mit forhenværende lærred:

Jeg håber man kan se hvad intentionen er, men det er meningen at de skal vise både hotspot og glimmer effekten.

Jeg har for nylig set det almindelige lissau C75. Det havde ikke umiddelbart nogen at disse problemer.

MVH

Selv om Stewart firehawk har 0,8 gain påsprøjtet, er det ikke i nærheden af de billeder her. Jeg tro ikke at det er muligt at tage billeder af "glimmeret" på firehawken

-------------

Skrevet den: 21-September-2011 kl. 19:35
@ p.las

Det er også ekstremt... Hvis et firehawk bare var i nærheden ville du med sikkerhed ikke have købt det :-). Det var faktisk i virkeligheden endnu værre, for detaljerne forsvinder lidt når man nedscalerer billederne.
Det kan i bedste fald bruges til businessgrafik.

Til dem der ikke ved det, så vil jeg lige pointere at man IKKE kan vurdere den generelle billedkvalitet ud fra billederne. De er kun vist for at illustrere hvordan forskellige egenskaber ved et lærred kan påvirke billedet.

Her er så et hvor jeg holder et alm. printerpapir op på lærredet. For sammenligning se længere oppe i tråden.

MVH

Skrevet den: 22-September-2011 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af KillBoxOne KillBoxOne skrev:

p.las har sådan set svaret ganske korrekt: De Lissau lærreder der sælges til dedikeret hjemmebio-brug, dvs. White Flex, TrueColor og Grey Flex, er 100% hotspot-fri. Lissau er flere penge, men det er ikke dyrt i forhold til alternativerne. Kineser-lærrederne har blot flyttet definitionen af hvad et billigt lærred koster. Det er ikke længe siden at Lissau's tab-tension var den billigste tab-tension på markedet overhovedet. Bare for at sætte det lidt i relief.

Hotspot betyder at et område af billedet er lysere end resten af billedet. Det opstår fordi lærredet reflekterer lyset mere i en bestemt retning. "Ægte" matte lærreder reflekterer lyset ens i alle retninger. Det giver ikke nogen forbedring af kontrasten, men giver til gengæld den mest "usynlige" overflade. Som du siger, give and take - du kan ikke skabe nogle kunstige fordele, uden at der følger ulemper med. Lærreder er langt hen ad vejen ren fysik, selvfølgelig kan man optimere på sammensætningen af materialet i takt med udviklinger i produktions-teknik, men det er ikke som med selve elektronikken at der sker en løbende teknologisk udvikling der giver bedre og bedre billedkvalitet. Vi kan ikke lave om på fysikken, og den måde lys reflekteres på.

Hvis jeg ikke har sagt det, så er der iøvrigt i princippet ikke noget i vejen for at lave et billigt hotspot-frit lærred (og det findes sikkert også et sted, problemet er som sagt at man ikke altid kan regne med hvad man får fra no-name producenter). Det er bare et spørgsmål om et valg mellem forskellige egenskaber. Problemet er at produktionsstørrelser har rigtigt meget at sige for prisen i sidste ende, og der sælges mange flere kilometer lærred til præsentations-brug end til hjemmebio-brug, derfor fås de laveste priser på duge beregnet til præsentationer. Og her er hotspotting og shimmer-overflade mindre væsentlige end gain og kontrast.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 22-September-2011 kl. 08:25

Dét her er et rigtigt godt billede af hotspotting. Den lyse plet midt på lærredet er dét man kalder hotspotting. Det er ikke en fejl i overfladen på lærredet, hvis du flytter dig i forhold til lærredet, eller flytter projektoren, flytter den lyse plet med. Dét CGmand nævner som en fejl i overfladen, er den mørke plet lige nedenunder den lyse.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 22-September-2011 kl. 08:27
Og for the record, som en anden vist har nævnt, screenshots viser ikke nødvendigvis et retvisende billede af oplevelsen i virkeligheden, kameraet kan både skjule og fremhæve issues, samt skabe sine egne. Screenshots skal derfor betragtes som illusioner af problemerne, ikke som fuldstændigt retvisende billeder af hvordan det opleves i praksis. Bare for at det er skåret ud i pap...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 22-September-2011 kl. 09:46
Prøvede i går at vaske lærredet i sæbevand, men det havde ingen effekt, "pletterne" er der stadig.

Skal jeg bruge noget stærkere eller vil det alligevel intet hjælpe ? 

