Parabol til 1w og 28.2e
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Satellit TV
Forumbeskrivelse: Canal Digital, Viasat, Astra m.fl. (DVB-S)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=101779
Udskrevet den: 09-Januar-2025 kl. 19:10
Emne: Parabol til 1w og 28.2e
Skrevet af: crim
Emne: Parabol til 1w og 28.2e
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 17:52
Hej
Hvis jeg nu gerne vil have min parabol til at kunne pege både på 1w og 28.2e, hvilket beslag skal jeg så have?
Jeg har hentet sådan en app til min iPhone som kan vise hvor sateliterne er henne af og det ser ikke ud til at der er særlig langt mellem dem. Så jeg har kigget på det her beslag, som skulle passe på min parabol: http://lavprisparabol.dk/parabol-tilbehoer-38/lnb-beslag-10/triax-td-multi-block-feedholder-til-4-lnb-20.html - http://lavprisparabol.dk/parabol-tilbehoer-38/lnb-beslag-10/triax-td-multi-block-feedholder-til-4-lnb-20.html
Men der står at den kun kan nå fra 1w til max. 20e, så det vil vel ikke virke, eller har det noget med hvordan jeg peger parabolen hen? Altså jeg tænkte på om man kunne dreje den, så man et sted kunne fange begge sateliter med det beslag, eller vil der altid være mere end de her 20 grader i mellem dem uanset hvordan jeg vender og drejer parabolen?
Håber i kan hjælpe.
------------- Pansonic TX-P50VT20
Panasonic DMP-BDT300
|
Svar:
Skrevet af: Erland
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 18:39
Uden at kende dit øvrige setup, vil jeg foreslå en motor. Når den er rigtigt indstillet har du fuldt signal på begge positioner (og dem i mellem). En OK motor kan findes på E-Bay til 55 euro inkl. forsendelse.
Mvh Erland
|
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 19:10
Erland: Okay, hvordan vil det fungere? -her tænker jeg på når man skifter kanal osv. vil parabolen så bare dreje sig efter signalet?
Jeg har to TV, så hvad sker der når der sidder en i soveværelse og vil se noget fra den ene satelit og en i stuen og vil se noget fra den anden?
Panasonic DMP-BDT300
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 19:17
crim skrev:
Jeg har to TV, så hvad sker der når der sidder en i soveværelse og vil se noget fra den ene satelit og en i stuen og vil se noget fra den anden? |
Det vil i sagens natur ikke kunne gøres, da der skal indstilles enten på den ene eller den anden Sattelit. Du er nødsaget til at have dt sådan, at der kan modtages fra begge på samme tid. Det er ikke så nemt, der er jo 29,5 grader forskel på de 2 positioner ------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 19:41
Radiomanden skrev:
Det vil i sagens natur ikke kunne gøres, da der skal indstilles enten på den ene eller den anden Sattelit. Du er nødsaget til at have dt sådan, at der kan modtages fra begge på samme tid. Det er ikke så nemt, der er jo 29,5 grader forskel på de 2 positioner |
Okay, mange tak for svaret.
Så tænke jeg på om man måske kunne købe det Triax beslag alligevel, men så selv evt. kan lave en lille alu beslag som forlænger de så man kan nå ud på de 28.2 grader. For jeg syntes jeg har svært ved at finde et beslag der hvor man kan nå begge positioner. Lavpris-parabol har det her beslag: http://lavprisparabol.dk/parabol-tilbehoer-38/lnb-beslag-10/lnb-beslag-multifeed-til-4-lnb-44.html - http://lavprisparabol.dk/parabol-tilbehoer-38/lnb-beslag-10/lnb-beslag-multifeed-til-4-lnb-44.html men det ligner næste et hjemmelavet beslag og jeg ved ikke om det vil være muligt at sætte på min parabol.
Men hvis nogen har et forslag til beslag modtager jeg dem gerne, min parabol er sådan en 60cm fra Canal Digital, som vist nok skulle være en Triax.
