Bedste Recievere = Anthem?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103306
Udskrevet den: 24-December-2024 kl. 00:36
Emne: Bedste Recievere = Anthem?
Skrevet af: Jonas Bojer
Emne: Bedste Recievere = Anthem?
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 08:11
I denne test vinder Anthem på bedste lydkvalitet men uden at vinde testen ? http://fpn.dk/digitalt/lyd/article2583744.ece - http://fpn.dk/digitalt/lyd/article2583744.ece Holsen Jonas Bojer
|
Svar:
Skrevet af: db89
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 08:24
Det lyder til at en af grundene til at den ikke vinder er at den ikke har helt så mange kræfter som nogle af de andre modeller i samme prisklasse,
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 08:34
db89 skrev:
Det lyder til at en af grundene til at den ikke vinder er at den ikke har helt så mange kræfter som nogle af de andre modeller i samme prisklasse, |
Dette er jo underligt at de skriver det. De skriver at den lyder bedst ingen tvivl om dette MEN det må da betyde at den har kræfter nok for har den ikke det lyder det jo ikke godt??? Derfor er jeg forvirret. Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet af: db89
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 08:41
Du må spørge ham den kære nordmand som har skrevet testen ;)
Men kan måske være at der menes at den lyder godt så længe man ikke spiller meget højt. En ting der også kan have trukket ned i den samlede vurdering kan måske være manglen på features.
|
Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 08:42
Jonas Bojer skrev:
db89 skrev:
Det lyder til at en af grundene til at den ikke vinder er at den ikke har helt så mange kræfter som nogle af de andre modeller i samme prisklasse, |
Dette er jo underligt at de skriver det. De skriver at den lyder bedst ingen tvivl om dette MEN det må da betyde at den har kræfter nok for har den ikke det lyder det jo ikke godt??? Derfor er jeg forvirret. Hilsen Jonas Bojer |
Jeg tror "ved" at Anthemen mangler krafter selv MRX700, når der skrues op samt ved jeg også når ARC ikke kan håndtere et givent rum "Hothers" uden proffessionel assistance. Den har en speciel lyd, så er det om man er til den eller ej.
------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 08:43
Jonas Bojer skrev:
Dette er jo underligt at de skriver det. De skriver at den lyder bedst ingen tvivl om dette MEN det må da betyde at den har kræfter nok for har den ikke det lyder det jo ikke godt??? Derfor er jeg forvirret. |
Jeg tror nærmere at dét der trækker ned er mangel på diverse features. Det kan man jo så tillade sig at være ligeglad med hvis man fokuserer 100% på lyd. Det beviser vel bare vigtigheden af at lægge vægt på hvad der rent faktisk skrives i anmeldelsen, frem for hvor mange stjerner der gives - hvis dét stjernerne gives eller ikke gives for, ikke stemmer overens med ens egen vægtning, så kan det jo være lige meget.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 08:46
Kenzo85 skrev:
Jeg tror "ved" at Anthemen mangler krafter selv MRX700, når der skrues op samt ved jeg også når ARC ikke kan håndtere et givent rum "Hothers" uden proffessionel assistance. Den har en speciel lyd, så er det om man er til den eller ej. |
Så det "ved" du?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 08:51
Otto J skrev:
Kenzo85 skrev:
Jeg tror "ved" at Anthemen mangler krafter selv MRX700, når der skrues op samt ved jeg også når ARC ikke kan håndtere et givent rum "Hothers" uden proffessionel assistance. Den har en speciel lyd, så er det om man er til den eller ej. |
Så det "ved" du? |
Jeps, lige så vel som dig selv. Jeg har som hentydet til hørt MRX700'eren hos Hother både kalibreret via ARC og proffesionelt og den mangler bare krafter, når der skrues op. Lyden bliver skinger og utydelig. Det er nok derfor mange foretrækker at bruge MRX300 med en effektforstærker.
------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 08:55
Kenzo85 skrev:
Jonas Bojer skrev:
db89 skrev:
Dette er jo underligt at de skriver det. De skriver at den lyder bedst ingen tvivl om dette MEN det må da betyde at den har kræfter nok for har den ikke det lyder det jo ikke godt???
Derfor er jeg forvirret.
Hilsen Jonas Bojer |
Jeg kan kun sige, at med folk fra importøren som ikke kunne få opsat Anthem receiveren rigtigt + mine egne utallige (og forskellige forsøg), så måtte flere af os opgive at få den til at lyde godt.
Det betyder jo så ikke, at den ikke kan lyde godt andre steder. Men det pudsige er jo (og jeg ved at ARC og Audyssey fungere forskelligt på visse områder), så var der faktisk ikke problemer i mit rum med Audyssey only
Og æh...nu var du jo forbi selv og lytte på Anthem receiveren - inden Christian tog over (og efter at importøren havde forsøgt sig)
Men jeg havde nu intet problem rent powermæssigt med mit rum
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 09:09
Otto J skrev:
Jonas Bojer skrev:
Dette er jo underligt at de skriver det. De skriver at den lyder bedst ingen tvivl om dette MEN det må da betyde at den har kræfter nok for har den ikke det lyder det jo ikke godt??? Derfor er jeg forvirret. |
Jeg tror nærmere at dét der trækker ned er mangel på diverse features. Det kan man jo så tillade sig at være ligeglad med hvis man fokuserer 100% på lyd. Det beviser vel bare vigtigheden af at lægge vægt på hvad der rent faktisk skrives i anmeldelsen, frem for hvor mange stjerner der gives - hvis dét stjernerne gives eller ikke gives for, ikke stemmer overens med ens egen vægtning, så kan det jo være lige meget. |
Hej og lidt ok Men jeg er nok også skadet af den måde en ingeniør arbejder på. 1) Hvis vi skal teste noget skal derforeligge en kravspec. 2) Kravspec. skal indeholde tydelige krav der kan testes. 3) Så laver du en testprocedure til hvert krav der beskriver hvordan det bestemte krav skal testes og udfra hvilke normer. 4) Så laver du en test rapport der fortæller om testen og om kravene du henviser til i testproceduren. 5) Det hele styre du udfra en testplan DVPL Design Verfications PLan Deres test fortæller ikke noget om hvad de vil teste og hvordan. derfor er testen jo næsten ubrugelig. De kunne jo have kåret den letteste forstærker som vinder fordi den er lettest at slæbe hjem fra butikken det er da bruger venlighed ;o) Bedre test og forklaringer må vi kunder da kræve??? Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 09:13
Jonas Bojer skrev:
Otto J skrev:
Jonas Bojer skrev:
Jeg tror nærmere at dét der trækker ned er mangel på diverse features. Det kan man jo så tillade sig at være ligeglad med hvis man fokuserer 100% på lyd. Det beviser vel bare vigtigheden af at lægge vægt på hvad der rent faktisk skrives i anmeldelsen, frem for hvor mange stjerner der gives - hvis dét stjernerne gives eller ikke gives for, ikke stemmer overens med ens egen vægtning, så kan det jo være lige meget. |
Hej og lidt ok Men jeg er nok også skadet af den måde en ingeniør arbejder på. 1) Hvis vi skal teste noget skal derforeligge en kravspec. 2) Kravspec. skal indeholde tydelige krav der kan testes. 3) Så laver du en testprocedure til hvert krav der beskriver hvordan det bestemte krav skal testes og udfra hvilke normer. 4) Så laver du en test rapport der fortæller om testen og om kravene du henviser til i testproceduren. 5) Det hele styre du udfra en testplan DVPL Design Verfications PLan Deres test fortæller ikke noget om hvad de vil teste og hvordan. derfor er testen jo næsten ubrugelig. De kunne jo have kåret den letteste forstærker som vinder fordi den er lettest at slæbe hjem fra butikken det er da bruger venlighed ;o) Bedre test og forklaringer må vi kunder da kræve??? Hilsen Jonas Bojer
|
Hehe du har helt ret. Jeg ville faktisk sige at kunderne "vi" mangler nogle uddannede anmeldere inden for forskellige forbruger udstyr.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 09:25
Man kan i hvert fald regne med, at Onkyo propper deres receivere med features...
------------- Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 09:54
Kenzo85 skrev:
Jeps, lige så vel som dig selv.
|
Hvad mener du? Jeg ved ikke at hverken MRX 300 eller MRX 700 mangler kræfter, tværtimod.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 09:55
Kenzo85 skrev:
Hehe du har helt ret. Jeg ville faktisk sige at kunderne "vi" mangler nogle uddannede anmeldere inden for forskellige forbruger udstyr. |
Det er vi til gengæld enige om (og her tænker jeg også internationalt).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 11:04
Otto J skrev:
Kenzo85 skrev:
Jeps, lige så vel som dig selv.
|
Hvad mener du? Jeg ved ikke at hverken MRX 300 eller MRX 700 mangler kræfter, tværtimod.
|
Jeg bygger den argumentation på baggrund af hvad jeg har læst fra AVforums.com om folk skulle vælge MRX300 eller MRX700 til fordel for en effekt forstærker med en MRX, som processor, hvor jeg mener at du har kommenteret dette, hvis du ikke har så taget jeg det i mig.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 11:04
Lige præcis!
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 12:03
Kenzo85 skrev:
Jeg bygger den argumentation på baggrund af hvad jeg har læst fra AVforums.com om folk skulle vælge MRX300 eller MRX700 til fordel for en effekt forstærker med en MRX, som processor. |
Okay. Jeg vil så pege på at der er forskel på at man kan forbedre en receiver med en effektforstærker (det kan man jo med alle receivere), og at sige at den MANGLER effekt. Så er spørgsmålet jo: I forhold til hvad? Ikke i forhold til andre i samme prisklasse i hvert fald.
