Print side | Luk vindue

Den anden side af Steve Jobs

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Apple udstyr
Forumbeskrivelse: Apple grej baseret på iOS som iPhones, iPads og iPod Touch
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=102832
Udskrevet den: 23-April-2024 kl. 22:13


Emne: Den anden side af Steve Jobs
Skrevet af: Lars
Emne: Den anden side af Steve Jobs
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 14:51
 
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=5731">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=5731 - Klumme: Den anden side af Steve Jobs
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=5731 - Journalist og forfatter Morten Bay fortæller i denne klumme om den anden side af Steve Jobs. Om livet i en hård forretningsverden, hvor intet er pakket ind i glitret papir, til de mere dystre sider af mennesket Jobs.
 
 
Debat herunder >>>
 
 
 


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk



Svar:
Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 15:04
Glimrende artikel, som dog har en problematisk vinkel: En stor del af de "fakta" der præsenteres, kommer fra Gawker, som har et horn i siden på Apple, siden Gizmodo (som ejes af Gawker), blev politianmeldt for at have betalt for den "glemte" iPhone 4.
Der er ingen tvivl om Steve Jobs' negative sider, Gawker er blot en skidt og ensidig kilde...

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: len61
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 15:14
Synes det var spændende læsning, viser/fortæller at S.J. var et menneske ,på godt og ondt !
Synes stadig om det fede, progressive citat : Stay hungry, stay foolish!!! Ying Yang


-------------
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 15:26
Steve Jobs har vel heller aldrig lagt "låg" på at han ikke var den store Ole Opfinder, nærmest en fyr som var god til at sammensætte en masse ideer til et funktionelt koncept.
 
det er ikke en hemmelighed blandt ALLE virksomheder, at man arbejder med andre folks technology for at skabe et store hele, som giver et produkt som kan noget helt andet..
 
det er den normale måde at udvikle på... den RENE ide, får reelt aldrig værdi, men bliver tit til noget stort i samvirke med andre Ideer.
 
egentligt har jeg heller ikke noget imod man i en Artikel fokusere MEGET negativt på en personlighed, det er fint nok med Kritik, men den virker meget baseret på HEAR SAY... især fra folk som har grund til at have et horn i siden på Jobs.
 
Men nej jeg synes heller ikke APPLE ekstreme patent rytteri er super fedt.
 
Jeg arbejder selv i en Global virksomhed, som før i tiden var NAIVE og troede på at den IDE vi havde var unik, og derfor ikke behøvede at beskytte med arme og ben, fordi vi var tydeligt first movers på markedet, men vi har også lært at man bliver NØD til at være de første der sagsøger, fordi man så simpelt kan vælge stedet hvor sagen skal ligge, og det betyder ALT i en retsag.....
 
Derfor har man også der ændret strategi til at være meget offensive simpelthen for at overleve, for en fejlslagen retsag kan betyde slutnigen på firmaet... selvom man TYDELIGT var firstmovers (der er jo eksempler på blacklistning af produkter i HELE kontinenter pga. kørende retsager)
 
det jeg egentligt stadig slår lidt ned på, er den Patronisering der er af APPLE fans, som om de er medlemmer af en religiøs sekt som Scientology eller Jehovas vidner...
 
den måde at nedsætte et folk som reelt bare har en forkærlighed for et produkt hvor design og performance er fusioneret...
 
det er der jeg ALTID mister alt respekt for artikel skriveren. det er jo blevet normalt, at hvis folk som aldrig har prøvet produktet lige kommer forbi og ser en MAC mini eller en IPAD, så er folk i dag branded som religiøse fanatikere, for det reelt er ENESTE grund til man ville købe et apple produkt. jeg har det da fint med de vil ligge blomster i en butik, Steve Jobs solgte produktet ved at gå ud og vise det til folket, så folket har en form for kontakt med ham, ville dog aldrig selv gøre det.
 
Jobs var jo også selv ude for at blive skubbet ud af sit eget firma, er sikker på det giver en motorsave på albuerne, der jeg som sagt taber lidt for ham, er de evige brutale kampe mod "menig manden" og så også hans industrielle misbrug af lande hvor regel sættet er åbent.. fair nok man producere i kina, det gør alle, men vær da en forgangs virksomhed i landet, og tag den moralske lederstok ved at vise man også kan gøre det RENT.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 15:31
Jeg synes det er rimeligt at beskrive bagsiden af Steve Jobs, også her relativt kort tid efter hans død. Men jeg synes måden det sker på i denne artikel er usmagelig, fordi der er en stærk undertone af modvilje mod manden. Eksempelvis så synes jeg det er direkte usmageligt at sætte lighedstegn mellem at lægge blomster for at markere sin sorg, og at ophøje nogen til helgen.

Og helt ærligt, at folk føler mere sorg over en person de kender, end en person de ikke kender, det er vel ikke ret mærkeligt. Lad os nu se hvor mange der lægger blomster når Bill Gates engang stiller træskoene, det er vist en mere rimelig sammenligning. Personligt føler jeg sorg når vi mister personer der stadig havde noget at tilføre. Det har mindre at gøre med hvad de rent faktisk har opnået i deres liv - om noget, så har det meget mere at gøre med hvad de netop IKKE nåede at opnå. Derfor synes jeg det er - ja, usmageligt - at ville gøre sig til dommer over hvem og hvor meget folk bør føle sorg for.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 15:38
Interessant og velskrevet artikel IMO. Synes ikke den går over grænsen.


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg synes det er rimeligt at beskrive bagsiden af Steve Jobs, også her relativt kort tid efter hans død. Men jeg synes måden det sker på i denne artikel er usmagelig, fordi der er en stærk undertone af modvilje mod manden. Eksempelvis så synes jeg det er direkte usmageligt at sætte lighedstegn mellem at lægge blomster for at markere sin sorg, og at ophøje nogen til helgen.

Og helt ærligt, at folk føler mere sorg over en person de kender, end en person de ikke kender, det er vel ikke ret mærkeligt. Lad os nu se hvor mange der lægger blomster når Bill Gates engang stiller træskoene, det er vist en mere rimelig sammenligning. Personligt føler jeg sorg når vi mister personer der stadig havde noget at tilføre. Det har mindre at gøre med hvad de rent faktisk har opnået i deres liv - om noget, så har det meget mere at gøre med hvad de netop IKKE nåede at opnå. Derfor synes jeg det er - ja, usmageligt - at ville gøre sig til dommer over hvem og hvor meget folk bør føle sorg for.


Alene det at kalde folk der sørger for hystader, viser en del mere om forfatteren af artiklen end dem han sviner til.
At Jobs havde en negativ side kan squ da ikke komme bag på nogen, man opnår ikke den succes som manden fik med Apple, ved ikke at træde endog mange mennesker over tæerne. Det er da helt legitimt at prøve få alle sider frem i en person, som var ligeså kendt og magtfuld som selv de største politikere, men hele artiklen stinker af en forfatter der har en agenda, som ikke går på det han påstår.


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: len61
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 15:44
Fordi man er kritisk, er man ikke anti (et Journalist codec).



-------------
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

Fordi man er kritisk, er man ikke anti (et Journalist codec).



Nej forholder sig til sine oplysninger på en neutral og faktuel måde. Denne forfatter er alt andet end neutral.


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:



Nej forholder sig til sine oplysninger på en neutral og faktuel måde. Denne forfatter er alt andet end neutral.


Jeg er så ikke enig i at journalistik nødvendigvis skal være neutralt (det skal dog være faktuelt). Men enhver er jo så lige så frit stillet som journalisten, til at forholde sig til dét man læser. Det usmagelige ligger ikke (efter min mening) i vinklen, men i at skribenten vil være dommer over hvem jeg bør sørge over, samt at man skal stemples som discipel, fordi man føler sorg.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: len61
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 15:54
Det er jo et dilemma man altid står overfor ,når et af nøgleordene ,som journalist er KILDEKRITIK, skal man tage det med eller ej. Man skal heller ikke ,glemme/overse at skribenten også er forfatter.Ermm

-------------
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:



Nej forholder sig til sine oplysninger på en neutral og faktuel måde. Denne forfatter er alt andet end neutral.


Jeg er så ikke enig i at journalistik nødvendigvis skal være neutralt (det skal dog være faktuelt). Men enhver er jo så lige så frit stillet som journalisten, til at forholde sig til dét man læser. Det usmagelige ligger ikke (efter min mening) i vinklen, men i at skribenten vil være dommer over hvem jeg bør sørge over, samt at man skal stemples som discipel, fordi man føler sorg.


Jeg er så uenig. Hvis jeg skal tage en portrætartikel seriøs, så skal den være så neutral som overhovedet muligt, ellers er det at vide om det vedkommende skriver, er en personlig mening om personen eller det vitterlig sådan vedkommende er.


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Men jeg synes måden det sker på i denne artikel er usmagelig, fordi der er en stærk undertone af modvilje mod manden. Eksempelvis så synes jeg det er direkte usmageligt at sætte lighedstegn mellem at lægge blomster for at markere sin sorg, og at ophøje nogen til helgen.
 
Ville oprindelig have indledt bearbejdelsen af artiklen med at forklare, at journalisten her er bosat i USA og derfor oplever hele denne virak stærkere end vi gør her i Danmark.
 
At det er gået amok derovre, med en tilbedelse der normalt kun opleves indenfor religion. Årlig mærkedag (som helligdag - blot uden fri) osv.
 
For os er det mere på afstand, og derfor kan det også virke stærkere når den slags fremhæves, og det ligefrem som indledning. Medgiver at det kan virke provokerende, derfor læs artiklen i sin helhed.
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Captain Awesome
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:06
Det er altså ikke korrekt at Apple "stjal" Xeroxs GUI. For det første betalte Apple for det og for det andet var der store forskelle på Xeroxs Smalltalk og Apples Macintosh OS. Det er også forkert at Apple ikke har opfundet noget. F.eks. var det hos Apple at man fandt på at man kunne klikke og flytte rundt på ting.
 


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Hvis jeg skal tage en portrætartikel seriøs, så skal den være så neutral som overhovedet muligt, ellers er det at vide om det vedkommende skriver, er en personlig mening om personen eller det vitterlig sådan vedkommende er.
 
Det er ikke en portrætartikel.
 
Det er en klumme, der fortæller den anden side af Steve Jobs.
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af Captain Awesome Captain Awesome skrev:

Det er altså ikke korrekt at Apple "stjal" Xeroxs GUI.
 
Her gengiver artiklens forfatter også mere hvad Xerox-folkene selv mener om den sag, efter selv at have talt med en af bagmændende bag nævnte Computer/GUI her mange år efter.
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:14
Citater fra artiklen som er ganske problematiske.

Citér Han var heller ikke de umistelige geni, som alle gerne vil gøre ham til.

