Print side | Luk vindue

Fona vildleder omkring DVB-T2 - værre end Expert

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=102320
Udskrevet den: 06-Juni-2024 kl. 01:01


Emne: Fona vildleder omkring DVB-T2 - værre end Expert
Skrevet af: reslfj
Emne: Fona vildleder omkring DVB-T2 - værre end Expert
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 10:23
Fona  giver direkte forkerte informationer omkring DVB-T2 på deres hjemmeside.  Dette er ikke undskyldeligt for en stor markedsledende kæde som Fona.      De er heller ikke nok at Fona skriver lidt et sted - hvis forbrugerne let ledes til at læse et andet sted - Der skal sgu ryddes op, så alle
informationer er rigtige.

Teksten nedenfor er direkte usand og må vel være en overtrædelse af markedsføringsloven - som man burde anmelde.

Fona skriver  stadig 1 oktober 2011 (under "Elektronik nyheder"
DVB-T2
Der er på nuværende tidspunkt ikke politisk besluttet ændringer i sendenettet som eksempelvis en overgang til DVB-T2. http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=599&pi=5&pr=0 - Ligeledes har Boxer som administrerer sendenettet udmeldt at de ingen planer har om ændring til DVB-T2.


Men Boxer har pr 14 september netop udmeldt  det absolut modsatte - at Boxer ikke blot har planer, men helt nøjagtigt vil omstille en hel mux  til DVB-T2 pr 1 april 2012 - om kun 6 mdr.

Alle apparater, der kun har DVB-T  indbygget, vil for altid være afskåret fra at modtage bla TV2 HD  - medmindre en ekstern boks anskaffes.

Lars   Smile 

PS!  Fona har rettet teksten på en anden side, så den ikke der er fejlagtig. Men den understreger stadig ikke, at  DVB-T  uden 2  er en 'fortidssikring' af ethvert nyt køb til brug med Boxer.

Fona burde vel skrive:
"Alle fjernsyn, der skal bruges til at modtage fra en antenne, skal  være med DVB-T2 og CI+.
I modsat fald vil visse kanaler - inklusiv TV2 HD - ikke kunne modtages efter 1 april 2012."

Tilføjet: Linken har  Fona  rettet  til en bedre tekst.  3-oktober-2011/lars 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.



Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Teksten nedenfor er direkte usand og må vel være en overtrædelse af markedsføringsloven - som man burde anmelde.
 
Har du skrevet til dem og gjort dem opmærksom på fejlen?


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 10:41
 
 Der er mange ting om den kæde der er mindre godt i forhold til de øvrige, så det er ingen overraskelse. Det er IMO ikke et sted hvor man skal gå hen for at få råd og vejledning. Jeg overhørte en dag jeg var inde i den lokale butik for at købe en HDD som jeg viste de havde, en af expedienterne sige til en kunde i forbindelse med et køb: Vi er sælgere ikke teknikkere. Hvor useriøst kan det være.Dead Et hvert relevant spørgsmål skal da besvares kvalificeret .


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 10:50
Tyder mere på en fejl og manglende opdatering end vildledning.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Vi er sælgere ikke teknikkere. Hvor useriøst kan det være.Dead 
 
Det kommer slemt an på hvad spørgsmålet var.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 11:27
 
 Det har du da ret i, men svaret skulle helt klart have været anderledes, som f.eks det må vil lige undersøge, eller det finder vi lige ud af.
De kender heller ikke forskel på FTA Sattelit og FTA DVB-T. Jeg ville før jeg fik SKY have en modtager så jeg kunne modtage Freeesat, og havde de nogle modtagere til det, det havde de så ikke, men ville få nogle senere, det viste sig så at det de fik var DVB-T, de andre solgte de skam ikke, da de jo solgte Canal Digital og Viasat.Dead Hvorfor ikke klar besked med det samme, på et helt klart spørgsmål.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Tyder mere på en fejl og manglende opdatering end vildledning.


Nej - der er et objektivt krav til vejledning og relevant information - det betyder også, at man ikke må gemme den rigtige information blandt en masse tekster med direkte usandheder.

En usandhed er stadig usand uanset om det er sjusk eller bevist. 

Men personligt synes jeg  at der burde være en almindelig pligt til at professionelle internetsider altid var rimeligt og rettidigt opdateret - for mig gerne under bødeansvar - men det er jo en lidt anden sag.

Her er der jo tale om, at selv den rettede tekst ikke  overholder købelovens krav om, at sælger skal give  informationer,  der har betydning for kundens beslutning.    

Det synes ikke længere at være et tilfælde, at netop Fona var/er part i en af DVB-T/MPEG-2 klagesagerne.   Thumbs Down

Lars    Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 12:47
Slap

Nu

Af.

Vi er enige i at fejlinformation er problematisk, men din retorik om at alle butikker der laver fejl bare skal anmeldes, den er altså temmeligt hysterisk. Problemer kan altså godt løses uden at anmelde folk.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Teksten nedenfor er direkte usand og må vel være en overtrædelse af markedsføringsloven - som man burde anmelde.
 
Har du skrevet til dem og gjort dem opmærksom på fejlen?

Nej - Branchen må følge med i den offentlige debat.   Der er flere fine eksempler på at bla youSee  har åbne øjne og læser her.

Hvem synes du jeg skal jeg skrive til - (E-mail only) ?

Lars    Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 13:23
@ reslfj
 
Nu har jeg ikke læst alle posterne i dine klagetråde så tilgiv mig hvis jeg har overset noget.
 
Jeg er enig i udgangspunktet. Informationen skal være fyldestgørende og opdateret og det er da også godt at man kan finde informationen her på recordere hvis man leder lidt eller spørger efter den.
 
Jeg synes dog at disse tråde lidt har karakter af at "råbe i en skov". - Det er fandeme højt, men der er ikke ret mange der hører det.
 
Ville det ikke være mere konstruktivt rent faktisk at klage og i øvrigt lave en post der klart beskriver hvad der kommer til at ske, hvem det berører og hvilket udstyr der er nødvendigt og for hvem. Det sidste har du sikkert allerede lavet, men hvis ikke er du sikkert den bedst kvalificerede her ;-)
 
Og ja.. Jeg har sendt Fona en mail om deres DVB-T2 information. De er åbenlyst for længe om at få fingeren ud.
 
MVH
tvkartoffel
 
 
 


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:



Hvem synes du jeg skal jeg skrive til - (E-mail only) ?




Helt ærligt... Hvis du rent faktisk mener at "nogen" burde klage, så klag selv. Hvis "nogen" burde finde en mail-adresse til dig, så find den selv. Jeg er 100% enig i posten ovenfor. Hvis du mener der bør gøres noget, så GØR da noget, i stedet for at bræge løs, i et forum hvor du absolut ikke kan forvente at diverse firmaer følger med i alt hvad der bliver skrevet.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: db89
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Teksten nedenfor er direkte usand og må vel være en overtrædelse af markedsføringsloven - som man burde anmelde.
 
Har du skrevet til dem og gjort dem opmærksom på fejlen?

Nej - Branchen må følge med i den offentlige debat.   Der er flere fine eksempler på at bla youSee  har åbne øjne og læser her.

Hvem synes du jeg skal jeg skrive til - (E-mail only) ?

Lars    Smile

Den her side er nok brugbar for dig  http://fona.dk/default.aspx?m=2&i=182 - http://fona.dk/default.aspx?m=2&i=182

måske fona@fona.dk kunne være et sted at starte LOL


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:



Vi er enige i at fejlinformation er problematisk, men din retorik om at alle butikker der laver fejl bare skal anmeldes, den er altså temmeligt hysterisk. Problemer kan altså godt løses uden at anmelde folk.


Det synes jeg også - det burde.   Men det synes ikke at være tilfældet -  Der synes at være firmaer, der fremturer med  fejlinformationer.

Med MPEG-2 kom der alle mulige - 'det kunne vi ikke vide' - Dansk Erhverv udsendte en tidslinje for MPEG-2, der ganske enkelt ikke var korrekt.  Det desuagtet, at jeg positivt ved, at det var mod bedre vidende - fordi jeg fremsendte personligt kilder, der påviste fejlene/manglerne,  som dokumentation.      

Når forretningerne - her Fona - så fortsætter på samme måde  - så synes jeg,  det er tæt på, at man må skrive til myndighederne.

Når jeg skriver bla. her på recordere.dk   er det jo netop for, at 
  • aktive forbrugere kan opdage, at der snydes og kun skal efterspørge DVB-T2 eller vente. 
  • forretningerne kan ændre politik og skrive - Kun DVB-T2/CI+  til antenne.
  • der er en offentlig debat, som forbrugere, der er blevet DVB-T snydt, kan henvise til.
Det er da helt urimeligt, at  mange  nu har skulle købe  4 løsninger indenfor 6 år - ny pr 18 mdr.
  1. DVB-T/MPEG-2 
  2. DVB-T/MPEG-4   FTA   SD only
  3. DVB-T/MPEG-4  HD   eller DVB-T/MPEG-4 CI (Boxer)
  4. DVB-T2/MPEG-4 CI+
Det har  været præget af, at
  • forretningerne ville  stedse 'straks i gang med at sælge' - og ved fejlkøb  kan man bare sælge endnu engang.
  • politikerne ville ikke forstå, at timing skal følge teknologiudviklingen og ikke omvendt.
  • politikerne lyttede til branchen, der i Danmark stort set er  marketingfolk og til DR, der havde egen dagsorden (2 muxer til DR)
  • mange inkl. politikere ville aldrig skifte mere og nu har de fået et skifte hver 18 mdr.  LOL

Det eneste rimelige og heldige jeg har set er
  • DVB-T/MPEG-2  MUX1   gjorde DR2  til en mulighed for alle seerne allerede i 2006.
  • Vi var heldige at få gatekeeper/Boxer fanget ind inden krisen startede rigtigt - det gik galt i fx Irland.
Lars  Smile




-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Hvem synes du jeg skal jeg skrive til - (E-mail only) ?
Lars    Smile
Den her side er nok brugbar for dig  http://fona.dk/default.aspx?m=2&i=182 - http://fona.dk/default.aspx?m=2&i=182
måske fona@fona.dk kunne være et sted at starte LOL

Nej det skal højer op -  nok til F-Group - men jeg synes de selv skal læse her og rette ind.