Jeg synes det lyder lidt som når folk siger at Oppo 93 har en dårlig analog-del, med dén begrundelse at der findes en 95'er der er bedre. Men man glemmer lige at sammenligne med de øvrige produkter i prisklassen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 12:22
Otto J skrev:
|
Lidt et sidespring, på Tape Connections side skriver i: "MRX 300 er opgivet til 80 watt per kanal." - er det i alle kanaler på en gang? eller 1 eller 2 i drift?
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 12:44
Jonas Bojer skrev:
I denne test vinder Anthem på bedste lydkvalitet men uden at vinde testen ? http://fpn.dk/digitalt/lyd/article2583744.ece - http://fpn.dk/digitalt/lyd/article2583744.ece Holsen Jonas Bojer |
Nu handler det, efter min mening, ikke alene om hvor godt et apparat lyder. Surround recivere er efterhånden blevet ret komplekse og og adskiller sig fra hinanden på mange andre måder end ved lydkvaliteten alene. Som du sikkert ved har en mrx 300 ikke ret mange funktioner. Faktisk er funktioner som efterhånden er standard på nær discount modeller, helt udeladt. Jeg vil gætte på at det bla er det der, i den samlede bedømmelse, trækker lidt ned. Noget andet som ikke nævnes er den daglige betjening og om opsætningen er til at gå til for almindelige dødelige. Nu har jeg ikke selv prøvet den, men min tanke er at der måske også kan ligge lidt i det med at ARC skal sættes op på en separat PC via et serielkabel. På mange måder synes jeg at mrx 300 på den måde virker lidt som et special produkt der får svært ved at hævde sig på andet end lydkvalitet (som sikkert er god) og jeg synes egentlig at det er rigtigt set at den ikke får en samle maksimum karakter. - Om man så i det hele taget skal benytte den form for karaktergivning er en anden sag. Det havde nok været bedre hvis det var pindet lidt mere ud havd karakteren gives for og hvordan vægtningen er. Det virket lidt som om man har erstattet spaltepladsen med en simpelt samlet karakter fordi der ikke var tid (penge) til at gøre det ordentligt og måske fordi det henvender sig til til en målgruppe der alligevel fatter hat af hvad der står hvis man går i dybden med det. Hvad watt effekt angår er der vist godt grund til at tro at andre recivere i samme prisklasse kan levere mere. Men helt ærlig, så har den sikkert rigeligt og Watt effekten siger efter min erfaring ikke ret meget om hvordan apparatet lyder. MVH
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 12:55
Kasper_J skrev:
Lidt et sidespring, på Tape Connections side skriver i: "MRX 300 er opgivet til 80 watt per kanal." - er det i alle kanaler på en gang? eller 1 eller 2 i drift?
|
Ifølge manualen:
2 kanaler drevet, 8 ohm, 20-20.000 Hz, 0.1% THD: 80 Watt RMS 5 kanaler drevet, 8 ohm, 20-20.000 Hz, 0.1% THD: 60 Watt RMS
Bemærk i den forbindelse at jeg har set MEGET varierende målinger på præcis samme receiver fra forskellige kilder, selv om de opgivne måle-betingelser er de samme - så det er svært at sammenligne tallene, selv om man har udspecificeret betingelserne. Der er flere ubekendte end som så.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 12:57
tvkartoffel skrev:
Nu handler det, efter min mening, ikke alene om hvor godt et apparat lyder. Surround recivere er efterhånden blevet ret komplekse og og adskiller sig fra hinanden på mange andre måder end ved lydkvaliteten alene. Som du sikkert ved har en mrx 300 ikke ret mange funktioner. Faktisk er funktioner som efterhånden er standard på nær discount modeller, helt udeladt. Jeg vil gætte på at det bla er det der, i den samlede bedømmelse, trækker lidt ned. Noget andet som ikke nævnes er den daglige betjening og om opsætningen er til at gå til for almindelige dødelige. Nu har jeg ikke selv prøvet den, men min tanke er at der måske også kan ligge lidt i det med at ARC skal sættes op på en separat PC via et serielkabel. På mange måder synes jeg at mrx 300 på den måde virker lidt som et special produkt der får svært ved at hævde sig på andet end lydkvalitet (som sikkert er god) og jeg synes egentlig at det er rigtigt set at den ikke får en samle maksimum karakter. - Om man så i det hele taget skal benytte den form for karaktergivning er en anden sag. Det havde nok været bedre hvis det var pindet lidt mere ud havd karakteren gives for og hvordan vægtningen er. Det virket lidt som om man har erstattet spaltepladsen med en simpelt samlet karakter fordi der ikke var tid (penge) til at gøre det ordentligt og måske fordi det henvender sig til til en målgruppe der alligevel fatter hat af hvad der står hvis man går i dybden med det. Hvad watt effekt angår er der vist godt grund til at tro at andre recivere i samme prisklasse kan levere mere. Men helt ærlig, så har den sikkert rigeligt og Watt effekten siger efter min erfaring ikke ret meget om hvordan apparatet lyder. |
Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 13:08
hvad jeg har fået at vide er at anthem har en lidt mere pågående/udstrakt diskant end Integraen. i et alm rum , som hothers er (ingen akustiske tiltag) vil efterklangen være et større problem på anthmemen. det vil lyde som forvrænging , uden at det behøves at betyde at det er mangel på kræfter. nu bliver der sagt at der ikke er/bliver spillet voldsomt højt. der skal godt nok spilles voldsomt højt før man kan vurdere om forstærkeren kommer i knæ. et anden ting er at ARC ikke korrigere højere end 5Khz . Audessey korrigere højere oppe. så her vil der igen være forskel på det oplevede diskant niveau. jeg syntes at det virker meget forhastet at sige den mangler effekt. at man syntes Itegraen ldyer bedre er en smagsag.
jeg vil dog klart fravælge featers til fordel for lyd
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 13:08
tvkartoffel skrev:
Jonas Bojer skrev:
I denne test vinder Anthem på bedste lydkvalitet men uden at vinde testen ?
http://fpn.dk/digitalt/lyd/article2583744.ece - http://fpn.dk/digitalt/lyd/article2583744.ece
Holsen Jonas Bojer |
Hvad watt effekt angår er der vist godt grund til at tro at andre recivere i samme prisklasse kan levere mere. Men helt ærlig, så har den sikkert rigeligt og Watt effekten siger efter min erfaring ikke ret meget om hvordan apparatet lyder.
MVH |
Jeg er langt hen ad vejen meget enig med dig. Dog er jeg ikke helt enig med dig i, at udgangseffekten ikke kan have noget at sige omkring hvorledes en receiver lyder. Og det drejer sig om i de tilfælde hvor der begynder at optræde forvrængning. Og det har jeg med det antal receivere jeg har haft opstillet i mit setup, faktisk oplevet rent lydmæssigt kan variere en del.
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 13:09
Otto J skrev:
tvkartoffel skrev:
Hvad watt effekt angår er der vist godt grund til at tro at andre receivere i samme prisklasse kan levere mere. Men helt ærlig, så har den sikkert rigeligt og Watt effekten siger efter min erfaring ikke ret meget om hvordan apparatet lyder. |
Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv.
|
Jeg vejer selv at den opgivet effekt er til at stole på eller ej.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 13:12
p.las skrev:
hvad jeg har fået at vide er at anthem har en lidt mere pågående/udstrakt diskant end Integraen. i et alm rum , som hothers er (ingen akustiske tiltag) vil efterklangen være et større problem på anthmemen. det vil lyde som forvrænging , uden at det behøves at betyde at det er mangel på kræfter. nu bliver der sagt at der ikke er/bliver spillet voldsomt højt. der skal godt nok spilles voldsomt højt før man kan vurdere om forstærkeren kommer i knæ. et anden ting er at ARC ikke korrigere højere end 5Khz . Audessey korrigere højere oppe. så her vil der igen være forskel på det oplevede diskant niveau. jeg syntes at det virker meget forhastet at sige den mangler effekt. at man syntes Itegraen ldyer bedre er en smagsag.
jeg vil dog klart fravælge featers til fordel for lyd |
Hmm jeg oplevede skratten ved høj volume hos Hother samt at det ikke var de høje frekvenser, men de dybe områder, hvor der var for meget bass via subben. så det er en blanding af rumkorrektionen og effekten vel ikke kan følge med uden at forvrænge.
