Hvad er lovligt - Hvad er ikke?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=10347
Udskrevet den: 03-Februar-2025 kl. 05:45
Emne: Hvad er lovligt - Hvad er ikke?
Skrevet af: MadManMingo
Emne: Hvad er lovligt - Hvad er ikke?
Skrevet den: 13-Marts-2006 kl. 09:43
For lige at få helt på det rene hvad der er lovligt. Så dem der har lyst til at rette sig efter lovgivningen kan det - og dem der ikke har lyst, ikke har nogen undskyldning for ikke at vide det
Hvad må man med sin HD-Recorder?
- Må man kopiere film og udsendelser fra TV til sig selv? (svaret her er selvfølgelig, ja! Jævnfør kulturministeriet http://www.kulturministeriet.dk/sw10503.asp - http://www.kulturministeriet.dk/sw10503.asp )
- Må man låne kopier ud til venner og familie, af optagelser fra TV?
- Må man give en kopi af en optagelse fra TV væk i gave til familie og venner?
Jeg synes ikke jeg kan finde en ordentligt svar på de sidste to spørgsmål (heller ikke herinde), da det jo nok ikke er de samme regler der gælder, som for en gammel analog VHS masine.
Kom gerne med links eller supplerende oplysninger til mulighederne med en recorder.
|
Svar:
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 13-Marts-2006 kl. 10:31
IANAL (I am not a Lawyer), but:
2: Ja, så vidt jeg ved (men de må ikke lave en digital kopi - men sandsynligvis godt en analog kopi)
3: Nej
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet af: henrikkrebs
Skrevet den: 13-Marts-2006 kl. 10:38
http://www.kulturministeriet.dk/sw18267.asp - Loven indeholder i §12 stykke 1 den generelle gamle regel om "enkelte eksemplarer til sin private brug". Med 'privat brug menes husstanden (inkl. bilen og eget brug på arbejdspladsen) samt venner og bekendte. Men du må altså ikke sælge dine gamle VHS-optagelser - så er det ikke 'privat' mere.
I § 12 stk 2 pkt 5 indskrænker loven så retten til at kopiere når det sker til et digitalt medie som DVD til de tilfælde hvor det sker til "personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand", altså stadig inkl bilen og eget brug på arbejdspladsen. Men nu er venner og bekendte ikke længere med. Og bemærk - der tales om brug - ikke ejendomsret til mediet med kopien, så om det er lån eller gave er uden betydning.
Så svaret er at 1 er tilladt (som du skriver) men 2 og 3 er forbudt. Og, nej, jeg tror ikke det er resultat af lobbyvirksomhed fra producenterne af DVD-optagere, men effekten er ganske rigtig: "Hver husstand sin DVD-optager'
------------- Tilfreds ejer (siden 12.2005) af JVC DR-MH200
Irriteret bruger (OOS) af STUDIO 9 og tidligere gennem en årrække
|
Skrevet af: spawn
Skrevet den: 13-Marts-2006 kl. 10:48
Jeg ville have troet der gjaldt de samme regler som for en analog VHS maskine.
En recorder optager også analogt, selvom slutresultatet er "digitalt" En recorder laver ikke en digital kopi, den modtager ligesom VHS maskinen et analogt signal som den derefter selv behandler og digitaliserer via sin mpeg encoder. Det er først en digital kopi i det øjeblik den ikke modtager et analogt signal den selv skal optage eller digitalisere, eksempel er DVB-T modtagere med indbygget pvr funktion der gemmer den originale stream på harddisken uden at have en AD/DA konvertering og en mpegencoder der behandler den. Af samme grund har disse ikke mulighed for at brænde på dvd, eller officielt indbygget mulighed for at flytte/kopiere filerne. Laver man en kopi af disse filer er der tale om digitale kopier.
Ser dog at der muligvis er en indskrækning iht. § 12 stk 2 pkt 5 som nævnt.
