Print side | Luk vindue

Astra parabol tv?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Satellit TV
Forumbeskrivelse: Canal Digital, Viasat, Astra m.fl. (DVB-S)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103584
Udskrevet den: 14-Maj-2024 kl. 08:31


Emne: Astra parabol tv?
Skrevet af: klingenberg
Emne: Astra parabol tv?
Skrevet den: 30-Oktober-2011 kl. 21:41
Hej,
 
Jeg er lige flyttet i lejlighed, og der sidder i forvejen en parabol. Jeg har hørt lidt om astra og synes det lyder rigtig smart, især da jeg ikke ser ret meget dansk tv, men gerne vil have mulighed for at se lidt engelsk engang i mellem.
 
Hvordan pejler jeg parabolen ind på astra?
 
Kan jeg sætte antennestikket direkte i tv'et og så kører det?
 
Det skal siges jeg aldrig har prøvet at lege med en parabol før. Tv'et er et samsung le86/87m, er ikke sikker på det har dvb-s, kun dvb-t.



Svar:
Skrevet af: ehelmer
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af klingenberg klingenberg skrev:


Jeg er lige flyttet i lejlighed, og der sidder i forvejen en parabol. Jeg har hørt lidt om astra og synes det lyder rigtig smart, især da jeg ikke ser ret meget dansk tv, men gerne vil have mulighed for at se lidt engelsk engang i mellem.
  ASTRA er en tysk satellit, der er kun ganske få (ca. 5) engelsksprogede kanaler
  
Hvordan pejler jeg parabolen ind på astra?
  Du bruger  www.dishpointer.com og et lille måleinstrument, en såkaldt satellitfinder.
 
Kan jeg sætte antennestikket direkte i tv'et og så kører det?
  Kun hvis dit TV har DVB-S/DVB-S2 tuner, ellers må du købe en separat satellit modtager.
 
ehn


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 15:33
 
 Du skal rette parabolen mod 28,2E hvor ASTRA 1N, 2A, 2B og EB 1 ligger. Så får du temmelig meget FTA fra dem.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 15:50
For at afklare "ASTRA" spørgsmålet som de 2 tidligere vist giver dig modsigende svar på.
 
Der findes ASTRA på flere sat positioner, og ens parabol kan enten pege på ASTRA 19.2 , 28.2 eller 31.5
 
du kan finde flere engelsk sprogede kanaler på 28.2, dog også rigtig mange uinteressante engelske som du nok ikke vil spilde tid på selvom de ikke er kodet.
 
du kan finde mange tyske, hollandske og spanske på 19.2  , de fleste vil dog primært være kodet, så du skal have kort fra de pågældende udbydere og normalt være boende i samme land de sendes til. Så du begrænses til en del tyske , spanske og øst europæiske kanaler som ikke nødvendigvis giver dig noget at se. (de fleste her gør sig også i synkronisering, så film er ikke engelske)
 
udbuddet er som sagt bedst på 19.2, dog flere forskellige sprog.. 28.2 byder på engelske, dog fleste kodet, og igen kræver et kort (abbonement) for at løse det.
 
jeg syntes ikke du nævner by. det kan være vigtig om du er på øst eller vest siden af Danmark, da 28.2 åbner op for flere kanaler hvis du er på vest siden af vest Danmark. simpelthen fordi det normalt ikke er meningen det skal kunne ses så langt fra England. så det kan være sjovere at se 28.2 uden kort.
 
 
edit: 31.5 er nok slet ikke aktuel, men hører til sammenhængen
 


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 15:56
 
 På 28,2E er der sammenlagt 514 FTA kanaler. Enkelte er i HD.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 På 28,2E er der sammenlagt 514 FTA kanaler. Enkelte er i HD.
 
Jeg har 6800 kanaler her :) præcis som du har 514 kanaler. hvilke begrænsinger har du?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 18:09
I øjeblikket er begrænsningen Astra 2 D, hvad der så kommer når 1 N kommer igang må tiden vise. Bruger for det meste kun diverse SKY kanaler, men en 10-12 FTA kanaler har jeg da også med som det er nu.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

I øjeblikket er begrænsningen Astra 2 D, hvad der så kommer når 1 N kommer igang må tiden vise. Bruger for det meste kun diverse SKY kanaler, men en 10-12 FTA kanaler har jeg da også med som det er nu.
1N http://en.kingofsat.net/sat-astra1n.php - er allerede igang :)    og Channel4HD virker allerede! (bekræftet her)


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 31-Oktober-2011 kl. 18:37
Ja, den er lige kommet på, og sender indtil videre en enkelt kanal (Channel 4).


