Print side | Luk vindue

DVBViewer og måske Recording Service?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103056
Udskrevet den: 09-Maj-2025 kl. 13:08

Emne: DVBViewer og måske Recording Service?
Skrevet af: Kolvig
Emne: DVBViewer og måske Recording Service?
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 16:42
Hej folkens....

Jeg er lige gået fra de "frie TV kanaler" til kodet Boxer TV.... Dette gør at jeg er meget usikker på hvilken vej jeg får mest ud af at gå?

Jeg har brugt DVBViewer til at vise de frie kanaler og vil meget gerne fortsætte med at benytte mig af dette program.

Første og største problem jeg støder på, ved at benytte mig af de kodet kanaler. Er at man ikke kan optage flere kanaler af gangen, på samme tunerkort. - det er dæleme irreterende...:-(
Så nu har jeg været ude og købe 3 stk. Terratec H7 tunere, der hver især har CI modul og tunerne er udstyret med 1 stk. DVB-T tuner og 1 stk. DVB-C. Det er så kun DVB-T tuneren jeg har brug for.

Tanken ved købet af de 3 stk. Terratec H7 tunere, var at sætte 1 stk. til 3 forskellige PC'er. Men kan det ikke gøres på en smartere måde. - For på ovenstående måde, skal man jo tilgå hver enkelt PC, for at sætte EPG optagelser op?...... Jeg tænker nu, om det kan være muligt at sætte de 3 tunere til en enkelt PC. Så man kan optage og tilgå kanalerne fra denne ene PC, og det gjort fra PC'er der står ved de enkelte TV?...... Det vil jo give muligheden for at optage eller se 3 forskellige programmer samtidig og derved er det også kun en PC man skal indkode sine EPG optagelser, i stedet for på 3 forskellige steder?

Hvis noget ala ovenstående kan lade sig gøre, vil det så kræve en ekstraordinær kraftig PC?

Mvh.

Svar:
Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af Kolvig Kolvig skrev:

Tanken ved købet af de 3 stk. Terratec H7 tunere, var at sætte 1 stk. til 3 forskellige PC'er. Men kan det ikke gøres på en smartere måde. - For på ovenstående måde, skal man jo tilgå hver enkelt PC, for at sætte EPG optagelser op?...... Jeg tænker nu, om det kan være muligt at sætte de 3 tunere til en enkelt PC. Så man kan optage og tilgå kanalerne fra denne ene PC, og det gjort fra PC'er der står ved de enkelte TV?...... Det vil jo give muligheden for at optage eller se 3 forskellige programmer samtidig og derved er det også kun en PC man skal indkode sine EPG optagelser, i stedet for på 3 forskellige steder?

Hvis noget ala ovenstående kan lade sig gøre, vil det så kræve en ekstraordinær kraftig PC?

Mvh.

Du skal bare installere de 3 tunere i en PC. Derefter installerer du DVBViewer og derefter DVBViewer Recording Service. Recording Service sørger derefter på smukkeste vis at dele tunerne ud på netværket. På den enkelte klient opretter man i DVBViewer virtuelle tunere, som benytter de fysiske tunere

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)

Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 17:00

Nej. Den skal kun beskæftige sig sig med at dele IP pakkerne ud. Og så selvfølgelig dekode betalingskanalerne. Det vigtigste er netværket. Hvis du skal benytte HD kanaler, er 1 Gbit netværk uundværligt

-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt

Skrevet af: Steen6400
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 17:04

... vil det så kræve en ekstraordinær kraftig PC?

Nej, det at optage digitalt kræver næsten ingen ting (pånær harddisk plads), heller ikke hvis det er 3 optagelser samtidig og heller ikke hvis det skal streames til andre enheder.

Edit: Overhalet igen Wink

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro

Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 19:49
Det lyder dæleme godt...:-)

Jeg vil begynde og læse lidt på lektien...:-)

Foreløbig en stor tak!

Skrevet af: rasmuzzen
Skrevet den: 18-Oktober-2011 kl. 22:26
Skal man så have 1 kort + 2 kort "Boxer i hele huset" = 3 ialt for at det vil virke, eller kan alle 3 tunere suge på samme kort som vi gør lokalt i share kort verdenen, som jo så ikke lige duer med den version af viaaccess som boxer klogt nok har valgt.
Måske det kan give lidt besvær med pladsen i kassen 

-------------
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.

Skrevet af: avh
Skrevet den: 19-Oktober-2011 kl. 11:47
Opsætningen er desværre  3 stk. tuner og tilhørende ci_interface/cam pr. tuner.

Digitalt.tv har en anmeldelse med en enhed fra digital-devices, som ellers kan dekode flere samtidigt (dog ikke i forhold til boxer)
http://digitalt.tv/digital-devices-cine-ct-v6-duoflex-ct/ - http://digitalt.tv/digital-devices-cine-ct-v6-duoflex-ct/  

-------------
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2

Skrevet den: 19-Oktober-2011 kl. 11:59
Kan det her måske løse problemet?
http://www.dvbshop.net/product_info.php/info/p2409_MaxCam--Unicam-CI-4-Channel-Decrypt-Modul.html - http://www.dvbshop.net/product_info.php/info/p2409_MaxCam--Unicam-CI-4-Channel-Decrypt-Modul.html
med det her SW
http://maxcam.to/ - http://maxcam.to/
Jeg aner ikke om det virker, men har læst i denne tråd at det virker fint med Viasat
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=102989&PID=1045522#1045522 - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=102989&PID=1045522#1045522

-------------

Skrevet den: 20-Oktober-2011 kl. 23:57
Hej igen folkens...

Nu har jeg bestilt en radio/antenne montør, til at komme i morgen tidlig. Da jeg vil bede ham om at føre 3 kabler fra antennen og hen til min server PC. Hvor jeg har planlagt at isætte mine 3 Terratec H7 moduler, med hver deres Boxer kort i sig.