-------------

Skrevet den: 22-September-2011 kl. 09:56
Da jeg stod og vaskede på lærredet i går, lod jeg også mærke til, at der overhovedet ingen struktur var i lærredet. Overfladen mindede mest af alt en voksdug.. 
Helt plan, skinnende overflade med med et drys glimmer = vejen til det perfekte billed !

-------------

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 22-September-2011 kl. 10:02
har man så været heldig? jeg har et 92" lærred Hivilux tab, en mate har en 120 eller 130 kan ikke huske, og har fået 2 venner til at købe... ikke fordi det er super lærred, men fordi det er godt bang for the bucks, og tabtension var vigtigt.

Men jeg har ikke set det issue nogle steder, og jeg er PEDANTISK når det kommer til sådan noget (tror min kone er ved at blive sindssyg over det)

det billede der er vedhæftet af glimmer og hotspotting det er godt nok ekstremt, tror jeg ville have smidt det lærred i skraldespanden eller byttet det.

Med hensyn til at vaske lærred, så havde jeg en myg der var røget med i oprul..

Jeg tog først og forsøgte at tage det med tør klud, af frugt for at skabe en ændring i overfladen, dernæst lidt neutral væske, intet at se, så man kan godt vaske det af.. tror bare ikke man skal skrubbe. eller bruge kræfter...

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Skrevet den: 22-September-2011 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

har man så været heldig? jeg har et 92" lærred Hivilux tab, en mate har en 120 eller 130 kan ikke huske, og har fået 2 venner til at købe... ikke fordi det er super lærred, men fordi det er godt bang for the bucks, og tabtension var vigtigt.

Men jeg har ikke set det issue nogle steder, og jeg er PEDANTISK når det kommer til sådan noget (tror min kone er ved at blive sindssyg over det)

det billede der er vedhæftet af glimmer og hotspotting det er godt nok ekstremt, tror jeg ville have smidt det lærred i skraldespanden eller byttet det.

Med hensyn til at vaske lærred, så havde jeg en myg der var røget med i oprul..

Jeg tog først og forsøgte at tage det med tør klud, af frugt for at skabe en ændring i overfladen, dernæst lidt neutral væske, intet at se, så man kan godt vaske det af.. tror bare ikke man skal skrubbe. eller bruge kræfter...
Godt at høre..
Kan heller ikke forstå han kan sælge disse lærreder hvis de alle er ligeså dårlige som min..
Min knap så hvide væg er langt bedre end dette lærred !!

-------------

Skrevet af: Bruger udmeldt 6
Skrevet den: 22-September-2011 kl. 13:31
De billeder ser godt nok forfærdelige ud... Billige kinøjser modeller...
Er der større chance for hotspotting, hvis der er tale om et lærred med indbygget gain/eks. studiotek 130?

Der blev tidligere nævnt noget omkring AT lærreder, og moiré. Hvad betyder det så?

Skrevet af: scantek
Skrevet den: 22-September-2011 kl. 14:56
Har også et 106" tab tension fra Hivilux, uden nogen af de nævnte skavanker.

Du har åbenbart fået en mandagsmodel :(

-------------
https://forum.recordere.dk/wall-of-sound-and-picture-atmos-bio_topic103912_page39.html" rel="nofollow - Wall of Sound Atmos Bio

Skrevet den: 22-September-2011 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Er der større chance for hotspotting, hvis der er tale om et lærred med indbygget gain/eks. studiotek 130?

Det er ikke et spørgsmål om "chance". Højt gain = hotspotting (når jeg siger "højt gain", så mener jeg ikke det samlede gain-værdi, men dét at have noget direktivitet i lærredet, for at øge lysstyrken i forhold til backing materialet - du kan godt have indbygget gain på en mørk backing, og så ende med totalt gain under 1). ST130 rammer en balance hvor hotspottingen normalt, med den rigtige kigge-afstand, netop ikke er synlig i praksis. Men i princippet er den der. Firehawk har synlig gain, til sammenligning.

Oprindeligt skrevet af Lexicon forever Lexicon forever skrev:

Der blev tidligere nævnt noget omkring AT lærreder, og moiré. Hvad betyder det så?

Moiré er et interferens-mønster der opstår mellem pixels'ne og hullerne i et AT lærred.

-------------
Mvh Otto

Print side | Luk vindue