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 13:13
Kenzo85 skrev:
p.las skrev:
Hmm jeg oplevede skratten ved høj volume hos Hother samt at det ikke var de høje frekvenser, men de dybe områder, hvor der var for meget bass via subben. så det er en blanding af rumkorrektionen og effekten vel ikke kan følge med uden at forvrænge. |
Hvis det er ved de dybe områder du har hørt forvrængning, er det jo subben som ikke kan følge med? Det har jo intet med forstærkerdelen i Anthem at gøre.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 13:15
Jonas_h skrev:
Kenzo85 skrev:
p.las skrev:
Hmm jeg oplevede skratten ved høj volume hos Hother samt at det ikke var de høje frekvenser, men de dybe områder, hvor der var for meget bass via subben. så det er en blanding af rumkorrektionen og effekten vel ikke kan følge med uden at forvrænge. |
Hvis det er ved de dybe områder du har hørt forvrængning, er det jo subben som ikke kan følge med? Det har jo intet med forstærkerdelen i Anthem at gøre. |
Nej det var ikke ved de dybe toner, det var ment som 2 forskellige eksempler ellers havde du ret.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 14:24
Kenzo85 skrev:
Jonas_h skrev:
Kenzo85 skrev:
p.las skrev:
Hvis det er ved de dybe områder du har hørt forvrængning, er det jo subben som ikke kan følge med? Det har jo intet med forstærkerdelen i Anthem at gøre. |
Nej det var ikke ved de dybe toner, det var ment som 2 forskellige eksempler ellers havde du ret. |
Hej Skratten kan altså godt komme fra andre steder. Hvis nu højtaleren ikke kan modtage en helt så dynamisk signal så vil den altså skratte og her vil en mere udynamisk forstærker hjælpe. Noget af den bedste musik og mest dynamiske jeg har hørt er kommet fra anlæg men en meget lille forstærker sååååå tingene skal parres rigtigt. Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 14:36
Kenzo85 skrev:
Jonas_h skrev:
Kenzo85 skrev:
p.las skrev:
Nej det var ikke ved de dybe toner, det var ment som 2 forskellige eksempler ellers havde du ret. |
anthemen er mere volumeløs i bassen end Integra. det gør den hverken bedre eller dårligere.hvis man har et voldsomt peak under eks 100 hz, vil det selvølgelig være mere udprædet på den receiver med mest "kød" på bassen. og Anthemen HAR mere "volume" på bassen end Integra har.
Måske i et lyddødt rum , hvor der er styr på akustikken at Integraen lyder basfattig og ude diskant??? Håber at du forstår min pointe. en udstrakt diskant kan blive for meget i et "levende" rum - det samme gælder for en bas stærk komponent
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 14:55
p.las skrev:
Kenzo85 skrev:
Jonas_h skrev:
Kenzo85 skrev:
p.las skrev:
anthemen er mere volumeløs i bassen end Integra. det gør den hverken bedre eller dårligere.hvis man har et voldsomt peak under eks 100 hz, vil det selvølgelig være mere udprædet på den receiver med mest "kød" på bassen. og Anthemen HAR mere "volume" på bassen end Integra har.
Måske i et lyddødt rum , hvor der er styr på akustikken at Integraen lyder basfattig og ude diskant??? Håber at du forstår min pointe. en udstrakt diskant kan blive for meget i et "levende" rum - det samme gælder for en bas stærk komponent |
Jeg forstår, dog bør dette kompensere af ARC og du/i må meget gerne vende den med Hother, for da jeg spillede et elektronisk nummer, som jeg mener er meget velopløst, så var der bare vibrationer og ingen sønderlig dybde i lyden"bass". Det lød stadig ikke godt selvom både ARC'en og EQ'en var kalibreret. Men ja der er helt sikkert mere bass, nok også derfor at de bliver hurtigere virker anstrengt i lyden, når der skrues op.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 14:58
Jonas Bojer skrev:
Hej Skratten kan altså godt komme fra andre steder. Hvis nu højtaleren ikke kan modtage en helt så dynamisk signal så vil den altså skratte og her vil en mere udynamisk forstærker hjælpe. Noget af den bedste musik og mest dynamiske jeg har hørt er kommet fra anlæg men en meget lille forstærker sååååå tingene skal parres rigtigt. Hilsen Jonas Bojer |
Jeg har lært efterhånden at det ikke kun handler om Watt, selvom jeg stadig holder på at hvis man opgiver en effekt skal den overholdes bedst mulig. Små forstærkere W mæssigt har utrolige mange kræfter via deres konstruktion, så derfor kan de sagtens trække nogle tungt drevne højtalere uden problemer.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 15:08
Nu smutter jeg ned i TC og lytter Anthem mod Onkyo'en for at lytte på hvad der er af forskel. Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 15:08
Kenzo85 skrev:
Jeg har lært efterhånden at det ikke kun handler om Watt, selvom jeg stadig holder på at hvis man opgiver en effekt skal den overholdes bedst mulig. |
Jeg er enig, når jeg putter en disclaimer på, så er det fordi at forskellige test-opstillinger som sagt nogle gange kan give vidt forskellige resultater, selv med de samme betingelser. Og jeg ser ofte at der ganske enkelt er noget galt med de målinger forskellige anmeldere når frem til. Se f.eks. www.hometheater.com 's anmeldelser. De måler MRX 300 til at levere flere watt med 7 kanaler i drift, end MRX 700 - det er der forhåbentligt ikke nogen der tror på er rigtigt. Det samme gjorde de med et par Onkyo modeller, husker ikke de præcise modeller men mener det var en 60x de målte til flere watt end en 500x eller måske 300x. Det er der jo heller ingen der tror på er rigtigt. Men alligevel hives deres målinger gentagne gange frem som "bevis" på en given forstærkers effekt eller mangel på samme. Deres målinger er faktisk om noget et af de allerbedste bevis på at den bedste holdning til watt-målinger ikke er at "behandle dem rigtigt", men at ignorere dem fuldstændigt.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 15:10
rum EQ kan ikke gøre mirakler for et dårligt rum. men den har nemmere ved det, hvis receiveren ikke er så basstærk.
men jeg mener dog også at ARCs room gain var sat til ca 4-6 stykker - altså hjemme ved Hother.en room gain på eks 6db , indikere et løft i bassen på 6 db. det starter ved ca 500 hz, hvor det kulminere ved ca 250 hz ......det er fandme meget - alt for meget hvis du spørger mig . hjemme ved mig selv bruger jeg en room gain på 2,2 og 0.5 til film. til gengæld har jeg lavet et løft fra 100hz og ned efter på va 3db. bas over 100 hz er meget hørebar. det er ikke en diskution om hvem der har den stærkeste far. men jeg syntes måske at det kræver en forståelse af rum , receivere og sunologien i det hele taget.
edit: ang roomgain. jeg kan se det at skrevet lidt tvetydig. Room gain puklen starter ved 500hz - er på sit maks ved 250hz og falder igen, så den er væk ved eks 20hz
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 15:19
Kenzo85 skrev:
Jeg har lært efterhånden at det ikke kun handler om Watt, selvom jeg stadig holder på at hvis man opgiver en effekt skal den overholdes bedst mulig. Små forstærkere W mæssigt har utrolige mange kræfter via deres konstruktion, så derfor kan de sagtens trække nogle tungt drevne højtalere uden problemer. |
Jeg er enig i, at effekt ikke er alt. Specielt forstærkerens evne til at have 100% kontrol over enheden kan variere meget. Det handler ikke blot om effekt. Men man kommer stadig ikke udenom fysikken - har man en højttaler med en lav følsomhed, så skal der meget effekt til, at kunne gengive transienter.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 15:29
Jonas Bojer skrev:
Nu smutter jeg ned i TC og lytter Anthem mod Onkyo'en for at lytte på hvad der er af forskel. Hilsen Jonas Bojer |
God ide. Der er 50/50 chance for at du synes om Anthem fremfor Onkyoen. Primært er det essential at man SELV lytter til udstyret, for ingen vil have den samme indgangsvinkel.! God lytning!
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 15:36
p.las skrev:
rum EQ kan ikke gøre mirakler for et dårligt rum. men den har nemmere ved det, hvis receiveren ikke er så basstærk.
men jeg mener dog også at ARCs room gain var sat til ca 4-6 stykker - altså hjemme ved Hother.en room gain på eks 6db , indikere et løft i bassen på 6 db. det starter ved ca 500 hz, hvor det kulminere ved ca 250 hz ......det er fandme meget - alt for meget hvis du spørger mig . hjemme ved mig selv bruger jeg en room gain på 2,2 og 0.5 til film. til gengæld har jeg lavet et løft fra 100hz og ned efter på va 3db. bas over 100 hz er meget hørebar. Det er ikke en diskution om hvem der har den stærkeste far. men jeg syntes måske at det kræver en forståelse af rum , receivere og sunologien i det hele taget.
edit: ang roomgain. jeg kan se det at skrevet lidt tvetydig. Room gain puklen starter ved 500hz - er på sit maks ved 250hz og falder igen, så den er væk ved eks 20hz |
Det er jeg udmærket klar over og er glad for at der er flere der forstår det. Jeg ved på forhånd at jeg ikke ved alt, men derfor beder jeg argumentere, hvorfor deres svar er det mere korrekte ligesom jeg forventer den samme respons til mig.
Ja 6 DB er utrolig meget i den sammenhæng, men selv efter den var sat ned var der forsat nogle peaks "hørbare" ikke målt. Jeg går ud fra at ARC'en er mere avanceret/bedre på din processor end MRX serien?
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 15:40
Jonas_h skrev:
Kenzo85 skrev:
Jeg har lært efterhånden at det ikke kun handler om Watt, selvom jeg stadig holder på at hvis man opgiver en effekt skal den overholdes bedst mulig. Små forstærkere W mæssigt har utrolige mange kræfter via deres konstruktion, så derfor kan de sagtens trække nogle tungt drevne højtalere uden problemer. |
Jeg er enig i, at effekt ikke er alt. Specielt forstærkerens evne til at have 100% kontrol over enheden kan variere meget. Det handler ikke blot om effekt. Men man kommer stadig ikke udenom fysikken - har man en højttaler med en lav følsomhed, så skal der meget effekt til, at kunne gengive transienter. |
Hmm. Den med lav følsomhed vil jeg gerne blive klogere på. Hvorfor er den sværere at trække, når der er mere effekt at tage af.?
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 15:43
Kenzo85 skrev:
Hmm. Den med lav følsomhed vil jeg gerne blive klogere på. Hvorfor er den sværere at trække, når der er mere effekt at tage af.? |
Tror ikke jeg forstår spørgsmålet
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 15:52
i forbindelse med "Men man kommer stadig ikke udenom fysikken - har man en højttaler med en lav følsomhed, så skal der meget effekt til, at kunne gengive transienter."