------------- Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
Skrevet den: 13-Marts-2006 kl. 10:55
HeartWare skrev:
2: Ja, så vidt jeg ved (men de må ikke lave en digital kopi - men sandsynligvis godt en analog kopi) |
Jeg er heller ikke jurist. Jeg forstår godt hvor HeartWare's opfattelse kommer fra, nemlig Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet. .. og så skulle man tro at man altid måtte fremstille analoge kopier af lånte digitale versioner, og at man altså altid måtte låne en digital version. Men jeg opfatter stk 3 sådan, at den kun omhandler de DVD'er man på lovlig vis har lånt/lejer (Videoudlejningsbutikker og biblioteker).
Stk 2 pkt 5 forhindrer at man udlåner sine hjemmebrændte dvd'er til kopiering eller selv massefremstiller til venner.
Stk 3 forhindrer at der 'lovligt til eget brug i husstanden' fremstilles kopier til massevis af husstande på grundlag af eet enkelt udlånseksemplar.
|
Skrevet den: 13-Marts-2006 kl. 11:03
ja, Stk 2 pkt 5 må forhindre at man efterfølgende laver en kopi af den analoge til digitale optagelse man har lavet fra TV, da efterfølgende kopier vil være digitale kopier.
|
Skrevet den: 13-Marts-2006 kl. 11:03
spawn skrev:
En recorder optager også analogt, selvom slutresultatet er "digitalt" |
Lovens ordlyd er fremstille eksemplarer i digital form - både kilden og den mellemliggende proces er ligegyldig i lovens øjne. Det er resultatet der er afgørende. En DVD er et digitalt medie.
|
Skrevet den: 13-Marts-2006 kl. 11:15
Det er korrekt, at du ikke må kopiere en lånt DVD over på en anden DVD, sådan som jeg forstår lovteksten, men du må altid kopiere det ud på VHS, og så derfra kopiere det ind på DVD ("det analoge hul").
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 13-Marts-2006 kl. 11:18
ok, sandt nok henrik, hvis vi taler generel kopiering af lånt eller lejet materiale. Jeg forholdt mig kun til det at optage fra TV til husstanden som er tilladt selvom resultatet er i digital form.
Iøvrigt må ordlyden være skærpet siden sidst jeg kiggede loven igennem, for dengang var ordlyden digitale kopier, ikke digital form, dengang var processen vigtig, og der blev eks. skelnet imellem optagelse til minidisc via optical eller analog process. Kan se jeg nok må bruge lidt tid på at gennemlæse den igen og blive opdateret :-)
|
Skrevet den: 13-Marts-2006 kl. 11:18
Har siddet og læst jeres indlæg igenem et par gange nu. Men synes ikke rigtig vi er nået nærmere et endegyldigt svar. Jeg kan godt følge HenrikKrebs' argumenter, men Spawn har altså også fat i noget, da man jo optager fra et analogt medie...Hmmm
Har skrevet til kulturministeriet efter et konkret svar. Så må vi jo se, hvordan de "fortolker" loven.
|
Skrevet den: 13-Marts-2006 kl. 12:00
Jo, jeg tror nu at spawn og jeg er på linje nu. Ja, for jeg husker det også som spawn skriver at engang galdt de strammere regler kun 'digital til digital'
Så hvis du også læser spawns sidste indlæg, så tror jeg ikke du behøver at være forvirret. 'Fejlen' i det du skriver:
MadManMingo skrev:
fra et analogt medie |
ligger i order 'fra'
|
Skrevet den: 10-April-2006 kl. 14:30
Har nu fået svar, fra en fuldmægtig i Kulturministeriet:
"Digital kopiering er kun tilladt til en selv og ens husstand. Det vil derfor ikke være lovligt at tage en digital kopi af en udsendelse og låne denne til familie og venner., ligesom det ikke er lovligt at give en sådan kopi i gave til familie og venner.
Du kan læse mere om digital kopiering her: http://www.infokiosk.dk/sw10272.asp
Og om adgangen til analog kopiering her: http://www.infokiosk.dk/sw12416.asp "
Med en "digitalt kopi" menes der også en optaget DVD fra en recorder, selvom den har optaget fra en analog tuner. Det afgørende er, at slutresultatet er digitalt.
