Print side | Luk vindue

Audyssey EQ, godt eller skidt?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103442
Udskrevet den: 21-Maj-2024 kl. 01:15


Emne: Audyssey EQ, godt eller skidt?
Skrevet af: Hessi
Emne: Audyssey EQ, godt eller skidt?
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 05:28
Hej,

Ville lige høre folks mening om Audyssey EQ. Evt. professionelle meninger.

Jeg har prøvet det et par gange nu med min Marantz SR5004 og synes kalibreringen får lyden til at blive lidt mærkelig. Vokaler lyder en smule mere dybe og lave (lydniveau), bassen bliver fremhævet (både stortromme og basguitar) og guitar, klaver osv. mister detaljer. Det er som om det eneste den gøre godt er basdelen.

Så nu bruger jeg det egentlig kun til at afgøre afstanden til højttalerne (dog "tror" den at subben står længere væk end den egentlig gør) og lydniveauet pr. kanal.

Så laver jeg selv en EQ for at rette op på de "mangler" jeg mener den har (ingen Audyssey MultEQ og ingen Audyssey Dynamic EQ).

Bruger i Audyssey og alle dets funktioner (både til musik og film)?
Og retter det reelt lyden så det lyder som det skal?

Jeg takker. Smile

Hessi


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk



Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 09:01
Du starter nok en krig her (eller også gør jeg Wink). Men jeg vil klart påstå at Audyssey sætter et "finger-aftryk" på lyden, som man så kan lide eller lade være. Det er ikke bare et spørgsmål om at det retter på rummets påvirkning af lyden, det ændrer grundlæggende på lydens karakteristik. Personligt kan jeg hverken lide lyden som Audyssey medfører, eller tankegangen om at påføre et lydmæssigt "fingeraftryk" igennem EQ. Når det er sagt, så er Dynamic EQ noget man under alle omstændigheder aldrig må bruge hvis man vil have høj lydkvalitet, så hvis du skal vurdere det reelt, så skal du slå Dynamic EQ fra, men lade Audyssey EQ være slået til.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 09:35
Jeg er absolut fortaler for at rette lyden indtil du selv mener den lyder godt, det er dig der skal høre på den, så op i r.... med om det er "ifølge reglerne for god hifi" eller hvad det nu er folk bruger som målestok.

Tonekontroller og den slags er forsvundet fra stortset alt "seriøst" hifiudstyr, det hele skal være "naturtro og ægte" så nix pille. Men hifientusiasterne farver alligevel lyden med deres valg af højttalere og pickupnåle, så hvorfor ikke bare krybe til korset og erkende, at selv dem der råber op om clean og naturtro lyd også har en bestemt farvning de foretrækker?

Så brug EQ og tonekontroller og fancy rumeffekter indtil dit smil er størst muligt og nyd oplevelsen fremover. Lad være med at acceptere en lyd du ikke bryder dig om blot fordi det teoretisk er mere "korrekt"..


Skrevet af: karula
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 09:42
Jeg har også arbejdet meget med de to indstillinger, min erfaring er, at hvis de er slået til frmhæves detaljer, jeg bruger GLADIATOR som reference, prøv starten af filmen hvor cæsar sidder i teltet og skriver
der kommer der en masse detaljer med i den omgivende lyd ligeså i de næste 2 scener, uden dyn eq. skal
jeg skrue dobbelt så højt op, og synes ikke jeg får de samme detaljer.
Men med Dyn EQ slået til kan jeg ikke skrue ret meger op, så synes jeg der bliver et underligt tryk for ørene,
så der er for og imod, blot min mening.
Ved musik skal Dyn EQ helt klart fravælges, men Audassey bibeholdes


-------------
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 09:49
Jeg er meget enig med Otto langt hen ad vejen. Audyssey giver snorlige frekvenskurver, men den gør mere ved lyden end bare det. Jeg har hørt mit system kalibreret med Audyssey og vha. manuelt måleudstyr og ekstern equalizer uden Audyssey hvor de har haft identisk frekvensgang, men Audyssey lyder bare anderledes (anderledes på den dårlige måde i mine ører). Dette var A/B sammenligninger med kun få sekunders pause mellem skift.
 
Jeg er dog dybt uforstående overfor folk, som siger at EQ generelt er fy fy. De glemmer tit, at rummet i sig selv udgør et sæt af filtre på lyden hvilket egentligt er en form for EQ.
 
EDIT: Alt hvad der hedder Dynamic EQ osv, synes jeg er noget fis og bør slåes fra.


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:






Jeg er meget enig med Otto langt hen ad vejen. Audyssey giver snorlige frekvenskurver, men den gør mere ved lyden end bare det. Jeg har hørt mit system kalibreret med Audyssey og vha. manuelt måleudstyr og ekstern equalizer uden Audyssey hvor de har haft identisk frekvensgang, men Audyssey lyder bare anderledes (anderledes på den dårlige måde i mine ører). Dette var A/B sammenligninger med kun få sekunders pause mellem skift.
 
Jeg er dog dybt uforstående overfor folk, som siger at EQ generelt er fy fy. De glemmer tit, at rummet i sig selv udgør et sæt af filtre på lyden hvilket egentligt er en form for EQ.
 
EDIT: Alt hvad der hedder Dynamic EQ osv, synes jeg er noget fis og bør slåes fra.


enig




-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg er absolut fortaler for at rette lyden indtil du selv mener den lyder godt, det er dig der skal høre på den, så op i r.... med om det er "ifølge reglerne for god hifi" eller hvad det nu er folk bruger som målestok.

Tonekontroller og den slags er forsvundet fra stortset alt "seriøst" hifiudstyr, det hele skal være "naturtro og ægte" så nix pille. Men hifientusiasterne farver alligevel lyden med deres valg af højttalere og pickupnåle, så hvorfor ikke bare krybe til korset og erkende, at selv dem der råber op om clean og naturtro lyd også har en bestemt farvning de foretrækker?

Så brug EQ og tonekontroller og fancy rumeffekter indtil dit smil er størst muligt og nyd oplevelsen fremover. Lad være med at acceptere en lyd du ikke bryder dig om blot fordi det teoretisk er mere "korrekt"..