Nej det er ikke alle der vil gøre ham til et "umistelige geni", langt fra.

Citér At ophøje ham til religiøst ikon er simpelthen for meget, og midt i kapløbet om at græde flest krokodilletårer

Usmageligt.

Citér Men det er som om, folk med vilje ignorerer det faktum, at Jobs foretog sig nogle endog meget problematiske ting, der kunne minde om sociopati

Nej det er ikke et faktum, det er DIN mening. Lad være med at kalde noget for fakta, som rent faktisk kan diskuteres. 2+2=4 Det er et faktum.

Citér Alle anså ham for at være en superarrogant primadonna, der stjal med arme og ben og som på ganske sociopatisk vis ikke havde nogen form for empati eller respekt for andre mennesker. Og som reagerede helt hysterisk, når tingene gik ham imod.

Igen bruger forfatteren ordet "alle", jeg vil æde en gammel hat på, det ikke var alle der så ham som superarrogant. Og ivørigt har forfatteren overhovedet nogen som helst belæg for at kalde Jobs for sociopat?

Citér Med årene - og ikke mindst efter han overlevede den første omgang kræft - blev Jobs blødere og rundere. Men "Bad Steve", som nogle kaldte hans hysteriske side, dukkede stadig op med jævne mellemrum. Som da han flippede totalt skråt på nogle medarbejdere over, at MobileMe havde været et flop.

Igen brugen af ekstrem negativ ladede ord.

Citér Han var heller ikke nogen stor opfinder, som alle vil gøre ham til.

I guder.

Citér Alt, hvad Apple har produceret, er der nogle andre, der har fundet på. Men Jobs' geni bestod i at kunne gøre allerede opfundet teknologi lækker. Sexet. Brugervenlig. Tilgængelig. Men også dyr. Ekslusiv. Elitær.

Det er da vist en sandhed med modifikationer.

Citér Jobs' forretningsgeni bestod i at sætte priserne uforholdsmæssigt højt.


Hvem bestemmer om priserne er uforholdsmæssigt høj, er det forbrugerne, er det politkkerne eller er det forfatteren?


















-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Hvis jeg skal tage en portrætartikel seriøs, så skal den være så neutral som overhovedet muligt, ellers er det at vide om det vedkommende skriver, er en personlig mening om personen eller det vitterlig sådan vedkommende er.
 
Det er ikke en portrætartikel.
 
Det er en klumme, der fortæller den anden side af Steve Jobs.
 
  /Lars


Det ændre ikke min pointe.


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: Captain Awesome
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Captain Awesome Captain Awesome skrev:

Det er altså ikke korrekt at Apple "stjal" Xeroxs GUI.
 
Her gengiver artiklens forfatter også mere hvad Xerox-folkene selv mener om den sag, efter selv at have talt med en af bagmændende bag nævnte Computer/GUI her mange år efter.
 
  /Lars


Det gør han da ikke. Han konstaterer at Apple "stjal første idé fra Xerox". Han nævner også meget kort at "Helt specifikt ville man gerne investere penge i et lille firma, der lå nogle få kilometer væk i Cupertino - Apple. Steve Jobs var chef dengang og stillede kun een betingelse for at give Xerox inflydelse på firmaet for de penge, de investerede...han skulle have lov at se, hvad PARC lå og rodede med."

Så han ved godt at Apple betalte for at se Xerox GUI, men han skriver det, formentligt med vilje, så snørklet at læseren kun ser på alle de gange han skriver "stjålet". Det må sgu stå for hans egen regning, for stjålet er det altså ikke.

Derudover er det stadig noget vrøvl at Apple ikke har opfundet noget... 




Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:23
Og ctacta kom så lige ind fra højre og formulerede min holdning til det makværk af en klumme noget bedre end jeg selv.

-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: len61
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:29
Hvis man finder en klump guld ,og ikke ved hvad det er værd eller kan bruges til, og en kommer og siger han vil købe det for en slik, og sælger det for et slot,  kan man vel med vis u/rette føle sig snydt, og dog ved man ikke hvad man skulle have brugt guldet til. Sådan har følelsen vel været hos xerox.

Tale/synktaks genkendelse ,blev jo også købt ,for vel 30 år. siden, og gemt væk, kan sælgeren dengang føle sig snydt, idag?

-------------
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af Captain Awesome Captain Awesome skrev:

Han konstaterer at Apple "stjal første idé fra Xerox".
 
Hæng dem ikke i bagateller, brug Randers Reb, som min gamle - nu afdøde - morfar ville have sagt.
 
Overskriften er min fejl, der er sket en misforståelse under bearbejdningen til færdig artikel Embarrassed Smile
 
  /Lars
 
 


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Neobi/q
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:41
Jesus..

Synes det er en fin skrevet klumme (som vel går ud på at fortælle sin mening)

Og denne tråd viser da fint, hvor meget folk de stiller sig på hovedet. Når der bliver nævnt noget negativt om Steve eller Apple.



-------------
Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt


Skrevet af: len61
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:43
Lars : Hæng dem ikke i bagateller, brug Randers Reb, som min gamle - nu afdøde - morfar ville have sagt.
Det sagde min morfar også ,han hængte sig bare ikke ,han døde ihjel r.i.p. true story


-------------
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Lars, du som driver recorder.dk hvis dig som den mand jeg håber du er. 
 
Recordere.dk er et Community og Tech-medie, der lægger spalteplads til mange ting. Fra nyheder, kommentarer, artikler, anmeldelser som klummer o.lign.
 
En klumme er netop en personlig kommentar, ligesom en anmeldelse er en personlig artikel.
 
Jeg vil derfor træde tilbage, og ikke blande mig mere i denne debat. Mine indlæg handlede om få de indledende misforståelser ryddet af vejen.
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: len61
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af ctacta ctacta skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Captain Awesome Captain Awesome skrev:

Han konstaterer at Apple "stjal første idé fra Xerox".
 
Hæng dem ikke i bagateller, brug Randers Reb, som min gamle - nu afdøde - morfar ville have sagt.
 
Overskriften er min fejl, der er sket en misforståelse under bearbejdningen til færdig artikel Embarrassed Smile
 
  /Lars
 
 

Og denne misforståelse er nu omskrevet til: Snuppede idé fra Xerox ?

Tror du en gradbøjning af løgn og latin, gør det mere faktuelt korrekt? Der er ikke snuppet noget, der er KØBT rettigheder, som er videreudviklet. Det er faktum!

Du gør det bare til sort hvidt ,artiklen er et forsøg på at lave nuanceret billede.


-------------
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af Neobi/q Neobi/q skrev:

Jesus..

Synes det er en fin skrevet klumme (som vel går ud på at fortælle sin mening)

Og denne tråd viser da fint, hvor meget folk de stiller sig på hovedet. Når der bliver nævnt noget negativt om Steve eller Apple.



Dit indlæg fortæller vist du ikke helt har fattet indholdet af folks kritik. For min egen vedkommende er jeg bedøvende ligeglad med om en artikel er kritisk overfor Jobs, Gates, eller Gandhi, sålænge det er gjort sobert og er faktuel korrekt.

Denne klumme er ingen af delene.


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:55
mufcdk1974, men du havde garanteret ikke været så engageret i dit indlæg og quotet/kommenteret så meget hvis det havde været andre end Jobs ;-)

Kan helt ærligt ikke se hvorfor der skal gøres et stort nummer ud af at svine forfatter + recordere af fordi der bringes en klummeartikel der er lidt Apple-kritisk. Har faktisk savnet lidt mere balancegang da Apple-nyhederne stort set altid har været over-positive herinde IMO. Men det var vel forventeligt at enkelte Apple-brugere ville reagere på den måde nu her...


Skrevet af: Neobi/q
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

 
Dit indlæg fortæller vist du ikke helt har fattet indholdet af folks kritik. For min egen vedkommende er jeg bedøvende ligeglad med om en artikel er kritisk overfor Jobs, Gates, eller Gandhi, sålænge det er gjort sobert og er faktuel korrekt.

Denne klumme er ingen af delene.

Synes fint jeg har forstået det.

Men på trods af kritikken omhandleene Xerox PARC. Har jeg svært ved at hvordan i præcist kan vide hvad der er sket i det henseene. Han skriver det er kommet frem i et interview med lederen for det daværende projekt. Hvor er jeres kilde kritik? Og kilde for den sags skyld? Fakta er vel at på trods af kontrakter, er der stadig en historie til hvordan det startede. Tvivler på Apple fik ideen til at købe rettighederne ud af det blå.


-------------
Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt


Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:56
Syntes klummen var glimrende.. ikke mindst fordi min egen irritation de sidste par år har taget lidt til over at Apple og dermed Jobs får credit for praktisk talt alle opfindelser - ikke mindst tablets og smartphones. 

I det hele taget mener jeg der er meget lidt helt unikt arbejde. Det fleste står på "skuldrene" af andres arbejde og videreudvikler på krydt og tværs af branchen. Alene af den årsag burde patenter være meget sværere at opnå. 


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

Du gør det bare til sort hvidt ,artiklen er et forsøg på at lave nuanceret billede.
 
Ja, klummen bidrager i hvert fald til et mere nuanceret billede (om man så er enig eller ej).
 
Og dermed kommer den til at virke som et medspil, til de mange øvrige artikler, så det samlede billede får flere nuancer.
 
 
  /Lars
 
PS. Lovede at holde mig væk fra denne debat, så nu gør jeg det Smile


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Khael
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 16:59

Hm der er en del problemer med artiklen.

Man påstår at Steve Jobs ikke var nogen opfinder. Det er helt forkert, opfinder er helt klart et af de prædikater man kan bruge om ham, hvilket er dokumenteret af de 317 patenter han er registreret for:

http://www.nytimes.com/interactive/2011/08/24/technology/steve-jobs-patents.html?pagewanted=all

Så påståes det at Apple ikke er grønne, hvilket også er forkert, de har gennemgået en kæmpe omvæltning i produktionen:

http://news.cnet.com/8301-11128_3-20116690-54/how-apple-and-greenpeace-made-peace/

Så påståes det han ikke er nogen velgører, det er måske nok sandt, men det har han ikke haft tid til som CEO af 2 store børsnoterede virksomheder, ligesom Bill Gates også først startede efter han stoppede som CEO ved Microsoft. Men der går mange rygter om at Steve havde store planer om at bruge sin formue på en meget uselvisk måde, seneste hørte vi Googles tidligere CEO Eric Smidth antyde det. Han sagde noget om at Steve havde store planer men at det ikke var op til ham at offentlig gøre dem.

Det kan godt være at det ikke var Apple der som sådan opfandt den personlige computer, der var den der Altair computer før Apples, men den kan dårligt kaldes en personlig computer.