På et tidspunkt  ender de på forsiden af EB  eller BT - og det er da ikke klogt.

Lars   Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Nej det skal højer op -  nok til F-Group - men jeg synes de selv skal læse her og rette ind.




Når det er dén mail der meldes ud som kontaktinfo, så er det naturligvis den du skal bruge. Sker der så ikke noget, så er det fint at gå til myndighederne (men så gør da dét, i stedet for at antage at gud og hvermand læser med hér). Men almindelig "kommandovej" må da være at henvende sig via den anviste kontaktinfo først. Hvis du har gjort dét, så synes jeg da bare du skal anmelde alt dét du vil. Jeg synes bare din retorik er meget skarp, i betragtning af at du tilsyneladende ikke rigtigt selv gider gøre noget for det.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: 2more
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 14:37
Forstår ikke problemet - her er et link til "Fona nyheder" på deres hjemmeside:
 
http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=598&pi=13&pr=0 - http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=598&pi=13&pr=0
 
Alt ser da fuldstændig korrekt ud....


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 15:00
Edit: Var for hurtig på aftrækkeren Embarrassed
 
Det er ikke den side der tales om. Det er denne her:
 
http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=599&pi=5&pr=0 - http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=599&pi=5&pr=0
 
MVH
tvkartoffel


Skrevet af: 2more
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 15:13
Årsagen til alt dette skriveri og lettere ophidsede brugere skyldes såmænd nok bare at der stadig ligger en gammel info på deres hjemmeside ( hvis man leder efter den )  - men mon ikke den bliver slettet en af dagene ?
 
http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=599&pi=5&pr=0 - http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=599&pi=5&pr=0


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Har du selv lige siddet og rettet det? Det er din første post.... ;-)
 
For en time siden stod der sådan her:
 
"DVB-T2
Der er på nuværende tidspunkt ikke politisk besluttet ændringer i sendenettet som eksempelvis en overgang til DVB-T2. Ligeledes har Boxer som administrerer sendenettet udmeldt at de ingen planer har om ændring til DVB-T2.

Der er ingen tvivl om at der på sigt vil komme nye standarder. Alle nyere fladskærme understøtter HD og dermed en højere opløsning end der sendes med på de fleste kanaler i dag. I fremtiden vil der med al sandsynlighed blive behov for flere HD kanaler og brug for mere båndbredde og dermed behov for et mere effektivt sendesystem. Men den eksakte teknologi til dette kan der kun gisnes om."
 
Nu står der sådan her:
 
"DVB-T2
Der er på nuværende tidspunkt ikke politisk besluttet ændringer i sendenettet som eksempelvis en overgang til DVB-T2. BOXER har den 14. september 2011 meldt ud, at man fra 1. april 2012 vil sende en række kanaler i HD-kvalitet, blandt andet TV2 HD. Ved brug af den nyeste teknologi, i form af den nye DVB-T2 standard vil BOXER få mulighed for at få plads i sit sendenet til en række tv-kanaler i HD-kvalitet."
 
Det er ikke særligt godt formuleret, men i det mindste bedre...
 
MVH
tvkartoffel


Det står stadigt på siden, som jeg allerede skriver i min første post via menu punktet "Elektronik nyheder"  (prøv linken i min første post) . Det er naturligvis fjollet af Fona's webmaster ikke har styr på sine sider, men det   er jo Fona's problem, at de ikke har systematisk arbejdende medarbejdere.  Teksten misinformerer helt på den ene side og er tvivlsom på den anden. Det er ikke godt.

Desuden  er der en helt manglende forståelse af at man slet ikke kan sælge nye fjernsyn til antenne-seere uden at disse har DVB-T2.  SD kanalerne komprimeres mere af Boxer og på en bare lidt stor skærm vil der være en meget klar forskel på kvaliteten.

Lars   Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 15:18
Ja jeg var for hurtig. Havde ikke set at det var en anden side der var tale om. Har som du kan se editeret det andet indlæg. Se venligst bort fra det :-)
 
Jeg har mailet både F Group og Fona med det relevante link, så det ordner sig nok.
 
MVH


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af 2more 2more skrev:

Årsagen til alt dette skriveri og lettere ophidsede brugere skyldes såmænd nok bare at der stadig ligger en gammel info på deres hjemmeside ( hvis man leder efter den )  - men mon ikke den bliver slettet en af dagene ?
 
http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=599&pi=5&pr=0 - http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=599&pi=5&pr=0


Det har de haft over 2 uger til at gøre  Thumbs Down


Der er på Fona's  TV liste ingen henvisning, jeg kunne se, til  DVB-T2 info. Desuden indeholder teksten ikke nogen info om, at  alle større fjernsyn SKAL have et HD signal, hvis overhovedet muligt.

Men Boxer bliver dette særligt vigtigt, når de eksisterende SD kanaler skal komprimeres yderligere. Det er muligt at Boxer gør en stor indsatst for at bevare SD kvaliteten bedst muligt, men enhver fagmand, der ser 3 muxer's kanaler skal udsendes i kun 2 muxer's kapacitet, må da betragter det som et nærliggende og muligt kvalitetsproblem - som så 'vil være af betydning for købers beslutning'

Der skal stå at DVB-T2 og CI+ er  det eneste der dur til Boxer og blot lidt større skærme.  Det vil være godt men er ikke nok at Fona sletter den ene helt forkerte side.


Lars   Smile

PS!  Jeg har faktisk skrevet til HIFI-klubben, så nu vil jeg gennemse deres sider igen i næste uge.


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af 2more 2more skrev:

Årsagen til alt dette skriveri og lettere ophidsede brugere skyldes såmænd nok bare at der stadig ligger en gammel info på deres hjemmeside ( hvis man leder efter den )  - men mon ikke den bliver slettet en af dagene ?
 
http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=599&pi=5&pr=0 - http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=599&pi=5&pr=0
 
Ja det er netop det der er galt. Hvis man søger i søgefeltet på Fonas hjemmeside efter DVB-T2 så bliver man ledt direkte til siden med den forkerte information...
  
Jeg er i øvrigt ening i at den opdaterede side er pænt kryptisk. Man skal faktisk have forstået det på forhånd for at forstå hvad der menes.
 
MVH


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af 2more 2more skrev:

Årsagen til alt dette skriveri og lettere ophidsede brugere skyldes såmænd nok bare at der stadig ligger en gammel info på deres hjemmeside ( hvis man leder efter den )  - men mon ikke den bliver slettet en af dagene ?
http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=599&pi=5&pr=0 - http://www.fona.dk/default.aspx?m=4&i=599&pi=5&pr=0

Det har de haft over 2 uger til at gøre  Thumbs Down
Slap dog af og pas på dit blodtryk
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Der er på Fona's  TV liste ingen henvisning, jeg kunne se, til  DVB-T2 info. Desuden indeholder teksten ikke nogen info om, at  alle større fjernsyn SKAL have et HD signal, hvis overhovedet muligt.
Hold nu op med den larm og lad være med at fyre dine egne, personlige meninger og fortolkninger af som endegyldige sandheder !!!
Du blander teknik (DVB-T2) sammen med din personlige holdning (stort TV = HD only).
Ja, det giver et bedre billede (for HD kanalerne) med det er IKKE en teknisk nødvendighed og der jo stadig masser af SD kanaler...

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Men Boxer bliver dette særligt vigtigt, når de eksisterende SD kanaler skal komprimeres yderligere. Det er muligt at Boxer gør en stor indsatst for at bevare SD kvaliteten bedst muligt, men enhver fagmand, der ser 3 muxer's kanaler skal udsendes i kun 2 muxer's kapacitet, må da betragter det som et nærliggende og muligt kvalitetsproblem - som så 'vil være af betydning for købers beslutning'
Det er dit gæt, så længe du ikke har set resultatet af bedre udstyr til at håndtere komprimeringen.

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Der skal stå at DVB-T2 og CI+ er  det eneste der dur til Boxer og blot lidt større skærme.  Det vil være godt men er ikke nok at Fona sletter den ene helt forkerte side.
Det er jo heller ikke rigtigt !

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Lars   Smile

PS!  Jeg har faktisk skrevet til HIFI-klubben, så nu vil jeg gennemse deres sider igen i næste uge.

Herligt, så er du konstruktiv....
Hvad med at du også skriver til Fona, når det nu er så alvorligt ?