Nu er jeg bare blevet lidt i tvivl igen. For denne server PC. Den administrerer i forvejen 6 Wilife kameraer + Logitech Squeezecenter og en bunke Squeezebokse....... Derudover bliver der over netværket til tider sendt store filer til lagring på serverens RAID 5 system (5 diske) - det drejer sig om et Lian Li EX-50 kabinet, som efter hvad jeg kan læse mig frem til, køre en software RAID løsning, som jo vil sige at den også kræver en vis form for processor kraft..... Og nu bliver jeg lidt nervøs over at jeg også har planer om at sætte 3 Terratec tunere til?

Serveren kører med 4Gb RAM og en dual core processor på 2,2Ghz

Hvad siger I...... Jeg har også muligheden at bruge en af de ellers kommende "klienter" til at håndtere disse tunere. Men giver det så ikke problemer i forhold til de virtuelle tunere på den pågældende Klient PC?

Min foreløbig ringe viden omkring dette projekt, gør at nok ikke har formået at forklare mig ret godt. Men jeg håber i kan gennemskue, hvad det er jeg prøver at sige...:-)

Mvh.

Skrevet den: 21-Oktober-2011 kl. 00:43

Alt det du skriver skulle være problemfrit, bortset fra denne sætning "Derudover bliver der over netværket til tider sendt store filer til lagring på..." Det er en killer

Problemet er at i næsten alle opererativsystemer får sådan en operation meget høj prioritet, hvilket betyder at alt andet vil "hakke" på klienterne
En TV server skal kun være TV server, kan til nød også være en simpel filserver, men hvis man ønsker en god oplevelse, så glem filserverdelen

-------------

Skrevet den: 21-Oktober-2011 kl. 01:00

Hvad siger I...... Jeg har også muligheden at bruge en af de ellers kommende "klienter" til at håndtere disse tunere. Men giver det så ikke problemer i forhold til de virtuelle tunere på den pågældende Klient PC?

Det er fuldstændig ligemeget hvor de er placeret. Man kan placere hvor man har lyst, men man skal jo overveje hvilken maskine man placerer sine tunere i. Den skal jo være tændt for at kunne levere! 

-------------

Skrevet den: 21-Oktober-2011 kl. 02:42
Ok, tak for svar....

For en sikkerheds skyld, skriver jeg lige hvordan jeg har forstået dig, med mine egne ord...:-)

Det er ikke godt at koble tunerne på min server. Grundet at den af og til bliver brugt som en større filserver.

Derimod kan jeg benytte en af "klienterne" til at tilslutte de 3 tunere og det er ligegyldigt at det er en klient maskine. Bare det er en maskine som er tændt 24/7, så der altid vil være tilgang til tunerne.

Er det ikke korrekt forstået?

I så fald har jeg lige et spørgsmål..... Grundet at min filserver og de kommende DVBViewer klienter benytter sig af samme netværk. Vil filtransportering til og fra filserveren ikke stadig påvirke TV server og klienter negativt?.... Eller kan det gå an, på grund af at man ikke benytter sig direkte af filservren?

Skrevet den: 21-Oktober-2011 kl. 10:43

Det er ikke godt at koble tunerne på min server. Grundet at den af og til bliver brugt som en større filserver.
Korrekt
Hvis jeg ser TV eller optagelsern på en klient, og jeg samtidig kopierer filer til/fra TV serveren, vil klienten begynde at falde ud

Derimod kan jeg benytte en af "klienterne" til at tilslutte de 3 tunere og det er ligegyldigt at det er en klient maskine. Bare det er en maskine som er tændt 24/7, så der altid vil være tilgang til tunerne.

Er det ikke korrekt forstået?
Korrekt. Lad os kalde den klient for TV server. Ifølge dokumentationen til DVBViewer behøver du ikke lade den være tændt 24/7, idet DVBViewer supporterer WOL (Wake On Lan), men det har jeg ikke prøvet.

I så fald har jeg lige et spørgsmål..... Grundet at min filserver og de kommende DVBViewer klienter benytter sig af samme netværk. Vil filtransportering til og fra filserveren ikke stadig påvirke TV server og klienter negativt?.... Eller kan det gå an, på grund af at man ikke benytter sig direkte af filservren?
Hvis du har et ordentligt konfigureret, kablet Gigabit netværk vil det fungere fint, idet TV serveren ikke skal skrive/læse dobbelt til harddisk, samtidigt med at den skal sende/modtage dobbelt over netværket

-------------

Skrevet den: 21-Oktober-2011 kl. 11:25
Endnu engang tak for hjælpen....:-)

Jeg vil hermed gå videre i projektet

Mvh.

Skrevet af: audio
Skrevet den: 21-Oktober-2011 kl. 15:26
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Korrekt. Lad os kalde den klient for TV server. Ifølge dokumentationen til DVBViewer behøver du ikke lade den være tændt 24/7, idet DVBViewer supporterer WOL (Wake On Lan), men det har jeg ikke prøvet.

Jeg kan bekræfte at WOL virker. Det er dejlig nemt at DvbViewer klienten selv tænder for tv serveren.

Skrevet den: 22-Oktober-2011 kl. 00:01

Ja, WOL virker, men nogen gange skal man forbi producenten af maskinen for at checke ud hvad der skal sættes af parametre i eks. bios for at det vil virke.

De der store filer der sendes en gang imellem, hvor kommer de fra, de er en killer som der før er skrevet. Jeg har en ide, hvis du lige beskriver hvordan det hænger sammen. Er det noget der kun sker en gang imellem, må de gerne være længe om at lagres osv.

