Print side | Luk vindue

Fortabt barnebarn prøver at hjælpe mormor med TV!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Efterlysninger
Forumbeskrivelse: Efterlysninger, lidt af hvert
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=101740
Udskrevet den: 16-Maj-2024 kl. 19:49


Emne: Fortabt barnebarn prøver at hjælpe mormor med TV!
Skrevet af: AlexanderK
Emne: Fortabt barnebarn prøver at hjælpe mormor med TV!
Skrevet den: 16-September-2011 kl. 12:58
Hej Recordere!
 
Jeg har nu brugt en del tid på at kigge på markedet for TV, DVD-optagere og lignende, og jeg må indrømme, at jeg har brug for lidt hjælp. Min mormor har nogle behov for TV, som meget gerne skal kunne opfyldes, jeg ved bare ikke helt, hvordan det skal lade sig gøre.
 
Lad os starte med hendes behov:
 
Hun skal kunne se de mest almindelige kanaler (grundpakken hos YouSee) samt meget gerne f.eks. Discovery Channel, BBC Entertainment og France 2. Disse skal også kunne optages på en DVD - altså direkte på en DVD, og altså ikke på en harddisk. DVD-optageren skal meget gerne kunne afspille DVD+RW og gerne andre formater, da hun har nogle dvd'er liggende fra en gammel dvd-optager som ikke længere fungerer.
 
Lige nu har hun grundpakken hos Yousee, men kan kun modtage få af kanalerne. Tror det er omkring seks af dem. Går ud fra at det har at gøre med TV'et, som nok er for gammelt. Det er et Philips, og der står på det, at det er HD-ready. Så kan det være, at hun bare ikke har kunnet finde ud af at installere kanalerne?
 
Så umiddelbart kigger vi på en ny DVD-optager samt evt. nogle flere kanaler. Et nyt TV skal måske erhverves, men ved det ikke.
 
Er der nogen smart måde at gøre alt dette på? Er der noget jeg har overset? Nogle der kan hjælpe?
 
Budgettet er forholdsvist højt - ikke overdrevet, men det hele skal helst bare fungere uden alt for meget bøvl. Hvis der mangler mere info, skal jeg være på tasterne med det samme.
 
Al hjælp vil være mere end værdsat, og kan endda betales, hvis det behøves.
 
Tusind tak for jeres tid!
Alexander



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 16-September-2011 kl. 13:08
 
 Grundpakke og tilkøbskanaler er ikke et problem, det kræver et programkort der åbner for de ønskede kanaler, samt at TVet har Kabeltuner. At optage til DVD er heller ikke et problem, men det er et problem med tilkøbskanaler, de fås kun Digitalt, og derved kan der ikke optages til DVD, da PVR modtagere ikke har den mulighed.
Det kan dog gøres med en Analog Recorder tilsluttet til STBen.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: AlexanderK
Skrevet den: 20-September-2011 kl. 23:56
Hej Radiomand, tak for dit svar! Er som sagt ikke så rutineret når det kommer til det tekniske, så ville du være så venlig, at eventuelt uddybe det lidt - måske bare med nogle links, til de produkter som du anbefaler.

På forhånd tusind tak!
Alexander


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 09:33
 
 Hvor stor er nødvendigheden for at kunne optage på DVD, det vil forenkles hvis det krav ikke er vigtigt, Så kan man nøjes med en 3126 til modtagelse/optagelse, og den kan lejes sammen med kortet til betalingskanalerne for Kr 85,-/ måned + prisen for kanalerne. Prisen for dem varierer mellem Kr. 10 - 40/måned.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: AlexanderK
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 12:17
Okay, det lyder godt. Det er ret så vigtigt at optage på dvd - hvad bliver prisen cirka hvis det skal være muligt?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 12:50
 
 Så skal der yderligere købes en Recorder, så der kan optages på DVD, der er ingen sådanne, som tidligere skrevet, der er kanpatibel med Diigital Kabel TV, men der kan tilsluttes til 3126 via Scart og optage på den måde.
Der kan også i stedet for 3126 købes f.eks en Clint DC1 + et CA modul til kortet, og tilslutte en Recorder til den på samme måde.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: AlexanderK
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 13:39
Spændende, og igen, tak for hjælpen! Kender du nogle steder i KBH hvor man kan købe disse ting og eventuelt få hjælp med installation?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 13:58
 
 You See forhandles bl.a hos Fona og Expert, Clint DC 1 kan bl.a fås hos Elgiganten, så i øvrigt også sælger for You See.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 14:26
Din mormor har brug for et nye TV med en DVB-C tuner. Så vil hun kunne se det digitale kanaler + HD-kanalerne i Grundpakken.
Problemet med optagelse på DVD har Radiomanden omtalt.