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 01-Oktober-2011 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
Jeg overhørte en dag jeg var inde i den lokale butik for at købe en HDD som jeg viste de havde, en af expedienterne sige til en kunde i forbindelse med et køb: Vi er sælgere ikke teknikkere. Hvor useriøst kan det være.Dead Et hvert relevant spørgsmål skal da besvares kvalificeret .
Og jeg hørte engang en bilsælger sige til en kunde "Du er da ikke rigtig klog". Godt nok grinede sælgeren lidt som om det var ment i spøg, men jeg er nu ret sikker på sælgeren svinede kunden til på det groveste og den sætning jeg hørte SLET ikke var taget ud af sammenhæng. 


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 02-Oktober-2011 kl. 07:32
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det har du da ret i, men svaret skulle helt klart have været anderledes, som f.eks det må vil lige undersøge, eller det finder vi lige ud af.

Som sagt, det kommer an på hvad spørgsmålet var. Ethvert RELEVANT spørgsmål kræver et seriøst svar.

Og bortset fra dét, så er det dig selv der er suverænt mest useriøs, når du vælger at handle i butikker som du åbenlyst foragter - uanset hvad din undskyldning er.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: sickchild
Skrevet den: 02-Oktober-2011 kl. 09:59
resflj vil det sige at man heller ikke kan se dvd på sit 50" fordi det er sd? man skal kun se bly-ray for ellers så er fjernsynet ikke til noget. Det er jo ikke korrekt. Jeg elsker mine hd kanaler. Men jeg elsker også mine sd kanaler og de står også klart, selvom det jo ikke er hd.

så jeg kan virkelig ikke se din påstand om at man kun skal have hd kanaler på et stort tv holder nogen steder, Mange kanaler findes jo slet ikke i HD.


Skrevet af: tbbv
Skrevet den: 02-Oktober-2011 kl. 10:04
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Der er mange ting om den kæde der er mindre godt i forhold til de øvrige, så det er ingen overraskelse. Det er IMO ikke et sted hvor man skal gå hen for at få råd og vejledning. Jeg overhørte en dag jeg var inde i den lokale butik for at købe en HDD som jeg viste de havde, en af expedienterne sige til en kunde i forbindelse med et køb: Vi er sælgere ikke teknikkere. Hvor useriøst kan det være.Dead Et hvert relevant spørgsmål skal da besvares kvalificeret .

Det er da hudløst ærligt!!

Ærlighed er der som regel ikke noget galt med.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-Oktober-2011 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Det har du da ret i, men svaret skulle helt klart have været anderledes, som f.eks det må vil lige undersøge, eller det finder vi lige ud af.

Som sagt, det kommer an på hvad spørgsmålet var. Ethvert RELEVANT spørgsmål kræver et seriøst svar.

Og bortset fra dét, så er det dig selv der er suverænt mest useriøs, når du vælger at handle i butikker som du åbenlyst foragter - uanset hvad din undskyldning er.
 
 Det var også kun en overgang at man var nødsaget til at handle der, efter den butik som jeg plejede at købe i måtte lukke efter mere end 30 år. Nu er der en Expert, og den afdeling er der ikke noget i vejen med.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 02-Oktober-2011 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

resflj vil det sige at man heller ikke kan se dvd på sit 50" fordi det er sd? man skal kun se bly-ray for ellers så er fjernsynet ikke til noget. Det er jo ikke korrekt. Jeg elsker mine hd kanaler. Men jeg elsker også mine sd kanaler og de står også klart, selvom det jo ikke er hd.

så jeg kan virkelig ikke se din påstand om at man kun skal have hd kanaler på et stort tv holder nogen steder, Mange kanaler findes jo slet ikke i HD.


Ifølge købeloven §76 stk1 nr 3  skal varen betragtes som mangelfuld, hvis

"sælgeren har forsømt at give køberen oplysning
om forhold, der har haft betydning for køberens
bedøm­melse af genstanden, og som sælgeren
kendte eller burde kende
"

Der er indlysende en betydelig forskel på  SD og HD versionerne af TV2 og naturligvis også af andre kanaler.  Denne forskel ses særligt klart på store skærme.  Desuden er TV2 måske Danmarks mest se  kanal.
Kvaliteten  er naturligvis meget vigtigere for køber, når det drejer sig om en kanal, der ses meget.

Derfor må enhver sælger gå ud fra, at   informationerne om at et giver fjernsyn kan eller  ikke kan  modtage HD vil have "betydning for køberens bedømmelse".

Men det er også meget klart, at sælger som fagmand  vil eller bør vide, at forskellen på de to TV2 versioner vil kunne opleves meget tydelig og især vil være meget tydeligt på lidt større skærme.

Det påhviler derfor også sælger at oplyse om disse forhold, som køber ikke selv kan afprøve  før  1 april 2012 - for det  vil indlysende  have "betydning for køberens bedømmelse".

Boxer har sagt, at andre og flere kanaler vil blive sendt med DVB-T2. Det er ikke lig nu klart, hvilke andre kanaler der er tale om, men det  vil indlysende være af "betydning for køberens bedømmelse"  om køber  kan eller ikke kan vælge blandt disse kanaler - vælge HD  i stedet for  SD versionen ved simulcast eller  tilvælge nye kanaler, hvis/når  det tilbydes.

Bemærk at forhold af betydning, ikke nødvendigvis betyder en helt bestemt og helt sikker viden.  Det er fx nok at vide, at der hos Boxer pr 1 april vil komme flere kanaler, der vil kræve DVB-T2 , selvom man ikke lige nu ved, hvor mange og hvilke kanaler der kommer.   

Bemærk, at det stedse er betydningen for køber , der er afgørende - ikke hvad sælge personligt mener.  Sælger forudsættes at være kvalificeret fagmand.

Lars    Smile



-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 02-Oktober-2011 kl. 12:16
Tak, Lars (reslfj) for god og omhyggelig besked om købeloven.  Den vil jeg bruge.


-------------
Venlig hilsen, Vilhelm


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 02-Oktober-2011 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:


<span id="userPro1039970" ="msgsidepro"="" title="Se Drop Down">Tak, Lars (reslfj) for god og omhyggelig besked om købeloven.  Den vil jeg bruge.
</span>
Jeg vil nu nærmere kalde det hans fortolkning af det udsnit af en paragraf, som han nævnte og ikke andet.

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 02-Oktober-2011 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

resflj vil det sige at man heller ikke kan se dvd på sit 50" fordi det er sd? man skal kun se bly-ray for ellers så er fjernsynet ikke til noget. Det er jo ikke korrekt. Jeg elsker mine hd kanaler. Men jeg elsker også mine sd kanaler og de står også klart, selvom det jo ikke er hd.

så jeg kan virkelig ikke se din påstand om at man kun skal have hd kanaler på et stort tv holder nogen steder, Mange kanaler findes jo slet ikke i HD.

Ifølge købeloven §76 stk1 nr 3  skal varen betragtes som mangelfuld, hvis

"sælgeren har forsømt at give køberen oplysning
om forhold, der har haft betydning for køberens
bedøm­melse af genstanden, og som sælgeren
kendte eller burde kende
"

Der er indlysende en betydelig forskel på  SD og HD versionerne af TV2 og naturligvis også af andre kanaler.  Denne forskel ses særligt klart på store skærme.  Desuden er TV2 måske Danmarks mest se  kanal.
Kvaliteten  er naturligvis meget vigtigere for køber, når det drejer sig om en kanal, der ses meget.

Derfor må enhver sælger gå ud fra, at   informationerne om at et giver fjernsyn kan eller  ikke kan  modtage HD vil have "betydning for køberens bedømmelse".

Kan du ikke forstå hvad jeg skriver eller vil du ikke ?
Jeg har hele tiden skrevet at det ikke er et problem at sælge DVB-T udstyr, hvis sælger gør køber opmærksom på begrænsningerne (der skal åbenbart skrives med fed tekst) !
I dette tilfælde er der ikke tale om forsømmelse af noget som helst.
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Men det er også meget klart, at sælger som fagmand  vil eller bør vide, at forskellen på de to TV2 versioner vil kunne opleves meget tydelig og især vil være meget tydeligt på lidt større skærme.

Det påhviler derfor også sælger at oplyse om disse forhold, som køber ikke selv kan afprøve  før  1 april 2012 - for det  vil indlysende  have "betydning for køberens bedømmelse".
Ja, det har vi såmænd været enige om hele tiden, så hvorfor gentage det ?
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Boxer har sagt, at andre og flere kanaler vil blive sendt med DVB-T2. Det er ikke lig nu klart, hvilke andre kanaler der er tale om, men det  vil indlysende være af "betydning for køberens bedømmelse"  om køber  kan eller ikke kan vælge blandt disse kanaler - vælge HD  i stedet for  SD versionen ved simulcast eller  tilvælge nye kanaler, hvis/når  det tilbydes.
Ja, det har vi såmænd været enige om hele tiden, så hvorfor gentage det ?
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Bemærk at forhold af betydning, ikke nødvendigvis betyder en helt bestemt og helt sikker viden.  Det er fx nok at vide, at der hos Boxer pr 1 april vil komme flere kanaler, der vil kræve DVB-T2 , selvom man ikke lige nu ved, hvor mange og hvilke kanaler der kommer.

Bemærk, at det stedse er betydningen for køber , der er afgørende - ikke hvad sælge personligt mener.  Sælger forudsættes at være kvalificeret fagmand.
Jeg er vist nødt til at gentage mig selv - du gentager dig selv (igen)....

Hvorfor kværner du rundt i den samme smøre hele tiden, vi er jo fuldstændig enige om at sælger skal gøre køber opmærksom på konsekvenserne af at vælge DVB-T, frem for DVB-T2 ?