Så ved vi alle sammen det, hvis nogen skulle spørge .
|
Skrevet af: isteen
Skrevet den: 10-April-2006 kl. 14:51
MadManMingo skrev:
Har nu fået svar, fra en fuldmægtig i
Kulturministeriet: "Digital kopiering er kun tilladt til en selv og
ens husstand. Det vil derfor ikke være lovligt at tage en digital kopi af en
udsendelse og låne denne til familie og venner., ligesom det ikke er
lovligt at give en sådan kopi i gave til familie og venner. |
Hm! det sætter ligesom sine begrænsninger i en del af dette forum, men
det er der nok ikke noget at gøre ved. Jeg synes det er lidt forkert at gøre
det kriminelt at optage noget fra TV til naboen, eller lignende.
Så´n er det bare, og det må man jo så tage til efterretning, hvis man ikke
ønsker at bryde loven
------------- Steen
|
Skrevet den: 10-April-2006 kl. 14:58
@iSteen
ENIG! Synes heller ikke det er rimelig, at man ikke må give/låne en optagelse fra TV væk, bare fordi det ikke er et gammelt analogt VHS-bånd. Men sådan er reglerne åbenbart PT.
|
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 08:28
Jeg fatter altså ikke begrænsningen på at låne ud til ens nærmeste. Det er selvfølgelig nok for at trække stregen et sted, og for at man ikke skal lave "låne på ubestemt tid" til alle og enhver inklusiv naboens datters kærestes kollegas ven.
Men man låner da sine originale DVD'er ud til en god ven eller noget nær familie, hvis de gerne vil se dem. Eller er det måske i bund og grund også ulovligt??? Hvis man måtte låne en original ud - hvorfor må man så ikke låne en kopi fra TV ud?
Efter min mening er det først ulovligt, hvis man kopierer eller downloader en original film med menuer, ekstramateriale (og advarsler om det ulovlige i at kopiere dem). Jeg synes ikke der er noget forkert i at give/låne en optagelse fra TV ud. Hvis den først er vist i TV, er der efterhånden betalt så meget afgift og tjent så mange penge på den, at det nok går, hvis jeg låner den ud til min gamle far.
Men selvfølgelig - Hvis loven siger noget andet. Så må man jo have det med i betragtning.
|
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 08:40
Hvis det er ulovligt er det i hvert fald en lov jeg har tænkt mig at praktisere "civil disobedience" overfor.
Det er ikke en rimelig lov på noget som helst niveau...
|
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 09:36
Hej MadManMingo
Tak for opfølgningen og informationen.
Det er som du siger, nok et spørgsmål om at skulle trække grænsen et eller andet sted, og det er altid rart at vide hvor denne grænse er, så man ved når man bevæger sig på kanten af den.
For det vil jeg nok komme til at gøre nogen gange, med god samvittighed.
Der kan være situationer som dem du nævner med at låne en optagelse ud til sin gamle far, eller optage noget for en kammerat der ikke selv har mulighed for at være hjemme og se det live. De vil være over grænsen, hvor den er trukket nu, men personligt kan min samvittighed godt leve med at gå den fod over grænsen i sådanne tilfælde, og jeg tror heller ikke nogen retsinstans ville gøre særligt meget for at retsforfølge mig for en sådan overtrædelse.
Den vigtigste grænse ligger i min samvittighed ved "massedistribution" eller kommerciel distribution - altså situationer hvor man deler sine optagelser med mange via filtjenester eller lægger dem på et website, eller situationer hvor man sælger sine optagelser. Men at låne eller forære min gamle far en optagelse af et program han virkelig gerne ville have set, kan jeg ikke få mange søvnløse nætter over.
PS: "civil disobedience" - hehehe, godt udtrykt Heartware
|
Skrevet af: grøn
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 09:57
for at ikke at ødelægge min nattesøvn, kalder vi det her i huset for backup og ikke kopi. er der noget galt i det???????
|
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 10:12
@grøn
Hmmm - Du kan nok kalde det hvad du vil. Men backup eller kopi... Tomato'/Toma'to. Det er stadig en digitalt "kopi" hvis den kommer ud på en DVD.