Du kan til dels godt have en pointe - MEN, der er også noget der hedder at folk ikke nødvendigvis ved hvad de går glip af. Fordi man er glad for at drikke Rød Merrild og synes dét smager godt, så kan der jo godt være nogle oplevelser at hente ved at lytte til "de etableredes" kværuleren om hjemmekværnet stempelkaffe. Hvis du bare gør som du selv synes, og er ligeglad med hvad "de kloge" siger, så begrænser du dig jo også til dén kvalitet du selv er i stand til at levere.

Som regel, når folk forsøger at gøre anlægget "mere hifi-rigtigt", eller hvad de nu gør for at tweake anlægget, så er det jo fordi de har oplevet noget et eller andet sted, som de SELV synes var bedre end dét de selv har. Så er det vel naturligt at man forsøger at efterligne dét anlæg som man havde den gode oplevelse fra, inden for de rammer man så selv har til rådighed?

Desuden så er mangel på tonekontroller i moderne forstærkere ikke bare et spørgsmål om at alting skal være "korrekt". Det er et spørgsmål om at når du bruger traditionelle tonekontroller, så påfører du udover en ændring i frekvensgang, også nogle faseforskydninger som forringer lydkvaliteten. Derfor er det bedre at rette frekvensgangen til - hvadenten man søger "korrekt" eller søger "sin egen smag", ved at vælge højttalere efter målsætningen, frem for at skrue på bas/diskant reguleringer.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg er meget enig med Otto langt hen ad vejen. Audyssey giver snorlige frekvenskurver, men den gør mere ved lyden end bare det. Jeg har hørt mit system kalibreret med Audyssey og vha. manuelt måleudstyr og ekstern equalizer uden Audyssey hvor de har haft identisk frekvensgang, men Audyssey lyder bare anderledes (anderledes på den dårlige måde i mine ører).


Jeg er enig, men derudover ser jeg et problem i Audyssey's opbygning: Du kan vælge mellem en "flat" frekvensgang, men som de fleste der har arbejdet med EQ er enige i, så lyder en 100% flad frekvensgang ganske enkelt ikke godt. Så kan du vælge Audyssey's egen target kurve, men den lyder i mine ører "underlig". "Løsningen" er så Audyssey Pro, hvor man kan lave sin egen target kurve - men jeg synes helt ærligt det er lidt groft at tage licenskroner for at åbne op for en funktion der lige så godt kunne have ligget som en manuel justeringsmulighed i receiveren, og det giver ikke et svar eller løsning på hvorfor lyden stadig påvirkes så meget som den gør, ud over selve frekvensgangen.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg er meget enig med Otto langt hen ad vejen. Audyssey giver snorlige frekvenskurver, men den gør mere ved lyden end bare det. Jeg har hørt mit system kalibreret med Audyssey og vha. manuelt måleudstyr og ekstern equalizer uden Audyssey hvor de har haft identisk frekvensgang, men Audyssey lyder bare anderledes (anderledes på den dårlige måde i mine ører).


Jeg er enig, men derudover ser jeg et problem i Audyssey's opbygning: Du kan vælge mellem en "flat" frekvensgang, men som de fleste der har arbejdet med EQ er enige i, så lyder en 100% flad frekvensgang ganske enkelt ikke godt. Så kan du vælge Audyssey's egen target kurve, men den lyder i mine ører "underlig". "Løsningen" er så Audyssey Pro, hvor man kan lave sin egen target kurve - men jeg synes helt ærligt det er lidt groft at tage licenskroner for at åbne op for en funktion der lige så godt kunne have ligget som en manuel justeringsmulighed i receiveren, og det giver ikke et svar eller løsning på hvorfor lyden stadig påvirkes så meget som den gør, ud over selve frekvensgangen.
 
Det er brugen er FIR filtre som ikke blot ser på frekvensgangen, men ser signalet i tidsdomænet også. Jeg har ikke læst så meget op på det, så hvis en anden herinde kan forklare teorien i detaljer, kunne det være meget brugbart. Skrev til Chris fra Audyssey om præcis samme spørgsmål, og fik følgende svar engang:
 
Hi Jonas,

You are right that there is no way to control the sound after it leaves the speaker. However, we can measure the effects of the reflections that arrive after the direct sound by looking at the time domain response. It has a certain pattern to it that will depend on the time of arrival of those reflections. Based on that pattern and the similarity of patterns across multiple measured locations we can identify the problems caused by reflections. Then, a filter is created to invert those problems as best as possible.

The key is to not think of the filtering in the time domain. It's not like a graphic equalizer that can only raise or lower the amplitude at certain frequencies. Our filters are in the form of impulse responses that operate on the audio signal through an operation called convolution. As such, they are affecting the signal in each channel in the time domain--hence the name. An additional benefit of such filters (also called FIR) is that they operate in the time-frequency domain as well. That means they can be used effectively to lower the ring down time of room modes in the low frequency range.

Jeg har som sagt ikke læst op på det, men synes stadig det lyder underligt, at man kan styre reflektioner med EQ. Så skulle det være ved, at analysere det signal der bliver sendt ud til tiden 't', og korrigerer lyden til tiden 't+t1' i forhold til det signal der blev sendt ud i 't'. Da den ved hvad der reflekteres ved hvilke frekvenser til et givent tidspunkt, må den kunne korrigere i signalet for at tage højde for dette. Hvis det jeg skriver overhovedet giver mening, ville det dog kræve utroligt meget datakraft.


Skrevet af: jahafa
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 12:35
@otto:
 
"så skal du slå Dynamic EQ fra, men lade Audyssey EQ være slået til"
Hvordan (hvilken menu) gør man det? Har en Marantz SR5005.
 
Jeg kører enten med det hele slået til, eller i Direct mode. Er det Otto her nævner "noget midt imellem"?
 
JH


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 12:43
Synes bare det lyder sært med Audyssey slået til. Den ændre jo også på hvor højt en frekvensgang skal være (MultEQ). 


Kan man ikke få Audyssey til at lade være med ovenstående?

Er mest til at lyden skal igennem systemet uden der bliver pillet ved den og så må højttalerne gør det så godt de kan.