Det der med en radio mand for at splitte et kabel op i 3 kunne du have klaret med en 3 splitter og 4 f-connectorer, hvis du havde spurgt. Den fylder ikke noget.

MVH

-------------
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.

Skrevet den: 22-Oktober-2011 kl. 12:02
Min tanke var, at hvis det var din disk adgang der skulle begrænses så den her device der sender store filer ind i dit system ikke skulle tage alt saften / båndbredden, så kunne du sætte hastigheden ned på netkortet, så den ikke æder alt diskadgang.

Du vil jo ikke få det store dataflow fra dine H7 tunere, da de om kort tid kun kan køre SD kanaler og ikke boxer HD, så vidt jeg kan se på H7 specifikationerne.

Jeg syntes det ville være optimalt at det hele er samlet et sted.

MVH

-------------

Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 19:03
Jeg har nu gået og rodet lidt med det her Recording Service og det virker til at blive rigtig lækkert, når jeg får helt styr på det.

For nuværende har jeg et par spørgsmål, jeg håber at kunne få hjælp til?

1. Skal TV serveren også sættes op med unicast network enheder. Hvis den også skal fungere som en klient? - Og i så fald. Skal man så slette de fysiske tunere?

2. Er det muligt at prioritere tunerne efter hvilken maskine?.... Det er nemlig sådan at fruens maskine er også blevet TV server for RS og det erprimært min kone som optager og gerne flere programmer af gangen. Så derfor vil jeg gerne have at hvis konen har brug for at bruge alle tunerne, så er det bare ærgeligt at der ikke er tunere til at vise noget på de andre klienter - kan det lade sig gøre at sætte op?

3. Kan man på nogen måde se, hvilken specifik tuner der har optaget et givent program?..... Det er jo 3 ens Terratec H7 tunere?....

4. Helt tilbage, hvor RS kom frem. Der  kan jeg huske at debatten gik meget på at RS gav muligheden for at kunne optage serier uge efter uge. Kan RS stadig dette og i givent fald, hvordan gør man det?

Mvh.

Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 19:28

Jeg har nu gået og rodet lidt med det her Recording Service og det virker til at blive rigtig lækkert, når jeg får helt styr på det.

For nuværende har jeg et par spørgsmål, jeg håber at kunne få hjælp til?

1. Skal TV serveren også sættes op med unicast network enheder. Hvis den også skal fungere som en klient? - Og i så fald. Skal man så slette de fysiske tunere?

2. Er det muligt at prioritere tunerne efter hvilken maskine?.... Det er nemlig sådan at fruens maskine er også blevet TV server for RS og det erprimært min kone som optager og gerne flere programmer af gangen. Så derfor vil jeg gerne have at hvis konen har brug for at bruge alle tunerne, så er det bare ærgeligt at der ikke er tunere til at vise noget på de andre klienter - kan det lade sig gøre at sætte op?

3. Kan man på nogen måde se, hvilken specifik tuner der har optaget et givent program?..... Det er jo 3 ens Terratec H7 tunere?....

4. Helt tilbage, hvor RS kom frem. Der  kan jeg huske at debatten gik meget på at RS gav muligheden for at kunne optage serier uge efter uge. Kan RS stadig dette og i givent fald, hvordan gør man det?

Mvh.
1. Ja, Du skal konfigurere unicat tunerne til at benytte RS virtuelle tunere. Du behøve ikke slette dem i DVBViewer, du kan bare sætte dem til Do not use
De tre andre kikker jeg lige på, hvis ikker der er andre der dbyder inf(er ved at lave mad)

-------------

Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 19:41
Man kan gruppere sine tunere, så man f.eks. ikke benytter en tuner med CAM til at optage FTA-kanaler..
Dvs. man lave kanallisten sådan at RS vælger en bestemt tuner til kanal.

RS kan sættes op så den "ejer" alle tunerne og har primært adgang til dem. Klienerne skal så altid kun have en unicast-adgang til tunerne...

-------------
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2

Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 20:47
Ok tak begge 2.

avh. Jeg vil meget gerne gruppere mine tunere, da jeg har 3 FTA tunere liggende. Men hvordan gruppere jeg tunerne?....... Skal jeg ikke kun scanne efter kanaler en gang?.... Eller hvis der skal skannes for hver tuner. Hvordan foregår det så?

Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 21:09
Og hvordan kan de virtuelle tunere se om det er en CAM tuner eller FTA?

Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 21:20

Og hvordan kan de virtuelle tunere se om det er en CAM tuner eller FTA?
Det styrer RS 100%

-------------

Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 21:22

Ok tak begge 2.

avh. Jeg vil meget gerne gruppere mine tunere, da jeg har 3 FTA tunere liggende. Men hvordan gruppere jeg tunerne?....... Skal jeg ikke kun scanne efter kanaler en gang?.... Eller hvis der skal skannes for hver tuner. Hvordan foregår det så?
Desværre, her må jeg stå af. Har kun erfaring med DVBS2 med Canal Digital, hvor alt er er krypteret, og det klarer RS fint i samarbejde med mine FireDTV tunere med CAM

-------------

Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 21:31
Til spgsm. 4
Der er i RS en mulighed for at specifere Series. Har aldrig brugt det, og aner ikke hvordan det fungerer. Som jeg har forstået det er det noget med en Program beskrivelse som nogen udbydere leverer. Men jeg bruger bare navnet på serien som søgning, og klikker på autosearch. F.eks. Borgen (4:15), ændrer jeg til Borgen og opretter en Auto Search, sørger for at kanalen er DR HD og at tidspunktet er fra kl. 20:00 så optages alle Borgen udsendelser der kommer kl. 20 eller derefter. Genudsendelser midt på dagen bliver ikke optaget. Til dem der har Sattelit, skal man være meget varsom at specificere f.eks. TV Lorry, ellers kommer der tusindvis af forsøg på at optage programmet på alle de lokale TV2 stationer

-------------

Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 21:36
Eks. på gruppering af tunere.. ( anvendes til 3 dvb-t tuner)

Gruppe A anvendes til Mux1
Gruppe B anvendes til Mux 2
Gruppe C anvendes til Boxers Mux (med cam)

Der er så lavet 3 kanal-lister med kun de relevante kanaler, i henholdsvis mux1, mux2 og boxer-mux.