-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 14:31
 
 Det er jo ikke sikkert, at det er muligt at optage fra TVet ved Digital modtagelse, så det var derfor at der blev foreslået en STB til at levere signal til Recorderen. 


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det er jo ikke sikkert, at det er muligt at optage fra TVet ved Digital modtagelse, så det var derfor at der blev foreslået en STB til at levere signal til Recorderen.
 
Jeg kender mormødre. Er selv gift med en. Et TV med en DVB-C tuner gør daglidagen lettere for mange. En billig digital DVB-C tuner til DVD-optageren er så det næste, der skal anskaffes.


-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: AlexanderK
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 15:14
Okay, tak for hjælpen Smile

Og Jørn - hvad koster en sådan?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 16:21
 
 Ja, så er vi ovre i en ting til, For at kunne se tilkøbs kanaler på TVet, skal der bruges et kort, for at kunne optage tilkøbskanaler, så skal STBen have en kortlæser, hvori der også skal sidde et kort, det kan undgås med 2 kort, hvis der købes/lejes en 3126, da der jo der kun skal bruges et kort.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Ja, så er vi ovre i en ting til, For at kunne se tilkøbs kanaler på TVet, skal der bruges et kort, for at kunne optage tilkøbskanaler, så skal STBen have en kortlæser, hvori der også skal sidde et kort, det kan undgås med 2 kort, hvis der købes/lejes en 3126, da der jo der kun skal bruges et kort.
1. kort bliver jo gratis. Tvillingekortet 15 kr. pr. md.


-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 17:27
Lige en forsigtigt indskydelse: Er det ikke værd at vide hvordan signalet modtages. Er det fx. via en forening? Jeg modtager via en antenneforening. Her sendes signalet både som analogt og digitalt. Jeg behøver derfor ikke en boks eller kort. Min HDD optager (med DVD brænder i) er derfor tilsluttet direkte til antennesignalet.


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Lige en forsigtigt indskydelse: Er det ikke værd at vide hvordan signalet modtages. Er det fx. via en forening? Jeg modtager via en antenneforening. Her sendes signalet både som analogt og digitalt. Jeg behøver derfor ikke en boks eller kort. Min HDD optager (med DVD brænder i) er derfor tilsluttet direkte til antennesignalet.
  1. Hvis man vil have de digitale kanaler, der er i ens pakke, kræver det et TV med en DVB-C tuner.
  2. Hos YouSee, hvor trådstarterens mormor er kunde og har Grundpakken, sendes en del af kanalerne  i Grundpakken kun digitalt.
  3. Ønskes der tilkøbt ekstra kanaler, som ikke er i Grundpakken, skal der bruges kort og kortlæser.


-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 18:00
 
 
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

  Er det ikke værd at vide hvordan signalet modtages.
 
 Det var på plads lige fra starten, hvad der blev modtaget, og hvordan.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: moho
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Lige en forsigtigt indskydelse: Er det ikke værd at vide hvordan signalet modtages. Er det fx. via en forening? Jeg modtager via en antenneforening. Her sendes signalet både som analogt og digitalt. Jeg behøver derfor ikke en boks eller kort. Min HDD optager (med DVD brænder i) er derfor tilsluttet direkte til antennesignalet.
Modtage både som analogt og digitalt ____  men der er vel adskillelige programmer som kun sendes digitalt, skulle jeg mene.
Embarrassed  De få gange nogen ønsker optage, der er måske (en tanke), nogen mener man med moderne udstyr godt kan optage, vel at mærke kun optage et program man faktisk også ser samtidig.  Interessen for optage noget og sé dette forskudt er uden interesse   Wink.


-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Lige en forsigtigt indskydelse: Er det ikke værd at vide hvordan signalet modtages. Er det fx. via en forening? Jeg modtager via en antenneforening. Her sendes signalet både som analogt og digitalt. Jeg behøver derfor ikke en boks eller kort. Min HDD optager (med DVD brænder i) er derfor tilsluttet direkte til antennesignalet.
Modtage både som analogt og digitalt ____  men der er vel adskillelige programmer som kun sendes digitalt, skulle jeg mene.
Embarrassed  De få gange nogen ønsker optage, der er måske (en tanke), nogen mener man med moderne udstyr godt kan optage, vel at mærke kun optage et program man faktisk også ser samtidig.  Interessen for optage noget og sé dette forskudt er uden interesse   Wink.
Kunne du ikke prøvet at oversætte dette til dansk:
"De få gange nogen ønsker optage, der er måske (en tanke), nogen mener man med moderne udstyr godt kan optage, vel at mærke kun optage et program man faktisk også ser samtidig. Interessen for optage noget og sé dette forskudt er uden interesse."