Din påstand om at DVB-T2 bør være et krav på "store" skærme (er det over 40" eller hvor går grænsen), er til gengæld helt for din egen regning og helt uden hold i noget som helst faktuelt mht. sendestandarder.
Så længe at der er mange andre ting kunderne går mere op i, end billedkvalitet, kan dette argument ikke bruges.

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 02-Oktober-2011 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

resflj vil det sige at man heller ikke kan se dvd på sit 50" fordi det er sd? man skal kun se bly-ray for ellers så er fjernsynet ikke til noget. Det er jo ikke korrekt. Jeg elsker mine hd kanaler. Men jeg elsker også mine sd kanaler og de står også klart, selvom det jo ikke er hd.

så jeg kan virkelig ikke se din påstand om at man kun skal have hd kanaler på et stort tv holder nogen steder, Mange kanaler findes jo slet ikke i HD.

Ifølge købeloven §76 stk1 nr 3  skal varen betragtes som mangelfuld, hvis

"sælgeren har forsømt at give køberen oplysning
om forhold, der har haft betydning for køberens
bedøm­melse af genstanden, og som sælgeren
kendte eller burde kende
"

Der er indlysende en betydelig forskel på  SD og HD versionerne af TV2 og naturligvis også af andre kanaler.  Denne forskel ses særligt klart på store skærme.  Desuden er TV2 måske Danmarks mest se  kanal.
Kvaliteten  er naturligvis meget vigtigere for køber, når det drejer sig om en kanal, der ses meget.

Derfor må enhver sælger gå ud fra, at   informationerne om at et giver fjernsyn kan eller  ikke kan  modtage HD vil have "betydning for køberens bedømmelse".

Kan du ikke forstå hvad jeg skriver eller vil du ikke ?
Jeg har hele tiden skrevet at det ikke er et problem at sælge DVB-T udstyr, hvis sælger gør køber opmærksom på begrænsningerne (der skal åbenbart skrives med fed tekst) !
I dette tilfælde er der ikke tale om forsømmelse af noget som helst.
 
Den fundamentale fejl du gør her - er at du forsøger at fraskrive dig et ansvar.
Men denne del af købeloven er udformet for at være til støtte for køber.  Det er meningen, at sælger skal støtte køber - selv hvis det betyder at sælger  må fraråde et givet køb.   Det er målet, at sælger sikrer,  at køber helt forstår dybden af ulemperne og derfor selv kan vurdere betydningen af at købe netop denne vare.
 
Så når du tilføjer  "at køber jo kan se alle kanaler (i SD)" kan køber ved denne tilføjelse  få den opfattelse, at  det er af mindre eller ingen betydning for ham - fordi han ikke kan se forskel før til april. og derfor ikke erkender  en mangel 'lige nu'.  
 
Det er her, du gå helt galt. 
 
For  fagmæssigt er det jo klart, at er man ikke blind, så gør  HD en kæmpeforskel - på alle fjernsyn og mest på store fjernsyn.
 
Det er også fagmæssig, men næppe almen viden, at det er en hel mux, der omstilles.  Dvs kapaciteten øges fra 22 til ca 36 Mbit/sek.  Det er  naturligvis vigtigt for en kunde at vide, at  de eksisterende SD kanaler nu skal rummes i 2 muxer med ca 55% af Boxers kapacitet, medens  DVB-T2 /CI+ er et krav for at få adgang til de resterende 45% af kapaciteten - og det er naturligvis kun første step af en udvikling mod flere DVB-T2 muxer.
 
Det er ikke nok, at fortælle om de tekniske begrænsninger, det er vigtigt, at kunden også helt forstår betydningen for TV kvaliteten  hen over 2012 og helst i hele apparatets levetid. 
 
Så er der også det forhold, at en forretning vil stå mega svagt ved en forbrugerklage.  Der skal ikke meget 'klynk' og en 46" DVB-T model til før sagen tabes i forbrugerklagenævnet - og det er da unødigt dumt.
 
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Men det er også meget klart, at sælger som fagmand  vil eller bør vide, at forskellen på de to TV2 versioner vil kunne opleves meget tydelig og især vil være meget tydeligt på lidt større skærme.

Det påhviler derfor også sælger at oplyse om disse forhold, som køber ikke selv kan afprøve  før  1 april 2012 - for det  vil indlysende  have "betydning for køberens bedømmelse".
Ja, det har vi såmænd været enige om hele tiden, så hvorfor gentage det ?
 
Fordi det betyder at man siden 14 september fagmæssigt kun har kunnet  råde til at købe DVB-T2.  Kun hvis kunden kræver at købe en DVB-T only model, må man skrive ca sådan her:
"Kunden er kraftigt blevet tilrådet en model med DVB-T2/CI+ , men forlanger at købe netop denne model"

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Boxer har sagt, at andre og flere kanaler vil blive sendt med DVB-T2. Det er ikke lig nu klart, hvilke andre kanaler der er tale om, men det  vil indlysende være af "betydning for køberens bedømmelse"  om køber  kan eller ikke kan vælge blandt disse kanaler - vælge HD  i stedet for  SD versionen ved simulcast eller  tilvælge nye kanaler, hvis/når  det tilbydes.
Ja, det har vi såmænd været enige om hele tiden, så hvorfor gentage det ?
 
Fordi det betyder at man siden 14 september fagmæssigt kun har kunnet  råde til at købe DVB-T2/CI+. ......
 
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Bemærk at forhold af betydning, ikke nødvendigvis betyder en helt bestemt og helt sikker viden.  Det er fx nok at vide, at der hos Boxer pr 1 april vil komme flere kanaler, der vil kræve DVB-T2 , selvom man ikke lige nu ved, hvor mange og hvilke kanaler der kommer.

Bemærk, at det stedse er betydningen for køber , der er afgørende - ikke hvad sælge personligt mener.  Sælger forudsættes at være kvalificeret fagmand.
Jeg er vist nødt til at gentage mig selv - du gentager dig selv (igen)....
 
Jeg kan skrive herfra til april - indtil alle forstår, at når det fagmæssige indlysende rigtige råd til Boxer kunder er DVB-T2/CI+,  så kan man ikke sælge DVB-T uden at kunden positivt insisterer derpå. 
 
Og selv da må man frygte en klagesag. 
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Din påstand om at DVB-T2 bør være et krav på "store" skærme (er det over 40" eller hvor går grænsen), er til gengæld helt for din egen regning og helt uden hold i noget som helst faktuelt mht. sendestandarder.
Så længe at der er mange andre ting kunderne går mere op i, end billedkvalitet, kan dette argument ikke bruges.
 
Du kan have ret i, at alle skærmstørrelser har brug for at kunne modtage DVB-T2 - fx for at kunne vælge i hele Boxers udbud. Det er jo også skrærmstørrelse vs afstand, der  afgør betydningen af HD visning.    Men fx et 23" køkken-tv er måske nok mere pris- end  pixelfølsomt.
Jeg har  i flere post skrevet 32" og opad, men var jeg ansvarlig i en forretning,  ville jeg heller ikke sælge 28" uden DVB-T2.
 
Det er muligt kunden går op i andet end sådan noget teknisk 'fnidder' som DVB-T2/CI+, men så er det særligt vigtigt, at   man fastholder det rigtige fagmæssige råd og  klart råder kunden til at købe DVB-T2/CI+.  Det er jo netop derfor, en sådan kunde  går til en fagmand.
 
Lars    Smile
 
PS! Samlet Boxer kapacitet 22+22+36 Mbit/sek = 80 Mbit/sek.  DVB-T kapacitet (22+22)/80 = 55%.  DVB-T2  =  45%.
 
 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 02-Oktober-2011 kl. 22:25
Blandt andet fordi det er let at være bagklog, så ved enhver, som har fulgt udviklingen af digitaliseringen af TV (og radio) i Danmark, at der kunne have været truffet bedre beslutninger, og der kunne have været informeret bedre.

Branchen og dermed også Fona, bør i særdeleshed vide hvilke fejl der derfor ikke skal gentages, og bør derfor bare være 100% skarpe på deres kommunikation og rådgivning.

At der så ligger forældet information eller dårlige råd og flyder på deres hjemmeside er ikke godt nok.

Diskussionen drejer sig derfor slet ikke om hvorvidt Fona skal hjælpes af velmenende brugere gennem huske-mails. Den drejer sig derimod om at Fona svigter lige præcis hvor de burde vide, at de IKKE skal svigte. - Det er skammeligt.

/B


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 02-Oktober-2011 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

resflj vil det sige at man heller ikke kan se dvd på sit 50" fordi det er sd? man skal kun se bly-ray for ellers så er fjernsynet ikke til noget. Det er jo ikke korrekt. Jeg elsker mine hd kanaler. Men jeg elsker også mine sd kanaler og de står også klart, selvom det jo ikke er hd.

så jeg kan virkelig ikke se din påstand om at man kun skal have hd kanaler på et stort tv holder nogen steder, Mange kanaler findes jo slet ikke i HD.

Ifølge købeloven §76 stk1 nr 3  skal varen betragtes som mangelfuld, hvis

"sælgeren har forsømt at give køberen oplysning
om forhold, der har haft betydning for køberens
bedøm­melse af genstanden, og som sælgeren
kendte eller burde kende
"

Der er indlysende en betydelig forskel på  SD og HD versionerne af TV2 og naturligvis også af andre kanaler.  Denne forskel ses særligt klart på store skærme.  Desuden er TV2 måske Danmarks mest se  kanal.
Kvaliteten  er naturligvis meget vigtigere for køber, når det drejer sig om en kanal, der ses meget.