Transedit er anvendt til at redigere de enkelte kanalister, som så er eksporteret og tilknyttet et bestemt gruppebogstav..

Disse kanalister er efterfølgende importeret i dvbviewer.

-------------

Skrevet den: 26-Oktober-2011 kl. 21:47

Jeg vil meget gerne gruppere mine tunere, da jeg har 3 FTA tunere liggende. Men hvordan gruppere jeg tunerne?....... Skal jeg ikke kun scanne efter kanaler en gang?.... Eller hvis der skal skannes for hver tuner. Hvordan foregår det så?

Du kan tildele programmer til hver tuner, men jeg gør det at jeg prioritere "FTA" tunerne så de altid bliver valgt først og så skulle den med CAM gerne stå klar hvis der er brug for den. Fordelen er at jeg så også kan bruge den med CAM til "FTA" hvis det skulle blive nødvendig. Ulempen er at den kan være optaget til "FTA", men sådan har jeg valgt at gøre det. RS vil altid bruge færrest mulig tunere, så optages fx 2 programmer fra samme MUX bruger den kun én tuner.

Jeg bruger så DVB-C, så da er "FTA" (free to air) en forkert betegnelse, her er det ukodet contra kodet programmer.

-------------
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD

Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 00:13
avh....
Undskyld hvis jeg er lidt tung..

I mit tilfælde er der tale om 3 stk. Terratec H7 Cam tunere og 3 stk. Terratec T3 FTA tunere.

Er dit eksempel med 3 grupper. Er det indeholdende de 6 tunere og hvis det er tilfældet, hvordan figurerer de i hver enkelt gruppe?.... Det er sgu lige lovlig langhåret til mig..:-)

Og kanal listerne, hvordan opretter jeg dem?

Steen6400....

Har jeg ret at avh og dig, egentlig kommer med hver jeres version af hvordan man kan opsætte tunerne?..... Hvor avh's er den mere tekniske og din måde er den mest simple?

Jeg er også stadig i tvivl, om jeg skal scanne flere gange?...... Jeg famler lidt lige nu. Da jeg ikke er i nærheden af RS maskine.

MCenterFreak....

Er det i webinterfacet du søger?

Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 08:41

I det setup jeg beskriver, har man 

alle kanaler til rådighed for optagelse og live tv for mux1 og mux2 til alle klienter og RS.
Det skyldes at dvbviewer kan vise/optage alle kanaler inden for et mux med en tuner..

Med hensyn til de 3 mux til boxer er det anderledes, her kan kun optage/se en kanal ad gangen pr. tuner, fordi de er kodet.
Når du har 3 stk. tuner med CAM skal de så efter denne metode grupperes i samme gruppe og anvendes til de 3 Boxer Mux.

Med hensyn til kanallister anvender jeg transedit (fra dvbviewers member area).
Med transedit scanner man alle kanalerne. (det er den eneste scanning, der er nødvendnig)

Herefter eksporterer man en kanaliste-liste til hver Tuner.
Det gøres ved at udvælge de relevante kanaler til hver tuner, f.eks. programmer der ligger i MUX1, DR1, DR2, TV2 og eksportere dem til gruppe A. 

Alternativ kan man scanne flere gange og begrænse scanningen til et bestemt Mux eller hvis boxer de 3 boxer mux.
Denne metode kan man også udføre med selve dvbviewer.
(overflødige kanalerne kan redigeres fra).
(Gruppeopdelingen under option/hardware skal være på plads før scanningen)

Redigeringen af kanalister, så de kun indeholder relevante kanaler, kan også være smart af hensyn til webinterface til RS..  (favoritkanlisten ser ikke ud til at kunne anvendes i RS)

-------------

Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 11:22

Er det i webinterfacet du søger?

Yes
Jeg benytter RS på engelsk, så det hedder noget andet på dansk
Fra TV Guiden vælger jeg et program, klikker på Reruns. I Search for retter jeg teksten til f.eks. kunne der stå Borgen (15:20). Det retter jeg til Borgen. I Name skriver jeg Borgen. Sætter hak i Add to Auto-Record search og klikker på Save

For at den skal køre skal man oprette en Timer der dagligt scanner EPGen for optageleser. Det gør man i Timer, New Timer, Internal Task. Giver den et navn, sætter Internal Task til Autotimer

-------------

Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 19:44

Steen6400....

Har jeg ret at avh og dig, egentlig kommer med hver jeres version af hvordan man kan opsætte tunerne?..... Hvor avh's er den mere tekniske og din måde er den mest simple?

Ja, det er 2 måder at gøre tingene på. Jeg er så ikke skarp på DVB-T, men hvis der max er 3 FTA mux vil du kunne håndtere samtlige FTA kanaler med de 3 T3 tuner og så 3 forskellige BOXER kanaler med H7'erne. RS kan selv finde ud af om CAM er nødvendig, så med én kanalscanning og prioritet på de 3 T3'er (H7 vælges automatisk til BOXER) burde du være kørende.

Jeg ved så ikke noget om tildeling af bestemte kanaler til de forskellige bruger, men da kan det godt være at du skal i gang med det som avh beskriver. Men gå bare igang og tag så back-up af den første kanal scanning, så kan du altid komme tilbage til udgangspunktet.

-------------

Skrevet den: 28-Oktober-2011 kl. 13:14
Jeg har store problemer....