Men når jeg afspiller lyden fra HTPC'en, igennem HDMI til Marantz'en og har sat PC'en til ikke at pille ved lyden og Marantz'en til Pure Direct får jeg bare en tam lyd der mangler styrke og fylde i bassen, alt andet lyder rigtig fint.

Med Audyssey slået til lyder bassen som sagt som den skal, men alt andet lyder sært. Specielt instrumenter, som guitar og klaver! Men jeg kommer bare til at blive usikker på om det er mig der er vant til noget "forkert".

Jeg kan forresten ikke vælge Audyssey Pro. Jeg fornemmer også at de fleste gør som jeg, slår Audyssey fra.


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:



Jeg kan forresten ikke vælge Audyssey Pro. Jeg fornemmer også at de fleste gør som jeg, slår Audyssey fra.

Har altid Audyssey slået til. Synes det lyder så meget bedre med det, end uden. Synes det bliver meget mere åbent og detajleret, alt er mere fremhævet.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Synes bare det lyder sært med Audyssey slået til. Den ændre jo også på hvor højt en frekvensgang skal være. Er mest til at lyden skal igennem systemet uden der bliver pillet ved den og så må højttalerne gør det så godt de kan.

Men når jeg afspiller lyden fra HTPC'en, igennem HDMI til Marantz'en og har sat PC'en til ikke at pille ved lyden og Marantz'en til Pure Direct får jeg bare en tam lyd der mangler styrke og fylde i bassen, alt andet lyder rigtig fint.

Med Audyssey slået til lyder bassen som sagt som den skal, men alt andet lyder sært. Specielt instrumenter, som guitar og klaver! Men jeg kommer bare til at blive usikker på om det er mig der er vant til noget "forkert".

Jeg kan forresten ikke vælge Audyssey Pro. Jeg fornemmer også at de fleste gør som jeg, slår Audyssey fra.
Er det Audyssey EQ'en eller Dynamic EQ/Volume der giver problemer? Du er nødt til at se på det som individuelle indstillinger og ikke en "samlet" pakke.


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Er det Audyssey EQ'en eller Dynamic EQ/Volume der giver problemer? Du er nødt til at se på det som individuelle indstillinger og ikke en "samlet" pakke.

Dynamic EQ slår jeg fra med det samme... Det får virkelig det hele til at lyde mærkeligt. Det er Audyssey EQ jeg mener, som bl.a. gør sådan noget...


Hvilket jeg vil ha' den lader være med, men foretager de andre ændringer.


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 13:04
Når jeg sætter den til at kalibrere vælger jeg alle 6 positioner det samme sted.... måske det ikke er en god idé?

-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Er det Audyssey EQ'en eller Dynamic EQ/Volume der giver problemer? Du er nødt til at se på det som individuelle indstillinger og ikke en "samlet" pakke.

 
Dynamic EQ slår jeg fra med det samme... Det får virkelig det hele til at lyde mærkeligt. Det er Audyssey EQ jeg mener, som bl.a. gør sådan noget...


 
Hvilket jeg vil ha' den lader være med, men foretager de andre ændringer.
Hvilke andre ændringer?


Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Når jeg sætter den til at kalibrere vælger jeg alle 6 positioner det samme sted.... måske det ikke er en god idé?

Samme sted ?   Audyssey anbefaler forskellige lytte positioner


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 13:16
Læste, på avforums tror jeg det var, at den foretager andre målinger og ændringer som man ikke ser. Der ud over bestemmer den jo højttalerens størrelse, afstand fra lytteposition, output level. Disse ting er nemlig nogenlunde korrekte.

-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Læste, på avforums tror jeg det var, at den foretager andre målinger og ændringer som man ikke ser. Der ud over bestemmer den jo højttalerens størrelse, afstand fra lytteposition, output level. Disse ting er nemlig nogenlunde korrekte.
Du skal bare vælge "off" eller lignende under EQ, så den ikke står på Audyssey. Level, delay etc vil stadig være der, da det kun er rumkorrektionen du slår fra. Ved ikke præcist hvordan på din receiver, men det burde være ligetil.


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Samme sted ?   Audyssey anbefaler forskellige lytte positioner

Hvilke positioner ville være bedst?

Har prøvet en enkel gang de 4 positioner fra sofaen, men det kom for alvor til at lyde mærkeligt.


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 13:21
Det vil sige ændringerne i frekvensgangenes frekvensbåndenes volumen er det man kalder rumkorrektion? Altså det jeg illustrerede med billedet?

-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:





Er det her taget fra din faktiske opsætning? De reguleringer virker helt ude i hampen.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 14:28
Min personlige erfaringer med Audyssey er via min onkyo 3008 koblet på ekstern effekt.
 
Synes det lyder bedre med, end uden. Perfekt? nej - bassen er den særdeles god til, men diskanten får en eller anden "speciel brilliance" som kan virke lidt kunstig til tider. Som sagt er det stadig bedre med end uden det er helt sikkert. Kunne jeg ordne mit rum akustisk ville jeg nok foretrække slet ingen EQ men det er en utopi i en almindelig stue.
 
Jeg ville ønske man kunne bede audyssey om fx at stoppe korrektion ved 5khz eller hvad der end nu måtte passe.


Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Min personlige erfaringer med Audyssey er via min onkyo 3008 koblet på ekstern effekt.
 
Synes det lyder bedre med, end uden. Perfekt? nej - bassen er den særdeles god til, men diskanten får en eller anden "speciel brilliance" som kan virke lidt kunstig til tider. Som sagt er det stadig bedre med end uden det er helt sikkert. Kunne jeg ordne mit rum akustisk ville jeg nok foretrække slet ingen EQ men det er en utopi i en almindelig stue.
 
Jeg ville ønske man kunne bede audyssey om fx at stoppe korrektion ved 5khz eller hvad der end nu måtte passe.
Ud fra skemaet, virker det som om at du kan sætte de filtre over 5 khz til 0 db, men jeg ved ikke om den stopper af den grund.


-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 14:38
Skemaet giver ingen mening i forhold til hvordan Audyssey arbejder. Tror bare det er en "simpel visning" af hvad Audyssey gør, så brugeren får en eller anden form for grafisk visning. FIR filtre består af en række koefficienter og kan ikke vises på den måde.


Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Skemaet giver ingen mening i forhold til hvordan Audyssey arbejder. Tror bare det er en "simpel visning" af hvad Audyssey gør, så brugeren får en eller anden form for grafisk visning. FIR filtre består af en række koefficienter og kan ikke vises på den måde.
Det er sjovt, så lukket det virker, forstået på den måde at Audyssey ikke giver meget info til brugeren.


-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!


Skrevet af: Leviathan.jk
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Skemaet giver ingen mening i forhold til hvordan Audyssey arbejder. Tror bare det er en "simpel visning" af hvad Audyssey gør, så brugeren får en eller anden form for grafisk visning. FIR filtre består af en række koefficienter og kan ikke vises på den måde.

Det kan godt være det er en simpel visning, men er det ikke kun ud fra disse punkter, at du selv kan ændre på, efter Audyssey har autokalibreret? Altså hvis du ikke lige har en pro-licens.



-------------
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900


Skrevet af: p.las
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 14:48
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:



Min personlige erfaringer med Audyssey er via min onkyo 3008 koblet på ekstern effekt.
 
Synes det lyder bedre med, end uden. Perfekt? nej - bassen er den særdeles god til, men diskanten får en eller anden "speciel brilliance" som kan virke lidt kunstig til tider. Som sagt er det stadig bedre med end uden det er helt sikkert. Kunne jeg ordne mit rum akustisk ville jeg nok foretrække slet ingen EQ men det er en utopi i en almindelig stue.
 
Jeg ville ønske man kunne bede audyssey om fx at stoppe korrektion ved 5khz eller hvad der end nu måtte passe.


men behovet for at kunne regulere til max eks 5khz er der absolut. efterklangen i stuen kan man trods alt nemmere gøre noget ved , frem for bassen

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:





Er det her taget fra din faktiske opsætning? De reguleringer virker helt ude i hampen.

Nej nej... de er bare taget fra manualen.... Big smile

Men jeg giver gerne en lytter til vedkommende der har rigelig forstand på det og har lyst til at give en hånd. Har lige lavet en kalibrering med Audyssey igen og synes stadig det lyder for mærkeligt.


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

 

Nej nej... de er bare taget fra manualen.... Big smile


Så er jeg mere rolig.

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Men jeg giver gerne en lytter til vedkommende der har rigelig forstand på det og har lyst til at give en hånd. Har lige lavet en kalibrering med Audyssey igen og synes stadig det lyder for mærkeligt.


Fint, så slå det fra. Køb evt. en lydtryksmåler og sæt det op manuelt. Det har jeg gjort for ret mange der har benyttet Audyssey og ikke rigtigt har kunnet få det til at fungere, og de fleste har i hvert fald mens jeg var der været enige i at det gav bedre lyd. Jeg HAR oplevet enkelte situationer hvor jeg synes Audyssey korrigeringen har været et fremskridt totalt set (sådan lidt frem-og-tilbage, men alt i alt bedre), men flest hvor det ikke rigtigt har fungeret. Så mit bedste råd har du allerede fulgt, nemlig at prøve både auto og manuelt, og bruge dét der lyder bedst.

Dog - nu har jeg kun lige skimmet de sidste indlæg, men det er vigtigt at du følger anvisningerne for mikrofon-placering (dvs. ikke 6 målinger samme sted, nej - og ikke noget med at have mikrofonen tæt på en væg), når du kører Audyssey.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Du kan til dels godt have en pointe - MEN, der er også noget der hedder at folk ikke nødvendigvis ved hvad de går glip af. Fordi man er glad for at drikke Rød Merrild og synes dét smager godt, så kan der jo godt være nogle oplevelser at hente ved at lytte til "de etableredes" kværuleren om hjemmekværnet stempelkaffe. Hvis du bare gør som du selv synes, og er ligeglad med hvad "de kloge" siger, så begrænser du dig jo også til dén kvalitet du selv er i stand til at levere.

Det kommer an på hvad ens mission er, at smage samtlige verdens kaffevarianter for at finde den ultimative eller blot finde en man personligt synes er rigtig, rigtig god? Jeg ved ikke lige med kaffeentusiaster, men jeg ved at mange whiskykendere har valgt en personlig favorit og lever lykkeligt med den. Måske misser de en endnu bedre en ved ikke konstant at søge videre, men problemet er vel til at overse når de allerede har fundet en der passer rigtigt godt til smagsløgene?

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Som regel, når folk forsøger at gøre anlægget "mere hifi-rigtigt", eller hvad de nu gør for at tweake anlægget, så er det jo fordi de har oplevet noget et eller andet sted, som de SELV synes var bedre end dét de selv har. Så er det vel naturligt at man forsøger at efterligne dét anlæg som man havde den gode oplevelse fra, inden for de rammer man så selv har til rådighed?

Det er vel netop argumentet for at tweake løs på fx. en EQ for at genskabe den der lyd man forelskede sig i på det andet anlæg.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

 
Det er vel netop argumentet for at tweake løs på fx. en EQ for at genskabe den der lyd man forelskede sig i på det andet anlæg.

Jo, men nu er det jo ikke alt man kan EQ'e sig til! (mildt sagt).


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jo, men nu er det jo ikke alt man kan EQ'e sig til! (mildt sagt).

Næh, ellers havde vi vel alle haft små, fikse konevenlige designhøjttalere og så en gang EQ for at få dem til at lyde ordentligt.. Smile


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 22:21
Otto J - Du må ha' hørt en del Marantz receivere (antager jeg eftersom du vist nok arbejder i TC)... Kan det passe at de er lidt lyse i lyden med en god detaljeret diskant og mellemtone, men mangel på bas pr. default? Specielt slagbas, hvis det er til at forstå.

Jeg havde en Denon AVR-3801 inden min Marantz SR5004 og syntes ikke at dens diskant og mellemtone var lige så god som Marantz'en, men til gengæld havde den en kraftig og fyldig bas (måske pga. dens mere effekt) dog stadig ikke helt som jeg ville have det. Selv uden sub og uden EQ lød bassen bedre end den gør nu.