Men det er nok lidt overdrevet at kalde tv-optagelser for backup . Det er nok de færreste der laver backup at deres TV - og det er TV-optagelser vi taler om i denne tråd. Hvis du tænker på backup af hjemmevideo fra turen til bobon-land, så er det jo helt i orden. Dem har du selv rettighederne til
|
Skrevet af: mgmg
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 22:29
For mig er det helt logisk at distributionsmetode eller forholdet mellem afsender og modtager ikke retfærdiggør en evt. udåd. Ellers kunne enhver jo påstå at have modtaget seneste afsnit af Smallville fra onkel i Amerika.
Og med hånden på hjertet, kan jeg altså ikke påstå at kunne se forskel på en film optaget af en jeg kender og på en optaget af en jeg ikke kender.Synd for gammel-far som ikke kan betjene en recorder: Ingen arme - ingen småkager. OK, så er der jo VHS hullet :)
Som jeg skrev i denne tråd med et glimt i øjet, http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10774&PN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10774& PN=1
"recorder aka. piratmaskine"
Næ, den helt store parodi, er at man hjertens gerne må kopiere og distribuere en købt DVD inden for hustanden, bare man ikke bryder en kode i processen. Den formulering er da så latterlig, at den nærmest opfordrer til civil ulydighed (= pirateri).
|
Skrevet den: 12-April-2006 kl. 08:15
@mgmg
Velkommen tilbage mgmg. Nå, har du været ude og købe dig en recorder siden sidst?
Jeg skal gerne hjælpe dig, hvis du har fået glimt i øjet. Og som vi ivrigt diskuterede i den nævnte tråd, så er en recorder STADIGVÆK ikke en piratmaskine. Den kan fuldt ud bruges på lovlig vis, indtil en vis grænse. Det er hvor denne grænse ligger, som vi behandler i denne tråd.
|
Skrevet af: mgmg
Skrevet den: 12-April-2006 kl. 10:51
MadManMingo, jeg vakler mellem fælleskøb af en Sony 720 og en 710. Jeg har sparet sammen, men er ikke sikker på at den nye er bedre end den gamle (som den burde være).
Helt enig, en recorder kan ligesom et destillationsapparat anvendes fuldt lovligt :)
Det kunne være interessant at lave en poll med spørgsmål om folk har anvendt deres recorder 100% lovligt, som beskrevet i denne tråd.
Personligt kender jeg kun én recorder-ejer, der ikke har brudt loven, som den fortolkes her. Han har kun brugt den som afspiller.
Hvis alle bryder loven, kunne det være fordi der var noget galt med den.
PS. Undskyld "fed"
|
Skrevet den: 12-April-2006 kl. 12:51
første svar på evt. poll
Jeg kan bekræfte at jeg indtil videre udelukkende har brugt min recorder 100% lovligt som beskrevet både i denne tråd og alle lovtekster.
Ikke af moralske eller andre skrupler, men udelukkende da jeg ikke har haft behov for at bruge den anderledes endnu.
Får jeg et behov for at bryde loven i mindre udstrækning som beskrevet i denne tråd, vil jeg dog ikke have nogen skrupler ved at gøre det.
|
Skrevet den: 12-April-2006 kl. 13:34
Jeg vil da gerne melde rent ud, at jeg kun har brugt min recorder 95% lovligt. Idet jeg i god tro har optaget nogle enkelte tegnefilm til min mor, som hun kan vise til børnebørnene. På daværende tidspunkt regnede jeg også med, at det var helt ok.
Men grunden til at jeg overhovedet startede denne tråd, var netop at finde ud af hvordan landskabet så ud rent lovmæssigt. Så man som Spawn nævnte, ved hvornår man bevæger sig ud mod kanten. Så er det jo op til den enkelte at afgøre, hvor meget samvittighed man har til at gå ud over .
|
|