Jeg har nu sat det hele op og alt ser ud til at virke. Jeg har i første omgang kun brugt mine 3 Terratec CAM tunere og så lavet virtuelle drev på TV serveren og 2 andre PC'er/klienter. Som jo vil sige at der er 3 RS opkoblinger på netværket.
Jeg har skannet de virtuelle drev, ved hvert enkelt klient og der bliver også fundet alle kanaler. Men det er meget random, hvilke kanaler der virker og hvilke der ikke virker??...... Nogle gange er det også de frie kanaler som ikke kan tilgåes (sort skærm) andre gange kommer der en besked frem fra DVBViewer, der fortæller at man skal prøve at blive på kanalen i op til en time, for at få dent il at virke. Men det kommer den altså ikke til.
På en af klienterne er det stort set alle kanaler der virker, og den klient hvor RS også er installeret er der lidt mindre kanaler der virker og så den tredie klient er helt håbløs, med kun et par kanaler. Men sjovt nok er det 2 kodede kanaler.

Er der noget jeg mangler at sætte op?..... Det virker som om der er en konflikt af en art et sted. Men jeg kan simpelthen ikke se hvor jeg skulle have lavet fejlen?

Det vil være yderst lækkert med hurtigt svar, da jeg har fået en netværksekspert til at kigge på sagen og han er også uforstående for måden det reagerer på.

Mvh

Skrevet den: 28-Oktober-2011 kl. 18:28

Jeg har store problemer....

Jeg har nu sat det hele op og alt ser ud til at virke. Jeg har i første omgang kun brugt mine 3 Terratec CAM tunere og så lavet virtuelle drev på TV serveren og 2 andre PC'er/klienter. Som jo vil sige at der er 3 RS opkoblinger på netværket.
Jeg har skannet de virtuelle drev, ved hvert enkelt klient og der bliver også fundet alle kanaler. Men det er meget random, hvilke kanaler der virker og hvilke der ikke virker??...... Nogle gange er det også de frie kanaler som ikke kan tilgåes (sort skærm) andre gange kommer der en besked frem fra DVBViewer, der fortæller at man skal prøve at blive på kanalen i op til en time, for at få dent il at virke. Men det kommer den altså ikke til.
På en af klienterne er det stort set alle kanaler der virker, og den klient hvor RS også er installeret er der lidt mindre kanaler der virker og så den tredie klient er helt håbløs, med kun et par kanaler. Men sjovt nok er det 2 kodede kanaler.

Er der noget jeg mangler at sætte op?..... Det virker som om der er en konflikt af en art et sted. Men jeg kan simpelthen ikke se hvor jeg skulle have lavet fejlen?

Det vil være yderst lækkert med hurtigt svar, da jeg har fået en netværksekspert til at kigge på sagen og han er også uforstående for måden det reagerer på.

Mvh
Jeg vil foreslå følgende:
Keep it simple!
Først koncentrer dig om at få EN TV server med alle tunerkort, RS og en DVBViewer klient til at køre problemfrit. Lad så DVBViewer få magt over TV tunerne. Udfør skanning og sikrer dig at alt virker.
Når/hvis alt fungerer, indtiller du den lokale klient til at benytte de virtuelle tunere i RS
Hvis det fungerer fint, så gå i gang med klienterne
De sættes op til at benytte RS tunerene, men SKAN IKKE KANALER. Jeg benytter det lille trick at jeg bare kopierer channels.dat fra TV serveren.
Den ligger sandsynligvis her: C:\ProgramData\CMUV\DVBViewer.
og skal kopieres til samme lokation på klienterne
Prøv først det, og vend tilbage med resultatet

-------------

Skrevet den: 28-Oktober-2011 kl. 20:26

ARGH!!..... Nu er det sgu ikke sjovt længere...:-(

McenterFreak. Jeg har nu også prøvet at formatere Tv serveren og bare installeret DVBViewer almindeligt med en tuner tilsluttet. Det virkede fandme heller ikke?? (undskyld sproget).
De seneste forsøg har resulteret i de samme kanaler der ikke kan vises - jeg aner ikke hvad jeg skal gøre nu. Forleden havde jeg købt en dyr radio tekniker til at sætte antenne op og han målte dethele til at være perfekt?

Udover at jeg er RASENDE, så skal I alle der har hjulpet selvfølgelig have en stor tak for jeres foreløbige medvirken..:-)

Skrevet den: 28-Oktober-2011 kl. 21:02
Som #MCenterFreak anfører, prøv at tage det i steps, altså start med at få en tuner til at virke fuldstændig korrekt i selve Dvbviewer...

Hvis der er problemer med korekt modtagelse, kunne det være en ide at kontrollere modtagelsen med transedit, MUX for Mux.
Man kan som regel modtage de samme kanaler fra flere sendere med DVB-t, sørg for at udvælge den rigtige og bedste sender og slet de andre....  

Det er bl.a. derfor jeg har sorteret de ikke relevante kanaler væk i kanalisten...

-------------

Skrevet den: 29-Oktober-2011 kl. 00:45

McenterFreak. Jeg har nu også prøvet at formatere Tv serveren og bare installeret DVBViewer almindeligt med en tuner tilsluttet. Det virkede fandme heller ikke?? (undskyld sproget).
De seneste forsøg har resulteret i de samme kanaler der ikke kan vises - jeg aner ikke hvad jeg skal gøre nu. Forleden havde jeg købt en dyr radio tekniker til at sætte antenne op og han målte dethele til at være perfekt?