Når jeg høre mine kammerats gamle Cambridge Audio Atac 3 integreret forstærker sammen med nogle gamle QLN Qubic 222 højttalere (også gulvhøjttalere som er større end mine, lidt større enheder dog kun 1 woofer) synes jeg bassen lyder abnormt godt. De er nok farvede en hel del, men det er jeg ligeglad med. Det lyder bare godt... fyldigt, kraftigt bas med afrundede kanter hvis det giver mening for dig... Stortrommer er gode kraftige og fyldige slag med de såkaldte afrundede kanter (som nærmest kan anes i maven) og bass guitar er markant og detaljeret uden at blive for dominerende. Forstå mig ret... det er ikke fordi jeg er til diskoteks-/teknobas, men kan godt lide en fyldig, tilstedeværende bas med de afrundede kanter som giver (i mine øre) lyden mere dynamik. Prøvede også at tilkoble en gammel (meget gammel) Yamaha RX-350 stereo receiver og EQ'ede mig til en nogenlunde samme lyd som bare gjorde mig så glad. Vil dog gerne nøjes med én dims.

Synes ikke jeg kan EQ'e mig til det med Marantz'en selvom jeg tilføjer sub i stereo og Audyssey hjælper heller ikke på det.

Har altid kørt med Dali Concept 6'ere og Concept sub.


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 22:47
Fandt lige et http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=386240.jpg - billede af QLN Qubic 222 hvor wooferen var pillet ud.... Det ser ud som om den er bygget af kraftigere træ end Dali Concept 6'eren og med kraftigere enheder. De interne ledninger ser også ud af mere kvalitet i forhold til Concept 6'eren.... Geek

-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 23:31
@Hessi

Der er flere ting jeg hæfter mig ved i dit indlæg. Først vil jeg nævne at det er meget svært at sammenligne en stereoforstærker, og en SS receiver. De kloge siger at du skal give 3 gange så meget for en SS receiver, for at have sammenlinlig stereo performance, men en stereoforstærker, som tommelfingerregel. F.eks. så performer en 15.000,- SS receiver lige så godt i stereo, som en 5.000,- stereoforstærker. Min egen erfaring melder at forholdet er endnu mere skævt, jeg kan dog have ramt hvor det er mere skævt.

Dertil skal dine Concept også holde op mod de QLN. Jeg har hørt Concept serien, desværre har jeg ikke hørt de QLN, men mine egne DLS er fra samme konstruktør, og jf. denne brugeranmeldelse http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anmeldelse.asp?kat=3&id=154&titel=JungSon+DA-CD3 - http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anmeldelse.asp?kat=3&id=154&titel=JungSon+DA-CD3 skulle de ligge nogenlunde op af hinanden lydmæssigt. Mine egen subjektive mening, med mine DLS over for Concept 6 på bas området, er klart at bassen er meget mere defineret på DLS'erne, mens at Concept 6'eren har noget mere bulder på bassen.

Pointen er blot, at det er en bjørnetjeneste at sammenligne et stereosetup, på dets premisser.


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 23:43
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

@Hessi

Der er flere ting jeg hæfter mig ved i dit indlæg. Først vil jeg nævne at det er meget svært at sammenligne en stereoforstærker, og en SS receiver. De kloge siger at du skal give 3 gange så meget for en SS receiver, for at have sammenlinlig stereo performance, men en stereoforstærker, som tommelfingerregel. F.eks. så performer en 15.000,- SS receiver lige så godt i stereo, som en 5.000,- stereoforstærker. Min egen erfaring melder at forholdet er endnu mere skævt, jeg kan dog have ramt hvor det er mere skævt.

Dertil skal dine Concept også holde op mod de QLN. Jeg har hørt Concept serien, desværre har jeg ikke hørt de QLN, men mine egne DLS er fra samme konstruktør, og jf. denne brugeranmeldelse http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anmeldelse.asp?kat=3&id=154&titel=JungSon+DA-CD3 - http://www.hifi4all.dk/brugeranm/anmeldelse.asp?kat=3&id=154&titel=JungSon+DA-CD3 skulle de ligge nogenlunde op af hinanden lydmæssigt. Mine egen subjektive mening, med mine DLS over for Concept 6 på bas området, er klart at bassen er meget mere defineret på DLS'erne, mens at Concept 6'eren har noget mere bulder på bassen.

Pointen er blot, at det er en bjørnetjeneste at sammenligne et stereosetup, på dets premisser.

Tak for svaret og forklaringen.... Tror bare jeg skal prøve mig frem med forskellige receivere indtil jeg er nogenlunde tilfreds (har ikke lige 15k til en receiver Big smile)

Har nemlig også lige set på DLS som skulle være tæt på de tidligere QLN'er lavet af Mats Andersen. Tror jeg vil prøve at give R55'erne og R66'erne en lytter snarest.

Har været så "paranoid" omkring det så har tænkt at jeg skulle skifte alt ud.... mistænker lige nu mine kabler for måske at bidrage til "lysheden" i lyden (Van Den Hul The CS-122 Hybrid).


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 27-Oktober-2011 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Tak for svaret og forklaringen.... Tror bare jeg skal prøve mig frem med forskellige receivere indtil jeg er nogenlunde tilfreds (har ikke lige 15k til en receiver Big smile)

Har nemlig også lige set på DLS som skulle være tæt på de tidligere QLN'er lavet af Mats Andersen. Tror jeg vil prøve at give R55'erne og R66'erne en lytter snarest.

Har været så "paranoid" omkring det så har tænkt at jeg skulle skifte alt ud.... mistænker lige nu mine kabler for måske at bidrage til "lysheden" i lyden (Van Den Hul The CS-122 Hybrid).

Hvis din Marantz har preout, så kig i stedet efter en stereoforstærker (eller et forstærker sæt) med HomeTheater passthrough, det kan dog godt hedde noget andet. Med denne løsning kan du benytte stereoforstærkeren som effekt når det er film tid, og til musik kan du nøjes med at benytte stereoforstærkeren, og køre input igennem den, uden om Marantz'en eller den receiver du har. Det vil løfte din musik del betragteligt, og give noget i til film delen også, ved at aflaste receiveren, kigger du på brugt markedet er det muligt at finde det til en fornuftig pris.