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 15:58
Kenzo85 skrev:
i forbindelse med "Men man kommer stadig ikke udenom fysikken - har man en højttaler med en lav følsomhed, så skal der meget effekt til, at kunne gengive transienter." |
En højttaler med en følsomhed på 86db, mailto:1w@1m - 1w@1m , skal bruge 8 gange så meget effekt som en højttaler med en følsomhed på 95db for at spille samme niveau. (3db stigning resulterer i dobbelte krav til effekt, så 9db's forskel i følsomhed vil kræve 2^(9/3) gange så meget effekt).
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 16:54
Nå og så Jeg har et KÆMPE problem med den test nu. jeg var nede i TC og lytte følgende. Onkyo 809 VC Anthem MRX300 OPPO DBP-95 via HDMI Højtaler EPOS M22i PURE audio på Onkyo og uden rumkorroktion på Anthem Jeg lyttede først Erik Clapton HEY HEY og her var der MEGA forskel på de 2 resivere. Anthem lyder bare meget bedre. Alle de musikalske kvaliteter var i orden og samspil med guitar og rytme var meget bedre man fik ligesom meget mere lyd og musik i Anthemen. Herefter lyttede jeg DIZZY Watherline på fuld skrue og her var forskellen endnu tydligere, og som det plejer at være så er det lettet at lytte forskel på kvaliteten af grej når musikken bliver mere kompleks. Anthem spillede derudaf og Onkyo lød slap kedelig og sløvede tempoet i melodilinjen. Ved meget højt lydtryk blev onkyo både monoton og anstrængende hvorimod Anthem voksede med volumen. Anthem er meget mere dynamisk på alle fronter. Faktisk er der så stor forskel at hvis testeren ikke kan høre den forskel er der efter min mening kun 3 mulighedder. 1) han er døv 2) ville på forhånd have Onkyo som vinder. 3) testeren har ikke lyttet på dem men blot læst hvad andre har skrevet om at de kender en der har lyttet det? Der er så stor forskel på disse 2 forstærkere at man ikke behøver at diskutere dette både på lydkvaliteten og på volumen. Det er TYDELIGT at høre det tog under 15minutter at komme til denne konklusion. Så jeg giver testen ret at Anthem lyder bedst den lyder meget bedre uden diskution men jeg er ikke enig i hvilken der har den kraftigeste forstærker for det har Anthem også. Hvem af jer har faktisk lyttet på det ? TC har grejet stående fremme nu smut derned og LYT jeg ved ikke hvor længe grejet står der men mon ikke de vil lave testen igen for andre. Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 16:57
Noget der kunne være meget interessant var, hvis du også havde prøvet at lytte med en effektforstærker på. Dvs. tage forstærkerdelen ud af ligningen ved at lade dem bruge samme effekt og kun lytte på deres processering.
EDIT: Tak for lyn-anmeldelse forresten. Fedt du tager ned og lytter!
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 17:06
Kenzo85 skrev:
p.las skrev:
men jeg mener dog også at ARCs room gain var sat til ca 4-6 stykker - altså hjemme ved Hother.en room gain på eks 6db , indikere et løft i bassen på 6 db. det starter ved ca 500 hz, hvor det kulminere ved ca 250 hz ......det er fandme meget - alt for meget hvis du spørger mig . hjemme ved mig selv bruger jeg en room gain på 2,2 og 0.5 til film. til gengæld har jeg lavet et løft fra 100hz og ned efter på va 3db. bas over 100 hz er meget hørebar. Det er ikke en diskution om hvem der har den stærkeste far. men jeg syntes måske at det kræver en forståelse af rum , receivere og sunologien i det hele taget.
edit: ang roomgain. jeg kan se det at skrevet lidt tvetydig. Room gain puklen starter ved 500hz - er på sit maks ved 250hz og falder igen, så den er væk ved eks 20hz |
Det er jeg udmærket klar over og er glad for at der er flere der forstår det. Jeg ved på forhånd at jeg ikke ved alt, men derfor beder jeg argumentere, hvorfor deres svar er det mere korrekte ligesom jeg forventer den samme respons til mig.
Ja 6 DB er utrolig meget i den sammenhæng, men selv efter den var sat ned var der forsat nogle peaks "hørbare" ikke målt. Jeg går ud fra at ARC'en er mere avanceret/bedre på din processor end MRX serien? |
jeg har dobbelt så meget processorkraft og nogle flere muligheder. Mit rum er meget heldigt akustik set, når vi snakker under 200 hz. jeg har efterklang, men har alligevel har valght IKKE at korrigere over 5 Khz .
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 17:06
Jonas_h skrev:
Noget der kunne være meget interessant var, hvis du også havde prøvet at lytte med en effektforstærker på. Dvs. tage forstærkerdelen ud af ligningen ved at lade dem bruge samme effekt og kun lytte på deres processering.
EDIT: Tak for lyn-anmeldelse forresten. Fedt du tager ned og lytter! |
Det er simpelt jeg kan ikke lide at hvis noget der lyder bedst ikke vinder en test uden forklaringer. den Anthem er bare bedre på alle punkter så simpelt er det. Og havde vi haft en rigtig CD-afspiller ville forskellen have været endnu større. Jeg tror ikke det hjælper meget med en anden effekt da de største fejl sker i processeringen af signalet og i forforstærkerdelen Effekten er sekundær i forhold til forforstærkerdelen, det er min holdning. Men det kan da prøves en dag. MEN tag ned og lyt selv i skal ikke blindt stole på mig og alle de andre der har læst om en der kender en der måske har lyttet det. Lytter i det selv vil i høre der er meget rigtigt i det jeg siger og lyt de samme numre så har vi samme reference. Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 17:16
Jonas Bojer skrev:
http://fpn.dk/digitalt/lyd/article2583744.ece - http://fpn.dk/digitalt/lyd/article2583744.ece
Holsen Jonas Bojer |
http://www.lydogbilde.no/test/bomber-og-granater-i-alle-kanaler - http://www.lydogbilde.no/test/bomber-og-granater-i-alle-kanaler
Lyd og Bilde.no skrev:
Vi søker her etter den receiveren som gir den beste totalopplevelsen. Det betyr at lydkvalitet selvsagt er svært viktig, både i surround og stereo. Men det har også etter hvert blitt viktig med funksjonalitet. Nettverksstrømming er noe vi ønsker å premiere, da stadig færre musikksamlinger oppbevares på et fysisk format, men består av filer på en harddisk eller i nettskyen. AirPlay er også kult, selv om vi ikke skal få Apple-skylapper her. Hvor lett produktet er i bruk er også viktig, og her kommer det også inn hvorvidt produktet kan styres via iPod/iPad eller Android-telefon / -nettbrett. |
De vægter andet end lydkvalitet.
Men det er da ellers en rigtig god tråd, min gamle Denon skal måske snart videre. Så.....
------------- Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.
En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 17:20
FLarsen skrev:
Jonas Bojer skrev:
Holsen Jonas Bojer |
http://www.lydogbilde.no/test/bomber-og-granater-i-alle-kanaler - http://www.lydogbilde.no/test/bomber-og-granater-i-alle-kanaler
Lyd og Bilde.no skrev:
Vi søker her etter den receiveren som gir den beste totalopplevelsen. Det betyr at lydkvalitet selvsagt er svært viktig, både i surround og stereo. Men det har også etter hvert blitt viktig med funksjonalitet. Nettverksstrømming er noe vi ønsker å premiere, da stadig færre musikksamlinger oppbevares på et fysisk format, men består av filer på en harddisk eller i nettskyen. AirPlay er også kult, selv om vi ikke skal få Apple-skylapper her. Hvor lett produktet er i bruk er også viktig, og her kommer det også inn hvorvidt produktet kan styres via iPod/iPad eller Android-telefon / -nettbrett. |
De vægter andet end lydkvalitet.
Men det er da ellers en rigtig god tråd, min gamle Denon skal måske snart videre. Så..... |
JA kan se du bor i østjylland og kan se du har systemaudio højtalere så du er vantil dynamik og musikalsk glæde. Tag ned og lyt de samme 2 numre og tag måske chasy chapman pladen med som systemaudio har på deres referense liste og måske du skal slæbe de 2 små sak2a med ;o) UPS det er jo de store SA7K du har sorry ;o) det bliver sværre. LYT LYT LYT OG TEST TEST i butikken det er det eneste vi kunder kan gøre helt gratis ;O) Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 17:27
Jonas_h skrev:
|
Jeg stiller gerne dét op folk gerne vil lytte på, så det er jo bare om at komme op af sofaen Nu var det jo specifikt effekt-delen der har været mest debat om i den her tråd, derfor var det jo mest oplagt at sammenligne med den indbyggede effekt-del, lige for denne konklusions skyld. Ligeledes var det jo også interessant at sammenligne med rumkorrektionen slået til, hvor jeg vil påstå at forskellene bliver større. Men man kan jo ikke nå det hele...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 17:34
Bare husk hvis tid du har brugt når du bestiller fra udlandet
Det gas..
Men seriøst, når i bruger disse forhandlere til at lytte på grejet, så husk at støtte dem.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 17:35
Jonas Bojer skrev:
JA kan se du bor i østjylland og kan se du har systemaudio højtalere så du er vantil dynamik og musikalsk glæde. Tag ned og lyt de samme 2 numre og tag måske chasy chapman pladen med som systemaudio har på deres referense liste og måske du skal slæbe de 2 små sak2a med ;o) UPS det er jo de store SA7K du har sorry ;o) det bliver sværre.