Udover at jeg er RASENDE, så skal I alle der har hjulpet selvfølgelig have en stor tak for jeres foreløbige medvirken..:-)
Jeg vil gerne tilbyde dig en Teamviewer session, men jeg kan selvgølgelig ikke garantere at jeg kan hjælpe dig. Men send en PM hvis du vil have at jeg prøver. Jeg er pt. i gang med et større byggeprojekt, så det bliver efter aftale

-------------

Skrevet den: 29-Oktober-2011 kl. 01:19
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Jeg vil gerne tilbyde dig en Teamviewer session, men jeg kan selvgølgelig ikke garantere at jeg kan hjælpe dig. Men send en PM hvis du vil have at jeg prøver. Jeg er pt. i gang med et større byggeprojekt, så det bliver efter aftale
Nu skal det med "efter aftale" ikke misforstås. Jeg skal naturligvis ikke have penge for noget som helst. Det er selvfølgelig fuldstændig, i tråd med dette forum, gratis

-------------

Skrevet den: 29-Oktober-2011 kl. 16:34
McenterFreak.....

Det vil jeg sige "RIGTIG MANGE TAK FOR"

Jeg får lige installeret Teamviewer på maskinen der er tale om.

Ellers skal der tilføjes her i forum. At jeg har haft kontakt til Boxer TV. For at høre nærmere om den fejlmeddelse jeg hele tiden får på de samme kodede kanaler..... Jeg fik at vide at jeg skulle tage kortet ud af boksen og derefter tage strømmen. Så skulle jeg sikre mig at der ikke var billede på nogle kodede kanaler og så skulle jeg tænde for boksen og isætte kortet. Og så skulle det gerne virke.....
Det er jo selvfølgelig sådan en standard en de fyrer af hos Boxer. Men det skulle virke på 9 ud af 10 tilfælde, med tilsvarende problem. Jeg undlod så at nævne at jeg kørte signalet via PC. Da de jo nok ikke vil supportere på sådan udstyr?

avh. Jeg skrev også at jeg havde formateret skidtet og startet helt forfra med en enkelt tuner i DVBViewer only. Men det hjalp heller ikke på problemet.

McenterFreak. Du får lige en PM med det samme....:-)

Skrevet den: 29-Oktober-2011 kl. 18:01
Efter at have rodet med dette 3 dage, næsten i døgndrigt. Så har jeg endelig fundet problemet. Og ja, nu føler jeg mig lidt dum. For det er 2 af kortene jeg har modtaget fra Boxer den er gal med. Men det er efter min mening IKKE lige det der falder en ind, når man kan få nogle af sine kodede bestilte kanaler til at virke, men andre ikke (de samme hver gang).... Og det er mindste pakken, så hvad hvis ekstra kortene var tilsendt forkert og gjalte til en mindre pakke. Så er det jo klart jeg ikke kan få dem til at virke. Men den pakke vi har, der er ganske få kanaler inkluderet og de kanaler er i alle Boxers pakker.
Jeg har afprøvet det ene kort som virker på alle mine Terratec H7 tunere og det funker. Men de 2 andre kort virker kun delvist på alle 3 tunere.

Nu får Boxer en MEGET vred kunde i røret...:-(

Skrevet af: mbw2001
Skrevet den: 30-Oktober-2011 kl. 01:37
Husk nu på at der sidder et menneske i den anden ende af telefonen.
Hvis du ringer op og er hidsig er det eneste du opnår at personen i den anden ende mister lysten til at hjælpe dig. Selvfølgelig skal de stadigvæk gøre deres arbejde, men det vil være modvilje fra starten af.

Du vil stort set altid få et bedre resultat ved at forklare din problemstilling i en ordentlig og høflig tone.

Har du prøvet tricket supporten anbefaler med de 2 kort du har problemer med? Det kan jo være de ikke er korrekt opdaterede.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74355 - Min HTPC/Projektor stuebiograf

Skrevet den: 30-Oktober-2011 kl. 14:31
Nu ved jeg ikke om det er 3 fulde pakker du har købt eller 2 soveværelseskort. På soveværelseskortene er der kanaler du ikke får med ift. grundpakken. Det gælder eks. alle disney kanaler. Jeg vil også mene som mbw at kortet modtager sine oplysninger om hvikle kanaler der skal åbnes for, så de skal sikkert sidde i originalmodtageren lige som det er set med andre korttyper.

MVH

-------------

Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 20:54
Selvfølgelig opfører jeg mig eksemplarisk. Men derfor må jeg godt være rasende over at de har sendt mig 2 ekstra kort, som ikke kunne tage halvdelen af de kanaler de skulle....

At jeg er gal. Kommer sig jo af at jeg virkelig har knoklet med at få det til at fungere og når det nu samtidig var en helt ny opsætning. Troede jeg jo det var mig der lavede fejlen og jeg fortsatte med at klø på. + Jeg havde en virkelig IP nørd til at gå her en hel dag + Jeg har haft den lokale Radio TV forhandler til at komme og måle signalet....... Så jeg synes det er rimelig at jeg reagerer. Og nej, det gik ikke ud over en sagesløs supporter ved Boxer - faktisk tværtimod. Jeg var yderst behersket og gav dem 3 chancer for at kode kortene om.... Kortene skal sidde i en time i modulet, førend man kan se om kortet har modtaget koden. Så det var også temmelig langsommeligt. Men heldigvis var fjerde gang lykkens gang og de 2 kort var kodet korrekt næste morgen.

Så jeg var glad og startede med at sætte skidtet op igen - det hele på en gang. For nu vidste jeg jo at kortene virkede.... Da jeg var færdig med opsætningen, kunne jeg ikke få billede på?.... Jeg var mildest talt ved at rive håret af mig selv og en PM dialog med MCenterFreak, resulteret også i at han meldte pas, da han mente det var et driver problem.