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: klingenberg
Skrevet den: 01-November-2011 kl. 18:25
Okay, så blev jeg da lidt klogere.
 
Jeg bor i odense, og spørger efter Astra da jeg har hørt der skulle være rigtigt mange engelske kanaler, men det behøver dog ikke nødvendigvis være gennem astra.
 
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 På 28,2E er der sammenlagt 514 FTA kanaler. Enkelte er i HD.
 
Lyder super, peger jeg bare parabolen ind på den breddegrad og så kommer kanalerne?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 01-November-2011 kl. 18:45

Satellite: 28.2E ASTRA 2A | ASTRA 2B | ASTRA 2D
Elevation: 24.8°
Azimuth (true): 158.7°
Azimuth (magn.): 156.7°
LNB Skew-4.4° Turn counter-clockwise standing behind the dish

 
 Parabol størrelse for Astra 2D og 1N Spotbeam. Mininum 1,2 M. Størrelse for de øverige sattelitter 60 Cm.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: klingenberg
Skrevet den: 01-November-2011 kl. 22:10
Super, er det kun astra 2D og N1 spotbeam der er noget værd, eller er der også en masse engelsk tv på de andre?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 11:15
Astra 1N er kommet på plads og har kanaler, men hvilke kanaler er ikke endeligt på plads, den vil sansynligvis overtage en del fra 2D, og på den ligger BBC og ITV kanalerne samt Channel 4 og 5 (Freesat) og SKY Boxoffice. 1N har også 2 EU beams, så der vil ikke være problemer med at modtage kanaler fra dem når de kommer på plads. De øvrige sattelitter Astra 2A, 2B og EB1 har alle EU Beams, så heller ikke problemer med dem, derfor har jeg ikke indtil videre problemer med at modtage hvad jeg ønsker at se, de fleste af dem jeg modtager er betalingskanaler (SKY), men der er som tidligere skrevet meget gratis (Freesat), dog er de fleste af dem ikke så meget værd. Der er på Freesat kanaler med generel underholdning samt Film, Musik og Nyheder (SKY News, CNN, Euro News, CCTV News m.v.)

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Steen
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der er på Freesat kanaler med generel underholdning samt Film, Musik og Nyheder (SKY News, CNN, Euro News, CCTV News m.v.)

Sky News er ikke på Freesat, men er "free to air", hvilket ikke er det samme.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 18:04
Jo den er Freesat, HD versionen kræver et aktiv SKY kort.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Steen
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 18:20
Nej, den er ikke. Den er på "Freesat from Sky" og det er ikke det samme som Freesat.


Skrevet af: EHansen
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 18:27
Oprindeligt skrevet af Steen Steen skrev:

Nej, den er ikke. Den er på "Freesat from Sky" og det er ikke det samme som Freesat.
  han kan bruge http://en.wikipedia.org/wiki/Freesat_from_Sky - denne , hvis han stadig ikke kan se forskel på de 2


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 18:27
Nu har jeg lige haft kortet ude af modtageren, og får SKY News ind uden, hvorimod HD udgaven kun fås med kort.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: EHansen
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Nu har jeg lige haft kortet ude af modtageren, og får SKY News ind uden, hvorimod HD udgaven kun fås med kort.
korrekt, den er del af et SKY produkt, og ikke FREESAT som er en konkurrent.


Skrevet af: Steen
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 18:37
Netop, bare fordi den er free to air behøver den ikke at være på Freesat.

http://www.freesat.co.uk/what-you-get/our-channels

Jeg har iøvrigt selv en Freesat modtager, så jeg ved det af egen erfaring. Men til gengæld ville det pynte gevaldigt på Freesat, hvis de fik lokket Sky News indenfor, men det er nok ikke muligt, når Sky er en stor konkurrent.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 18:38
Det skelner man ikke med derovre, det hedder Freesat når kanalen kan fås uden et programkort. Der er også SKY Freesat, hvortil man skal bruge en SKY modtager, og betale en engangsudgift for at få er kort der åbner for nogle extra kanaler som er med på Freewiev som er det Terrestiske sendenet