LYT LYT LYT OG TEST TEST i butikken det er det eneste vi kunder kan gøre helt gratis ;O)
Hilsen Jonas Bojer |
De kommer ikke ind i Peugeot 207eren, det bliver i hvert fald ikke kønt. Skal lige have styr på akustikken før der købes ny reciever. For mig er det faktisk lige så relevant at slæbe Denonen med og sige "slå den". Bedre med både SA7K og 3806. Og naturligvis bedst når det er hjemme hos mig.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 17:38
Anima skrev:
Bare husk hvis tid du har brugt når du bestiller fra udlandet
Det gas..
Men seriøst, når i bruger disse forhandlere til at lytte på grejet, så husk at støtte dem. |
Har mand brug for en fysisk forretning for at traffe sit vælg bør mand også handle i en fysisk forretning. Helt enig. Ellers er mand da ikke en rigtig mand eller -
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 17:42
FLarsen skrev:
De kommer ikke ind i Peugeot 207eren, det bliver i hvert fald ikke kønt. Skal lige have styr på akustikken før der købes ny reciever. For mig er det faktisk lige så relevant at slæbe Denonen med og sige "slå den". Bedre med både SA7K og 3806. Og naturligvis bedst når det er hjemme hos mig. |
Du må skam meget gerne låne en Anthem til hjemme-lyt, hvis dén kan være i 207'eren
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 19:30
Jeg har en onkyo 3008 med en primare A30 5 kanals effekt spændt for. Kunne godt være nysgerrig på om en anthem ville lyde bedre hos mig:) Så vil selve effektdelen være den samme så kan man bedre vurdere rum EQ og generel lydkvalitet. Der er stadig mange variabler dog, men man kan i hvertfald afgøre, subjektivt, i det givne rum med mit udstyr, om man synes den er bedre.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 19:52
Otto J skrev:
FLarsen skrev:
De kommer ikke ind i Peugeot 207eren, det bliver i hvert fald ikke kønt. Skal lige have styr på akustikken før der købes ny reciever. For mig er det faktisk lige så relevant at slæbe Denonen med og sige "slå den". Bedre med både SA7K og 3806. Og naturligvis bedst når det er hjemme hos mig. |
Du må skam meget gerne låne en Anthem til hjemme-lyt, hvis dén kan være i 207'eren
|
Det kan den, har lige målt
PM sendt.
|
Skrevet af: Bravo
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 21:14
FLarsen skrev:
Otto J skrev:
FLarsen skrev:
|
PM sendt. |
Epic!
Jeg vil sige, at man kan hvad man vil, jeg sprang på cyklen og cyklede 1,5 km med MRX500 under armen og bar den op på 4. KLASSE RECIEVER!
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 22:45
Bravo skrev:
FLarsen skrev:
Otto J skrev:
FLarsen skrev:
|
PM sendt. |
Epic!
Jeg vil sige, at man kan hvad man vil, jeg sprang på cyklen og cyklede 1,5 km med MRX500 under armen og bar den op på 4. KLASSE RECIEVER! |
Kanon
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 22:50
FLarsen skrev:
Otto J skrev:
FLarsen skrev:
|
PM sendt. |
Jeg glæder mig til at høre om det for jeg kende den denon 3806 ret godt kender et par stykker der har haft den og undre mig faktisk over at du har parret den med systemaudio Så når du har teste det vil jeg poste hvordan jeg tror du syntes resultatet ser ud, altså du skriver når du har skrevet din test så poster vi hver vores post inden for sdamme minut altså dit resultat og min forudindtagelse for jeg kender SAK7a super godt ;O) Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 23:23
Jonas Bojer skrev:
Jeg glæder mig til at høre om det for jeg kende den denon 3806 ret godt kender et par stykker der har haft den og undre mig faktisk over at du har parret den med systemaudio
Så når du har teste det vil jeg poste hvordan jeg tror du syntes resultatet ser ud, altså du skriver når du har skrevet din test så poster vi hver vores post inden for sdamme minut altså dit resultat og min forudindtagelse for jeg kender SAK7a super godt ;O)
Hilsen Jonas Bojer |
Jeg købte først Denon for at få dæmpet bassen, 63Hz har jeg haft stående på -16 til -18db. Er nu flyttet og har alt alt alt for stor efterklang, ikke bare ved musik men også ved samtale. Det er ikke et problem med min center, for der er samtale mellem mennesker der opholder sig i rummet jeg henviser til.
Fint nok at du kender SA7K, men du kender ikke mit lytte rum.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2011 kl. 23:40
FLarsen skrev:
Jonas Bojer skrev:
Jeg glæder mig til at høre om det for jeg kende den denon 3806 ret godt kender et par stykker der har haft den og undre mig faktisk over at du har parret den med systemaudio
Så når du har teste det vil jeg poste hvordan jeg tror du syntes resultatet ser ud, altså du skriver når du har skrevet din test så poster vi hver vores post inden for sdamme minut altså dit resultat og min forudindtagelse for jeg kender SAK7a super godt ;O)
Hilsen Jonas Bojer |
Jeg købte først Denon for at få dæmpet bassen, 63Hz har jeg haft stående på -16 til -18db. Er nu flyttet og har alt alt alt for stor efterklang, ikke bare ved musik men også ved samtale. Det er ikke et problem med min center, for der er samtale mellem mennesker der opholder sig i rummet jeg henviser til.
Fint nok at du kender SA7K, men du kender ikke mit lytte rum. |
Nope men jeg ved at man med SA7K har mange mulighedder for justering af højtalerplaceringen således at problemerne med rummet er minimale så dit problem med basse ville jeg kunne helt fjerne uden brug af rumkooriktion. Efter klangstid er noget møg men let at kommer over og dertil skal du ikke bruge rumkoorktion det dræber musikken. Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 08:34
Jonas_h skrev:
Kenzo85 skrev:
i forbindelse med "Men man kommer stadig ikke udenom fysikken - har man en højttaler med en lav følsomhed, så skal der meget effekt til, at kunne gengive transienter." |
En højttaler med en følsomhed på 86db, mailto:1w@1m - 1w@1m , skal bruge 8 gange så meget effekt som en højttaler med en følsomhed på 95db for at spille samme niveau. (3db stigning resulterer i dobbelte krav til effekt, så 9db's forskel i følsomhed vil kræve 2^(9/3) gange så meget effekt).
|
hvad er fordelene mellem lav og høj følsomhed? får du f.eks mere styr på enhederne ?
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 08:38
p.las skrev:
jeg har dobbelt så meget processorkraft og nogle flere muligheder. Mit rum er meget heldigt akustik set, når vi snakker under 200 hz. jeg har efterklang, men har alligevel har valght IKKE at korrigere over 5 Khz .
|
Hmm. det kan jeg ikke forstå. ARC i MRX bruger de ikke en computers processor kraft? dertil vil det komme an på algoritmen der bliver brugt og hvor kraftig cpu'en er deri. Eller jeg har misforstået noget?
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 08:41
Jonas Bojer skrev:
Nå og så Jeg har et KÆMPE problem med den test nu. jeg var nede i TC og lytte følgende. Faktisk er der så stor forskel at hvis testeren ikke kan høre den forskel er der efter min mening kun 3 mulighedder. 1) han er døv 2) ville på forhånd have Onkyo som vinder. 3) testeren har ikke lyttet på dem men blot læst hvad andre har skrevet om at de kender en der har lyttet det? Hilsen Jonas Bojer
|
Fedt Jonas at du har lyttet til det, jeg er sikker på at alt var efter kunstens regler i TC ?
der er et par ekstra muligheder på hvorfor:
4) Han havde ikke parret det rigtige udstyr. 5) Han vidste ikke hvad han foretog sig, da man tænker lidt anderledes med opsætningen af Anthem. dvs. ikke nok for arbejde. 6) Han vægtede andre ting"features" højere.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 08:50
Lyder rigtig interessant jeg vil helt sikkert også gerne høre Anthem i de rette forhold, TC ligger dog for langt væk. Men lyd er dog stadig yderst subjektiv, så det der lyder godt for sine egne øre, lyder ikke nødvendigvis godt hos nogle andres ører.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 08:51
submaniac skrev:
Jeg har en onkyo 3008 med en primare A30 5 kanals effekt spændt for. Kunne godt være nysgerrig på om en anthem ville lyde bedre hos mig:) Så vil selve effektdelen være den samme så kan man bedre vurdere rum EQ og generel lydkvalitet. Der er stadig mange variabler dog, men man kan i hvertfald afgøre, subjektivt, i det givne rum med mit udstyr, om man synes den er bedre. |
Hvis du har brug for at få det bekræftet, så er det bare om at komme igang!
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 09:04
Kenzo85 skrev:
Lyder rigtig interessant jeg vil helt sikkert også gerne høre Anthem i de rette forhold, TC ligger dog for langt væk. Men lyd er dog stadig yderst subjektiv, så det der lyder godt for sine egne øre, lyder ikke nødvendigvis godt hos nogle andres ører. |
Hvem har bildt dig ind at lyd er subjektiv? en der ville sælge dig et dårligt anlæg? En ide er at tage ned på århus musikkonservatorie og lytte afgangseksamner disse musikere får karaktere så helt subjektivt kan det ikke være. Det var intet subjektivt mellem Anthem og den Onkyo det var så tydeligt at de stod i granit. Og skal du udviske denne store forskel skal du dæleme sætte en mega dårlig højtaler og kilde til. Hilsen Jonas Bojer
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 09:23
Kenzo85 skrev:
Jonas_h skrev:
|
hvad er fordelene mellem lav og høj følsomhed? får du f.eks mere styr på enhederne ? |
Jo højere følsomhed, jo mindre effekt kræves der. Oftest høres dette som mere dynamik og mere "hul igennem". Der ikke nødvendigvis mere styr på enhederne.