Det var i hvert fald Apple som først havde success med at sælge de personlige computere, og det var Apple som fik IBM til at se lyset i den personlige computer og som gjorde at de kom på markedet med deres dos computere.

Og det er rigtigt at Apple lod sig kraftigt inspirere af det de så hos Xerox PARC, men de videreudviklede jo den grafiske brugerflade langt udover hvad Xeroc PARC havde inden de lancerede macintoshen, og da det var Apple der først lancerede en computer med en grafisk brugerflade til salg til folket, kan det argumenteres at det var dem som opfandt computeren som vi kender den i dag med grafisk brugerflade og mus.

For iPod, IPhone og iPad kan man sige at det var Apple som gjorde det rigtigt først. Med iPhone synes jeg nu nok også man kan kreditere dem for at have opfundet den moderne smart phone, hvis man kigger på hvad der var inden iPhone var det jo noget forfærdeligt skrammel med stylus osv.

Alle ved jo at han var en ufattelig urimelig og hård chef, sikkert en rigtig idiot at arbejde for, men lad nu være med at miskreditere ham helt, manden var sku genial på utrolig mange punkter...


K



Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

mufcdk1974, men du havde garanteret ikke været så engageret i dit indlæg og quotet/kommenteret så meget hvis det havde været andre end Jobs ;-)

Kan helt ærligt ikke se hvorfor der skal gøres et stort nummer ud af at svine forfatter + recordere af fordi der bringes en klummeartikel der er lidt Apple-kritisk. Har faktisk savnet lidt mere balancegang da Apple-nyhederne stort set altid har været over-positive herinde IMO. Men det var vel forventeligt at enkelte Apple-brugere ville reagere på den måde nu her...


Det er simpelthen noget vrøvl petrucci. Du ved udemærket godt jeg ikke er bleg for at kritisere Apple, for du er altid aktiv i diverse apple tråde påtrods af at du har et ganske anstrengt forhold til virksomheden.

Det store nummer kommer af at det IKKE er en artikel der kritisk vil vise en anden side af Jobs, men udelukkende er en lang karaktermord med tvivlsomme kilder, faktuelle fejl, såkaldt fakta baseret begrundelser og ekstrem negativ ladede ord, begået af en forfatter som helt tydelig har et horn i siden til Jobs.

Hvis formålet er at Jobs kritikere kan få bekræftet deres holdninger til manden, så er missionen lykkes, men hvis formålet med klummen er at vise neutrale personer (og jeg ER neutral i forhold til Jobs) en anden side af den person man ser i medierne, så er missionen i den grad mislykkes.

FYI: Jeg har 2 Windows baseret PC'er, en Mac Air, en iPhone, en iPod Touch (som dog samler støv), 2 Plasma tv af mærkerne Panasonic og Pioneer, en Sony Blu-Ray afspiller, en Panasonic recorder, en PS3 og diverse andre gadgets af forskellige mærker.

Gør det petrucci mig til Apple fanboy eller bestemt mærke fanboy i det hele taget ?



-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: origon
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 18:05
Vor herre bevares, en mand der har været så smart, at han kunne tage r.... på en hel generation computer nørder, er død, og en skribent har begået den dødsynd at skrive en personlig klumme om ham.

Er der overhovedet nogen herinde der er gamle nok til at huske tilbage til starten på computer teknologien, eller har man bare hørt om det fra andre?

Det var skrevet som en personlig klumme, så selvfølgelig er det farvet af det, precis som svarene her er det, noget er sikkert rigtigt og andet er sikkert farvet af skribentens mening om Steve Jobs og Apple, igen precis som jeres svar her er det, nogen er for og nogen er imod, sådan er det med alt her i livet.


Skrevet af: ridderdk
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 18:24
puha, synes artiklen bærer præg af at være skrevet af en med kæmpe mindreværdskomplekser.
jeg vælger ihvertfald at tolke det som mudderkastning indtil han kan understøtte de påstande med nogle referencer......
Jeg har ikke en Iphone.......


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 19:40
Oprindeligt skrevet af origon origon skrev:

Vor herre bevares, en mand der har været så smart, at han kunne tage r.... på en hel generation computer nørder, er død, og en skribent har begået den dødsynd at skrive en personlig klumme om ham.
Vor herre bevares, hvor er du dog forkert på den...
Taget r.... på hvem, så mange lader sig ski'sme ikke narre så længe (HVIS der er nogen der bliver taget nogen steder) !!
Og er det ikke en anelse selvmodsigende at kalde Apple brugere for nørder, hvis man bruger den gængse forståelse af betegnelsen ?
Oprindeligt skrevet af origon origon skrev:

Er der overhovedet nogen herinde der er gamle nok til at huske tilbage til starten på computer teknologien, eller har man bare hørt om det fra andre?
Jeg kan kun tale på egne vegne, og ja, jeg har været med i laaaaaaaaaaaang tid....
Så jeg kan godt huske den gang IBM PC'erne dukkede op og kostede en formue. Jeg har også oplevet nogen af de første Macintosh'er, lige så dyre, men noget mere tilgængelige...
Oprindeligt skrevet af origon origon skrev:

Det var skrevet som en personlig klumme, så selvfølgelig er det farvet af det, precis som svarene her er det, noget er sikkert rigtigt og andet er sikkert farvet af skribentens mening om Steve Jobs og Apple, igen precis som jeres svar her er det, nogen er for og nogen er imod, sådan er det med alt her i livet.
Et af problemerne med den klumme er at, den generaliserer alt for meget og fordømmer en masse mennesker, baseret et grundlag tyndere end pergamentpapir.
Selvfølgelig skal en klumme være personlig, men hvis jeg skal tage sådan en klumme alvorligt, forventer jeg et fornuftigt sprog og fakuelt begrundede påstande. Ikke nedgørelse og varm luft i spandevis.


-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Spunk
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Alene det at kalde folk der sørger for hystader, viser en del mere om forfatteren af artiklen end dem han sviner til.
At Jobs havde en negativ side kan squ da ikke komme bag på nogen, man opnår ikke den succes som manden fik med Apple, ved ikke at træde endog mange mennesker over tæerne. Det er da helt legitimt at prøve få alle sider frem i en person, som var ligeså kendt og magtfuld som selv de største politikere, men hele artiklen stinker af en forfatter der har en agenda, som ikke går på det han påstår.


Tjaah.. jeg er nu træt af at høre den evindelige undskyldning at man "jo ikke kan få success, uden at træde nogle over tæerne"..

Det er noget fis.. Jeg mener, -at ligegyldigt hvad man beskæftiger sig med, skal man være et anstændigt menneske, med respekt for andre omkring sig. Der er jo netop folk som Steve Jobs, der gør at man ikke kan opnå succes uden at være et svin. Hvem skal så starte den gode tone, hvis alle bare siger "han startede" og "så bliver jeg også nødt til at være sådan"..

Og artiklen fremhæver netop nogle vigtige pointer. Vi skal ikke forgude en mand, hvis fornemste præstation tilsyneladende har været grådighed i en grad så det er pinligt. Apple tjener styrtende med penge, og magter alligevel ikke at producere hverken grønt, eller under ordnede forhold. Til trods for at de tager højere priser end alle andre, og man må formode at indtjenings procenten på deres varer, er langt over gennemsnittet. Jeg gætter på at Nike har samme politik, med deres skofabrikker. Det er fand'me usmageligt, og vi forbrugere bør i det mindste vise vores foragt for det. Kapitalismen har lært os en ting, og det er at ANYTHING GOES, når det handler om penge.. FØJ!


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 20:05
Citér Det er noget fis.. Jeg mener, -at ligegyldigt hvad man beskæftiger sig med, skal man være et anstændigt menneske, med respekt for andre omkring sig. Der er jo netop folk som Steve Jobs, der gør at man ikke kan opnå succes uden at være et svin. Hvem skal så starte den gode tone, hvis alle bare siger "han startede" og "så bliver jeg også nødt til at være sådan"..


Har jeg sagt andet? Det er såmen min overbevisning at folk i så store topposter som chef for Apple må siges at være, ikke kommer det ved rundkredspædagogi.

Citér Til trods for at de tager højere priser end alle andre, og man må formode at indtjenings procenten på deres varer, er langt over gennemsnittet.


Som alle andre???? Min kærstes Samsung S2 kostede præcis det samme, som min iPhone 4. En Samsung Galaxy tablet koster vist endda mere end en iPad 2, og hvorfor pokker må man formode at deres indtjeningsprocent er langt højere end gennemsnittet? kender du Apples udviklingsomkostninger, kender du indtjeningsprocenten på Samsung, HTC, LG eller andre af Apples konkurrenter eller er sandheden ikke bare du gætter der frem i forsøget på at legimitere dit angreb?

Citér Kapitalismen har lært os en ting, og det er at ANYTHING GOES, når det handler om penge.. FØJ


Heri er vi ikke voldsom uenig.


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: Spunk
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 20:09
og inden jeg bliver kaldt HATER! og lign. Vil jeg sige at jeg har en iPhone, og syntes Apple laver nogle fremragende produkter. Men derfra og til at være enig i deres forretningspolitik er der altså et stykke.

Men jeg mener også at Apple fanboys, skal prøve og vågne lidt op. De har i årevis beskyldt Microsoft for at stjæle.. Det er direkte forkert. Både Apple og MS har stjålet og blevet inspireret af Xerox. Det er et vigtigt punkt i historien, for det har om noget været et mantra for Apple fanatikere, at Apple har OPFUNDET den personlige computer og den grafiske brugerflade. Det er i bund og grund det Apple blev store på, og Jobs fik sin gudestatus på. Derudover er det ikke i første artikel jeg støder på historien omkring Jobs iltre temparement og kedelige ledelses-stil, og bare fordi det kommer fra nogen der kunne have et horn i siden på Apple, behøver det jo ikke at være usandt..


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:



Det er simpelthen noget vrøvl petrucci. Du ved udemærket godt jeg ikke er bleg for at kritisere Apple, for du er altid aktiv i diverse apple tråde påtrods af at du har et ganske anstrengt forhold til virksomheden.



Men jeg ved også at du oftest forsvarer Apple og går imod dem der vover at kritisere Apple eller deres produkter. Og jeg lagde bare mærke til dit lange quote-indlæg hvor du IMO over-analyserer forfatterens tekst og i det hele taget reagerer som en Apple-fan ville gøre det.

Men min kommentar var egentlig også mest skrevet for at drille lidt...du ved..blinkende smiley til sidst og det hele :-)


Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:


FYI: Jeg har 2 Windows baseret PC'er, en Mac Air, en iPhone, en iPod Touch (som dog samler støv), 2 Plasma tv af mærkerne Panasonic og Pioneer, en Sony Blu-Ray afspiller, en Panasonic recorder, en PS3 og diverse andre gadgets af forskellige mærker.