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Steen
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 18:49
Vrøvl, Freesat er en epg tjeneste som BBC og ITV står bag.
Lige nu er der ca 150 kanaler der er tilmeldt.
Alle kanaler på Freesat er free to air, men langt fra alle free to air er på Freesat.
Se mit link:
http://www.freesat.co.uk/what-you-get/our-channels
Derudover er der også Freesat from Sky, men det har ikke noget med Freesat at gøre, selvom mange kanaler går igen begge steder.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 18:56
Bortset fra, at BBC og ITV er med på Freesat og på SKY, så har de ikke andet at gøre med det.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Steen
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 19:05
Bortset fra at du snakker udenom, så jo, BBC og ITV står bag Freesat, se her: http://www.freesat.co.uk/about-freesat/corporate-information/freesat-board


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 19:22
Javel ja, der er dog en del flere kanaler der kan modtages helt uden problemer en dem der er med i den liste, og det behøver man kun en helt almindelig FTA modtager til.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Steen
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 19:31
Det ved jeg godt, men hvis kanalerne er på Freesat, er der 7 dages epg på dem og sortering efter genre.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 02-November-2011 kl. 19:36
Det er der også på SKY, min gamle FTA modtager havde også EPG et'stykke tid frem.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: danji
Skrevet den: 03-November-2011 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

1N har også 2 EU beams, så der vil ikke være problemer med at modtage kanaler fra dem når de kommer på plads.


Jeg har tidligere overvejet at få Sky (incl betalingskanaler), men fandt ud af at det i København krævede over 2 m parabol for at få ordentligt signal. Hvis en del kanaler bliver flyttet fra 2D over på 1N betyder det så at der vil være mulighed for at modtage Sky kanaler i københavn (uden en SETI lignende parabol)? Eller er det kun ukodede kanaler vi snakker om?

-------------
Mvh dan.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-November-2011 kl. 10:10
Som skrevet tidligere, så er det kun Astra 2D der kræver en stor Parabol, og nu også den del af 1N der har Spotbeam, de øvrige Beams fra den Sattelit og det der udsendes fra 2A og 2 B samt EB1 kan modtages med en 60 Cm Parabol. Langt størstedelen af SKY kanalerne ligger (endnu) på de satelitter, og derved er der ingen problemer med modtagelse.
Hvordan det vil forholde sig når 1N er fuldt oppe at køre, så må tiden vise hvilke kanaler der vil ligge på Spotbeam, og hvilke der vil ligge på EU Beam, og hvad der vil være på de øvrige.


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: danji
Skrevet den: 03-November-2011 kl. 10:58
Siger du dermed at Sky betalingskanalerne hovedsageligt kan modtages med 60 cm (dvs. ikke 2D)? Nogen der ved mere præcist hvilke kanaler man som betalingskunde til Sky vil kunne modtage med 60cm parabol, og endnu vigtigere, hvilke man IKKE kan?

Kan jeg fx. tage alle Sky Sports kanalerne?


-------------
Mvh dan.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-November-2011 kl. 11:46
 
 Ja, de er ikke på 2D eller 1N Spotbeam som det er nu. Du kan ikke nøjes med kun at købe Sportskanalerne, du skal også have Grundpakken (Entertainment kanalerne).


-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: danji
Skrevet den: 03-November-2011 kl. 12:05
Det er jeg klar over. Jeg skal da have det hele :)

På de kanalister jeg har fundet synes jeg det var meget svært at se præcis hvilke Sky kanaler man kunne få, sammenlignet med Sky's egen kanaliste. Har du en resource hvor man kan danne sig et overblik over hvad der kun ligger på 2D (og 1N spotbeam)?

Det er denne liste jeg gerne vil afdække hvad der ikke er muligt med 60 cm i KBH:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_channels_on_Sky

-------------
Mvh dan.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-November-2011 kl. 12:18
Du kan jo som jeg se på http://en.kingofsat.net/freqs.php?&pos=28.2E&standard=All&ordre=sid&filtre=no - http://en.kingofsat.net/freqs.php?&pos=28.2E&standard=All&ordre=sid&filtre=no  Der kan man se hvad der sendes og hvorfra. Lad være med at regne med noget før diverse omflytninger men hensyn til sattelitterne er på plads, der går lidt tid endnu før det er på plads, og så ser det sikkert anderledes ud.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: zakdk
Skrevet den: 06-November-2011 kl. 23:17
........har en SKY modtager  til salg, det er en Amstrad, som er SKY´s eget fabrikat. Den hedder DRX 280.



-------------
VU+SOLO2-Panasonic Viera TX-55AS640E/,Q Acoustics 2020,2010, 2000C-BK sub XLS200-DF MK2/SD-40Bose Ipod Speaker/Ipod Classic/



Print side | Luk vindue