Jonas Bojer skrev:
Hvem har bildt dig ind at lyd er subjektiv? en der ville sælge dig et dårligt anlæg? En ide er at tage ned på århus musikkonservatorie og lytte afgangseksamner disse musikere får karaktere så helt subjektivt kan det ikke være. Det var intet subjektivt mellem Anthem og den Onkyo det var så tydeligt at de stod i granit. Og skal du udviske denne store forskel skal du dæleme sætte en mega dårlig højtaler og kilde til. Hilsen Jonas Bojer |
Lyd er subjektivt i denne interesse. At sige andet, er naivt. Selvfølgelig findes der produkter, hvor 99% vil foretrække produkt A fremfor produkt B, men der findes mindst ligeså mange produkter hvor der vil være total uenighed omkring hvad der lyder bedst. Hvis du fik en film-demo på mit system, ville du sikkert løbe skrigende væk - og det omvendte ville sikkert også gøre sig gældende. Vil det så sige at kun én af os har den rigtige mening omkring hvad der lyder godt?
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 09:24
Jonas Bojer skrev:
Kenzo85 skrev:
Lyder rigtig interessant jeg vil helt sikkert også gerne høre Anthem i de rette forhold, TC ligger dog for langt væk. Men lyd er dog stadig yderst subjektiv, så det der lyder godt for sine egne øre, lyder ikke nødvendigvis godt hos nogle andres ører. |
Hvem har bildt dig ind at lyd er subjektiv? en der ville sælge dig et dårligt anlæg? En ide er at tage ned på århus musikkonservatorie og lytte afgangseksamner disse musikere får karaktere så helt subjektivt kan det ikke være. Det var intet subjektivt mellem Anthem og den Onkyo det var så tydeligt at de stod i granit. Og skal du udviske denne store forskel skal du dæleme sætte en mega dårlig højtaler og kilde til. Hilsen Jonas Bojer |
Der er masser af grunde til folk vælger forskellige receivere/forstærker/kilder/udstyr. det er netop fordi man bestemmer selv i sit hoved, hvad der lyder godt. Man kan blive guidet eller vildledt i den ene og den anden retning af os, af sælgere og andre bekendte.
Det var da lidt sjovt, fordi jeg synes det lyder anderledes i mine ører, så er det forkert fordi, din hørelse er facit? Ej du. Jeg har ikke mulighed for at tage til Århus for at få bekræftet / afkræftet hvad der lyder godt i dine ører og mine ører.
Du lagde ikke mærke til: 4) Han havde ikke parret det rigtige udstyr. Du har hørt hvordan det skal parres sammen. Jeg har lyttet til det under andre forhold, hvilket jeg synes jeg har pointeret flere gange.
Jeg synes denne debat er et glimrende eksempel på, at lyd er subjektiv.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 09:42
"Hmm. det kan jeg ikke forstå. ARC i MRX bruger de ikke en computers processor kraft? dertil vil det komme an på algoritmen der bliver brugt og hvor kraftig cpu'en er deri. Eller jeg har misforstået noget?"
Det er fordi det er lidt forkert at sige "processorkraft". Arc i avm har dobbelt så mange filtre som i mrx. Hvilket så også kræver mere processorkraft at udføre. Der er så at sige to separate processer: beregne filtrene, og implementere filtrene. De har principielt lige meget processorkraft til rådighed til at beregne filtrene (nemlig pc'ens), men med en AVM bliver der regnet på det dobbelte antal filtre. En af årsagerne til at det er vigtigt at forstå forskellen, er at du kan bestemme hvor højt op korrektionen skal gå. Dette er nemlig IKKE en indskrænkning af processeringen (i arc), det er en _fokusering_, så det samme antal filtre benyttes i et mindre område. Derfor får man en bedre korrektion af bassen med arc, hvis man vælger KUN at korrigere bassen. Det er en meget intelligent måde at arbejde på. Bemærk feks også at du kan vælge kun at regulere subben, eller vælge kun at regulere bassen fra alle højttalere, osv.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 09:48
Otto J skrev:
"Hmm. det kan jeg ikke forstå. ARC i MRX bruger de ikke en computers processor kraft? dertil vil det komme an på algoritmen der bliver brugt og hvor kraftig cpu'en er deri. Eller jeg har misforstået noget?"
Det er fordi det er lidt forkert at sige "processorkraft". Arc i avm har dobbelt så mange filtre som i mrx. Hvilket så også kræver mere processorkraft at udføre. Der er så at sige to separate processer: beregne filtrene, og implementere filtrene. De har principielt lige meget processorkraft til rådighed til at beregne filtrene (nemlig pc'ens), men med en AVM bliver der regnet på det dobbelte antal filtre. En af årsagerne til at det er vigtigt at forstå forskellen, er at du kan bestemme hvor højt op korrektionen skal gå. Dette er nemlig IKKE en indskrænkning af processeringen (i arc), det er en _fokusering_, så det samme antal filtre benyttes i et mindre område. Derfor får man en bedre korrektion af bassen med arc, hvis man vælger KUN at korrigere bassen. Det er en meget intelligent måde at arbejde på. Bemærk feks også at du kan vælge kun at regulere subben, eller vælge kun at regulere bassen fra alle højttalere, osv. |
Hmm det giver i hvertfald mening, men det vil sige at ARC er mere dynamisk på den måde at du kan specialisere den i forskellige retninger, hvorimod AVM er mere statisk, hvor det er hele spektret der bliver beregnet ud fra dog med flere filtrer. Hvordan kan det være, at man lader sig begrænse af, hvor mange filtre man har på forhånd? Ville det ikke være smartere, at det var op til kalibratoren at bestemme, hvor mange der er behov for? og så må det så tage længere tid at udføre?
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 09:48
Otto J skrev:
Det er fordi det er lidt forkert at sige "processorkraft". Arc i avm har dobbelt så mange filtre som i mrx. Hvilket så også kræver mere processorkraft at udføre. Der er så at sige to separate processer: beregne filtrene, og implementere filtrene. De har principielt lige meget processorkraft til rådighed til at beregne filtrene (nemlig pc'ens), men med en AVM bliver der regnet på det dobbelte antal filtre. En af årsagerne til at det er vigtigt at forstå forskellen, er at du kan bestemme hvor højt op korrektionen skal gå. Dette er nemlig IKKE en indskrænkning af processeringen (i arc), det er en _fokusering_, så det samme antal filtre benyttes i et mindre område. Derfor får man en bedre korrektion af bassen med arc, hvis man vælger KUN at korrigere bassen. Det er en meget intelligent måde at arbejde på. Bemærk feks også at du kan vælge kun at regulere subben, eller vælge kun at regulere bassen fra alle højttalere, osv. |
på avm kan man korrigere helt op til 20Khz - på MRX er max frekvensen 5 Khz. man kan så selv checke frekvensresponsen, og ud fra det vælge hvor man vil korrigere henne - og hvor man ikke vil korrigere.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 09:51
p.las skrev:
på avm kan man korrigere helt op til 20Khz - på MRX er max frekvensen 5 Khz. man kan så selv checke frekvensresponsen, og ud fra det vælge hvor man vil korrigere henne - og hvor man ikke vil korrigere. |
Så der kan du også "specialisere" den til et givent frekvensområde.?
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 09:52
Jonas Bojer skrev:
Kenzo85 skrev:
Nu synes jeg ikke musikkonservatioriets afgangseksamenn har ret meget med det her at gøre, men når du vælger at bruge det som argument kan du jo så forklare mig hvorfor der så er nogen der stadig foretrækker tenoren fremfor sopranen? Eller den dygtige sanger A fremfor sanger B? Deuden vil jeg antage at det meste foregår live, hvorfor vi så slet ikke taler om lydreproduktion. Hvis lyd kunne kvantificeres 100% objektivt ville jeg gerne vide hvordan, så blev jeg meget rig Jeg ved, at i Floyd Toole's bog, "Sound reproduction" der forsøgte de igennem længere tid at finde nogen af svarende for "den gode lyd", men måtte jo også erkende at det ikke lykkedes. De fandt dog nogle parametre som de med statestisk sandsynlighed kunne sige at lyttegruppen foretræk. Hvis vi forestillede os, at vi endda kunne måle os til den HELT rigtige objektive "gode" lyd. Så ville det stadig kræve at lytteren havde et vist lytteniveau for at kunne genkende den. Det viser sig i lyttetests at øvede lyttere er hurtigere til at genkende nuancer i lyden og formulere sig omkring den. Endvidere hører vi alle til en hvis grad dårligere end da vi blev født. Ergo kan den samme højtaler/elektronik, vil næppe tilfredsstille alle aldre. Har man arbejdet med en trykhammer uden høreværn kan det jo godt være at en del af diskant hørelsen er væk. Desuden har rummet så enorm stor indflydelsen at skulle vi lytte objektivt skal denne variabel jo fjernes, hvilket også er stortset umuligt. Når vi fx taler videodisplays. Der er vi tættere på en reference. Den kan måles forholdsvis nemt, hvorimod lyden ikke er nær så standardiseret og kvantificeret og svær at måle. Selvom der er en reference omkring videodisplays, så foretrækker nogen fortsat "vivid". Jeg synes egentlig jeg kan blive ved med at komme på argumenter på hvorfor lyd netop er meget subjektiv, hvilket også er en af grundene til ofte meget heftige debatter?