Men nu kan jeg langt om længe sige JUBIIII!!. For nu lykkedes det for mig. Grunden til at jeg ikke kunne få det til at virke anden gang. Var at en af mine Terratec H7 tunere ikke virker..... Ja, jeg synes godt nok at jeg er hårdt ramt...:-)

På en eller anden måde har denne tuner blokeret signalet for de 2 andre tunere. For man skulle jo tro at når den ene tuner ikke virker, så tager de 2 andre vel bare over. Men nej, ikke i dette tilfælde og uden jeg kan forklare det. Så virkede det straks med de samme indstillinger, efter jeg fik fjernet den defekte tuner.

Jeg skal love for at jeg fik en hård fødsel med RS. Men jeg er sikker på at jeg vil ende op med at blive meget glad for det..... Dog er jeg ved at miste gejsten lidt og derfor vil jeg gå ned på mine blødende knæ avh. Og spørge dig, om du ikke nok vil guide mig igennem det her med at TV serveren kan "eje" tunerne og samtidig hjælpe mig med det hersens mux halløj?

Uden at vide om du vil hjælpe, skriver jeg lige, hvordan jeg gerne så setup'et så ud...

Der er den altoverskyggende TV server, som konen bruger. Denne maskine skal have første prioritet for alle tunere. Ment sådan, at hvis fruen vil optage 5 kanaler samtidig. Så skal hun have lov og andre klienter må så nøjes eller helt lade være med at se noget.
Hardwaren, som skal sættes op, er som tidligere nævnt 3 stk Terratec H7 CI modul tunere. Og så ved jeg godt at tidligere fik jeg nævnt 3 stk FTA tunere (Terratec T3). Men det er kun 2 af disse der bliver tilsluttet. Så kort er det 3 stk CI tunere og 2 stk FTA. Og som nævnt skal TV serveren prioteres til alt hvad den kan...:-)

avh, jeg håber virkelig du vil hjælpe. Da du virker til at være en af de eneste der kan sætte det op.

Mvh.

Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 21:38
Og så lige en ting mere....

TV serveren står tændt 24/7...... Kan man gøre et eller andet, så TV serveren ikke står og optager en tuner, når man ikke er ved den?..... Det er jo fordi fruen optager for en uge af gangen og så skal den jo engang imellem bare stå idle og så kunne det jo være rart at den ikke stod og optog en tuner, som kunne være brugt på en af de andre klienter?

Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 21:56

Det må siges at være omfattende omgang for at få det til at virke...

Mit forslag må være at få tunere til at virke en for i selve dvbviewer som fase 1...

MUX1 FTA
En tuner FTA reserveres til dette mux og tildeles gruppe A.

MUX2 FTA
Den anden FTA tuner reserveres til mux2 og tildeles gruppe B

MuX3 - MUX4 - MUX5 kodet
De tuner med ci-interface tildeles gruppe C.

Dernæst at få fat på en frekvens oversigt, så du nøjagtig ved hvilken frekvens det er bedst at modtage de enkelte MUX på. (ofte kan man modtage flere sendere)

Scan så for hver TV-kort og begræns scanningen den den frekvens MUX-en har.
Rediger ikke relevante kanaler fra (såsom synstolkning)

Med hensyn til Boxer er der jo tre mux og det drejer sig om at få frasorteret de ikke relevante kanaler, så kun de mux der skal modtages fra er repræsenteret.
Kanaler som der ikke er abonnement på, kan ligeledes sorteres fra.

Så kan det hele afprøves i selve dvbviewer.

Med de TV-kort du har til rådighed, skulle man kunne følgende:

Se og optage kanaler fra mux1 og mux2 altid og senere også fra alle klienter.
(dvbviewer kan se/optage alle kanaler inden for et mux, når det er ukodet).

Med hensyn til mux3-4-5 vil der der kunne ses optages op til 3 programmer uafhængigt af hinanden.
Da RS kan beslaglægge flere tunere samtidigt og der komme til at mangle tuner til kodet live TV på klienterne.

Men som sagt, det kan prøves i fase 1 uden RS først på en en enkelt maskine og med det tuner antal, skulle man maximalt kunne se/optage 9 programmer samtidigt...
2 x 3 FTA + 3 boxer kanaler..

Fase2

#MCcenterfreak har indgående beskrevet opsætning af klienter, kan ikke lige finde det..
(og brugervejledningen til RS, beskriver også opsætningen)
Defaultvalg af porte kan umiddelbart bruges ...

Jeg har tildelt TV-serveren en fast intern IP-adresse, så den ikke skifter fra gang til gang.

Alle TV-kort skal ejes af RS, dvs. hvis en klient på samme maskine, skal man i dvbviewer markere not use...

Ellers laves der på klienterne samme gruppering pr. unicast enhed, så der er overensstemmelse med selve TV-kortene med hensyn til gruppering..

#MCcenterfreak har et forslag om at kopiere kanallisterne til klienterne, som jeg synes er en god ide....

Så var der spøgsmålet om altid højeste priotet til RS, det mener jeg ikke denne opsætning har løst...
Hvis klienter stort ikke bruger live-TV til kodet kanaler, så er det løst, men det er jo ikke smart med hensyn til f.eks. TV News... 

