Print side | Luk vindue

Film med god "Front High" lyd ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=102926
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 05:28

Emne: Film med god "Front High" lyd ?
Skrevet af: lyttebøffen
Emne: Film med god "Front High" lyd ?
Skrevet den: 15-Oktober-2011 kl. 23:22
Hej lidelsesfæller.

Hvad kan i anbefale af film der giver en god "front high" lyd/effekt når man kører Audyssey opsætning med front wide og front high højttalere ?

Alle erfaringer er velkomne.

På forhånd tak.

-------------

Skoda LS 120 GT, 4 døre !

Svar:
Skrevet den: 16-Oktober-2011 kl. 01:45
Har lige set "Perfect Storm"
Vild oplevelse med front high højttalere. Kan varmt anbefales.

-------------

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 16-Oktober-2011 kl. 07:32
I og med at "front high" er en kunstigt pålagt funktion, som der ikke tages højde for i produktionen, er der ikke noget specifikt at gå efter mht film valg. Det er en kompensation for forkert placering af højttalerne, i bedste fald. Desuden mener jeg at indgangsvinklen er forkert, anlæggets opgave er at gengive de film du gerne vil se, ikke at afgøre hvilke film du skal se. Ingen grad af AV kvalitet eller oplevelse kunne få mig til at se perfect storm igennem igen -men det er så bare min mening...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-Oktober-2011 kl. 14:32
Nu bad jeg venligst om erfaringer med film der giver en god "high speaker" oplevelse, og ikke et mavesurt indlæg om andres synspunkter på high eller ikke high.
Det synes jeg du uden problemer kan overlade til den enkelte bruger at afgøre om det er dit eller dat. Hvis du ikke bryder dig konstellationen med "high" højttalere, kan jeg ikke se hvorfor du svarer. I øvrigt svarer du jo ikke på det jeg beder om.
Forkert indgangsvinkel ? Når man nu har investeret en formue i det som man mener er det rigtige anlæg, er det vel meget naturligt at spørge andre om de kender nogle film der giver en god effekt så man kan få afprøvet anlæggets egenskaber.
Også her anfægter du mit kommenterede filmvalg som værende noget lort.
Det er da muligt Perfect Storm er en mindre god film, og første gang jeg så den var det også umiddelbart min tanke. Nu har jeg set den igen og den voksede faktisk en anelse i forhold til sidste gang, nok fordi hele oplevelsen var bedre grundet anlægget.
Uanset hvad, synes jeg måske at din indgangsvinkel og din måde at blande dig i andre folks valg af anlæg og film er helt galt afmarcheret og aldeles ubrugeligt på et ellers seriøst forum, men man kan måske tillade sig mere når man selv sælger udstyr. (nåh ja, jeg har jo ikke købt det hos dig...)

-------------

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-Oktober-2011 kl. 16:22
Alle erfaringer er så åbenbart ikke velkomne.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Bruger udmeldt 10
Skrevet den: 17-Oktober-2011 kl. 17:28
@lyttebøffen
Hold da op, med den attitude skal du da nok få mange svar Confused

Skrevet den: 17-Oktober-2011 kl. 18:17
Attitude, ja måske, men det er da træls at få den form for svar når det er noget helt andet man spørger om.Mit indtryk var at det var seriøse medlemmer der skrev herinde.

-------------

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 17-Oktober-2011 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af lyttebøffen lyttebøffen skrev:

Attitude, ja måske, men det er da træls at få den form for svar når det er noget helt andet man spørger om.Mit indtryk var at det var seriøse medlemmer der skrev herinde.
Jeg kan nu på sin vis godt forstå din reaktion, selv jeg ikke selv kunne identificere, hvad du mener med "Front High" lyd. Men hvis du mener, hvad som giver en fornutig lyd i dine fronter, vil jeg foreslå dig "Hitman, David Forster and Friends". Det er ikke som man kunne få indtryk af en Action film, men en super brilliant koncertoptagelse med mange både kendte og ukendte kunstnere, hvor du virkelig får afprøvet dine fronter, og for den sags skyld også integrationen af dine subs.Tongue

God fornøjelseSmile 

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 17-Oktober-2011 kl. 19:37
.

Skrevet den: 17-Oktober-2011 kl. 19:49
Tusind tak. Se det var sådan et svar jeg ledte efter.
Front high, er et sæt højt placerede højttalere der fodres gennem en forstærkers front high udgange. Jeg bruger det sammen med forstærkerens Audyssey DSX eller PLL II Hight indstilling.
Tak for tippet.