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 09:52
Kenzo85 skrev:
Otto J skrev:
Hmm det giver i hvertfald mening, men det vil sige at ARC er mere dynamisk på den måde at du kan specialisere den i forskellige retninger, hvorimod AVM er mere statisk, hvor det er hele spektret der bliver beregnet ud fra dog med flere filtrer. Hvordan kan det være, at man lader sig begrænse af, hvor mange filtre man har på forhånd? Ville det ikke være smartere, at det var op til kalibratoren at bestemme, hvor mange der er behov for? og så må det så tage længere tid at udføre? |
AVM er processoren . ARC er navnet på EQen - både i MRX og AVM. AVM har dobbelt så mange filtre som MRX har. I MRX er der en dual core processor - i AVM er der to stk af samme
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 09:53
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 09:53
Generelt kan jeg godt blive lidt bekymret når jeg læser denne slags tråde, simpelthen fordi jeg kunne forestille mig at der er nogle der skifter deres fantastiske setup ud med noget "på papiret" bedre , med den udgift der nu følger, UDEN at de reelt har "behovet" , eller endnu værre, sansynligvis ikke ville kunne høre den store forbedring. Ikke dermed sagt at der ikke er forbedringer,men tænk nu på om i egentligt i længden vil værdsætte de forbedringer der måtte være.
Det perfekte er umuligt at opnå (eller vil i det mindste teoretisk OGSÅ blive overhalet indenom, inden det er kalibreret).
Det jeg generelt kunne bekymres over er at man tilsyneladende i kampen om den rette kurve, i nogen grad glemmer at holde fokus på ens behov, og at det i sidste ende bliver en alt for dyr hobby i forhold til de forbedringer investeringen måtte give.
Nogle at de setups jeg læser om er opbygget over et 50" tv i en almindelig dagligstue, hvor det under alle omstændigheder er et kompromis mht. lyd, så hvorfor ikke bruge pengene på en projektor-løsning der i den grad vil løfte biografoplevelsen?
Jeg ved godt jeg skyder med spredhagl i denne kommentar, og dermed også rammer ved siden af i mange tilfælde, men jeg lavede i sin tid en tilsvarende kommentar da man hypede kabler, dette værende højttalerkabler, signalkabler men ikke mindst HDMI-kabler.
P.S. Jeg er ikke en sur gammel mand, men blot en bruger der ser det hele lidt oppefra.
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:02
"Så der kan du også "specialisere" den til et givent frekvensområde.?"
Ja - for helhedens skyld, dog altid fra 0 hz og op, du kan ikke vælge feks 100-200 hz (hvilket heller ikke ville have meget praktisk betydning). At man ikke selv kan bestemme antallet af filtre er en af årsagerne til at jeg kalder arc for "semi-automatisk" (ligesom audyssey pro, der dog er mere automatisk end semi). Og iøvrigt synes jeg at forskellen på diy ARC og pro-udført ARC er blevet noget overdrevet, en pro installatør kan ikke noget med ARC, som brugeren ikke i princippet kunne gøre selv (udover at have know-how til at udføre det optimalt). Audyssey Pro adskiller sig fra dette ved at du her kan lave din egen target kurve (hvilket du kun delvist kan i arc), mens standard audyssey er 100% auto.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:02
Skyum skrev:
Generelt kan jeg godt blive lidt bekymret når jeg læser denne slags tråde, simpelthen fordi jeg kunne forestille mig at der er nogle der skifter deres fantastiske setup ud med noget "på papiret" bedre , med den udgift der nu følger, UDEN at de reelt har "behovet" , eller endnu værre, sansynligvis ikke ville kunne høre den store forbedring. Ikke dermed sagt at der ikke er forbedringer,men tænk nu på om i egentligt i længden vil værdsætte de forbedringer der måtte være.
Det perfekte er umuligt at opnå (eller vil i det mindste teoretisk OGSÅ blive overhalet indenom, inden det er kalibreret).
Det jeg generelt kunne bekymres over er at man tilsyneladende i kampen om den rette kurve, i nogen grad glemmer at holde fokus på ens behov, og at det i sidste ende bliver en alt for dyr hobby i forhold til de forbedringer investeringen måtte give.
Nogle at de setups jeg læser om er opbygget over et 50" tv i en almindelig dagligstue, hvor det under alle omstændigheder er et kompromis mht. lyd, så hvorfor ikke bruge pengene på en projektor-løsning der i den grad vil løfte biografoplevelsen?
Jeg ved godt jeg skyder med spredhagl i denne kommentar, og dermed også rammer ved siden af i mange tilfælde, men jeg lavede i sin tid en tilsvarende kommentar da man hypede kabler, dette værende højttalerkabler, signalkabler men ikke mindst HDMI-kabler.
P.S. Jeg er ikke en sur gammel mand, men blot en bruger der ser det hele lidt oppefra.
|
Jeg er faktisk meget enig. Jeg forsøger altid at maksimere min oplevelse, hvorfor jeg denne gang har valgt at bruge penge på netop en projektor, selvom jeg egentlig gerne ville have nye højtalere!:) Når det er sagt, så jagter jeg "desværre" også bare den næste upgrade, den næste gode lyd osv osv - I got the bug!
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:05
Skyum: det lette svar: ALT i denne branche er overflødig luksus... Det drejer sig bare om hvor sjovt man vil have det.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:14
Og så en anden ting: jo det er en balancegang, men jeg mener ikke en receiver til 10k er et high end overflødighedshorn. Forskellen på at investere 5k og 10k er (kan være!) dramatisk. Det er da rigtigt at mange burde opgradere noget andet først, men når nu turen er kommet til receiveren, så skal man da nørde præcist lige så meget (eller lidt) med den, som med resten. Og ikke bare tro på at de nok lyder ens alle sammen, bare fordi de alle sammen (næsten) har de samme features. Som Jonas og jeg talte om da han var her, der er langt, langt STØRRE forskelle på lyden fra forskellige surround receivere i samme prisklasse, end fra forskellige stereo forstærkere i samme prisklasse (hvis vi holder rørforstærkere osv udenfor i hvert fald).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:17
p.las skrev:
AVM er processoren . ARC er navnet på EQen - både i MRX og AVM. AVM har dobbelt så mange filtre som MRX har. I MRX er der en dual core processor - i AVM er der to stk af samme |
Men hvad bruger MRX'en sin dual core processor til, da selve udregningerne sker på computeren? er det til selve efterbehandlingen realtime eller skal det udtrykkes på en anden måde.?
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:18
jeg syntes at når man bevæger sig op i pris på eks en receiver/processor bliver det bare mere komplet. jeg kan ikke sige om min processor er bedre til stereo eller surround - hvis du forstår
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:21
submaniac skrev:
Hvis lyd kunne kvantificeres 100% objektivt ville jeg gerne vide hvordan, så blev jeg meget rig |
Det var squ en meget fin beskrivelse af, hvorfor det ikke kunne lade sig gøre at være 100% objektiv.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:21
Mrx'ens processor bruges til implementeringen, så ja til de realtime beregninger der skal udføres for at lave korrektionen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:27
Jeg er enig med Jonas Bojer i mange ting, men der er også områder hvor vi er rygende uenige. Spørgsmålet om objektivitet vs subjektivitet er en af dem. Hvad der er perfekt er objektivt, men hvad der er tættest på perfekt af to mangelfulde produktet er i den grad subjektivt! MEN - når det er sagt, så er der altså elementer og situationer der er objektive. Og der findes absolut situationer hvor det ene produkt bare er bedre end det andet på alle punkter, uanset smag. Problemet er bare at alt for mange lytter med øjnene.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:28
submaniac skrev:
Skyum skrev:
|
Jeg er faktisk meget enig. Jeg forsøger altid at maksimere min oplevelse, hvorfor jeg denne gang har valgt at bruge penge på netop en projektor, selvom jeg egentlig gerne ville have nye højtalere!:) Når det er sagt, så jagter jeg "desværre" også bare den næste upgrade, den næste gode lyd osv osv - I got the bug! |
Jeg synes selv at jeg er nået til der, hvor jeg bliver nød til at flytte for at få udnyttede mit udstyr bedre, men jeg synes stadig at det er rigtig sjovt at forbedre hvad forbedres kan.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:30
Otto J skrev:
Ja - for helhedens skyld, dog altid fra 0 hz og op, du kan ikke vælge feks 100-200 hz (hvilket heller ikke ville have meget praktisk betydning). At man ikke selv kan bestemme antallet af filtre er en af årsagerne til at jeg kalder arc for "semi-automatisk" (ligesom audyssey pro, der dog er mere automatisk end semi). Og iøvrigt synes jeg at forskellen på diy ARC og pro-udført ARC er blevet noget overdrevet, en pro installatør kan ikke noget med ARC, som brugeren ikke i princippet kunne gøre selv (udover at have know-how til at udføre det optimalt). Audyssey Pro adskiller sig fra dette ved at du her kan lave din egen target kurve (hvilket du kun delvist kan i arc), mens standard audyssey er 100% auto. |
Så i forhold til forbrugeren, så vil du anbefale ARC og i forhold til kalibratoren ville du anbefale Audyssey? eller var der ikke noget budskab udover info?