Derfor må enhver sælger gå ud fra, at   informationerne om at et giver fjernsyn kan eller  ikke kan  modtage HD vil have "betydning for køberens bedømmelse".

Kan du ikke forstå hvad jeg skriver eller vil du ikke ?
Jeg har hele tiden skrevet at det ikke er et problem at sælge DVB-T udstyr, hvis sælger gør køber opmærksom på begrænsningerne (der skal åbenbart skrives med fed tekst) !
I dette tilfælde er der ikke tale om forsømmelse af noget som helst.

 

Den fundamentale fejl du gør her - er at du forsøger at fraskrive dig et ansvar.

Men denne del af købeloven er udformet for at være til støtte for køber.  Det er meningen, at sælger skal støtte køber - selv hvis det betyder at sælger  må fraråde et givet køb.   Det er målet, at sælger sikrer,  at køber helt forstår dybden af ulemperne og derfor selv kan vurdere betydningen af at købe netop denne vare.

 

Så når du tilføjer  "at køber jo kan se alle kanaler (i SD)" kan køber ved denne tilføjelse  få den opfattelse, at  det er af mindre eller ingen betydning for ham - fordi han ikke kan se forskel før til april. og derfor ikke erkender  en mangel 'lige nu'.  

 

Det er her, du gå helt galt. 

 

For  fagmæssigt er det jo klart, at er man ikke blind, så gør  HD en kæmpeforskel - på alle fjernsyn og mest på store fjernsyn.

 

Det er også fagmæssig, men næppe almen viden, at det er en hel mux, der omstilles.  Dvs kapaciteten øges fra 22 til ca 36 Mbit/sek.  Det er  naturligvis vigtigt for en kunde at vide, at  de eksisterende SD kanaler nu skal rummes i 2 muxer med ca 55% af Boxers kapacitet, medens  DVB-T2 /CI+ er et krav for at få adgang til de resterende 45% af kapaciteten - og det er naturligvis kun første step af en udvikling mod flere DVB-T2 muxer.

 

Det er ikke nok, at fortælle om de tekniske begrænsninger, det er vigtigt, at kunden også helt forstår betydningen for TV kvaliteten  hen over 2012 og helst i hele apparatets levetid. 

 

Så er der også det forhold, at en forretning vil stå mega svagt ved en forbrugerklage.  Der skal ikke meget 'klynk' og en 46" DVB-T model til før sagen tabes i forbrugerklagenævnet - og det er da unødigt dumt.

 

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Men det er også meget klart, at sælger som fagmand  vil eller bør vide, at forskellen på de to TV2 versioner vil kunne opleves meget tydelig og især vil være meget tydeligt på lidt større skærme.

Det påhviler derfor også sælger at oplyse om disse forhold, som køber ikke selv kan afprøve  før  1 april 2012 - for det  vil indlysende  have "betydning for køberens bedømmelse".
Ja, det har vi såmænd været enige om hele tiden, så hvorfor gentage det ?

 

Fordi det betyder at man siden 14 september fagmæssigt kun har kunnet  råde til at købe DVB-T2.  Kun hvis kunden kræver at købe en DVB-T only model, må man skrive ca sådan her:

"Kunden er kraftigt blevet tilrådet en model med DVB-T2/CI+ , men forlanger at købe netop denne model"


Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Boxer har sagt, at andre og flere kanaler vil blive sendt med DVB-T2. Det er ikke lig nu klart, hvilke andre kanaler der er tale om, men det  vil indlysende være af "betydning for køberens bedømmelse"  om køber  kan eller ikke kan vælge blandt disse kanaler - vælge HD  i stedet for  SD versionen ved simulcast eller  tilvælge nye kanaler, hvis/når  det tilbydes.
Ja, det har vi såmænd været enige om hele tiden, så hvorfor gentage det ?

 

Fordi det betyder at man siden 14 september fagmæssigt kun har kunnet  råde til at købe DVB-T2/CI+. ......

 

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Bemærk at forhold af betydning, ikke nødvendigvis betyder en helt bestemt og helt sikker viden.  Det er fx nok at vide, at der hos Boxer pr 1 april vil komme flere kanaler, der vil kræve DVB-T2 , selvom man ikke lige nu ved, hvor mange og hvilke kanaler der kommer.

Bemærk, at det stedse er betydningen for køber , der er afgørende - ikke hvad sælge personligt mener.  Sælger forudsættes at være kvalificeret fagmand.
Jeg er vist nødt til at gentage mig selv - du gentager dig selv (igen)....

 

Jeg kan skrive herfra til april - indtil alle forstår, at når det fagmæssige indlysende rigtige råd til Boxer kunder er DVB-T2/CI+,  så kan man ikke sælge DVB-T uden at kunden positivt insisterer derpå. 

 

Og selv da må man frygte en klagesag. 

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Din påstand om at DVB-T2 bør være et krav på "store" skærme (er det over 40" eller hvor går grænsen), er til gengæld helt for din egen regning og helt uden hold i noget som helst faktuelt mht. sendestandarder.
Så længe at der er mange andre ting kunderne går mere op i, end billedkvalitet, kan dette argument ikke bruges.

 

Du kan have ret i, at alle skærmstørrelser har brug for at kunne modtage DVB-T2 - fx for at kunne vælge i hele Boxers udbud. Det er jo også skrærmstørrelse vs afstand, der  afgør betydningen af HD visning.    Men fx et 23" køkken-tv er måske nok mere pris- end  pixelfølsomt.

Jeg har  i flere post skrevet 32" og opad, men var jeg ansvarlig i en forretning,  ville jeg heller ikke sælge 28" uden DVB-T2.

 

Det er muligt kunden går op i andet end sådan noget teknisk 'fnidder' som DVB-T2/CI+, men så er det særligt vigtigt, at   man fastholder det rigtige fagmæssige råd og  klart råder kunden til at købe DVB-T2/CI+.  Det er jo netop derfor, en sådan kunde  går til en fagmand.

 

Lars    Smile

 

PS! Samlet Boxer kapacitet 22+22+36 Mbit/sek = 80 Mbit/sek.  DVB-T kapacitet (22+22)/80 = 55%.  DVB-T2  =  45%.

 

 
Jeg gider ikke mere, da det er spild af tid at argumentere over for dig...
Du roder købeloven sammen med tekniske detaljer og forstyrrer hele billedet med "fagmæssige" påstande.

Vi er uenige.

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 02-Oktober-2011 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Jeg gider ikke mere, da det er spild af tid at argumentere over for dig...
Du roder købeloven sammen med tekniske detaljer og forstyrrer hele billedet med "fagmæssige" påstande.

Vi er uenige.
+1 . gav også op omkring der..
 
overskrift burde være:  reslfj vildleder omkring DVB-T2 - værre end forhandlere
 


Skrevet af: pianomartin
Skrevet den: 03-Oktober-2011 kl. 10:44

umiddelbart synes jeg det virker som om Lars (reslfj) har fat i den lange ende her. Hvis man ser tv via en tv-antenne ville det være dumt at få noget uden T2 og CI+ og det bør være sælgerne der videregiver dette råd til køberne, da ikke alle følger ligeså meget med i tingene som læserne af dette forum.

 
Edit: Det er rigtigt nok at man kan være uenig med Lars (reslfj) i alt det der med hvor vigtigt det er med HD på store skærme osv, men helt grundlæggende så har man ikke fremtidssikret sig bedst muligt hvis man køber udstyr uden T2 og CI+ Det virker ret nærliggende at tro at flere mux skifter til T2 i løbet af relativt få år.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-Oktober-2011 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

umiddelbart synes jeg det virker som om Lars (reslfj) har fat i den lange ende her. Hvis man ser tv via en tv-antenne ville det være dumt at få noget uden T2 og CI+ og det bør være sælgerne der videregiver dette råd til køberne, da ikke alle følger ligeså meget med i tingene som læserne af dette forum.

Bestemt. Men én af de ting Lars ikke har fattet (udover sammenrodningen af egne holdninger og vedtagne fakta), er at der ikke er noget som helst i vejen med at sælge tv uden DVB-T2, eller DVB-T i det hele taget, til folk der agter at bruge tv'et sammen med f.eks. en Zaptor, Selector eller parabol-modtager. Derfor er der intet galt i at markedsføre tv uden T2/CI+, så længe man informerer kunderne om hvilke følger det har for terrestrisk modtagelse.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: baekgaard
Skrevet den: 03-Oktober-2011 kl. 13:58
åha, der er nu ikke noget sjovere, end når folk laver deres hjemmebryggede fortolkninger at nogle dele af en enkelt paragraf. Håber da der er blevet læst lidt på diverse domme, samt noter. Men det er nok tvivlsomt.

-------------




Skrevet af: B-CLG
Skrevet den: 03-Oktober-2011 kl. 15:34
Som jeg opfatter det, har Lars (reslfj) akkurat den indsigt, der gør at hans indlæg er værd at læse og tage seriøst.
I stedet for at ende med at blive tøsefornærmet, burde det værdsættes, når nogen bidrager fagligt kompetent til dette forum.
I mine øjne er det dét, der gør recoredere.dk værd at bruge tid på. (i modsætning til feeds med anmeldelse af "legetøj" fra teenagerne på mobilsiden... ;-)

/B


Skrevet af: moho
Skrevet den: 03-Oktober-2011 kl. 15:41
reslfj
 
Når det nu er TV2 så meget om at gøre, få kradset noget guldstøv ind, hos de som sidder tilbage, og kun modtager via Masterne.
 