Gør det petrucci mig til Apple fanboy eller bestemt mærke fanboy i det hele taget ?



FYI: Jeg har en iPhone4, en iPod Nano, en iPad, en ældre MacPro, 2 Windows-maskiner, 1 Linux maskine, et Pioneer og et Sony fjernsyn, PS3 osv.    Whats your point?    Jeg ser dig bestemt ikke som Apple fanboy ud fra hvilket gadgets du besidder. Er jeg Apple-hater når jeg er i besiddelse af 4 Apple produkter?


Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af Spunk Spunk skrev:

og inden jeg bliver kaldt HATER! og lign. Vil jeg sige at jeg har en iPhone, og syntes Apple laver nogle fremragende produkter. Men derfra og til at være enig i deres forretningspolitik er der altså et stykke.

Men jeg mener også at Apple fanboys, skal prøve og vågne lidt op. De har i årevis beskyldt Microsoft for at stjæle.. Det er direkte forkert. Både Apple og MS har stjålet og blevet inspireret af Xerox. Det er et vigtigt punkt i historien, for det har om noget været et mantra for Apple fanatikere, at Apple har OPFUNDET den personlige computer og den grafiske brugerflade. Det er i bund og grund det Apple blev store på, og Jobs fik sin gudestatus på. Derudover er det ikke i første artikel jeg støder på historien omkring Jobs iltre temparement og kedelige ledelses-stil, og bare fordi det kommer fra nogen der kunne have et horn i siden på Apple, behøver det jo ikke at være usandt..


Når det kommer til stykket så tror jeg ikke vi to er så vanvittig uenig, for jeg bryder mig bestemt heller ikke om børnearbejde, sweatshops, ledelsesstil med fokus på frygt osv, MEN når et makværk af en klumme som den der diskuteres her, bruger uddokumenterede påstande, faktuelle fejl og påstande der tangere injurier, så er man gået langt, langt over stregen og at recordere.dk vil ligge plads til sådan en klumme, skuffer mig i den grad, og det kan ikke være en undskyldning at kalde lortet for en klumme Angry


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: Spunk
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:


Som alle andre???? Min kærstes Samsung S2 kostede præcis det samme, som min iPhone 4. En Samsung Galaxy tablet koster vist endda mere end en iPad 2, og hvorfor pokker må man formode at deres indtjeningsprocent er langt højere end gennemsnittet? kender du Apples udviklingsomkostninger, kender du indtjeningsprocenten på Samsung, HTC, LG eller andre af Apples konkurrenter eller er sandheden ikke bare du gætter der frem i forsøget på at legimitere dit angreb?


Nej, men Apple lægger som regelt deres produkter i den dyrere ende. Her tænker jeg specielt på deres PC produkter og MP3 afspillere, der historisk set altid har været dobbelt så dyre som et tilsvarende produkt fra konkurrenten. Og det er sådan set ok med mig, men det burde i min verden også betyde at der var råd til at producere under bæredygtige forhold. Og generelt vil jeg sige at når man er markedsledende i en grad som Apple, burde det være et endnu større incitament til at producere bæredygtigt.

Desuden er det ikke et angreb, men folk falder sku lidt for meget i svime over en dygtig forretningsmand, der har stjålet med arme og ben. Jeg elsker de produkter der er kommet ud af det, men trækker lidt på skulderne over folks hysteri over produkterne.


Skrevet af: Byteman
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 20:59
Det er en fin klumme som giver lidt balance til alt det hysteri. Ja Apple har lavet fede produkter men folk giver ham/dem alt for meget kredit.
Hvis man ikke kan gennemskue at Apple's produkter er dyrere så ved jeg ikke hvad - sammenlign den hardware der sidder i.
Sjovt at se folk overreagere så meget på en klumme. Tror faktisk der er mange som tror Apple er super øko og Steve var en hyggelig fætter som Chef. Men alting er ikke altid sort og hvidt. Så fint med lidt balance og indsigt - og fald dog ned. Man har sku da lov at komme med sin mening og vinkel i en klumme uden at det skal dokumenteres.



Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 21:01

Jeg er klar over emnet er kontroversielt og der er mange meninger som der er læsere, ikke desto mindre ser jeg ofte at disse debatter hurtigt løber af sporet og ender i meget spidse bemærkninger, her vil jeg gerne henstille til at der debatteres i en god tone som giver plads til den dybe uenighed altid er når apple (og i dette tilfælde Steve Jobs, er i vælten).



-------------
Mvh

René


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 21:19
Reaktionerne, på Steve Job's død er meget usædvanlige for en erhvervsleder. 

Kunder og presse har reageret meget stærkt, enten i form af følelsesmæssige tilkendegivelser og ofte mindre objektive beskrivelser af hans meritter som erhvervsleder. Det har på mange måder mere lignet de reaktioner man ser fra fans og musikkritikere når en verdenskendt Rockstjerne er død.

Det er da et interessant fænomen, det er præmissen for klummen og det er helt i orden at bringe den efter min mening.

Lad os da fået et nuanceret syn på fænomenet, lad os kradse lidt i overfladen og se hvad der er neden under, når vi for en stund glemmer musikken og musikvideoerne, for at blive i analogien.

Hvordan var han som menneske og leder? og hvor meget af musikken skrev han faktisk selv?

Er de reaktioner der har været på hans død berettigede?

Jeg kan iøvrigt fortælle at jeg har mødt den mand der rent faktisk demonstrerede den berømte mus, grafiske interface og ikoner, for Job's på PARC. Han hedder Ralph Kimball og han er stadig "pissed" over at Job's kopierede det han havde set og senere også prøvede at tage æren for at have opfundet det, som Ralph udtrykte det. 





Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Reaktionerne, på Steve Job's død er meget usædvanlige for en erhvervsleder.
Enig
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Kunder og presse har reageret meget stærkt, enten i form af følelsesmæssige tilkendegivelser og ofte mindre objektive beskrivelser af hans meritter som erhvervsleder. Det har på mange måder mere lignet de reaktioner man ser fra fans og musikkritikere når en verdenskendt Rockstjerne er død.

Det er da et interessant fænomen, det er præmissen for klummen og det er helt i orden at bringe den efter min mening.

Lad os da fået et nuanceret syn på fænomenet, lad os kradse lidt i overfladen og se hvad der er neden under, når vi for en stund glemmer musikken og musikvideoerne, for at blive i analogien.
Helt enig i at det er godt med modspil og at se under overfladen.
Min protest går ikke på at Stve Jobs eller hans ledelsesstil kritiseres, for der er masser at tage fat på.
Problemet er at klummen ikke er nuanceret, men tværtimod springer direkte over i den modsatte grøft og bliver hysterisk den anden vej, hvilket jo ikke er et klap bedre ?!?
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Hvordan var han som menneske og leder? og hvor meget af musikken skrev han faktisk selv?
Tjah, han var vel mere dirigenten ?
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Er de reaktioner der har været på hans død berettigede?
Nogen af dem, de fleste er voldsomt overdrevne.
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Jeg kan iøvrigt fortælle at jeg har mødt den mand der rent faktisk demonstrerede den berømte mus, grafiske interface og ikoner, for Job's på PARC. Han hedder Ralph Kimball og han er stadig "pissed" over at Job's kopierede det han havde set og senere også prøvede at tage æren for at have opfundet det, som Ralph udtrykte det.
Jeg kan godt forstå at han personligt er "pissed" over det, men der var ekstremt ringe sandsynighed for at Xerox nogen sinde ville få et salgsbart produkt ud af det (iflg. hvad jeg har læst om Xerox Parc flere steder).
Så måske var det meget godt at Jobs/Apple betalte for at blive vist rundt ???

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:


Problemet er at klummen ikke er nuanceret, men tværtimod springer direkte over i den modsatte grøft og bliver hysterisk den anden vej, hvilket jo ikke er et klap bedre ?!?

1. Du har vist ikke læst alle de passage hvor Apple og Jobs roses - de er der!
2. Nu hedder klummen jo: Den anden side af Steve Jobs - så hvad havde du forventet?
3. En klumme skal have kant og er i sin natur mere subjektiv, hvis der havde været tale om en Artikel er det en anden sag. Der er i disse dage skrevet mange "artikler" om Job's i diverse aviser som mere har båret præg af klummer fordi de er skrevet hurtigt af "sørgende appleglade journalister".


Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 13-Oktober-2011 kl. 23:18
Det er en interessant og til tider indsigtsfuld artikel, der dog halter flere steder. 

Den mest udbredte misforståelse handler om Xerox PARC, hvor Steve Jobs ganske rigtigt hentede inspiration til sin Apple II og senere Macintosh. Men for det første var Xerox' modeller kun halvfærdige skitser: Steve jobs - med sin æstetiske sans - fik designede de grafiske ikoner (32x32 pixels) som var standard i 30 år. Han tilføjede skriftsnit (fonte) og skabte en GUI-guide, alle programmer skulle følge; bl.a. at de første to menupunkter skulle være Files og Edit. Og vigtigst af alt; han formåede at gøre Macintosh til en serieproduceret succes. Alt sammen ganske genialt.

Men mest vigtigt i forhold til Xerox, så overser Morten Bay, at Xerox havde indgået en aftale med IBM om, at IBM ville afholde sig fra at producere kopimaskiner mod at Xerox ville afholde sig fra at producere computere! En aftale så tåbelig, at vel kun overgået af Apple's licensering af deres styresystem til Microsoft, der som bekendt gjorde Microsoft i stand til at udvikle Windows.
    
Men naturligvis var Steve Jobs en kynisk forretningsmand. Og det er korrekt, at han hverken har opfundet ikoner, mus, grafisk brugerfalde eller touch-teknologi. Men han - som Morten Bay ganske fint også skriver - formåede at menneskeliggøre teknologierne; og det er her, Steve Jobs' geni viser sig.

Jeg har det på samme måde med Steve Jobs som med John Lennon. Lennon stjal også med arme og ben, var ulidelig at være sammen med, var troløs og hysterisk. Men han skabte noget vidunderligt musik. Og Steve Jobs har skabt nogle vidunderlige produkter, som har dannet skole og sat dagsordenen for såvel computer- som tele-industri.

Og det kræver sit geni!


Skrevet af: Bruger udmeldt 8
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 04:55
Dette kan måske nyancere denne smagløse debat.

http://m.theatlantic.com/technology/archive/2011/10/steve-jobs-was-a-kind-man-my-regrets-about-burning-him/246240/


Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 07:56
Hvis du med "nuancere" mener at der sku findes en positiv-steve-jobs-ladet artikel fra en person der tidligere har været ved et meget pro-Apple website - for ligesom at udligne klummen fra Morten Bay...så har du da helt ret :-)


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 08:09
Oprindeligt skrevet af Byteman Byteman skrev:

Det er en fin klumme som giver lidt balance til alt det hysteri. Ja Apple har lavet fede produkter men folk giver ham/dem alt for meget kredit.
Hvis man ikke kan gennemskue at Apple's produkter er dyrere så ved jeg ikke hvad - sammenlign den hardware der sidder i.
Sjovt at se folk overreagere så meget på en klumme. Tror faktisk der er mange som tror Apple er super øko og Steve var en hyggelig fætter som Chef. Men alting er ikke altid sort og hvidt. Så fint med lidt balance og indsigt - og fald dog ned. Man har sku da lov at komme med sin mening og vinkel i en klumme uden at det skal dokumenteres.