Jeg er selvfølgelig skadet som DLS ejer, men jeg er rigtig glad for dem, især efter at jeg har fået min lille stue optimalt til dem, m. ordentlig afkobling og bedre placering i rummet. Samtidig har min nye Rega pladespiller afsløret endnu flere facetter ved mine R66. Varme anbefalinger herfra.

Er lidt tilbage holden om jeg vil kommentere på det sidste, mest af alt i frygt for at starte endnu en kabel debat, hvilket jeg bestemt ikke ønsker, men here goes.
Jeg er kabel agnostiker, og vil derfor pege på at hvis dine kabler ændre lyden på dit anlæg, er det fordi de er defekte eller at det er placebo du oplever, et korrekt konstrueret kabel fingere ikke som et filter, men lukker det hele igenne. Overvej derfor at teste men nogle helt std. kobberkabler, der virker vel produceret, jeg bruger selv disse: http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/std_hoejttalerkabel/hoejttalerkabel_2x400mm2_pris_pr_meter_274_da.html - http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/std_hoejttalerkabel/hoejttalerkabel_2x400mm2_pris_pr_meter_274_da.html  kvaliteten af materialerne virker helt ok.


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 28-Oktober-2011 kl. 00:28
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Tak for svaret og forklaringen.... Tror bare jeg skal prøve mig frem med forskellige receivere indtil jeg er nogenlunde tilfreds (har ikke lige 15k til en receiver Big smile)

Har nemlig også lige set på DLS som skulle være tæt på de tidligere QLN'er lavet af Mats Andersen. Tror jeg vil prøve at give R55'erne og R66'erne en lytter snarest.

Har været så "paranoid" omkring det så har tænkt at jeg skulle skifte alt ud.... mistænker lige nu mine kabler for måske at bidrage til "lysheden" i lyden (Van Den Hul The CS-122 Hybrid).

Hvis din Marantz har preout, så kig i stedet efter en stereoforstærker (eller et forstærker sæt) med HomeTheater passthrough, det kan dog godt hedde noget andet. Med denne løsning kan du benytte stereoforstærkeren som effekt når det er film tid, og til musik kan du nøjes med at benytte stereoforstærkeren, og køre input igennem den, uden om Marantz'en eller den receiver du har. Det vil løfte din musik del betragteligt, og give noget i til film delen også, ved at aflaste receiveren, kigger du på brugt markedet er det muligt at finde det til en fornuftig pris.

Jeg er selvfølgelig skadet som DLS ejer, men jeg er rigtig glad for dem, især efter at jeg har fået min lille stue optimalt til dem, m. ordentlig afkobling og bedre placering i rummet. Samtidig har min nye Rega pladespiller afsløret endnu flere facetter ved mine R66. Varme anbefalinger herfra.

Er lidt tilbage holden om jeg vil kommentere på det sidste, mest af alt i frygt for at starte endnu en kabel debat, hvilket jeg bestemt ikke ønsker, men here goes.
Jeg er kabel agnostiker, og vil derfor pege på at hvis dine kabler ændre lyden på dit anlæg, er det fordi de er defekte eller at det er placebo du oplever, et korrekt konstrueret kabel fingere ikke som et filter, men lukker det hele igenne. Overvej derfor at teste men nogle helt std. kobberkabler, der virker vel produceret, jeg bruger selv disse: http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/std_hoejttalerkabel/hoejttalerkabel_2x400mm2_pris_pr_meter_274_da.html - http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/std_hoejttalerkabel/hoejttalerkabel_2x400mm2_pris_pr_meter_274_da.html  kvaliteten af materialerne virker helt ok.

Marantz'en har preout, men vil som sagt gerne holde mig til én "dims". Jeg tænker at det måske også kunne være medie centeren der får det til at lyde "lyst". Er nemlig en ny medie center som jeg ikke fik afprøvet med min gamle Denon AVR-3801. Måske lyddelen i processoren (Intel Core i3 530) kan have en effekt på det, men det er jo digitalt pass-through i 96 Khz. igennem HDMI så det burde ikke blive farvet??

Problemet er også (tror jeg) lidt at alt lyd kommer fra samme kilde, medie centeren, og skifter automatisk codec fra stereo 96 Khz. til 5.1 DTS-HD Master Audio 192 khz. når jeg skifter mellem musik og film. Det betyder at jeg skal kunne skifte lydens karakteristika (specielt subwoofer output level) afhængig af om det er stereo eller surround, for ellers bliver subben for høj i musik eller for lav i film. Men min receiver kan dog ikke indstilles til forskellige Karakteristika afhængig af stereo eller surround (får dog uanset hvad ikke den ønskede bas i musik/stereo, selv med sub).

Måske jeg skulle prøve at hive alt elektronikken ud for at se om det er et varmerelateret problem?? Men igen Denon'en var placeret samme sted og den gamle HTPC blev mindst lige så varm som den nuværende??

Sætter jeg subben til at deltage for at kompensere den "manglende" bas så får jeg bare en dominerende basguitar der mister detaljer når volumen bliver høj, og en anelse bedre stortromme, men det lyder lidt buldrende og ikke fast og fyldigt. Har prøvet at skifte fronterne til small for at det kun er subben der spiller de dybe toner, med en lille bitte forbedring.

Fik egentlig testet samme kabel sammen med Yamaha'en og det lød jo godt.... hmmm. Tror bare jeg som sagt skal prøve at skifte receiver først og hvis det hjælper til en vis grad kan jeg skifte højttaler så jeg får det sidste.

Som du nok kan læse dig til har jeg prøvet en masse og tænkt over en masse, blevet forvirret og kan næsten ikke finde flere muligheder... Confused


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 28-Oktober-2011 kl. 07:29
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Otto J - Du må ha' hørt en del Marantz receivere (antager jeg eftersom du vist nok arbejder i TC)... Kan det passe at de er lidt lyse i lyden med en god detaljeret diskant og mellemtone, men mangel på bas pr. default? Specielt slagbas, hvis det er til at forstå.