Panasonic DMP-BDT300
|
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 19:50
Ja, det beslag kan bruges til en Max afstand mellem positioner på 30 grader, så du ligger lige inden for, men om en 60 Cm parabol er stor nok, tvivler jeg på. Det vil være en god ide, at bruge en større. Bemærk ligeledes: LNB holderen kan monteres på standard paraboler eller på paraboler med følgende LNB feedarm mål: 15x15 mm og 50x20 mm. Yderligere kan de monteres på de fleste paraboler med firkantet feedarm, dog kan det være nødvendigt at bore hul igennem feedarmen for montage.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 19:57
Okay... ja, så kan jeg nok egentlig godt få den til at passe. Men det med størrelsen af parabollen har også noget at sige, men hvordan ved man om den er for lille?
Panasonic DMP-BDT300
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 20:02
gør som mange andre husejere med canal digital+via . de har skam bare 2 diske sat op.. så du smider 2 op og sætter kabler igennem en diseqc og så kan du ihvertfald se begge.. vil du have 2 tv som kan se 2 forskellige så skal det jo bare være twin lnb på begger skærme og 2 diseqc, så burde den være hjemme. men personligt ville jeg forsøge er du kan forlænge ud til 28.2e men jo der er langt.. så den kan jo vippe meget og være ustabil.. måske en toroidal t60? eller http://www.tektronik.dk/catalog/da/8205-maximum-t55-multibeamparabol-362.html - denne
|
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 20:06
Ja, jeg har også overvejet sådan en som du linker til, men tænker bare at den er endnu svære at indstille?
Panasonic DMP-BDT300
|
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 20:13
Ja, men hvad vil du have. Lidt besvær med indstilling, eller risiko for dårlig modtagelse. Du vil jo gerne have de 2 positioner der gør lidt vanskeligere, da de ligger så yderligt som de gør.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 20:15
har selv T90 og når den først sad, så har jeg altid været glad for at indstille nye postiioner bare er et lille ryk på pinden og man har nye signaler når man nu vil eksperimentere altså.. så når den sidder er den sikkert bedre..
|
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 20:20
Hmm... okay... det er lidt svært at bestemme sig, for jeg har jo aldrig prøvet at have problemer med signalet før, nu har jeg så også kun en LNB på lige nu. Men hvis det kan lade sig gøre ved kun at skifte beslaget så er det jo være nemmest, men jeg har svært ved at forstå hvorfor det ikke skulle fungere, altså enten vil det vil vel virke ellers vil det ikke virke. Hvis jeg kan få signal og parabolen + beslaget sidder godt fast, så skulle det vel ikke ændre sig.
Panasonic DMP-BDT300
|
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 20:28
Nu har du jo fået nogle råd, om du så vil følge dem eller ej, det bestemmer du selv. Igen, med den spredning kan en større parabol kun anbefales, eller som også foreslået 2 seperate. Valget er dit.
|
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 20:50
Jeg siger også mange tak... jeg forstår nok bare ikke helt hvordan sådan en parabol fungere, altså hvorfor der skal en større parabol til osv.
Men det må jeg se om jeg kan finde noget informantion om på nettet så.
Panasonic DMP-BDT300
|
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 21:01
Når LNBerne er så meget offset på en lille parabol, så vil der være et svagere signal, og derved ikke meget vejr reserve, med deraf følgende udfald i dårlig vejr. Jeg ligger lige på kanten af god modtagelse af SKY med en 60 Cm parabol, har haft nogle problemer her på det seneste med den kraftige regn.
Om der så senere kan modtages fra den position, må tiden vise, da der muligvis skiftes fra Europabeam til Spotbeam på den position, og så er meget af Europa afskåret fra modtagelse.
|
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 22:02
Okay på den måde... ved du så om sådan en WaveFrontier Toroidal T55 vil være bedre end min 60cm? - eller vil det være samme problem, altså så jeg skal overvej købe en 70-80 cm parabol.
Panasonic DMP-BDT300
|
Skrevet den: 17-September-2011 kl. 23:23
Som tidligere skrevet, helt klart en større parabol, ikke mindre end 80 Cm, nu skriver du ikke hvor i landet du bor, men er det i den østlige del, og du ønsker at modtage Astra 2D, så skal der bruges en stor parabol, hvor der i den vestlige del kan bruges en noget mindre.