Nej, det har man faktisk ikke. EDIT: Jeg var lidt for hurtig, jeg læste det som "kommenteres", ikke "dokumenteres" - men resten af mit indlæg giver mening i dén kontekst at hvis man siger sin mening uden dokumentation, så må man forvente at den bliver modsagt.


Ligesom skribenten har lov til at fremføre sin mening om Steve Jobs, så har vi andre lov til at fremføre vores mening om at skribenten er en klaphat. Og du har lov til at fremføre din mening om at vi er hystader. Sådan er debat, og skribenten har skrevet en klumme, som må formodes at være et debatoplæg (det benyttes i hvert fald som sådan af Recordere). Én af de ting jeg så gerne vil have frem i den debat, er at journalister ikke per definition bør være fredet eller hævet over kritik, bare fordi de er journalister. Det må være tilladt at anmelde anmelderen.

Om Apple's produkter er dyrere end konkurrenterne eller ej, det er der divergerende meninger om, men det har sådan set slet ikke noget med emnet at gøre.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 08:36
Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Dette kan måske nyancere denne smagløse debat.

http://m.theatlantic.com/technology/archive/2011/10/steve-jobs-was-a-kind-man-my-regrets-about-burning-him/246240/
Jeg vil gerne byde ind med denne, lange, artikel om både Apple/Jobs men især Xerox Parc.
Den er lang, men efter min mening god.

http://www.newyorker.com/reporting/2011/05/16/110516fa_fact_gladwell?currentPage=all - http://www.newyorker.com/reporting/2011/05/16/110516fa_fact_gladwell?currentPage=all

Den angiver i øvrigt et andet navn på den person der demonstrerede computer+mus for Jobs

Artiklen giver en god beskrivelse af hvordan Jobs fik designet og produceret en mus, et godt billede af hvad det er Apple er gode til: Tage noget eksisterende og på samme tid raffinere det og gøre det salgsbart.
Den angivne pris på $300 for Xerox' mus ift. at Jobs ville have en væsentligt bedre mus til $15, er interessant.

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: Henrik Pedersen
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 10:29
Hvis det er sandhed i historien om Apples/Steve Jobs' behandling af de ansatte både i produktionen i kina og andre og at det stadig foregår sådan i nyere tid - så fortryder jeg godt nok min netop afgivne bestilling af mit første Apple produkt.
En så arrogant holdning til ens medmensker overføres iøvrigt også til hvorledes Apple behandler deres kunder når de ikke makker ret såsom ved reklamationer - nogen som kan be-eller afkræfte det.
 


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Henrik Pedersen Henrik Pedersen skrev:

Hvis det er sandhed i historien om Apples/Steve Jobs' behandling af de ansatte både i produktionen i kina og andre og at det stadig foregår sådan i nyere tid - så fortryder jeg godt nok min netop afgivne bestilling af mit første Apple produkt.
En så arrogant holdning til ens medmensker overføres iøvrigt også til hvorledes Apple behandler deres kunder når de ikke makker ret såsom ved reklamationer - nogen som kan be-eller afkræfte det.
 


Mht. firmaets etik, så har jeg det lidt sådan her: Jeg synes det er helt i orden at afskrive Apple med henvisning til firmaets etik. Vi har alle forskellige holdninger til hvor vi sætter grænsen til dét, nogle er komplet ligeglade med om man støtter børnearbejde, menneskehandel og dét der er værre, bare de får noget for pengene. Andre vil kun købe ting der er håndsyet af frivillige hippier fra nordjylland. Det må være éns egen individuelle valg, hvor etisk man vil være i sit forbrug. Dér hvor kæden hopper af for mig, er at man med dét argument i hånden køber eksempelvis Samsung i stedet for Apple. Det er ikke et forsvar af Apple's etik at de andre er lige så slemme, men dét der billede med at Apple er den slemme Goliath, mens Samsung, Google, Microsoft, Facebook, Sony eller hvem man nu ellers kunne finde på at sammenligne med, er den artige David - det er simpelthen bragende naivt. Det er ikke David mod Goliath, det er titanernes kamp. Og jeg har det lidt sådan - hvis jeg skal lægge mine penge og mine private oplysninger hos et stort pengegrisk uetisk firma, så vælger jeg at lægge dem hos dét pengegriske og uetiske firma der laver de bedste produkter.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: bird
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 11:12
Jeg finder det hensigtsmæssigt at der kommer en kritisk artikel frem om ham - uanset at tidspunktet er kort efter hans død. Der er mange af disse forhold jeg ikke kendte til og denne dyrkelse af ham er med udgangspunkt heri usmagelig. Det er endvidere usmageligt at man hver gang man besøger apple.dk skal se Steve Jobs.... Det er ikon-dyrkelse og hysteri.

Produkterne er lækre og innovative, men har så også en del begrænsninger jeg ikke ønsker. Det er så min egen personlige sag.

@Otto

Problemet er blot at Apple fremtræder som den gode i alt deres markedsføring. Man falder konstant over "miljø" / environmental på deres hjemmeside og dette er åbenbart en sandhed med modifikationer.




Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

Jeg finder det hensigtsmæssigt at der kommer en kritisk artikel frem om ham - uanset at tidspunktet er kort efter hans død. Der er mange af disse forhold jeg ikke kendte til og denne dyrkelse af ham er med udgangspunkt heri usmagelig. Det er endvidere usmageligt at man hver gang man besøger apple.dk skal se Steve Jobs.... Det er ikon-dyrkelse og hysteri.


Nu ER det jo altså heller ikke særligt længe siden han døde, det billede bliver jo nok pillet af på et tidspunkt. Du skal ikke bilde mig ind at Microsoft ikke sætter et billede af Bill Gates på forsiden af deres hjemmeside, den dag han kradser af (hvadenten det sker før tid eller ej).

Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

@Otto

Problemet er blot at Apple fremtræder som den gode i alt deres markedsføring. Man falder konstant over "miljø" / environmental på deres hjemmeside og dette er åbenbart en sandhed med modifikationer.



Du bekræfter mig sådan set bare i at kritikken af Apple er overdrevet, folk leder med lys og lygte efter noget at brokke sig over. Hvem er "man"? Jeg har aldrig på noget tidspunkt tænkt over at være mødt noget med "miljø" på deres hjemmeside, og lige nu kan jeg ikke engang finde noget selv om jeg leder efter det. Jeg har lige kigget al information om Macbook Air igennem, og ledt specifikt efter henvisninger til miljø, og jeg kan ikke se noget. Så at man konstant falder over det, det synes jeg er noget farvet.

Til sammenligning, så går jeg ind på Samsung's hjemmeside, og får "Eco Bubble" i ansigtet på forsiden. Klikker jeg på Computere, mødes jeg med "længere batteritid for din og miljøets skyld". Dette fra en producent der gentagne gange har bevist at de er hamrende ligeglade med om de kan levere reservedele til deres produkter så snart garantien er udløbet. Er det godt for miljøet at du er nødt til at kassere dit tv fordi det ikke kan repareres?

Igen, det gør ikke Apple til englebasser, det er bare temmeligt farvet at sige at de andre er bedre.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 12:25
Fin artikel. Jeg har flere steder læst om at folk flygtede når Steve Jobs kom rundt på gangene og at han kunne finde på at fyre folk han ikke kendte hvis de ikke kunne svare på hvad han spurgte om. Jeg er ikke i tvivl om at Steve Jobs har været en forfærdelig chef at arebejde under.


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af Henrik Pedersen Henrik Pedersen skrev:

Hvis det er sandhed i historien om Apples/Steve Jobs' behandling af de ansatte både i produktionen i kina og andre og at det stadig foregår sådan i nyere tid - så fortryder jeg godt nok min netop afgivne bestilling af mit første Apple produkt.
En så arrogant holdning til ens medmensker overføres iøvrigt også til hvorledes Apple behandler deres kunder når de ikke makker ret såsom ved reklamationer - nogen som kan be-eller afkræfte det.
 
jeg kan bekræfte at de overfor mig har haft en superservice, en iphone vare leveret (3gs) den kørte ikke helt som den skulle... dårlig dækning på pågældene hjemmeadresse, 5 punkter afprøvet via supporthjælp, hvorefter de sendte en ny, og arrangerede afhentning af den først leverede (fragtfirma kontaktede os og vi kunne selv sige hvor den skulle afhentes)
 
Det skal sige de ikke kunne forstå at det ikke skulle virke, men de ombyttede alligevel.
 
Det syntes jeg faktisk var en super service når det nu endeligt ikke fungede.
 


-------------
Mvh

René


Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

Jeg finder det hensigtsmæssigt at der kommer en kritisk artikel frem om ham - uanset at tidspunktet er kort efter hans død. Der er mange af disse forhold jeg ikke kendte til og denne dyrkelse af ham er med udgangspunkt heri usmagelig. Det er endvidere usmageligt at man hver gang man besøger apple.dk skal se Steve Jobs.... Det er ikon-dyrkelse og hysteri.
Der er jo ikke nogen der protesterer over at kritisere ham, kun den tone (hysterisk ? ) og skævvridning klummen viser, baseret på forfatterens frie fortolkning på meget begrænset grundlag.
At du vælger at kalde Apples måde at hylde deres afdøde chef på, hysterisk og ikon dyrkende, er jo dit valg. Den er jeg ikke enig i.
Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:

Produkterne er lækre og innovative, men har så også en del begrænsninger jeg ikke ønsker. Det er så min egen personlige sag.

Det kan man heldigvis vælge som man ønsker.
Oprindeligt skrevet af bird bird skrev:


@Otto
Problemet er blot at Apple fremtræder som den gode i alt deres markedsføring. Man falder konstant over "miljø" / environmental på deres hjemmeside og dette er åbenbart en sandhed med modifikationer.
Det er forbedret en del i de sidste år, om det er "godt nok" kan jeg ikke vurdere.