-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: CARS10
Skrevet den: 21-September-2011 kl. 20:35
Jørn, jeg tror ikke du skal gøre dig nogle forhåbninger om at Moho tager gulleroden ud af munden og begynder at tale klart. Det er pga. han ikke tager sin medicin.
   carsten


Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 22-September-2011 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Lige en forsigtigt indskydelse: Er det ikke værd at vide hvordan signalet modtages. Er det fx. via en forening? Jeg modtager via en antenneforening. Her sendes signalet både som analogt og digitalt. Jeg behøver derfor ikke en boks eller kort. Min HDD optager (med DVD brænder i) er derfor tilsluttet direkte til antennesignalet.
  1. Hvis man vil have de digitale kanaler, der er i ens pakke, kræver det et TV med en DVB-C tuner.
  2. Hos YouSee, hvor trådstarterens mormor er kunde og har Grundpakken, sendes en del af kanalerne  i Grundpakken kun digitalt.
  3. Ønskes der tilkøbt ekstra kanaler, som ikke er i Grundpakken, skal der bruges kort og kortlæser.
1.  Selvfølgelig, vel og mærke hvis de modtages digitalt. Ikke nødvendigvis hvis modtaget analogt.
2. OK. Det afgør måske at hun skal have DVB-C, hvis hun ønsker at se kanalerne.
3. Det er korrekt, da de kun modtages digitalt.
 
Det jeg prøvede at komme frem til var, at i min antenneforening modtager jeg både signalet digitalt og analogt. Derfor kan jeg både se de digitale analer på mit TV og de analoge på min HDD optager. Jeg har derfor ikke behov for andet. Hvis trådstarters mormor måske var under samme vilkår, er det unødvendigt med en del af det udstyr der bliver nævnt. Håber jeg forklarer mig forståeligt Smile
 
Edit: Men det ændrer selvfølgelig ikke på, at hvis hun ønsker, at optage en udsendelse fra en af ekstrakanalerne, så skal der en modtager til. Klart. Og det forudsætter selvfølgelig også, at hun kan leve med, at optage i SD kval.


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 22-September-2011 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Lige en forsigtigt indskydelse: Er det ikke værd at vide hvordan signalet modtages. Er det fx. via en forening? Jeg modtager via en antenneforening. Her sendes signalet både som analogt og digitalt. Jeg behøver derfor ikke en boks eller kort. Min HDD optager (med DVD brænder i) er derfor tilsluttet direkte til antennesignalet.
  1. Hvis man vil have de digitale kanaler, der er i ens pakke, kræver det et TV med en DVB-C tuner.
  2. Hos YouSee, hvor trådstarterens mormor er kunde og har Grundpakken, sendes en del af kanalerne  i Grundpakken kun digitalt.
  3. Ønskes der tilkøbt ekstra kanaler, som ikke er i Grundpakken, skal der bruges kort og kortlæser.
1.  Selvfølgelig, vel og mærke hvis de modtages digitalt. Ikke nødvendigvis hvis modtaget analogt.
2. OK. Det afgør måske at hun skal have DVB-C, hvis hun ønsker at se kanalerne.
3. Det er korrekt, da de kun modtages digitalt.
 
Det jeg prøvede at komme frem til var, at i min antenneforening modtager jeg både signalet digitalt og analogt. Derfor kan jeg både se de digitale analer på mit TV og de analoge på min HDD optager. Jeg har derfor ikke behov for andet. Hvis trådstarters mormor måske var under samme vilkår, er det unødvendigt med en del af det udstyr der bliver nævnt. Håber jeg forklarer mig forståeligt Smile
 
Edit: Men det ændrer selvfølgelig ikke på, at hvis hun ønsker, at optage en udsendelse fra en af ekstrakanalerne, så skal der en modtager til. Klart. Og det forudsætter selvfølgelig også, at hun kan leve med, at optage i SD kval.
Som trådstarteren startede med at skrive: "Lige nu har hun grundpakken hos Yousee, men kan kun modtage få af kanalerne."
Det skyldes, at en del af kanalerne i Grundpakken kun sendes digitalt. Det gælder f. eks. også HD-kanalerne i Grundpakken.


-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.



Print side | Luk vindue