De øvrige sattelitter, EB1 samt Astra2A og C kan modtages i hele landet med en 60-70 Cm, når der ikke er monteret andre LNBer. Hvordan det kommer til at være med den nye Astra 1N, må vi vente og se, men det bliver nok som på 2D en Spotbeam. Den er bl.a opsendt for at der også skal være plads nok til den nye udbyder Real Digital som starter omkring Oktober. Måske får de øvrige sattelitter også Spotbeam.
|
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 18-September-2011 kl. 13:06
crim skrev:
Okay på den måde... ved du så om sådan en WaveFrontier Toroidal T55 vil være bedre end min 60cm? - eller vil det være samme problem, altså så jeg skal overvej købe en 70-80 cm parabol.<span ="Apple-style-span" style="color: rgb51, 51, 51; font-family: verdana, arial, lucidia, helvetica; font-size: 11px; line-height: normal; "></span> | En T55 svarer ca til en alm. 80cm, så du vil få et bedre signal.
Så den også lige her: http://lavprisparabol.dk/parabol-til-4-lnb-5/maximum-t55-parabol-51.html
------------- mvh Jesper \
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams
|
Skrevet af: Bobben
Skrevet den: 18-September-2011 kl. 13:13
quarkir skrev:
crim skrev:
Okay på den måde... ved du så om sådan en WaveFrontier Toroidal T55 vil være bedre end min 60cm? - eller vil det være samme problem, altså så jeg skal overvej købe en 70-80 cm parabol.<span ="Apple-style-span" style="color: rgb51, 51, 51; font-family: verdana, arial, lucidia, helvetica; font-size: 11px; line-height: normal; "></span> | En T55 svarer ca til en alm. 80cm, så du vil få et bedre signal.
Så den også lige her: http://lavprisparabol.dk/parabol-til-4-lnb-5/maximum-t55-parabol-51.html |
Du får aldri så mye gain i T55 som du vil få med en 80cm hvis det er snakk om en enkelt posisjon.
Ved mottak av 1-west og 28.2øst så er det nok aller best å benytte to antenner hvis man ønsker best mulig signal. Men dersom man uansett ikke kan klare å motta BBC/ITV etc. på Astra 2D så kan det jo være at en T55 er mer praktisk
Dersom man bor i syd/vest Danmark så antar jeg T90 vil fungere med Astra 2D.
|
Skrevet den: 18-September-2011 kl. 13:20
Mange tak for de gode svar, jeg har valgt at bestille en T55, da jeg ikke har plads til to paraboler og i følge digital.tv så skal min parabol være omkring 1.8M for at kunne nå Astra 2D, så det må jeg undvære, for så stor en parabol har jeg heller ikke plads til... eller retter tror en anden i hustanden vil nedlægge veto mod den :-)
Panasonic DMP-BDT300
|
Skrevet den: 18-September-2011 kl. 13:30
Der kan også fås mange kanaler fra de øvrige Sattelitter, og har man et abonement på SKY, så er der mulighed for at få nogle af de kanaler som også er på 2D, de ligger kodet på de andre Sattelitter, som f.eks ITV kanalerne, de kan også fås i HD. Der kan også med et abonement fås Channel 4 og 5. ligeledes i HD. Det kræver en SKY modtager for at kunne få et abonement.
|
Skrevet den: 18-September-2011 kl. 13:40
Radiomanden skrev:
Det kræver en SKY modtager for at kunne få et abonement. |
det er så undtagelse og ikke rigtig.. det kræver bare en modtager som er kompatibel med kort typen, som mange linux bokse som vizyon,octagon osv er. det er så også alle linux baserede bokse..
|
Skrevet den: 18-September-2011 kl. 13:56
Så er man vel med en af de modtagere vel også ude over det problem som hedder Viasat.? SKY og Viasat bruger begge NDS Videoguard.
|
Skrevet den: 18-September-2011 kl. 14:36
nej, de bruger ikke samme type serie kort, men ja, det er NDS videoguard, bare ikke samme serie. så ikke låst til modtager eller med hd problemer som viasat. hvertfald ikke iflg. uk forums.
|
|