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams


Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 12:30
Jeg det er lidt svært at sige det er apples fabrikker der sviner, nu har apple ikke nogen fabrikker, de får lavet deres ting af andre, foxxcon, samsung, LG, og sikkert flere.
er det ikke lidt søgt at svine apple for disse miljø ting, vi tager alle sammen gladeligt ned på den lokale tank og fylder noget miljø grisseri på vores bil, og med god samvittighed tænker på at lige dem man tanker hos gør noget for miljøet, med 5 % bio sjov i. men  alligevel er det stadig en af de helt store syndere. Dobbelt moralsk, siger jeg bare. Ikon dyrkelse eller had til apple og jobs er lige latterligt, vælg nu det produkt der passer ens behov og værdier bedst, og så værd glad for at andre har fundet det produkt de er glade for, og husk konkurrence er sundt.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

jeg kan bekræfte at de overfor mig har haft en superservice, en iphone vare leveret (3gs) den kørte ikke helt som den skulle... dårlig dækning på pågældene hjemmeadresse, 5 punkter afprøvet via supporthjælp, hvorefter de sendte en ny, og arrangerede afhentning af den først leverede (fragtfirma kontaktede os og vi kunne selv sige hvor den skulle afhentes)
 
Det syntes jeg faktisk var en super service når det nu endeligt ikke fungede.
 


Jeg har indtryk af at det er visse retail kæder der har dårlig service, og ikke Apple selv. Men det er altid vanskeligt/umuligt at udtale sig om generelt serviceniveau fra et så stort firma, baseret på enkeltstående hændelser.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Byteman
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af ashdk ashdk skrev:

Jeg det er lidt svært at sige det er apples fabrikker der sviner, nu har apple ikke nogen fabrikker, de får lavet deres ting af andre, foxxcon, samsung, LG, og sikkert flere.
er det ikke lidt søgt at svine apple for disse miljø ting, vi tager alle sammen gladeligt ned på den lokale tank og fylder noget miljø grisseri på vores bil, og med god samvittighed tænker på at lige dem man tanker hos gør noget for miljøet, med 5 % bio sjov i. men  alligevel er det stadig en af de helt store syndere. Dobbelt moralsk, siger jeg bare. Ikon dyrkelse eller had til apple og jobs er lige latterligt, vælg nu det produkt der passer ens behov og værdier bedst, og så værd glad for at andre har fundet det produkt de er glade for, og husk konkurrence er sundt.


ahh så let går den ikke - man kan ikke bare skylde skylden videre til sine underleverandører. Det kan smutte en gang i mellem, men som udgangspunkt ser jeg gerne at firmaerne tager et aktivt ansvar og gør noget ved det. Synes heller ikke det er super smart at Nike udnytter deres meget unge fabriksarbejdere - specielt ikke når det er kapital stærke firmaer hvor det  går godt.

Oprindeligt skrevet af Spunk Spunk skrev:


Når det kommer til stykket så tror jeg ikke vi to er så vanvittig uenig, for jeg bryder mig bestemt heller ikke om børnearbejde, sweatshops, ledelsesstil med fokus på frygt osv, MEN når et makværk af en klumme som den der diskuteres her, bruger uddokumenterede påstande, faktuelle fejl og påstande der tangere injurier, så er man gået langt, langt over stregen og at recordere.dk vil ligge plads til sådan en klumme, skuffer mig i den grad, og det kan ikke være en undskyldning at kalde lortet for en klumme Angry


Det er så her jeg synes folk overreagere vildt - når man begynder at bringe ordet "injurier" ind ud fra en lille klumme - som faktisk også bringer positive sider frem.  Get a life :)



Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 19:04
Citér Det er så her jeg synes folk overreagere vildt - når man begynder at bringe ordet "injurier" ind ud fra en lille klumme - som faktisk også bringer positive sider frem.  Get a life :)


At kalde en mand for sociopat uden nogen som helst form for dokumentation er injurierende også selvom det er skrevet i en "lille" klumme publiceret på en hjemmeside med mange tusinde besøgende hver eneste uge.

Og ellers tak, jeg har et fint liv, men det var venligt af dig at være så bekymrende på mine vegne.


-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

At kalde en mand for sociopat
 
Det gør forfatteren jo heller ikke. Her piller du enkelt-elementer ud af context.
 
Journalisten beskriver at der er nogle træk i reaktionsmønsteret omkring ham, som kan minde om dem hos en sociopat, hvorefter artiklen forklarer i flere afsnit om de forskellige personlighedstræk Jobs havde.
 
Det skal blive interessant at se, om Jobs selv berører ting omkring hans personlighed og ledelsesstil, i den biografi der snart kommer.
 
  /Lars


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Sionic
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 19:42
Så er jeg nu mere til http://www.stephenfry.com/2011/10/06/steve-jobs/single-page/%20 - Stephen Fry ...



Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

At kalde en mand for sociopat
 
Det gør forfatteren jo heller ikke. Her piller du enkelt-elementer ud af context.
 
Journalisten beskriver at der er nogle træk i reaktionsmønsteret omkring ham, som kan minde om dem hos en sociopat, hvorefter artiklen forklarer i flere afsnit om de forskellige personlighedstræk Jobs havde.
 
Det skal blive interessant at se, om Jobs selv berører ting omkring hans personlighed og ledelsesstil, i den biografi der snart kommer.
 
  /Lars


Nej det er rigtigt han stopper lige kort af at kalde Jobs for sociopat (han er jo journalist og helt bekendt med injurier), men man er som læser ikke i tvivl om hvad forfatteren mener.

Iøvrigt skal det lige siges, jeg på ingen måder mener at Jobs er helgen, dertil kender jeg alt for lidt til manden, men klummen får ihvertfald mig ikke til at tro jeg ved mere om ham, dertil er klummen alt for farvet, unuanceret og med faktuelle fejl.

Og dette er sidste ord i den her sag fra min side, for jeg har sagt hvad jeg mener om det makværk af en klumme.

Taget fra det link tidligere nævnt:.

Citér Henry Ford didn’t invent the motor car, Rockefeller didn’t discover how to crack crude oil into petrol, Disney didn’t invent animation, the Macdonald brothers didn’t invent the hamburger, Martin Luther King didn’t invent oratory, neither Jane Austen, Tolstoy nor Flaubert invented the novel and D. W. Griffith, the Warner Brothers, Irving Thalberg and Steven Spielberg didn’t invent film-making. Steve Jobs didn’t invent computers and he didn’t invent packet switching or the mouse. But he saw that there were no limits to the power that creative combinations of technology and design could accomplish.




-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)


Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 14-Oktober-2011 kl. 20:41
Well der er da kommet gang i debatten......

Som jeg opfatter en klumme er det en persons kommentar til en eller flere begivenheder. Man kan være uenig eller enig i indholdet. Det eneste som klumme-skribenten skal leve op til er vel ansvar for ikke at overtræde gældende lovgivning, f.eks. injurier.

Der er flere eksempler på klumme-skribenter der gør sigt grundigt upopulære, men målet er måske også at få rørt lidt i gryden ala "Dårlig omtale er bedre end ingen omtale."  Wink

Jeg syntes at klummen giver en anden vinkel & vælger at bruge den kildekritik der er så hamrende vigtigt, specielt efter internettet er blevet så integreret en del af vores liv.

Hvis der er nogen der syntes at klumme-skribenten går over stregen, så trøst jer med at han ikke kan slette det, intet går i glemmebogen som det gjorde før i tiden. Desuden er den nemmeste måde at få sådanne ting til at gå væk at ignorere det, hvilket jo ville være nemt i dette tilfælde.
At Recordere (Lars) vælger at bringe klummen, finder jeg helt fint, det er Lars's valg & så strid syntes jeg ikke klummen er.

God weekend.


Skrevet af: Onaj
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 00:07
Herlig klumme, nice med link i dette fora til Stephen Fry, klart en bog jeg IKKE skal læse!

Vildt afsindigt at sammenligne S.J. med Statsmænd og des lignende.

Alene måden de mange penge er tjent på taler for sig selv.


-------------
Reklame on:
www.recordere.dk /bm-radio.dk Kan varmt anbefales.
Reklame off:


Skrevet af: Bruger udmeldt 8
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 06:26
Hvilken måde er de mange penge tjent på?


Skrevet af: Onaj
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 08:58
Jeg har aldrig kunnet acceptere Apple eller for den sags skyld S.J´s måde at drive forretning på, hverken den måde de får deres varer produceret på eller deres proprietære tilgang til marked (ikke monopolicerede) med den tilhørende protektionistiske måde de håndtere dette på.

Jeg fatter HAT af folk der flasher deres nye Iphone eller whatever Apple produkt, velvidende de er produceret under stærkt kritiske forhold.
Ikke bare fordi de er produceret i Kina, de steder Apple får lavet meget af deres bling fra er i den laveste ende af skalalen for fabrikker der laver produkter til de """udviklede""" lande, jeg forventer mere (meget mere!) af en virksomhed som har så store overskud på deres produkter som Apple har.

Man må ikke se på side 9 piger, men det er OK at børn kan bruge 20000+kr. penge på latterlige små spil. Hvor fanden er deres kontrol henne ?
For mig er dette blot et udtryk for den ækleste Amerikanske højre fløjs mentalitet. (nogen her der har set Fox news længere tid af gangen og ikke får en dårlig smag i munden?)





-------------
Reklame on:
www.recordere.dk /bm-radio.dk Kan varmt anbefales.
Reklame off:


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 09:17
Den artikel forener tabloidjournalistik med det bedste, som internettet har at tilbyde af paranoide konspirationsteorier, en smuk kombination hvor der ingen grænser er for, hvor langt ude i hampen man kan komme, fordi det handler om nogen folk har besluttet sig for ikke at kunne lide.

Bare som eksempel - at Apple skulle repræsentere amerikansk højrefløjsmentalitet er så langt ude i hampen, at det får selv Fox News til at fremstå faktuelt, og det er trods alt noget af en præstation.



Skrevet af: Onaj
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 09:27
Nu er recordere.dk ikke alene i DK ej heller i det store udland om Apple&Jobs!

http://ing.dk/artikel/122883-steve-jobs--gode-kunstnere-kopierer-store-kunstnere-stjaeler - http://ing.dk/artikel/122883-steve-jobs--gode-kunstnere-kopierer-store-kunstnere-stjaeler
http://www.jobindex.dk/cms/Steve_Jobs_og_Rene_Redzepi_geniale_roevhuller - http://www.jobindex.dk/cms/Steve_Jobs_og_Rene_Redzepi_geniale_roevhuller

http://legalplanet.wordpress.com/2011/10/03/apples-china-problem/ - http://legalplanet.wordpress.com/2011/10/03/apples-china-problem/

Mest af alt bliver man nødt til at komme med et modsvar til den massive forherligelse omkring Jobs og Apple fra alt for mange ukritiske "fanboys/girls".