-------------

Skrevet den: 01-November-2011 kl. 00:29
Min gamle Quick guide:

Quick guide til installation af DVBViewer & Recording Service

Recording Service er gratis (hvis man har købt DVBViewer) ad-in til DVBViewer, og kan hentes her: https://www.dvbviewer.tv/members/

På serveren:

1.       Installer Tuner(ne)

2.       Installer driverne til tunerne (det skal være BDA drivere, hvis der er flere valg)

3.       Installer DVBViewer.  Konfigurer det, skan kanaler, vær sikker på at alt virker

4.       Installer Recording Service

5.       I DVBViewer gå til Indstillinger>Indstillinger>Hardware og vælg ”Benyt ikke” under” Tilstand:” for de tunere du vil dele ud

6.       Klik på start>Alle programmer>DVBViewer>DVBViewer Recording Service>Service Options

7.       Vælg ”Server”. Skriv portnumrene ned for ”Unicast Interface”, og ”Control Server”. Sædvanligvis 3456 and 4022

8.       Hak i ”Activate Autdiscovery”, skriv portnumer ned, sædvanligvis 600

9.       I ”Web Settings” indtast det ønskede Username og Password

10.   I ”Hardware”, klik på ”scan devices”, for at få hentet tunerne

På klienten

1.       Installer DVBViewer. Installer IKKE tunere under setup fasen

2.       I DVBViewer gå til Indstillinger>Indstillinger>Hardware. Klik på ”+” knappen og vælg det antal tunere du vil benytte fra serveren

3.       Select ”Normal” i ”Tilstand” for hver Tuner

4.       For hver tuner: Klik ”opsætning”. I ”DVB Server” skriv serverens IP addresse (du kan finde den på serveren med Windows Taste + R skriv ”CMD” og derefter” ipconfig”, f.eks. 192.168.1.x))

5.       Samme addresse i ”DVB Unicast”

6.       Skriv portnummer i ”DVB Server port” ( 4022)

7.       Skriv ”DVB Unicast port” (3456)

8.       I ”Auto Opdager Service”, skulle navnet på serveren gerne være vist

9.       I Indstillinger>Indstillinger>Recording Service klik ”Enable Support for Recording Service”. Skriv IP adressen fra  serveren og Username og password fra serveren (punkt 7  længere oppe)

10.   Klik ”Test Connection”. Hvis alt er ok, viser den navn og version fra Recording Service, ellers skriver den FAILED

Hvis alt er ok, kan du nu skanne kanaler på klienten

Hvis ikke, så check alle portopsætninger igen. Prøv at disable din firewall på serveren. Hvis det virker med disabled firewall, så skal de ovennævnte porte åbnes i firewallen, og der skal gives tilladelse til at dvbviewer.exe og dvbservice.exe må køres

Codecs

Hvis der benyttes Win 7, skal der normalt ikke installeres codecs. Under Win Vista/Win XP kan man f.eks. benytte CoreAVC, Cyberlink PowerDVD, Divx og mange andre

Grafikkort

Hvis man benytter DVB-T og vil se DR HD, virker ATI kort meget dårligt (pr. november 2010)

-------------

Skrevet den: 01-November-2011 kl. 00:48

Og så lige en ting mere....

TV serveren står tændt 24/7...... Kan man gøre et eller andet, så TV serveren ikke står og optager en tuner, når man ikke er ved den?..... Det er jo fordi fruen optager for en uge af gangen og så skal den jo engang imellem bare stå idle og så kunne det jo være rart at den ikke stod og optog en tuner, som kunne være brugt på en af de andre klienter?
Selvom TV serven står tændt, så er det ikke det det samme som at den benytter tuneren. Når der ikke er noget at gøre for RS, så rører den ikke tuneren, Men hvorfor bekymre sig. Hvis fruen har brug for en tuner, så er den der, medmindre at den pt. bruges til at optage, eller vise TV for en anden klient. Det er jo det der er så smukt ved DVBViewer Recording Service: Det bliver håndteret 110% intelligent. Har du 1 tuner så kan du kun have 1 klient, medmindre klienterne ser den samme kanal, eller kanaler der er på samme mux/transponder. Har du flere tunere, maksimeres chancen for at man kan benytte flere kanaler samtidig. Alt det håndteres af Recording Service. Har kørt med det i flere år. Det fede er at man kan se i RS, hvis der er en konflikt, hvis der ikke er tunere nok

-------------

Skrevet den: 01-November-2011 kl. 23:02
Hej avh og MCenterFreak....

Det er med fuldt overlæg at jeg ikke har fået svaret endnu. Jeg skal virkelig "fordøje" din fine guide avh. Da jeg har mistet den røde tråd og håber at den vil efterhånden...:-)... Så jeg går lidt til og fra og prøver så lidt af osv.

I har begge været en fantastisk hjælp indtil nu. Men håber da stadig at I vil være behjælpelig, med de spørgsmål der utvivlsomt vil komme...:-)

avh. Lige så vel som den guide MCenterFreak har lavet. Så burde du nok også gemme din Mux guide. Da jeg næppe tror jeg er den eneste som kan se visionen i at sætte RS op, med disse indstillinger.

Mvh.

Skrevet den: 01-November-2011 kl. 23:28

Hej avh og MCenterFreak....

Det er med fuldt overlæg at jeg ikke har fået svaret endnu. Jeg skal virkelig "fordøje" din fine guide avh. Da jeg har mistet den røde tråd og håber at den vil efterhånden...:-)... Så jeg går lidt til og fra og prøver så lidt af osv.

I har begge været en fantastisk hjælp indtil nu. Men håber da stadig at I vil være behjælpelig, med de spørgsmål der utvivlsomt vil komme...:-)

avh. Lige så vel som den guide MCenterFreak har lavet. Så burde du nok også gemme din Mux guide. Da jeg næppe tror jeg er den eneste som kan se visionen i at sætte RS op, med disse indstillinger.

Mvh.

Kolvig
At alt for megen info er et problem fatter jeg ikke. Her er vi to inkarnerede DVBViewer brugere som gerne deler ud. Det du mener er uforståelig (og ja, jeg fatter heller ikke det der med grupper, nok fordi jeg ikke har behovet) kan du jo bare ignorere, og benytte det du har glæde af. At bede AVH gemme sin MUX guide er noget sludder. Det er jo ikke for din skyld, der ligesom mig ikke ikke fatter en brik, men for dem der har behov og forstår

-------------

Print side | Luk vindue