Hej Forum! I forbindelse med mit skift til min nye Octagon modtager (se tråd http://www.recordere.dk/forum2/forum_posts.asp?TID=99905&PN=10&title=miraclebox-9-octagon-1028-mfl - her ) ville jeg gerne udvide min Astra / Hotbird parabol til også at kunne tage nogle FTA kanaler på Eurobird 9A (9.0E). Der er forventet signalstyrke på 49-50 her i KBH-området. Jeg har en gammel no-name parabol på 72 x 82 cm (B x H) med et centreret 6.2 graders beslag som tager Astra og Hotbird ganske fint. Jeg har ikke kunne finde et multi-beslag til den, så valget stod mellem en ny Europa-parabol (ca. 1.500 kr) eller så at finde en dualhead LNB, så Hotbird lnb'en blev udvidet til Hotbird + Eurobird (13E + 9E = 4 grader). Det burde rent faktisk kunne lade sig gøre - på nettet er der Eurobird opskrifter, hvor man taper en lnb på ydersiden af en Hotbird lnb (de skal sidde helt tæt!). Da jeg kunne bestille http://www.satshop.tv/OCTAGON-Flex-Feed-4-15-Degree-LNB-Green-HQ - denne lnb sammen med min modtager prøvede jeg den billige løsning (den kostede under 200), vel vidende at mine odds nok var 50/50. Jeg har i dag forsøgt at koble den på min eksisterende installation, men har ikke kunne modtage Eurobird. Den sidder på Hotbird + Astra kablet og jeg har testet både med den gamle og den nye modtager, så det kan kun være et problem med opsætningen af lnb'en. Har sågår testet at den yderste lnb kan modtage Hotbird (i 13E positionen), så alt er fysisk ok. Jeg har også forsøgt med forskellige skews og forskellige afstande (HELT tæt burde nu være den rigtige opsætning!), men ingen Eurobird. Mit beslag tillader at tvillinge-lnb'ens hoveder sidder så tæt, at de rør hinanden, men her fik jeg kun nogle kanaler på Eutelsat (7E) ind (i dårlig kvalitet), så min teori er at det lovede minimum på 4 grader er oversolgt (eller for optimistisk på min "lille" parabol). Forsøgte i øvrigt at dreje parabolen 1-2 grader mod vest, men så mistede jeg Astra og Hotbird, så parabolen står i udgangspunktet optimalt... Er der nogen gode forslag eller nogen der vil købe? Anders
------------- Video: Samsung UE46F8005, Panasonic BD60 bluray og Octagon SF 1028P recorder Audio: Onkyo TX-SR508 Receiver, Dali Zensor 1, Dali Zensor Vokal, Dali 9F Sub og Jamo 160 i 5.1 surround
|