Det er her jeg også vil give mit besyv med hvilken udmærket dækning Lars (reslfj) kommer med, har kommet med og i fremtiden kommer med.  Clap   Clap   Clap


-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 03-Oktober-2011 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Som jeg opfatter det, har Lars (reslfj) akkurat den indsigt, der gør at hans indlæg er værd at læse og tage seriøst.
I stedet for at ende med at blive tøsefornærmet, burde det værdsættes, når nogen bidrager fagligt kompetent til dette forum.
I mine øjne er det dét, der gør recoredere.dk værd at bruge tid på. (i modsætning til feeds med anmeldelse af "legetøj" fra teenagerne på mobilsiden... ;-)

/B
Jeg bliver ikke tøsefornærmet, men anfægter hans antagelser og udlægninger, da jeg mener at de er delvist forkerte og kommer frem til nogen direkte misvisende konklusioner, baseret på personlige meninger i stedet for fakta.
Det finder jeg nødvendigt at kommentere på, da andre ellers uden videre tage hans mening som endegyldige...

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 03-Oktober-2011 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

...umiddelbart synes jeg det virker som om Lars (reslfj) har fat i den lange ende her.
Bestemt. Men én af de ting Lars ikke har fattet (udover sammenrodningen af egne holdninger og vedtagne fakta),
 
Jeg har netop gjort opmærksiom på - her og/eller i Expert strengen - at en forbrugerklage typisk har taget udgangspunkt i købelovens 76 stk 1 nr 3,  og at der i de afgørelser har været lagt vægt på,  at sælger skal informere kunden, hvis det bare er nærliggende, at det kan have betydning for kunden.
 
Jeg har også gjort opmærksom på, at det ikke er nok med en teknisk ansvarsfraskrivning, men at den information, der videregives, skal være at betydning for kundens valgt. Det sidste indebærer også, at det påhviler sælger at beskrive betydningen på en måde, så den er relevant og  forståelig for køber.
 
Det er ikke en personlig holdning - det er hele meningen med forbrugerbeskyttelsen i købeloven.
 
Nu er afgørelserne indbragt for domstolene, men enhver klog virksomhed må da handle efter afgørelserne, som de foreligger, indtil en endelig og evt. anderledes dom  er afsagt. 
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

... er at der ikke er noget som helst i vejen med at sælge tv uden DVB-T2, eller DVB-T i det hele taget, til folk der agter at bruge tv'et sammen med f.eks. en Zaptor, Selector eller parabol-modtager. Derfor er der intet galt i at markedsføre tv uden T2/CI+, så længe man informerer kunderne om hvilke følger det har for terrestrisk modtagelse.
 
Nej,  jeg har også gentagne gange understreget, at  det kun var til antennemodtagelse, at  DVB-T ikke længere var et rimeligt valg - og derfor måtte frarådes.  Hele denne tråd handler kun om antennmodtagelse, DVB-T2  og købeloven.
 
Ja på side 2 i denne tråd skev jeg  fx:
  • forretningerne kan ændre politik og skrive - Kun DVB-T2/CI+  til antenne.
Jeg har faktisk i mange tilfælde - hvor der har været spørgsmål om fx DVB-C2 -  skrevet at det ikke ville komme før tidligst næste år. Jeg har også skrevet, at youSee faktisk i 2009 havde meddelt, at de ikke havde planer og ikke ville være blandt de første, der brugte DVB-C2.   
 
Jeg har desuden mange gange skrevet, at DVB-C må formodes at blive anvendt rigtigt mange år endnu til indholdet af grund/mellem/fuld-pakkerne.   
Jeg fraråder ingen at købe et DVB-C/MPEG-4  fjernsyn til brug med kabel-tv, men personligt vil jeg nok tjekke mod youSee godkendte modeller.
Og den dag DVB-C2 er udbredt i nye modeller, så vil jeg ændre holdning.  Den dag youSee/Stofa frigiver planer for DVB-C2 - så vil jeg betragte DVB-C som snarlig  kirkegårdskandidat.
 
Men her og nu,  skal et fjernsyn eller en boks bruges til et antennesignal - så mener jeg meget bestemt, at det har afgørende betydning for kunden, at  forstå rækkevidden af at mangle DVB-T2 og CI+ - og så skal sælger i egen interesse sikre sig at kunden  har forstået det. 
 
Lars    Smile 
 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 03-Oktober-2011 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Men her og nu,  skal et fjernsyn eller en boks bruges til et antennesignal - så mener jeg meget bestemt, at det har afgørende betydning for kunden, at  forstå rækkevidden af at mangle DVB-T2 og CI+ - og så skal sælger i egen interesse sikre sig at kunden  har forstået det. 
Tænker du nu på Boxer ejere eller fremtidige tv købere? eller tænker du på dem som vil se DR, DRHD fra Januar, eller yousee købere?
Det kan jo være dit pladder forvirrer dem som ikke vil have tv2 næste år, og når forhandlere så begynder som du med dvbc/t2 og boxer, bliver de jo afvisende for den info. (DVBC er jo et antenne signal)
(hov, tog jeg din info ud af dens oprindelige sammenhæng?)
 
Husk du starter selv tråden med at forklare hvordan brugere vildledes? hvordan ser den paragraf ud du selv skrev? du havde vist riglig med tid til at få fjernet "antennesignal" og rettet informationen til så kun Boxer køber var dem du ville informere?
 


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Oktober-2011 kl. 16:35
Jeg er ikke vildledt af det reslfj har skrevet i denne tråd, og kan kun klappe ham på skulderen for informativ oplysning. Noget jeg aldrig ville ha' vidst en dyt om ved at følge oplysningerne på de gængse oplysningssider, TTV, og dagspressen Clap


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 03-Oktober-2011 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg er ikke vildledt af det reslfj har skrevet i denne tråd, og kan kun klappe ham på skulderen for informativ oplysning. Noget jeg aldrig ville ha' vidst en dyt om ved at følge oplysningerne på de gængse oplysningssider, TTV, og dagspressen Clap


Nej, sikkert ikke. Men 1. Er det relevant information for dig nu? Og 2. Tror du ikke at ville få informationen, hvis du stod hos den seriøse forhandler?

M.v.h.


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 03-Oktober-2011 kl. 20:11
har selv fået yousee nu, dyrt men er fri for parobol

hvis yousse indfører dvb-c2
kan man så ikke stadig bruge en gammel dvb-c tuner, alså bare uden de nye ting
som 3D eller hvad de har tænkt sig

alså lidt lige som analog og digital i dag
hvor man ikke kan se HD, med en analog tuner


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 03-Oktober-2011 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg er ikke vildledt af det reslfj har skrevet i denne tråd, og kan kun klappe ham på skulderen for informativ oplysning. Noget jeg aldrig ville ha' vidst en dyt om ved at følge oplysningerne på de gængse oplysningssider, TTV, og dagspressen Clap


Nej, sikkert ikke. Men 1. Er det relevant information for dig nu? Og 2. Tror du ikke at ville få informationen, hvis du stod hos den seriøse forhandler?

M.v.h.
Ja det kan bruges når jeg skal ha' ny PVR inden så længe. Nej!


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-Oktober-2011 kl. 20:19
 
 
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

hvis yousse indfører dvb-c2
kan man så ikke stadig bruge en gammel dvb-c tuner, alså bare uden de nye ting
som 3D eller hvad de har tænkt sig
 
 Det vil jo være som T2, de kanaler hvorpå det bruges vil så ikke kunne modtages af udstyr som ikke understøtter det.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 01:18
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

 
hvis yousse indfører dvb-c2
kan man så ikke stadig bruge en gammel dvb-c tuner, alså bare uden de nye ting
som 3D eller hvad de har tænkt sig
 
YouSee har jo sagt at de fortsætter med  analoge kanaler indtil 2018 - personligt tror jeg ikke der er mange af kanalerne der holder så længe - men det har de sagt.
 
Man kan ikke modtage DVB-C2 signaler uden en DVB-C2 modtager, men det er helt overvejende sikkert at standardpakkerne  fortsat vil blive udsendt med DVB-C.
 
Jeg tror - men det er kun mig - at det første man vil se er ting som VOD (Cinema hedder det vist), hvor hver bruger jo har sin egen midlertidig kanale medens programmet kører.  
Er der mange brugere, kan det blokere mange muxer, men  kun ca halvt så mange muxer, hvis de sender med næsten dobbelt hastighed med DVB-C2. 
 
Der er også muligt, at vi vil se DVB-C2  indbygget som download i en ny standard for kabelmodem (DOCSIS) . Nu bruger DOCSIS jo DVB-C og her kan man både øge den samlede kapacitet og den højeste hastighed (men dette er endnu ikke færdigudviklet)
 
Det synes som om  at det bliver de tyske kabelselskaber, der skal vise vejen, og vi kan vel se på deres udbud, når de starter ind i 2012.
 
Lars    Smile
 
Sidste sommer håbede Kabel Deutschland  at kunne lægge pres på  tv fabrikanterne og starte med DVB-C2 allerede i denne sommer.   Det vidste de godt var ret optimistisk, men nu er der jo Sony chips klar til levering  i november og december 2011 - og så får vi nok bokse ret hurtigt efter og fjernsyn til næste sommer eller deromkring.  
 
 
Jeg har hørt, at kabelselskaberne i tyskland meget gerne vil igang, inden de tyske analoge satelliter slukkes i foråret 2012 - for evt at kabre kunder direkte ind på den nye teknik.
 