Der er nok noget om snakken med alt det røg som kommer ud af Apple producerende fabrikker i Kina.
http://itunes.apple.com/us/album/where-theres-smoke-theres/id32302 - http://itunes.apple.com/us/album/where-theres-smoke-theres/id32302

;-)


-------------
Reklame on:
www.recordere.dk /bm-radio.dk Kan varmt anbefales.
Reklame off:


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af Onaj Onaj skrev:


Jeg fatter HAT af folk der flasher deres nye Iphone eller whatever Apple produkt, velvidende de er produceret under stærkt kritiske forhold.
Ikke bare fordi de er produceret i Kina, de steder Apple får lavet meget af deres bling fra er i den laveste ende af skalalen for fabrikker der laver produkter til de """udviklede""" lande, jeg forventer mere (meget mere!) af en virksomhed som har så store overskud på deres produkter som Apple har.


Så er der godt nok ikke mange produkter du kan købe.

Det giver selvfølgelig ekstra hits, når det er Apple der nævnes i en artikel om en eller anden kinesisk fabrik, men f.eks. Foxconn laver blandt mange ting også PS3, XBox 360, Nintendo Wii, computere for HP, Dell, udstyr for Cisco.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af Onaj Onaj skrev:


Jeg fatter HAT af folk der flasher deres nye Iphone eller whatever Apple produkt, velvidende de er produceret under stærkt kritiske forhold.


Jeg tror du får svært ved at finde andre mobiltelefoner der er produceret under meget bedre forhold. Det samme kan siges om så mange andre lignende produkter.

De fleste mobiltelefoner indeholder vel stadig også det der konfliktmetal fra Afrika? Og så videre...

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: Onaj
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 09:55
Helt korrekt, men nu skriver vi om det rådne æble og dets leder.

Lige en pointering fra artiklen jeg linkede til:
http://legalplanet.wordpress.com/2011/10/03/apples-china-problem/ - http://legalplanet.wordpress.com/2011/10/03/apples-china-problem/
"
So, let’s assume the allegations of pollution are true.  Others have suggested that it is unfair for Chinese NGOs to single out Apple.  The answer to this is, of course, that the NGOs did not single out Apple.  Apple singled itself out with a particularly uncooperative and non-transparent response to these serious allegations.  The Chinese NGOs issued a report last year that highlighted problems among dozens of high-tech firms.  Most of the other firms, however, engaged with the Chinese NGOs and explained or sought to fix their environmental problems.  Apple has, inexplicably, stonewalled."


Jo jeg har engang købt en brugt WII der nu ligger i en skuffe, jeg skrive dette fra en firma Lenovo PC, har selv købt en brugt HP bærbar fra min tidligere arbejdsgiver og taler i mobil fra en HTC.

Men så vidt det er mig muligt holder jeg mig fra virksomheder der kører på den måde som Apple køres, især når jeg er blevet bevidst gjort om de voldsomt kritisable forhold som det er tilfældet med Apple.

Clown



-------------
Reklame on:
www.recordere.dk /bm-radio.dk Kan varmt anbefales.
Reklame off:


Skrevet af: Jwin
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

At kalde en mand for sociopat uden nogen som helst form for dokumentation er injurierende også selvom det er skrevet i en "lille" klumme publiceret på en hjemmeside med mange tusinde besøgende hver eneste uge.

Der er mange andre der har brugt ordet sociopat om flere af Silicon Vallys personligheder. Læs f.eks. denne meget underholdende bog:

Accidental Empires: How the Boys of Silicon Valley Make Their Millions, Battle Foreign Competition, and Still Can't Get a Date http://en.wikipedia.org/wiki/Accidental_Empires - Link til Wikipedia

Her beskrives mange af de fremstormende personligheder (Jobs, Ellison, men sjovt nok ikke Gates) som sociopater og bogen mener faktisk, at hele computer revolutionen ikke kunne finde sted uden disse egenskaber hos dem.

(PS: Ingen af dem har sagsøgt forfatteren)

J

Edit: link indsat


Skrevet af: Peter49
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 13:20
Fatter ikke formålet med den klumme. Morten Bay må da have store jobmuligheder på Se & Hør.


Skrevet af: Therien
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 13:52
Hmm.. Den anden side af Steve Jobs.. Hvis en mand virkelig har opført sig som forfatteren af klummen forslår, så vil jeg tro det er yderst problematisk at skabe en fremtid for sig selv blandt mennesker man konstant "pisser på".. Ydermere ville offentligheden ha vidst at manden var et gigantisk tyvagtigt røvhul hvis det rent faktisk var sandt, sjovt nok kommer dette først ud EFTER hans død..
 
Citér Hans arbejde har rent historisk betydet meget mere for hele verden end Steve Jobs', der trods alt "blot" har givet os nogle lækre biler at køre i på informationsmotorvejen. I den analogi opfandt Baran asfalten og benzinen og lærte os, hvordan vi bygger veje. Foruden hvilke bilerne kan være ret ligegyldige.
 
 
En gang negligerende ævl..
 
Biased og utroværdig klumme med faktuelle fejl.. Har på fornemmelsen at man har været mere optaget af at artiklen kom fra Morten Bay, end hvad Morten Bat rent faktisk havde skrevet i den.. Dårlig form..


-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL


Skrevet af: Kermode
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 14:51
God artikel.

Bemærk iøvrigt også den nylige artikel som påpeger at han måske selv var skyld i sin død. Fordi han i sin stædige tiltro til sin egen fortræffelighed IKKE ville have normal behandling for kræften, men ville prøve diverse naturmetoder til at bekæmpe det. Og da de ikke virkede fik han først for sent den mere videnskabelige behandling, og der havde kræften bredt sig for meget.


-------------
--
DR - landets største jobskabelses ordning.


Skrevet af: TvHomer
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 14:58
God og oplysende artikel.
 
Hvad folk tager med sig fra den, er deres egen sag.


Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 15:46
Jeg fatter så ikke at skribenter på recordere.dk kan finde på at skride i vrede over sådan en klumme. Det er sgu hvad jeg kalder barnlig opførsel, uanset hvor enig eller uenig man er i det skrevne. http://newz.dk/kritisk-jobs-klumme-faar-skribent-til-at-forlade-recordere-dk#new - http://newz.dk/kritisk-jobs-klumme-faar-skribent-til-at-forlade-recordere-dk#new


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Jeg fatter så ikke at skribenter på recordere.dk kan finde på at skride i vrede over sådan en klumme. Det er sgu hvad jeg kalder barnlig opførsel, uanset hvor enig eller uenig man er i det skrevne. http://newz.dk/kritisk-jobs-klumme-faar-skribent-til-at-forlade-recordere-dk#new - http://newz.dk/kritisk-jobs-klumme-faar-skribent-til-at-forlade-recordere-dk#new
der er lidt forklaring om dette her  http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103023&title=skribent-forlader-recorderedk - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103023&title=skribent-forlader-recorderedk

-------------
Mvh

René


Skrevet af: Ole
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Jeg fatter så ikke at skribenter på recordere.dk kan finde på at skride i vrede over sådan en klumme. Det er sgu hvad jeg kalder barnlig opførsel, uanset hvor enig eller uenig man er i det skrevne. http://newz.dk/kritisk-jobs-klumme-faar-skribent-til-at-forlade-recordere-dk#new - http://newz.dk/kritisk-jobs-klumme-faar-skribent-til-at-forlade-recordere-dk#new
der er lidt forklaring om dette her  http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103023&title=skribent-forlader-recorderedk - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103023&title=skribent-forlader-recorderedk

Ja, lad os holde os til emnet (artiklen) i denne tråd, og så evt. diskutere newz.dk-artiklen i den anden tråd.

...Ole


-------------
Moderator, recordere.dk


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 19-Oktober-2011 kl. 13:55
At føre en diskussion omkring visioner og lederskab ned på en diskussion omkring operationel ledelse, har altid været et af de billigste tricks. Så er der noget konkret at tage fat i, fordi diskussionen hives så langt ned. Det er der desværre nogen som hopper med på, og så kan det let bruges som hurtige konkrete argumenter i en diskussion, som egentlig ikke handler om noget særlig konkret. Der er vist ingen der er i tvivl om, at manden ikke har været perfekt og at han har været hård, men hvad så?

De største visionærer er jo dem med en langsigtet plan, og dem som tør føre den ud i livet. Det kan man ikke tage fra Steve Jobs. Der har været masser af mennesker med i processen, som har tilført mere konkrete elementer såsom design, styresystem, salgsgas osv. til regnestykket, men visionen har Steve Jobs været bannerfører for. Hvis man ikke kan finde det i sig selv at hylde mennesker, der giver så meget til menneskeheden, så synes jeg man bør se lidt indad. Det behøver man virkelig ikke være køber af produkterne eller fan af virksomheden for at anerkende.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Onaj
Skrevet den: 19-Oktober-2011 kl. 14:37
"hylde mennesker, der giver så meget til menneskeheden"  ???

Han har haft succes med at sælge noget smart forbruger elektronik til mennesker, det er MEGET MEGET langt fra at gøre noget for eller "give" noget til menneskeheden.
Hans visioner (hvis det skulle være dem han har "givet" os) er mere i form af hvordan man skal klarer sig selv eller som virksomhed, ingen af delene revolutionære på nogen måder!

I min verden har han ikke givet noget som helst overhovedet til menneskeheden, måske tværtimod?
Han har da givet massere til hans aktionærer og noget bling til en masse forbrugere.

Manden har blot sat nogle i forvejen opfundne teknologier/gizmoer sammen, godt nok i god kvalitet, godt nok i en smart sammen hæng (dette er ofte også lånt andets steds og ikke mere visionært end som så) iværksat masse produktion under STÆRKT kritisable forhold (mange år efter disse forhold er blevet påpeget gør de det stadig!) og haft GIGANTISK succes med at sælge og promovere disse elektronik dimser til millioner af forbrugere.

Hvad har det med at give noget til menneskeheden, hvis vi taler menneskehed skal vi da nærmere kigge på "omkostningerne" for miljøet omkring fabrikkerne i Kina og de Kinesiske "arbejdere" for at skabe produktet og profitten.

Han skal have kredit for hans gode produkter (det har han vist fået så rigeligt$$$) men vist nok heller ikke så meget andet, man burde kigge lidt dybere når man skal tegne et eftermæle.

Skal man hyldes for at gøre noget for menneskeheden skal man gøre noget for menneskeheden først ;-)
IMHO




-------------
Reklame on:
www.recordere.dk /bm-radio.dk Kan varmt anbefales.
Reklame off:


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 19-Oktober-2011 kl. 15:09
 
Svar fra Morten Bay
 
Svaret er en opfølgning på nogle kommentarer til en nyhed på Newz, hvor nogen mente at Morten havde forsøgt at sælge klummen til Berlingske.
 
 
1.
Berlingske har IKKE sagt nej til denne klumme. De har slet ikke fået den tilbudt, eftersom Lars opfordrede mig til at skrive en klumme om Steve Jobs til Recordere.dk - hvilket jeg så valgt at gøre med et kritisk øje.
 