Jeg synes ikke Marantz generelt mangler bas, tværtimod, og som andre er inde på så tror jeg dit problem ligger et andet sted. Du sammenligner med andre højttalere i et andet rum - jeg tror ikke på at problemet ligger i receiveren. Højttalerne (efter rummet faktisk) er dét der flytter klart mest på lyden. Jeg tror du skal passe på med at investere for meget i at få et sæt lidt for billige højttalere til at fungere (QLN'erne lyder så noget bedre end prisen antyder, især hvis man kan lide hug i bunden). Jeg har oplevet det talrige gange, folk jagter og jagter for at finde en forstærker der kan få deres "elskede" højttalere til at spille, i stedet for at indse at de nok har de forkerte højttalere.

EDIT: Og så synes jeg du har hijacket tråden lidt :-)


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 28-Oktober-2011 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Otto J - Du må ha' hørt en del Marantz receivere (antager jeg eftersom du vist nok arbejder i TC)... Kan det passe at de er lidt lyse i lyden med en god detaljeret diskant og mellemtone, men mangel på bas pr. default? Specielt slagbas, hvis det er til at forstå.

Jeg synes ikke Marantz generelt mangler bas, tværtimod, og som andre er inde på så tror jeg dit problem ligger et andet sted. Du sammenligner med andre højttalere i et andet rum - jeg tror ikke på at problemet ligger i receiveren. Højttalerne (efter rummet faktisk) er dét der flytter klart mest på lyden. Jeg tror du skal passe på med at investere for meget i at få et sæt lidt for billige højttalere til at fungere (QLN'erne lyder så noget bedre end prisen antyder, især hvis man kan lide hug i bunden). Jeg har oplevet det talrige gange, folk jagter og jagter for at finde en forstærker der kan få deres "elskede" højttalere til at spille, i stedet for at indse at de nok har de forkerte højttalere.

EDIT: Og så synes jeg du har hijacket tråden lidt :-)

Det er min egen tråd.... Tongue Big smile
Treode også vi var færdige med at diskutere Audyssey. LOL

Men tror altså ikke det er 100% mine højttalere, for med min gamle Denon AVR-3801 og gamle HTPC (med HDA X-plosion lydkort) og samme højttalere fik det til at lyde ganske udmærket. Selvfølgelig ikke lige så godt som min kammerats, men rimelig godt og det var uden sub. Nu er jeg flyttet og mellemtiden har jeg fået Marantz'en og ny HTPC. Men testede, i det nye sted, fronthøjttalerne med min gamle Yamaha RX-350 stereo receiver og fra starten af lød det en del bedre og tweakede jeg bassen lød det meget tæt på min vens anlæg. Marantz'en giver mig ikke mulighed for at tweake bassen på samme måde.

Hvis vi ikke er færdige med at diskutere Audyssey beklager jeg meget for hijacking. Embarrassed


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 28-Oktober-2011 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:


Det er min egen tråd.... Tongue Big smile


Jeg pakker bare politihatten sammen igen Smile

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 28-Oktober-2011 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Men tror altså ikke det er 100% mine højttalere, for med min gamle Denon AVR-3801 og gamle HTPC (med HDA X-plosion lydkort) og samme højttalere fik det til at lyde ganske udmærket. Selvfølgelig ikke lige så godt som min kammerats, men rimelig godt og det var uden sub. Nu er jeg flyttet og mellemtiden har jeg fået Marantz'en og ny HTPC. Men testede, i det nye sted, fronthøjttalerne med min gamle Yamaha RX-350 stereo receiver og fra starten af lød det en del bedre og tweakede jeg bassen lød det meget tæt på min vens anlæg. Marantz'en giver mig ikke mulighed for at tweake bassen på samme måde.

Any thoughts on that? Big smile


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 28-Oktober-2011 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Men tror altså ikke det er 100% mine højttalere, for med min gamle Denon AVR-3801 og gamle HTPC (med HDA X-plosion lydkort) og samme højttalere fik det til at lyde ganske udmærket. Selvfølgelig ikke lige så godt som min kammerats, men rimelig godt og det var uden sub. Nu er jeg flyttet og mellemtiden har jeg fået Marantz'en og ny HTPC. Men testede, i det nye sted, fronthøjttalerne med min gamle Yamaha RX-350 stereo receiver og fra starten af lød det en del bedre og tweakede jeg bassen lød det meget tæt på min vens anlæg. Marantz'en giver mig ikke mulighed for at tweake bassen på samme måde.

Any thoughts on that? Big smile

Mjnaæh, ikke rigtigt - det tyder jo på at du har ret i at du skal skifte den ud...


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 29-Oktober-2011 kl. 02:54
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Men tror altså ikke det er 100% mine højttalere, for med min gamle Denon AVR-3801 og gamle HTPC (med HDA X-plosion lydkort) og samme højttalere fik det til at lyde ganske udmærket. Selvfølgelig ikke lige så godt som min kammerats, men rimelig godt og det var uden sub. Nu er jeg flyttet og mellemtiden har jeg fået Marantz'en og ny HTPC. Men testede, i det nye sted, fronthøjttalerne med min gamle Yamaha RX-350 stereo receiver og fra starten af lød det en del bedre og tweakede jeg bassen lød det meget tæt på min vens anlæg. Marantz'en giver mig ikke mulighed for at tweake bassen på samme måde.

Any thoughts on that? Big smile

Mjnaæh, ikke rigtigt - det tyder jo på at du har ret i at du skal skifte den ud...

Det er i hvert fald hvad jeg har konkluderet indtil videre.... Nu har jeg fået nogle gode råd i http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103483&title=marantzen-driller-med-lyden-hlp - en anden tråd  som jeg vil prøve i morgen. Måske det kan hjælpe "nok" til at jeg kan vente lidt endnu med en evt. "opgradering".