 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: pianomartin
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

[QUOTE=Kampus] Jeg er ikke vildledt af det reslfj har skrevet i denne tråd, og kan kun klappe ham på skulderen for informativ oplysning. Noget jeg aldrig ville ha' vidst en dyt om ved at følge oplysningerne på de gængse oplysningssider, TTV, og dagspressen Clap


Nej, sikkert ikke. Men 1. Er det relevant information for dig nu? Og 2. Tror du ikke at ville få informationen, hvis du stod hos den seriøse forhandler?

M.v.h.
1. Ja det er SUPER relevant hvis man modtager tv via egen antenne.
 
2. Jeg tror desværre, at hr. og fru Danmark betragter FONA som en seriøs forhandler, og nej - jeg ville nærmest blive overrasket hvis Fona gav mig den korrekte informatin. Og tråden startede trods alt på baggrund af noget, der står på Fonas hjemmeside. I Ottos butik (og lignende) får man sikkert den rigtige info, men mon ikke en del af dem, der læser på FONAS hjemmeside har tænkt sig at handle i Fona?!
 
 
Jeg tror Lars (reslfj) tidligere skrev (i en anden tråd), at alle tv uden DVB-T2/CI+ burde forsynes med et stort skilt, hvor der står "frarådes til modtagelse via egen antenne". Det kan jeg kun tilslutte mig. Og når så Fru Jensen spørger til betydningen af skiltet - og fortæller sælgeren at hun er YOUSEE kunde, så kan sælgeren bare sige, at skiltet ikke har nogen betydning for hende, og at hun roligt kan købe fjernsynet.
 
Men der har trods alt været en del sager hvor butikkerne blev dømt til at betale penge tilbage til købere p.g.a. manglende rådgivning. Reaktionerne på disse domme har været meget blandede her på recordere: Der er dem, der mener at det er butikkens ansvar at informere, og der er andre, der mener at kunderne selv må sætte sig ind i markedet. Men hvordan kan man forvente at almindelige kunder får den rigtige indsigt, hvis FONA skriver noget på hjemmesiden, der ikke er rigtigt?! Og det kan da ikke være i Fonas interesse at de skal betale en masse penge tilbage til uvidende kunder, fordi de havde misvisende information på deres hjemmeside.
 


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 10:14
Nu synes jeg tråden kører lidt i ring. Var i ikke blevet enige om på en af de første sider at den fejl på FONAs hjemmeside KUN er på én side og den rigtige information fremgår alle andre steder på deres hjemmeside(og sikkert også hos personalet i butikken). At FONA ikke har opdaget fejlen er jo ikke ensbetydende med de bevidst vildleder kunderne.

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

 
2. Jeg tror desværre, at hr. og fru Danmark betragter FONA som en seriøs forhandler, og nej - jeg ville nærmest blive overrasket hvis Fona gav mig den korrekte informatin. Og tråden startede trods alt på baggrund af noget, der står på Fonas hjemmeside. I Ottos butik (og lignende) får man sikkert den rigtige info, men mon ikke en del af dem, der læser på FONAS hjemmeside har tænkt sig at handle i Fona?!
Fona ER en seriøs forhandler. "Problemet" er bare deres kundegruppe er til den almene forbruger som IKKE er interesseret i høre om tekniske begreber og hvilke typer kabler der ligger hvor(dermed ikke sagt de ikke skal have styr på deres information). De fleste herinde er jo lidt nørder indenfor det her område, og går rigtigt meget op i alle de ting, og så kan Fona i jeres øjne godt fremstå som nogen der faktisk ikke ved særligt meget mere end jer selv.


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Var i ikke blevet enige om på en af de første sider at den fejl på FONAs hjemmeside KUN er på én side og den rigtige information fremgår alle andre steder på deres hjemmeside


Nej det er der ikke enighed om.  

Lars    Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Var i ikke blevet enige om på en af de første sider at den fejl på FONAs hjemmeside KUN er på én side og den rigtige information fremgår alle andre steder på deres hjemmeside


Nej det er der ikke enighed om.  

Lars    Smile
Okay hvor ser du ellers denne misinformation på deres hjemmeside udover den side du allerede har linket til?


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

1. Ja det er SUPER relevant hvis man modtager tv via egen antenne.


Nu spurgte jeg så Kampus konkret.

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:


Jeg tror desværre, at hr. og fru Danmark betragter FONA som en seriøs forhandler, og nej - jeg ville nærmest blive overrasket hvis Fona gav mig den korrekte information.


Jeg er meget ked af - og træt af - den generalisering, som finder sted ang. Fona! Der er helt sikkert også seriøse Fona-butikker og personale.

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:


]Jeg tror Lars(reslfj) tidligere skrev (i en anden tråd), at alle tv uden DVB-T2/CI+ burde forsynes med et stort skilt, hvor der står "frarådes til modtagelse via egen antenne". Det kan jeg kun tilslutte mig. Og når så Fru Jensen spørger til betydningen af skiltet - og fortæller sælgeren at hun er YOUSEE kunde, så kan sælgeren bare sige, at skiar nogen betydning for hende, og at hun roligt kan købe fjernsynet.


Med tilknytning til branchen må jeg sige, at det er en rigtig dum ide! Det vil give en masse ekstra spørgsmål, forklaringer og frem for alt en masse mistro fra kundernes side. Så nej, dum ide.

M.v.h.


Skrevet af: pianomartin
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Jeg er meget ked af - og træt af - den generalisering, som finder sted ang. Fona! Der er helt sikkert også seriøse Fona-butikker og personale.
Jeg har ikke været i alle landets Fona-butikker, så du har sikkert ret i at der også er dygtige Fona-sælgere - det skulle være mærkeligt andet!. Men der er jo en tendens til at generelisere ud fra enkeltstående oplevelser (som vi lige drøftede i en anden tråd!!), og negativ omtaler spreder sig hurtigere end positiv. Så noget tyder på, at der er for mange "brodne kar"/sælgere i den kæde med utilstrækkelig viden. Selv bor jeg i Aalborg og kender derfor primært den butik - og jeg er ikke imponeret, men jeg forventer heller ikke at jeg kan blive fyldestgørende og korrekt vejledt der! (Ligesom jeg ikke forventer at en medarbejder fra Fakta kan svare fyldestgørende på detaljer om deres leverpostej). Men da andre recordere.dk brugere også nævner problemer med vejledning fra Fona-sælgere så tyder et eller andet på, at der også er Fona-sælgere med utilstrækkelig viden andre steder end i Aalborg!!
 
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:


]Jeg tror Lars(reslfj) tidligere skrev (i en anden tråd), at alle tv uden DVB-T2/CI+ burde forsynes med et stort skilt, hvor der står "frarådes til modtagelse via egen antenne". Det kan jeg kun tilslutte mig. Og når så Fru Jensen spørger til betydningen af skiltet - og fortæller sælgeren at hun er YOUSEE kunde, så kan sælgeren bare sige, at skiar nogen betydning for hende, og at hun roligt kan købe fjernsynet.


Med tilknytning til branchen må jeg sige, at det er en rigtig dum ide! Det vil give en masse ekstra spørgsmål, forklaringer og frem for alt en masse mistro fra kundernes side. Så nej, dum ide.

M.v.h.
 
Der er vi så bare uenige (selvom jeg ikke har tilknytning til branchen!). Og da butikkerne rask væk taber sagerne om at "kunder bliver mangelfuldt informeret om digital TV", så ville det være en oplagt mulighed for butikkerne for at undgå at tabe disse sager!
 
EDIT: "Det vil give en masse ekstra spørgsmål, forklaringer..." : Er det ikke netop det, der er pointen - at sælgeren VEJLEDER og FORKLARER hvordan tingene er skruet sammen.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Jeg er meget ked af - og træt af - den generalisering, som finder sted ang. Fona! Der er helt sikkert også seriøse Fona-butikker og personale.
Jeg har ikke været i alle landets Fona-butikker, så du har sikkert ret i at der også er dygtige Fona-sælgere - det skulle være mærkeligt andet!. Men der er jo en tendens til at generelisere ud fra enkeltstående oplevelser (som vi lige drøftede i en anden tråd!!), og negativ omtaler spreder sig hurtigere end positiv.
Du giver netop selv svaret på din egen fordom omkring Fona. Nemlig at negative historier spreder sig hurtigere end gode. Hvis nu ALLE kunder som handlede i Fona kom herind og skrev deres oplevelse med at handle i Fona(Eller bare hvilken som helst anden butik), så ville vi opleve at måske kun under 1% var utilfredse. Men de få sager hvor det kikser bliver altid blæst vildt op da tilfredse kunder jo bare er tilfredse mens utilfredse kunder skal af med agressionerne. 
Så det er altså lidt små latterligt når folk bliver ved med at dømme butikker ud fra hvad de læser på forums som disse, undskyld sproget.

Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Der er vi så bare uenige (selvom jeg ikke har tilknytning til branchen!). Og da butikkerne rask væk taber sagerne om at "kunder bliver mangelfuldt informeret om digital TV", så ville det være en oplagt mulighed for butikkerne for at undgå at tabe disse sager!
 
EDIT: "Det vil give en masse ekstra spørgsmål, forklaringer..." : Er det ikke netop det, der er pointen - at sælgeren VEJLEDER og FORKLARER hvordan tingene er skruet sammen.
Så skulle man jo sætte en million skilte op på alt for at vise hvad det IKKE kan. På billige bærbar computere skulle der stå "Frarådes til tunge computerspil" og på en familiebil skulle der stå "Frarådes til kørelse i hårdt terræn osv. osv.