-------------

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 20-Oktober-2011 kl. 20:09
Håber det er okay, jeg lige spørger lidt ind til det, når nu du selv har startet emnet.

Har du prøvet at lave nogle med/uden front height tests? Jeg er af Ottos opfattelse, og mener, at en korrekt placeret standardopsætning på ingen måde vil have behov for height højttalere, men jeg har dog aldrig hørt et setup med det, så er selvfølgelig nysgerrig efter om der er noget om snakken :)

Skrevet af: anoz
Skrevet den: 20-Oktober-2011 kl. 20:22
Jeg har haft glæden af et kort besøg hos Lyttebøffen, hvor jeg selvfølgelig hørte hans anlæg. Må tilstå, at jeg kun hørte front wide(tror ikke der var front high i hans setup på daværende tidspunkt), og min fornemmelse var, at det øger surround-fornemmelsen en hel del. Selvfølgelig er det nok mest brugbart, hvis rummet ikke er 100 % optimalt, men mht. om det er korrekt eller ej, så er det vel ikke så meget værre end når man spreder et 5.1 signal ud til 7.1?

-------------
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |

Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 20-Oktober-2011 kl. 21:01

Front high, er et sæt højt placerede højttalere der fodres gennem en forstærkers front high udgange. Jeg bruger det sammen med forstærkerens Audyssey DSX eller PLL II Hight indstilling.
Tak for tippet.
Hej Lyttebøffen, hvordan driver du dine i alt 11 højtalere.? Jeg har snakket med Audyssey om min Integra ikke kunne processere 11 højtalere, selvom det var muligt at aktivere samtlige højtalere i Speaker Configuration. Det mente de ikke at den kunne. 
Din receiver ligner jo min til forveksling, så har du en erfaring jeg kan drage nytte af?

På forhånd tak.

-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!

Skrevet den: 20-Oktober-2011 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Tak for tippet.
Hej Lyttebøffen, hvordan driver du dine i alt 11 højtalere.? Jeg har snakket med Audyssey om min Integra ikke kunne processere 11 højtalere, selvom det var muligt at aktivere samtlige højtalere i Speaker Configuration. Det mente de ikke at den kunne. 
Din receiver ligner jo min til forveksling, så har du en erfaring jeg kan drage nytte af?

På forhånd tak.

Hej Kenzo85

Min 5008'er har også terminaler til alle 11 højttalere, men kun 9 forstærkere. Den kan altså kun trække de 9 ad gangen. Opsætningen under speaker layout er også lidt underlig idet man skal vælge "no" under "front high and front wide" for at få dem alle med.
Jeg har mulighed for at vælge mellem "SB+FH" eller "SB+FW" ved at trykke på fjernbetjeningens "sp layout knap.
Det er lidt tricky indtil man får styr på det, og det har jeg ikke selv helt endnu.
Den nye Integra 80.3 kan så vidt jeg ved spille over alle 11 højttalere, men det får vi nok snart at vide fra Anoz der har fået en 80.3'er

-------------

Skrevet den: 20-Oktober-2011 kl. 22:43

Tak for tippet.

På forhånd tak.

Hej Kenzo85

Min 5008'er har også terminaler til alle 11 højttalere, men kun 9 forstærkere. Den kan altså kun trække de 9 ad gangen. Opsætningen under speaker layout er også lidt underlig idet man skal vælge "no" under "front high and front wide" for at få dem alle med.
Jeg har mulighed for at vælge mellem "SB+FH" eller "SB+FW" ved at trykke på fjernbetjeningens "sp layout knap.
Det er lidt tricky indtil man får styr på det, og det har jeg ikke selv helt endnu.
Den nye Integra 80.3 kan så vidt jeg ved spille over alle 11 højttalere, men det får vi nok snart at vide fra Anoz der har fået en 80.3'er
Dvs. at det er enten eller? Jeg var godt klar over de 11 terminaler, men har slet ikke plads til 11 højtalere på nuværende tidspunkt, men det er rart at være fremtidssikret synes jeg. Har du så en 2 kanals forstærker til at drive de sidste 2 eller nøjes du så med 9 aktive højtalere ad gangen.?

-------------
Se mit udstyr her:

Skrevet den: 20-Oktober-2011 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Håber det er okay, jeg lige spørger lidt ind til det, når nu du selv har startet emnet.