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Allan m
Skrevet den: 29-Oktober-2011 kl. 17:36
jeg bruger Audyssey , men den vælger front og bag højtaler som full band????
jeg har hørt at man skal kun, sætte front til full band, hvis man ikke har en subwoofer...
 
front - dali concept 10
bag   - dali concept 2
onkyo tx-sr705
 
link- http://sunmaiblog.wordpress.com/2010/10/06/everything-you-need-to-know-about-onkyo-tx-nr906/ - http://sunmaiblog.wordpress.com/2010/10/06/everything-you-need-to-know-about-onkyo-tx-nr906/


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af Allan m Allan m skrev:

Jeg bruger Audyssey, men den vælger front og bag højtaler som full band????
jeg har hørt at man skal kun, sætte front til full band, hvis man ikke har en subwoofer...
 
front - dali concept 10
bag   - dali concept 2
onkyo tx-sr705
 
link- http://sunmaiblog.wordpress.com/2010/10/06/everything-you-need-to-know-about-onkyo-tx-nr906/ - http://sunmaiblog.wordpress.com/2010/10/06/everything-you-need-to-know-about-onkyo-tx-nr906/

Sæt front til full band og bag til "non-full band" (ved ikke hvad det hedder i Onkyo receivere). Sæt crossover til 60 hz.

Dine fronter skulle gerne kunne høvle rigelig bas ud så det er kun baghøjttalerne der skal kompenseres for med subben.

Ville også vælge (hvis muligt) enten at spille stereo uden sub eller lave en crossover på 40 hz. i stereo.


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Allan m
Skrevet den: 01-November-2011 kl. 21:36
tak for svaret hessi :-)
 
jeg har sat dem alle til 80hz som han skriver i Audyssey setup guide ......
og det lyder godt :-) men skal nok prøve dit setup guide :-)
 
http://sunmaiblog.wordpress.com/2010/10/06/everything-you-need-to-know-about-onkyo-tx-nr906/ - http://sunmaiblog.wordpress.com/2010/10/06/everything-you-need-to-know-about-onkyo-tx-nr906/


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 00:52
Oprindeligt skrevet af Allan m Allan m skrev:

tak for svaret hessi :-)
 
jeg har sat dem alle til 80hz som han skriver i Audyssey setup guide ......
og det lyder godt :-) men skal nok prøve dit setup guide :-)
 
http://sunmaiblog.wordpress.com/2010/10/06/everything-you-need-to-know-about-onkyo-tx-nr906/

Det er en generel tommelfingerregel at sætte crossover til 80 hz. og ellers sætte alle højttalere til small. Det virker også for de fleste og lyder ganske fornuftigt, men hvis man tweaker det lidt og sørger for at placere sine højttalere samt sub rigtigt så kan man få det til at lyde bedre.

I dit tilfælde har du fronter der hver har 2 stk. 10" woofere, altså 4 x 10" woofere, der kan gå næsten lige så langt ned som din sub (Hvis det altså er en matchende Dali Concept Sub 12). Og mener at din receiver fodre fronterne med rigelig juice til at kunne spille dem op. Så jeg ville nemlig sætte fronterne til large og egentlig bede receiver spille stereo uden sub. Oplever oftest at højttalere med god fyldig dybde spiller mere sammenhængende uden sub. Med sub bliver det oftest for højt/mudret/buldrende.

Så ville jeg sætte baghøjttalere til small og center til small (Går ud fra det er en matchende Concept CT center). Crossover til baghøjttalerne ville jeg sætte til 60 - 80 hz. (optimalt 70 hz. hvis muligt), til center'en ville jeg sætte den til 80 - 100 hz. (optimalt 90 hz. hvis muligt.).

Så ville jeg IKKE vinkle højttalerne hvis de er det og eksperimentere med propper (sokker) i bassluserne.

Alternativt kan du gøre alt ovenstående, men sætte fronterne til small og crossover til front på 40 - 50 hz.

Med de erfaringer jeg har gjort mig skulle ovenstående give "bedre" og mere harmonisk/sammenhængende lyd.

Uanset hvordan du vælger at eksperimentere må du meget gerne vende tilbage, med beskrivelse og resultat. Smile


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Allan m
Skrevet den: 07-November-2011 kl. 16:47
hejsa hessi Big smile jo min center er Concept CT center, men sub er en jbl - med 10 bass...
 
nu har testet lidt Big smile har prøvet med front 40hz - center 90hz - baghøjttalerne - 70hz
og det lyder ganske godt Big smile
 
men hvis jeg vælger front med 80hz, så får jeg så mere bass fra subbern ..


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 07-November-2011 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af Allan m Allan m skrev:

hejsa hessi Big smile jo min center er Concept CT center, men sub er en jbl - med 10 bass...
 
nu har testet lidt Big smile har prøvet med front 40hz - center 90hz - baghøjttalerne - 70hz
og det lyder ganske godt Big smile
 
men hvis jeg vælger front med 80hz, så får jeg så mere bass fra subbern ..

Det lyder super. Smile

Synes du at du mangler bas når front crossover er sat til 40Hz? I så fald er det helt ok at sætte crossover højere og så justere volumen. Så længe du synes det lyder godt og harmonisk/sammenhængende så det jo perfekt. Pas på at bassen ikke bliver for høj eller for lav i forhold til resten af lyden.

Men gør dig sikker at subben ikke overtager, men "duplikere" de dybe toner fra fronterne inden du laver ændringer. For hvis den overtager lyden kan det godt komme til at lyde mangelfuldt. Smile

Det kan være du skal ind og lege lidt med den 9-band EQ for at få fronternes bas skruet en smule op så det lyder mere sammenhængende/så bassen i fronterne har samme lydniveau (i dine øre) som resten af lyden. Smile

Det her er et 9-band EQ



-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk


Skrevet af: Allan m
Skrevet den: 13-November-2011 kl. 18:35
hejsa Wink jeg har ikke 9-band EQ ...
 
de spec du gave mig, er det nogen du bruger selv???
 
nysgerrig Big smile


Skrevet af: Hessi
Skrevet den: 13-November-2011 kl. 21:42
Når jeg engang har fået min "nye" receiver næste weekend vil jeg bruge lignende indstillinger. Du kan prøve at holde øje med forummet, jeg smider helt sikkert en tråd op med resultatet og erfaringer. Smile

EDIT: Jeg ville nok personligt sætte fronterne til 40Hz crossover og så lege med volumen på subben. Husk crossover på subben skal bare skrues helt op da det er receiveren der styre det alligevel.


-------------
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

http://minfotoverden.dk - MinFotoVerden.dk



Print side | Luk vindue