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Okay hvor ser du ellers denne misinformation på deres hjemmeside udover den side du allerede har linket til?
 
Der kræves en aktiv, positiv or uopfordret information fra sælger til køber, det er ikke nok med 'det med småt'.
 
Her er der tale om, at 45% af Boxers kapacitet ikke i fremtiden kan modtages med DVB-T  -  det er da af  indlysende  betydning for alle antenne-seere. 
 
Så er det ikke nok - for at opfylde købeloven - at sige det samme til nye kunder, som man siger for at berolige  eksisterende kunder dvs.  "du kan stadig se alle kanaler"
 
For der er nu  nye oplysninger, som sælger helt klart 'bør kende' og som har betydning for enhver beslutning om køb af fjernsyn til antennesignaler.
 
Lars    Smile


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Okay hvor ser du ellers denne misinformation på deres hjemmeside udover den side du allerede har linket til?
 
Der kræves en aktiv, positiv or uopfordret information fra sælger til køber, det er ikke nok med 'det med småt'.
 
Her er der tale om, at 45% af Boxers kapacitet ikke i fremtiden kan modtages med DVB-T  -  det er da af  indlysende  betydning for alle antenne-seere. 
 
Så er det ikke nok - for at opfylde købeloven - at sige det samme til nye kunder, som man siger for at berolige  eksisterende kunder dvs.  "du kan stadig se alle kanaler"
 
For der er nu  nye oplysninger, som sælger helt klart 'bør kende' og som har betydning for enhver beslutning om køb af fjernsyn til antennesignaler.
 
Lars    Smile
Har du undersøgt om det er noget Fonas personale ved? Det er som om du stadig hænger dig i den fejl du fandt på deres hjemmeside og nægter at tage stilling til hvordan det forholder sig ude i butikkerne. 


Skrevet af: pianomartin
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Så skulle man jo sætte en million skilte op på alt for at vise hvad det IKKE kan. På billige bærbar computere skulle der stå "Frarådes til tunge computerspil" og på en familiebil skulle der stå "Frarådes til kørelse i hårdt terræn osv. osv.
 
Analogier er altid godt !. Men i dette tilfælde er der tale om et emne (tv-modtagelse via egen antenne) som er i så rivende udvikling og tilsyneladende svært at hitte hoved og hale i for politikere, visse sælgere og rigtig mange forbrugere, at der skal "noget særligt til". Butikkerne taber jo raskt væk sager fordi de IKKE har informeret tilstrækkeligt.
 
Jeg har derimod aldrig hørt om en bilforhandler der blev dømt fordi han havde solgt en familiebil, der ikke var velegnet til terrænkørsel.
 
Visse ting må anses for at være almen viden: Fx. at en familiebil ikke kan bruges til terrænkørsel. Jeg synes derimod ikke det må anses for almen viden, at DVB-T2 er påkravet fra 1. april for at se TV2 HD. Derfor holder din analogi ikke.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Så skulle man jo sætte en million skilte op på alt for at vise hvad det IKKE kan. På billige bærbar computere skulle der stå "Frarådes til tunge computerspil" og på en familiebil skulle der stå "Frarådes til kørelse i hårdt terræn osv. osv.
 
Analogier er altid godt !. Men i dette tilfælde er der tale om et emne (tv-modtagelse via egen antenne) som er i så rivende udvikling og tilsyneladende svært at hitte hoved og hale i for politikere, visse sælgere og rigtig mange forbrugere, at der skal "noget særligt til". Butikkerne taber jo raskt væk sager fordi de IKKE har informeret tilstrækkeligt.
 
Jeg har derimod aldrig hørt om en bilforhandler der blev dømt fordi han havde solgt en familiebil, der ikke var velegnet til terrænkørsel.
 
Visse ting må anses for at være almen viden: Fx. at en familiebil ikke kan bruges til terrænkørsel. Jeg synes derimod ikke det må anses for almen viden, at DVB-T2 er påkravet fra 1. april for at se TV2 HD. Derfor holder din analogi ikke.
Min pointe var mere at butikker ALDRIG skal påtvinges til at skrive hvad produkter IKKE kan. Det er ikke fair at butikker med tvang skal nedgøre deres produkter. Ren princip sag. Men jeg er helt med på de skal vise hvilke TV som kan tage det nye signal hvilket Fona også gjorde dengang vi gik over til MPEG2/4
http://forum.recordere.dk/uploads/9119/3362-fona_mpeg2_advarsel.jpg - Fona skilt


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:


Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Der er vi så bare uenige (selvom jeg ikke har tilknytning til branchen!). Og da butikkerne rask væk taber sagerne om at "kunder bliver mangelfuldt informeret om digital TV", så ville det være en oplagt mulighed for butikkerne for at undgå at tabe disse sager!
 
EDIT: "Det vil give en masse ekstra spørgsmål, forklaringer..." : Er det ikke netop det, der er pointen - at sælgeren VEJLEDER og FORKLARER hvordan tingene er skruet sammen.
Så skulle man jo sætte en million skilte op på alt for at vise hvad det IKKE kan. På billige bærbar computere skulle der stå "Frarådes til tunge computerspil" og på en familiebil skulle der stå "Frarådes til kørelse i hårdt terræn osv. osv.
 
Det er netop - som jeg flere gange har skrevet - meningen, at sælger skal give kunden information, der er af betydning for kundens bedømmelse.  Det betyder naturligvis, at informationen skal gives i en form, så kunden rimeligt kan forstå den.
 
Der er  ikke nødvendigt, at fx en bilforhandler skriver, at bilen ikke kan flyve (selv) - for det kan biler  normalt aldrig.   
Men sælges en elbil, er det indlysende, at sælger skal sikre sig, at køber forstår, at der ikke er mange 'stikkontakter' langs vejene, og hvor stor rækkevidden realistisk kan forventes at være for sådan en elbil. 
Ligeledes med salg af en familiebil, hvor enhver god sælger vil spørge ind til den typiske brug. Hvis det kommer frem, at familien fx bor dybt inde i skoven, så  kommer 4 hjulstrækkeren og de store hjul  da som forslag - og en Fiat 500 frarådes meget i netop dette tilfælde.  
Det er ikke svært, hvis man er god, kyndig og  glemmer salgsbonus. 
 
Det er ikke sværere end, at sælger noterer ned, hvilke overvejelser han  selv ville gøre, hvis han skulle - i dette tilfælde - modtage TV2 fra Boxer.
I alle de overvejelser, hvor svaret ikke er indlysende, skal man som sælger sikre sig ved at spørge og om nødvendigt informere - det er slet ikke svært,  medmindre man får dobbelt salgsbonus på at sælge 'den forkerte model'. 
 
Hvis kunden alligevel  vælger noget man må fraråde, eller  kunne give anledning til  en klage - så skal man også notere rådet på fakturaen.
 
Lars Smile 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.


Skrevet af: moho
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 14:36
Hvis man mener  FONA gør noget forkert, da burde DR vel også gå over til sende deres HD som DVB-T2.
De andre sager hvor afgørelserne gik sælger imod, dette var i mine øjne der hvor Køberne modtog signalet via Kabel Tv!
 
Og flere parter, især fra sælgers hold mente "En box fra udbyders side lige var sagen", Boxer DVB-T2 _____ hvornår kommer Tv med 2 tunere, en til Se udsendelsen og den anden til optage på en USB nøgle?  Det med blive fremtidssikret, DVB-T2  mæssigt  Wink
 
Måden en formand for en Antenneforening engang gik ud med meldingen, at når ens Tv ikke kunne modtage S kanalerne " S-21 til  S-44", kunne de ny (de fleste) VHS optagere anvendes som  "Set Top Bokse". Sælgere burde idag vide at den slags ekstra er af det onde! Og har været det rigtig længe.


-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det er ikke sværere end, at sælger noterer ned, hvilke overvejelser han  selv ville gøre, hvis han skulle - i dette tilfælde - modtage TV2 fra Boxer.
I alle de overvejelser, hvor svaret ikke er indlysende, skal man som sælger sikre sig ved at spørge og om nødvendigt informere.
 
Lars Smile 
Og hvem siger det ikke forholder sig sådan? Igen synes jeg du bare kommer med en masse fordomme om hvordan du tror det forholder sig i hovedet på sælgerne i Fona.


Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 04-Oktober-2011 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det er ikke sværere end, at sælger noterer ned, hvilke overvejelser han  selv ville gøre, hvis han skulle - i dette tilfælde - modtage TV2 fra Boxer.
I alle de overvejelser, hvor svaret ikke er indlysende, skal man som sælger sikre sig ved at spørge og om nødvendigt informere.
 
Lars Smile 
Og hvem siger det ikke forholder sig sådan? Igen synes jeg du bare kommer med en masse fordomme om hvordan du tror det forholder sig i hovedet på sælgerne i Fona.
 
Fordi det  uopfordret skal stå, der hvor et køb kan foretages -  det gør det ikke på Fona's sider.
 
Det står på en infoside og der gøres slet ikke opmærksom på de betydlige ulemper ved  at købe DVB-T udstyr -  ingen HD fra april og kun teknisk adgang til 55% af Boxers kapacitet.
 
Fona og Expert og mange andre burde erkende at alle køb af DVB-T til antennebrug - er en rådden deal for forbrugerne.
 
Lars    Smile 


-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.



Print side | Luk vindue