Jeg bliver betalt for at blogge på B.dk og kan skrive om præcis, hvad jeg lyster, så længe, det handler om tech og trends. Jeg har direkte adgang til deres CMS, så hvis jeg ville have postet den der, havde jeg gjort det.
 
Inden Lars bad mig skrive klummen, havde jeg overvejet at skrive et lignende indlæg på B.dk, men eftersom jeg allerede havde skrevet to Apple-kritiske indlæg, inden Jobs døde, tænkte jeg, at det ville kunne opfattes som Apple-had.
 
Hvilket bringer mig til det næste:


2.
Jeg er ikke Apple-hader. Jeg har lige været nede og købe den ny iPhone 4S i fredag (Check http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=5741 - pre-anmeldelsen ), jeg elsker min iPad, min AppleTV og var superglad for min 3GS'er indtil i fredags.
 
Jeg har også haft MacBooks, men jeg bliver hurtigt meget træt af, hvor lidt, jeg kan få lov at "skrue på" i OSX.
 
Som foredragsholder har jeg også brug for en laptop, der har et fast VGA-stik og min elskede Toshiba R805 har både det, eSata-port og HDMI, Core i5 og 10 timer på batteriet og en pris på under 5000 kroner så jeg er glad og kan ikke se, hvorfor jeg skal købe en MacBook Pro. Så jeg vil altså heller ikke kaldes Apple Fanboi.
 
Når jeg skriver meget om Apple i Urban, er det fordi, det er populært stof i målgruppen. Hvis I læser mine nyheder på BT.dk/digital, kan man ikke ligefrem kalde mig ukritisk overfor Apple.
 
Jeg lavede sidste år en undersøgelse, der resulterede i en videnskabelig artikel, som jeg præsenterede på en konference på Stanford University, der viser, at Apple og Google får 80% mere dækning - primært i positiv retning - end alle andre. Næsten ingen skriver om Apples negative sider, og derfor føler jeg det som min pligt som IT-journalist at vise begge sider.
 
Ingen andre havde i DK beskrevet den negative side af Jobs, så vidt jeg kunne se, så for at skabe balance, skrev jeg denne klumme.
 
Jeg vil gerne understrege, at jeg også var rigtig ked af det, da Jobs døde. I sine sidste år reformerede han sig selv - og det skriver jeg også. Men han var hverken en gud eller en engel, og vi bør huske ham som den utroligt komplekse person, han var. Alt andet er historisk revisionisme.


3.
Jeg kender udmærket forskellen på en psykopat og en sociopat, og valgte netop at formulere det således: "der kunne minde om sociopati" - netop for IKKE at sige, at manden var sociopat, men at han havde visse træk, der mindede om det. Hvilket er dokumenteret vidt og bredt, og det bringer mig til det næste:

 

4.
Da jeg skrev klummen, vidste jeg ikke lige, hvordan Recordere.dk gjorde med hensyn til kildehenvisninger, og på grund af ni timers tidsforskel her fra Los Angeles til Danmark, ville jeg ikke lige kontakte Lars og spørge.
 
Så jeg inkluderede ikke links til de forskellige påstande. Men der kommer et par af dem herunder.
 
Bob Taylor-historien er selvoplevet, og jeg er enig med dem, der ikke nødvendigvis tager hans ord for gode varer heller. Taylor er en gammel, bitter mand, ingen tvivl om det.
 
Men alle de kommentatorer, der tror, de ved bedre, fordi de har læst en bog eller en artikel om Apple engang, skulle være bedre til kildekritik. Jeg lægger bare hans ord ud som modvægt til den "officielle" historie.
 
 
Det er dog en spændende debat, og jeg synes, det er vildt fedt at se mange engagerede mennesker i forummet. Det var ordene. Her kommer nogle links.

Morten
 
 
http://gawker.com/ - http://gawker.com/
http://gawker.com/5847338 - http://gawker.com/5847338
http://articles.businessinsider.com/ - http://articles.businessinsider.com/
http://www.innovationjournalism.org/archive/ - http://www.innovationjournalism.org/archive/
 
 
 
 
 


-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 19-Oktober-2011 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Onaj Onaj skrev:

"hylde mennesker, der giver så meget til menneskeheden"  ???

Han har haft succes med at sælge noget smart forbruger elektronik til mennesker, det er MEGET MEGET langt fra at gøre noget for eller "give" noget til menneskeheden.
Hans visioner (hvis det skulle være dem han har "givet" os) er mere i form af hvordan man skal klarer sig selv eller som virksomhed, ingen af delene revolutionære på nogen måder!

I min verden har han ikke givet noget som helst overhovedet til menneskeheden, måske tværtimod?
Han har da givet massere til hans aktionærer og noget bling til en masse forbrugere.

Manden har blot sat nogle i forvejen opfundne teknologier/gizmoer sammen, godt nok i god kvalitet, godt nok i en smart sammen hæng (dette er ofte også lånt andets steds og ikke mere visionært end som så) iværksat masse produktion under STÆRKT kritisable forhold (mange år efter disse forhold er blevet påpeget gør de det stadig!) og haft GIGANTISK succes med at sælge og promovere disse elektronik dimser til millioner af forbrugere.

Hvad har det med at give noget til menneskeheden, hvis vi taler menneskehed skal vi da nærmere kigge på "omkostningerne" for miljøet omkring fabrikkerne i Kina og de Kinesiske "arbejdere" for at skabe produktet og profitten.

Han skal have kredit for hans gode produkter (det har han vist fået så rigeligt$$$) men vist nok heller ikke så meget andet, man burde kigge lidt dybere når man skal tegne et eftermæle.

Skal man hyldes for at gøre noget for menneskeheden skal man gøre noget for menneskeheden først ;-)
IMHO

Jeg har egentlig sagt det jeg gerne vil, men jeg tror vi skal have defineret, hvad vi egentlig debatterer her, frem for at menneskeheden kommer til at handle om alt mulig forskelligt, afhængig af øjnene der ser.

Det var egentlig ikke et oplæg til debat, blot mit syn på hvor debatten nogengange fører hen, når det begynder at handle om konkrete sager i en debat der bør handle om visioner.

Og så en lille stikpille: Når du nu er så optaget og hellig omkring hvad der produceres under hvilke forhold, burde du måske kigge på dit produktudvalg, som du selv sælger. Af de produkter jeg kender derfra, kan jeg da hvert fald afsløre, at meget af det er produceret i Kina på masseproduktionsfabrikker. Nu har Foxconn-sagen jo rent faktisk affødt konsekvenser. Først fik de en lønforhøjelse på 30 % og senest endnu en på 70 %. Der ligger selvfølgelig meget kritisabelt i sagerne, men det er ikke et problem man løser fra dag til dag. Du kan jo ikke hæve standarden, deres lønninger og alt andet med et trylleslag, for så slår du konkurrenceevnen i stykker for firmaet på det kinesiske marked, og så rammer du rent faktisk de ansatte hårdere i sidste ende. Det er naivt, at tro, at man som bosat i et veletableret land kan frelse mennesker i lavtudviklede lande fra dag til dag. Den bedste medicin er at få landet op i omdrejninger rent økonomisk, og det tager sin tid. Selvom det er en kynisk tilgang til tingene, må man huske på, at man ikke kan hjælpe alle på én gang. Det bedste man kan gøre, er dog at bidrage og kæmpe, og moral er et fint værktøj i den sag - men så skal den naturligvis også gælde for vedkommende selv.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Onaj
Skrevet den: 19-Oktober-2011 kl. 17:18
Glad for at du ser jeg er optaget af vores fælles omverden, forstår ikke hvor du finder min hellighed, dem som rent faktisk kender mig ved jeg IKKE er den mindste smule hellig. Pas i øvrigt på med at kalde andre debatøre ting i en ellers meget fin debat herinde, vi kender jo ikke hinanden ;-)

Orker heller ikke en længere debat end der vi er nået til, det opmalede hellegenbilledet af S.J. slået i tusinde stykker, en nødvendighed når der ukritisk tegnes falske protrætter af næsten samtlige medier i DK.  Blev tricket af du skriver han har bidraget til menneskeheden.


Ps.
Jeg er bruger af sites her har ingen forbindelser til bmradio andet en jeg har handlet der et par gange, altså jeg forhandler ikke noget.
Men som jeg har "bekendt" tidligere i denne tråd har jeg da sikkert massere af gizmoer produceret under umenneskelige forhold, men det øjeblik jeg bliver bevidst om en producent ikke overholder basale menneskerettigheder osv. køber jeg ikke min næste gizmo derfra.




-------------
Reklame on:
www.recordere.dk /bm-radio.dk Kan varmt anbefales.
Reklame off:


Skrevet af: Bruger udmeldt 8
Skrevet den: 19-Oktober-2011 kl. 22:55
Det er da vist kun dig som har haft et billede af sj som en helgen. Derfor er
det nok kun dit billede som er slået i tusinde stykker. Et mere nuanceret billede
end dit rammer nok sandheden mere præcist.

Der er ingen mennesker, med undtagelse af dig og jesus, som går rene igennem tilværelsen

Så hellig det er du.




Skrevet af: Onaj
Skrevet den: 20-Oktober-2011 kl. 00:12
@Stenholt, du syntes ikke medierne er farvet eller kommer med helt faktuelle fejl hvor de tillægger Apple og SJ flere opfindelser/evner end berettiget?

Se på forsiden af Recordere i dag hvor Iphone løftes til at man kunne kommunikere på en helt ny måde man ikke kunne før den 1st Iphone kom på markedet, wtf? Hvor kom den lige fra?
Desværre blot et af mange eksempler hvor det går lidt for hurtigt.

At jeg ikke køber issenkram, jeg ved er produceret under kendte og kritisable forhold gør mig sgu da for helvede ikke hellig, læs lige teksten en gang til, der er klart noget du ikke har fattet.

Har du i det hele taget fuldt med i tråden og hvad den handler om????


-------------
Reklame on:
www.recordere.dk /bm-radio.dk Kan varmt anbefales.
Reklame off:


Skrevet af: slumbert
Skrevet den: 20-Oktober-2011 kl. 01:15
Superfed klumme som lige bringer minderne frem om en film jeg så engang.
http://www.imdb.com/title/tt0168122/ - http://www.imdb.com/title/tt0168122/
the pirates of silicon valley

Tak til Morten Bay for den klumme.


-------------
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål



Skrevet af: Letten
Skrevet den: 28-Oktober-2011 kl. 07:39
Lidt bog(jobs)anmeldelse:

http://www.b.dk/boeger/steve-jobs-biografi-portraet-af-et-dumt-svin - http://www.b.dk/boeger/steve-jobs-biografi-portraet-af-et-dumt-svin




Print side | Luk vindue