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:40
Kenzo85 skrev:
Otto J skrev:
Ja - for helhedens skyld, dog altid fra 0 hz og op, du kan ikke vælge feks 100-200 hz (hvilket heller ikke ville have meget praktisk betydning). At man ikke selv kan bestemme antallet af filtre er en af årsagerne til at jeg kalder arc for "semi-automatisk" (ligesom audyssey pro, der dog er mere automatisk end semi). Og iøvrigt synes jeg at forskellen på diy ARC og pro-udført ARC er blevet noget overdrevet, en pro installatør kan ikke noget med ARC, som brugeren ikke i princippet kunne gøre selv (udover at have know-how til at udføre det optimalt). Audyssey Pro adskiller sig fra dette ved at du her kan lave din egen target kurve (hvilket du kun delvist kan i arc), mens standard audyssey er 100% auto. |
Så i forhold til forbrugeren, så vil du anbefale ARC og i forhold til kalibratoren ville du anbefale Audyssey? eller var der ikke noget budskab udover info? |
jeg tror at uanset hvad , sætter audyssey et større fodaftryk på lyden , end ARC gør.
i min stue er ARC sammen Meridians EQ den eneste rum EQ der har fungeret i stereo. meridianen korrigere kun op til 250 hz. det som jeg er mest imponeret over ang ARC , er de forbedringer den laver i mellemtonen. Lyden er den samme , men den fjerne lige den lidt råbende mellemtone , uden at tage "kanten" af musikken.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:41
Otto J skrev:
Og så en anden ting: jo det er en balancegang, men jeg mener ikke en receiver til 10k er et high end overflødighedshorn. Forskellen på at investere 5k og 10k er (kan være!) dramatisk. Det er da rigtigt at mange burde opgradere noget andet først, men når nu turen er kommet til receiveren, så skal man da nørde præcist lige så meget (eller lidt) med den, som med resten. Og ikke bare tro på at de nok lyder ens alle sammen, bare fordi de alle sammen (næsten) har de samme features. Som Jonas og jeg talte om da han var her, der er langt, langt STØRRE forskelle på lyden fra forskellige surround receivere i samme prisklasse, end fra forskellige stereo forstærkere i samme prisklasse (hvis vi holder rørforstærkere osv udenfor i hvert fald). |
Ja men jeg er bestemt enig mht. springet fra 5000 til 10.000+, men kan godt have min tvivl om hvor vidt en ejer af en receiver til 14-16.000 kr. reelt ville føle sig bedre "kørende" med en receiver til 20000+, uden at have fået en videnskablig forklaring på forbedrede kurver osv. ?
Ikke dermed sagt af forbedringerne ikke er der,men spørgsmålet er om den samme person i virkeligheden bliver ramt af ønsket om det perfekte, og om denne forbedring i virkeligheden er mest teoretisk?
Personligt går jeg efter hørbare forbedringer, men tager altid det forbehold med i beslutningsfasen, at jeg skal blive "et gladere menneske" (lidt plat måske), efter investeringen.
Kender i det med at have købt et sæt dyre højttalerkabler, tilsluttet dem for så at spørge sig selv om der vitterlig var en forbedring der svarede overens med investeringen?
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:44
submaniac skrev:
Skyum skrev:
|
Jeg er faktisk meget enig.
Jeg forsøger altid at maksimere min oplevelse, hvorfor jeg denne gang har valgt at bruge penge på netop en projektor, selvom jeg egentlig gerne ville have nye højtalere!:)
Når det er sagt, så jagter jeg "desværre" også bare den næste upgrade, den næste gode lyd osv osv - I got the bug! |
Ja men jeg går da også efter forbedringer i mit setup. men jeg vejer investeringerne nøje inden jeg kaster mig ud i dem
Min næste opgradering er nok en bedre projektor, men igen så skal den vitterlig være MEGET bedre, eller eks. meget støjsvag som også er et issue i dette tilfælde.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:46
Otto J skrev:
Jeg er enig med Jonas Bojer i mange ting, men der er også områder hvor vi er rygende uenige. Spørgsmålet om objektivitet vs subjektivitet er en af dem. Hvad der er perfekt er objektivt, men hvad der er tættest på perfekt af to mangelfulde produktet er i den grad subjektivt! MEN - når det er sagt, så er der altså elementer og situationer der er objektive. Og der findes absolut situationer hvor det ene produkt bare er bedre end det andet på alle punkter, uanset smag. Problemet er bare at alt for mange lytter med øjnene. |
Igen glimrende eksembel på, at vi ikke kan være enige i alle ting. Til eget forsvar forventede jeg at den spillede fantastisk hos Hother de 2 gange jeg nåede at lytte til den "ARC-auto kalibreret" og "ARC-Pro kalibreret".
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:46
Otto J skrev:
Mrx'ens processor bruges til implementeringen, så ja til de realtime beregninger der skal udføres for at lave korrektionen. |
fint!
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:47
Der var ikke rigtigt noget budskab, men beder du om min mening så er den at arc er et bedre system uanset hvem man er. I hvert fald ud fra et lydmæssigt perspektiv, set ud fra et praktisk og økonomisk perspektiv er audyssey pro bedre for installeren. Det er altid nemmere at tage penge for en service, hvis man udfører noget som brugeren ikke selv kunne gøre hvis de havde knowhow til det. Så sælger man ikke "kun" tid og knowhow, men en "feature".
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:49
"Til eget forsvar forventede jeg at den spillede fantastisk hos Hother de 2 gange jeg nåede at lytte til den "ARC-auto kalibreret" og "ARC-Pro kalibreret"."
Jeg synes lige det er vigtigt for forståelsens skyld at understrege at der ikke findes noget "arc pro". Det er samme kalibrering, hhv rigtigt og forkert udført.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:50
p.las skrev:
jeg tror at uanset hvad , sætter audyssey et større fodaftryk på lyden , end ARC gør.
i min stue er ARC sammen Meridians EQ den eneste rum EQ der har fungeret i stereo. meridianen korrigere kun op til 250 hz. det som jeg er mest imponeret over ang ARC , er de forbedringer den laver i mellemtonen. Lyden er den samme , men den fjerne lige den lidt råbende mellemtone , uden at tage "kanten" af musikken. |
Men jeg synes nu i forhold til MRX's ARC, bør man vel ikke kunne sammenligne de to implementeringer Anthem har lavet?
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:52
Kenzo85 skrev:
Igen glimrende eksembel på, at vi ikke kan være enige i alle ting. Til eget forsvar forventede jeg at den spillede fantastisk hos Hother de 2 gange jeg nåede at lytte til den "ARC-auto kalibreret" og "ARC-Pro kalibreret". |
Der er ikke noget der hedder auto vs. pro. (Hvilket også blev nævnt tidligere i tråden). Tror mere det er et spørgsmål om, en udførelse hvor man blindt trykker "kalibrér" og en udførelse hvor man rent faktisk har sat sig ind i tingene når man laver det.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:55
jeg har ikke hørt ARC på MRX - så jeg kan ikke sammeligne i praksis. jeg kender kun den teoretiske forskel. men mon ikke dobbelt så mange filtre er til at høre.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:55
Skyum skrev:
Ja men jeg er bestemt enig mht. springet fra 5000 til 10.000+, men kan godt have min tvivl om hvor vidt en ejer af en receiver til 14-16.000 kr. reelt ville føle sig bedre "kørende" med en receiver til 20000+, uden at have fået en videnskablig forklaring på forbedrede kurver osv. ?
Ikke dermed sagt af forbedringerne ikke er der,men spørgsmålet er om den samme person i virkeligheden bliver ramt af ønsket om det perfekte, og om denne forbedring i virkeligheden er mest teoretisk?
Personligt går jeg efter hørbare forbedringer, men tager altid det forbehold med i beslutningsfasen, at jeg skal blive "et gladere menneske" (lidt plat måske), efter investeringen.
Kender i det med at have købt et sæt dyre højttalerkabler, tilsluttet dem for så at spørge sig selv om der vitterlig var en forbedring der svarede overens med investeringen?
|
Jeg kender til at skifte fra 10 tusinders klassen til 20+ klassen. Den var helt sikkert ikke dobbelt så god, men jeg fik da hvad jeg forventede. Og hvis man for hvad man forventer og man er villig til at give prisen, så er man vel tilfreds? Jeg er i hvert fald.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:56
Otto J skrev:
Der var ikke rigtigt noget budskab, men beder du om min mening så er den at arc er et bedre system uanset hvem man er. I hvert fald ud fra et lydmæssigt perspektiv, set ud fra et praktisk og økonomisk perspektiv er audyssey pro bedre for installeren. Det er altid nemmere at tage penge for en service, hvis man udfører noget som brugeren ikke selv kunne gøre hvis de havde knowhow til det. Så sælger man ikke "kun" tid og knowhow, men en "feature". |
udmærket, det sætter jeg pris på som forbruger...
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:57
Jonas_h skrev:
Kenzo85 skrev:
Igen glimrende eksembel på, at vi ikke kan være enige i alle ting. Til eget forsvar forventede jeg at den spillede fantastisk hos Hother de 2 gange jeg nåede at lytte til den "ARC-auto kalibreret" og "ARC-Pro kalibreret". |
Der er ikke noget der hedder auto vs. pro. (Hvilket også blev nævnt tidligere i tråden). Tror mere det er et spørgsmål om, en udførelse hvor man blindt trykker "kalibrér" og en udførelse hvor man rent faktisk har sat sig ind i tingene når man laver det. | Ahh oki. set mit spørgsmål vedr. følsomheden?
|
Skrevet den: 25-Oktober-2011 kl. 10:58
p.las skrev:
jeg har ikke hørt ARC på MRX - så jeg kan ikke sammeligne i praksis. jeg kender kun den teoretiske forskel. men mon ikke dobbelt så mange filtre er til at høre. |
Jo det må man gå ud fra. Men om Anthem benytter sig af samme måde til, at udregne det på er jo så det næste i variablen.
|
|