Har du prøvet at lave nogle med/uden front height tests? Jeg er af Ottos opfattelse, og mener, at en korrekt placeret standardopsætning på ingen måde vil have behov for height højttalere, men jeg har dog aldrig hørt et setup med det, så er selvfølgelig nysgerrig efter om der er noget om snakken :)

Behov er et sjovt ordvalg i det sammenhæng. Min kone har ikke behov for at gå i høje hæle, men hun gør det ind imellem alligevel (egentlig en dårlig sammenligning da hun kun er 146cm høj:-), men alligevel.
Vi drenge der er over 25 er ofte drevet af noget der minder om testosteron, blot i den materielle verden, og det er nok det der er årsagen til at tingene bare skal afprøves.
Jeg havde et "behov" for at afprøve et lydanlæg hvor der blev givet fuld skrue, og det har jeg ikke fortrudt (endnu).
Hvis vi nu taler musik, og lad os bare specificere det til rigtig god musik som fx. Tom Petty and the heartbreakers nye Blu-Ray AUDIO skive der hedder MOJO, det er ren og uforfalsket DTS-HD Audio i fantastisk kvalitet og med en hidtil uhørt dynamik. Det skal spilles præcis som tiltænkt, altså 5.1 (5.2) uden nogen tricks. Prøv det og hør den sang der hedder Candy. Det kan ikke beskrives.
Det samme gør sig gældende med nogle film, men rigtig mange film jeg nu har "testet" med de høje og brede fronter, vinder en del ved det. Specielt de brede fronter er fantastiske, men nogle film, som fx. den nye Blu-Ray version af Topgun (som jeg iøvrigt ikke er så vild med ellers) er fantastisk med front high højttalerne tilkoblet. Det tilføjer en dimension der løfter det hele til en meget større oplevelse.
Men behov ! Nej der er ikke behov for det, men lidt ligesom med biler, er det altså bedre at sidde og græde i en Bentley end det er i en HT bus, og begge bringer dig igennem trafikken.
I sidste ende er det vel bare et spørgsmål om en god blanding af gallimatias og lidt blær, men fedt er det da.

-------------

Skrevet den: 20-Oktober-2011 kl. 22:56
Oprindeligt skrevet af anoz anoz skrev:

Jeg har haft glæden af et kort besøg hos Lyttebøffen, hvor jeg selvfølgelig hørte hans anlæg. Må tilstå, at jeg kun hørte front wide(tror ikke der var front high i hans setup på daværende tidspunkt), og min fornemmelse var, at det øger surround-fornemmelsen en hel del. Selvfølgelig er det nok mest brugbart, hvis rummet ikke er 100 % optimalt, men mht. om det er korrekt eller ej, så er det vel ikke så meget værre end når man spreder et 5.1 signal ud til 7.1?

Du er altid velkommen til en ny lytter hvis du kommer forbi, men jeg er lidt misundelig på din nye 80.3'er :-) Jeg bliver nok nødt til at hoppe på den vogn også en dag så jeg kan få alle 11 med på en gang.

-------------

Skrevet den: 20-Oktober-2011 kl. 23:04

Du er altid velkommen til en ny lytter hvis du kommer forbi, men jeg er lidt misundelig på din nye 80.3'er :-) Jeg bliver nok nødt til at hoppe på den vogn også en dag så jeg kan få alle 11 med på en gang.
Men er du sikker på at du ikke blot skal forsøge at bruge en 2 kanals effektforstærker,  så du kan drive alle højtalere samtidigt?

-------------
Se mit udstyr her:

Skrevet den: 20-Oktober-2011 kl. 23:11

Men er du sikker på at du ikke blot skal forsøge at bruge en 2 kanals effektforstærker,  så du kan drive alle højtalere samtidigt?

For besværligt. En kasse er nok :-)

-------------

Skrevet af: anoz
Skrevet den: 20-Oktober-2011 kl. 23:12

Jo tak, jeg giver lyd næste gang jeg er i nærheden. Der går desværre lige et par uger før jeg får udstyret til rigtig at spille... har et kælderrum, der skal bygges lidt om først. Skal nok skrive et par ord om lyden, når det engang kommer til spille Wink

-------------
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |

Skrevet den: 21-Oktober-2011 kl. 09:37
Dobbelt indlæg.

-------------
Se mit udstyr her:

Skrevet den: 21-Oktober-2011 kl. 09:37

For besværligt. En kasse er nok :-)
Hehe så du kunne nøjes med en soundbar? 
Ej jeg kan sagtens følge dig, dog undrer det mig at du ikke lige ville have en lille effekt til de sidste 2 kanaler.

Hvilke kanaler føler du, der er mest overflødig efter dine erfaringer med dit setup:
Surround Back
Front High
Front Wide.

-------------
Se mit udstyr her:

Print side | Luk vindue